Kategorie

Podatek od gier

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od gier hazardowych. Niemal połowa firm hazardowych na rynku online działa nielegalnie. Głównym powodem są wysokie podatki i restrykcyjne przepisy ustawy o grach hazardowych.
Podatek od gier. Czy dochód podatnika może być w ogóle opodatkowany, a także w jakiej części, jeżeli podatnik uzyskiwał ten dochód lub jego część z legalnych lub nielegalnych gier hazardowych?
Podatnik urządzający turniej gry pokera jest zobowiązany do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych w zakresie podatku od gier, obliczania, pobierania i wpłacania go na konto urzędu skarbowego za okresy miesięczne, w terminie do 20. dnia miesiąca następnego. Podstawę opodatkowania tym podatkiem w pokerze rozgrywanym w formie turnieju stanowi kwota wygranej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turnieju. I nie powinno, jak orzekła sąd administracyjny, być żadnych wątpliwości co do tego, iż kwoty wygranej i wpisowego muszą być ujmowane za cały turniej w rozliczeniu miesięcznym.
Wpływy budżetowe z podatku od gier w roku 2018 wyniosły 1,9 mld zł. Oznacza to prawie 60 proc. więcej niż w 2014 r. Wskazuje Polski Instytut Ekonomiczny w opublikowanym raporcie.
Wartość całego polskiego rynku bukmacherskiego w 2018 roku szacowana była na ok. 9 miliardów złotych. Firmy z zezwoleniami Ministerstwa Finansów walczą o klienta z operatorami offshore, a obciążenia fiskalne im tego nie ułatwiają. W pierwszym półroczu 2019 r. podatek od zakładów wzajemnych przekroczył 382 miliony złotych. W branży mówi się, że w ubiegłym roku tylko dwie firmy przyniosły zysk. Z kolei gracze często walczą o wygrane do kilku tysięcy zł, natomiast rekordowa wygrana w Fortunie to 2,4 miliona zł, a w STS-ie – ponad 1,2 miliona zł. Znawcy tematu prognozują dalszy wzrost rynku i liczą na ograniczanie szarej strefy. Ona systematycznie się kurczy, co wynika z analiz Ministerstwa Finansów.
Najwyższa Izba Kontroli poinformowała, że po nowelizacji ustawy o grach hazardowych z 2016 r. zwiększyła się skuteczność nadzoru Ministra Finansów i organów Krajowej Administracji Skarbowej nad tym rynkiem, zwiększyły się także dochody budżetowe z podatku od gier.
28 listopada 2018 r. Trybunał Konstytucyjny ogłosił wyrok, zgodnie z którym stawka podatku od gier na automatach o niskich wygranych jest zgodna z konstytucją. Zdaniem TK "nałożenie wyższego podatku, co do zasady, nie może być traktowane, jako ograniczenie swobody działalności gospodarczej".
Ustawa o grach hazardowych wśród regulacji dotyczących warunków urządzania gier czy zasad prowadzenia działalności w tym zakresie zawiera także regulacje dotyczące podatku od gier hazardowych, który znany jest jako podatek od gier. Co należy wiedzieć na temat owego podatku?
Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w lutym, marcu i kwietniu 2017 r. Zmiany dotyczą regulacji z zakresu postępowania cywilnego, Krajowej Administracji Skarbowej, prawa karnego, oferty publicznej i warunków wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz spółek publicznych, gier hazardowych oraz systemu monitorowania drogowego przewozu towarów.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa kilka rodzajów wygranych w grach, loteriach i konkursach. Niektóre z nich podlegają zwolnieniu podatkowemu w całej swojej kwocie, inne do pełnego limitu, od innych zaś należy odprowadzić podatek PIT.
Którzy podatnicy oraz jakie podmioty podlegają obowiązkowi zapłaty podatku od gier hazardowych? W jakiej wysokości i w jakim urzędzie należy uiszczać ten podatek? Co stanowi podstawę opodatkowania? Na te i inne pytania odpowiadamy w niniejszej publikacji, uwzględniając najnowszą nowelizację ustawy o grach hazardowych, która zaczyna obowiązywać od 1 kwietnia 2017 r.
Już za kilka dni, 1 kwietnia 2017 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy hazardowej. Jak zmienią się przepisy dotyczące organizowania gier hazardowych? Co zmieni się w zakresie opodatkowania?
Sposób opodatkowania wygranej w zakładach bukmacherskich zależny jest od tego, czy zakłady są urządzane i prowadzone przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czy też nie.
Jak wynika z projektu budżetu na 2017 r., największy wzrost dochodów podatkowych przewidywany jest w przypadku podatku od gier (o 123,6 proc.). Wysokie wzrosty dochodów planowane są również z CIT (o 114,2 proc.) i VAT (o 111 proc.).
Zmianę systemu opodatkowania firm bukmacherskich - z 12 proc. podatku od obrotów na 20 proc. podatek od przychodu - zakłada projekt ustawy o zakładach wzajemnych i niektórych grach karcianych. Cześć pieniędzy z podatku ma być przeznaczona na promocję sportu oraz walkę z uzależnieniem od hazardu
Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę budżetową na 2016 r. W ustawie założono, że dochody podatkowe budżetu państwa wyniosą: 128 mld 683 mln zł z podatku VAT, 64 mld 83 mln zł z podatku akcyzowego, 1 mld 383 mln zł z podatku od gier, 26 mld 67 mln zł z podatku CIT, 46 mld 894 mln zł z podatku PIT, 1 mld 530 mln zł z podatku od wydobycia niektórych kopalin.
Nowelizacja ustawy o grach hazardowych, która weszła w życie 3 września br., wprowadza m.in. możliwość prowadzenia działalności hazardowej na terenie Polski przez spółki z terenu Unii Europejskiej oraz zakaz sumowania podstaw opodatkowania podatkiem od gier.
Ministerstwo Finansów poinformowało o centralizacji rozliczeń ceł i podatków obsługiwanych przez Służbę Celną (jedno okienko rozliczeniowe) oraz jednoczesnym wygaszeniu Systemu Rozliczeń Celno-Podatkowych i Finansowo-Księgowego ZEFIR i uruchomieniu Zintegrowanego Systemu Poboru Należności i Rozrachunków z UE i Budżetem ZEFIR2.
Każdy marzy o wygranej w loterii... Nie każdy jednak pamięta o tym, że wygrana podlega opodatkowaniu i należy się z niej rozliczyć przed fiskusem. Przepisy regulujące te kwestie zapisane są w ustawie o grach i zakładach wzajemnych. Jakie są zatem zasady rozliczenia wygranych?
Od 1 grudnia 2014 r. zmieniają się przepisy podatkowe w Wielkiej Brytanii dotyczące opodatkowania podmiotów prowadzących gry hazardowe i zakłady bukmacherskie (betting and gaming duties). Zmiana będzie dotyczyć także operatorów tego rodzaju usług z siedzibą w Polsce i realizujących swoje usługi w Wielkiej Brytanii.
Służba Celna zachęca przedsiębiorców oraz podatników indywidualnych do korzystania z jednolitego standardu wpłat na rachunki izb celnych. Jednolity standard wpłat dotyczy: należności celnych, podatku VAT w imporcie, podatku akcyzowego, podatku od gier oraz podatku od kopalin (miedzi i srebra).
W dniu 26 maja 2011 r. Sejm przyjął ostatecznie nowelizację ustawy o grach hazardowych, która wprowadziła m.in. bardzo duże ułatwienia przy organizacji „małych” loterii fantowych i „małych” gier w bingo fantowe. Nowelizacja ta, w zależności od szybkości podpisu przez Prezydenta i publikacji Dzienniku Ustaw, wejdzie w życie albo pod koniec czerwca albo na początku lipca 2011 r.