REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawcy chcą ukrócić wyłudzenia VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Pracodawcy chcą ukrócić wyłudzenia VAT/ Fot. Fotolia
Pracodawcy chcą ukrócić wyłudzenia VAT/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy oczekują zmian w materialnym prawie podatkowym. Chcą ograniczenia możliwości popełniania przestępstw, a także ułatwienia ujawniania przestępstw, dróg towarów czy samych sprawców, a także śledzenia przepływu wyłudzonego podatku. Oszustów odstrasza nie tyle wysokość kary, co jej nieuchronność. Konieczne jest przy tym wzmocnienie współpracy pomiędzy różnymi służbami państwa - uważa Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan.

REKLAMA

- Od dawna postulujemy wprowadzenie rozwiązań prawnych mających ukrócić oszustwa w podatku od towarów i usług. Zapowiedziane przez rząd zmiany w przepisach dotyczące walki z oszustwami są dopiero pierwszym krokiem w tym kierunku. Ograniczenie oszustw podatkowych na gruncie podatku od towarów i usług ma bowiem nie tylko chronić wpływy budżetowe, ale także uczciwych przedsiębiorców. To oni ponoszą negatywne skutki oszustów, nie tylko jako ich bezpośrednia ofiara, ale także ze względu na zaburzenia rynkowe jakie wywołuje konkurencja podmiotów nie płacących uczciwie podatków - mówi Andrzej Nikończyk, przewodniczący Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan.

REKLAMA

Proponowane zmiany dotyczą przepadku mienia pochodzącego z przestępstwa i mienia uzyskanego dzięki mieniu pochodzącemu z przestępstw. Nie jest to jednak narzędzie dedykowane dla przestępców skarbowych. Tym samym nie rozwiąże problemu oszustw. By te przepisy zadziałały najpierw musi dojść do popełnienia przestępstwa, wykrycia sprawców, skazania, wykrycia ich majątków, dopiero potem może dojść do konfiskaty. To stanowczo za późno, bowiem do strat już doszło. Nie oznacza to, że tego rodzaju rozwiązań nie powinniśmy wprowadzać, jednak nie mają one pierwszoplanowego znaczenia w zwalczaniu oszustw. W przypadku, gdyby udało się nie dopuścić do popełnienia przestępstwa zasady konfiskaty nie miałyby znaczenia. Trudno także spodziewać się, by osoby, które żyją z popełniania przestępstw (np. karuzelowych) ze względu na zagrożenie karą zmieniły swoje zachowanie. Osoby te raczej będą poszukiwać sposobów ukrycia majątku, niż zmienią profesję.

Zmiany w VAT, Ordynacji podatkowej i kks w 2016 roku

REKLAMA

- W zakresie zwalczania oszustw najdalej zaawansowane są prace na poziomie UE dotyczące zmian w handlu wewnątrzwspólnotowym. Jednak zmiany te nie nastąpią od razu. Konieczne jest prowadzenie lokalnie doraźnych działań i wdrożenie zmian w przepisach pozwalających weryfikować kontrahentów jako uczciwych podatników, lub zabezpieczyć się w przypadku podejrzenia oszustwa (czy po prostu braku możliwości potwierdzenia uczciwości kontrahenta). To jest to na co najbardziej narzekają przedsiębiorcy, brak zabezpieczenia nabywców towarów, które mogą pochodzić z oszustwa. Podatnik ma bowiem niewielkie możliwości zabezpieczenia się przed nieświadomym wciągnięciem w transakcje oszukańcze. Nierzadko podatnik dowiaduje się o tym dopiero z decyzji, gdzie opisane są podmioty, które nie rozliczyły podatku, o których nie wiedział i nie miał żadnych możliwości się dowiedzieć - mówi Rafał Iniewski, wiceprzewodniczący Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan.

Reasumując, ocena propozycji rządowej powinna być raczej dokonywana w aspekcie funkcjonowania całego systemu karnego. Z pewnością odpowiada ono oczekiwaniom społecznym, co do karania w większym zakresie przestępców, którzy w wyniku przestępstwa uzyskali korzyści finansowe. Oczywiście jak zwykle problem tkwi w szczegółach - i taka ocena, aby była rzetelna musiałaby zostać dokonana w odniesieniu do konkretnego brzmienia przepisów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Propozycje Komisji Europejskiej ograniczające wyłudzenia VAT

Natomiast z pewnością przypisanie istotnej wagi temu rozwiązaniu jako skutecznemu narzędziu przeciwdziałającemu nadużyciom w VAT jest nieadekwatne. Kara zasadniczo będzie realizowała funkcje prewencyjne, ale bez istotnego przełożenia na uzyskiwany dochód przez budżet państwa. Narzędzie to można uznać wyłącznie jako wspomagające działania i regulacje specjalnie dedykowane dla przeciwdziałania wyłudzeniom VAT.

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA