REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpłaty należności na rachunki izb celnych

Subskrybuj nas na Youtube
Wpłaty należności na rachunki izb celnych
Wpłaty należności na rachunki izb celnych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Służba Celna zachęca przedsiębiorców oraz podatników indywidualnych do korzystania z jednolitego standardu wpłat na rachunki izb celnych. Jednolity standard wpłat dotyczy: należności celnych, podatku VAT w imporcie, podatku akcyzowego, podatku od gier oraz podatku od kopalin (miedzi i srebra).

Dotychczas podatnicy korzystający z bankowości elektronicznej przy realizowanych rozliczeniach, wykorzystywali dowolny dowód wpłaty. Teraz, również dla wpłat na rachunki izb celnych można skorzystać z formularza „PRZELEW do US", (zarówno należności podatkowych, jak i celnych). Jest to możliwe dzięki dodaniu przez banki  do słownika rodzajów deklaracji niżej wymienionych pozycji:
•    AKC-4
•    AKC-4ZOA
•    AKC-4ZOB
•    AKC-4ZOC
•    AKC-4ZOD
•    AKC4-ZOF
•    AKC-4ZOI
•    AKC-4ZOJ
•    AKC-4ZOK
•    AKC-4L
•    AKC-WG
•    AKC-ST
•    AKC-STn
•    POG-4
•    POG-5
•    P-KOP
•    AKC-U
•    AKC-U (w) – dla deklaracji AKC-U wielopozycyjnych
•    SAD – dla zgłoszeń celnych

REKLAMA

Skorzystanie z jednolitego standardu wpłat znacząco ułatwi dokonywanie rozliczeń poprzez szybką identyfikację płatności ( m.in. powiązanie wpłaty z konkretnym dokumentem) oraz eliminację pomyłek wynikających najczęściej z błędnego wypełnienia pola (tytuł wpłaty), a przedsiębiorcy będą mogli szybciej rozliczyć należności oraz szybciej otrzymać informację o rozliczeniu wpłaty i szybciej nastąpi zwolnienie salda obciążonego zabezpieczenia.

Jednolity standard wpłat jest elementem procesu automatyzacji rozliczeń w systemie finansowo-księgowym Służby Celnej (Zefir).

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

REKLAMA

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw przewiduje obsługę rozliczeń przedsiębiorców w ramach jednego okienka rozliczeniowego. Przedsiębiorcy będą mogli rozliczać należności celne, podatkowe i inne należności, których pobór należy do Służby Celnej, w jednym miejscu.

Obecnie przedsiębiorcy prowadzący działalność w wielu miejscach w kraju wpłacają należności celne i podatkowe na kilka rachunków bankowych (każda izba celna prowadzi odrębne rachunki bankowe).

Instrukcja korzystania z jednolitego standardu (PRZELEW do US) dla wpłat na rachunki izb celnych:

Przedsiębiorca dokonując wpłat należności celnych może dokonać płatności na standardzie przelewu takim samym jak dla podatków.

- W przypadku, gdy wpłata dotyczy zgłoszenia celnego SAD przedsiębiorca wybiera z listy dokumentów: SAD, a w polu „okres",  wpisuje się datę wystawienia dokumentu  (bez znaków rozdzielających) – datę zgłoszenia celnego oraz symbol okresu J-dzień;

REKLAMA

-  W przypadku, gdy wpłata dotyczy decyzji/postanowienia lub mandatu przedsiębiorca wybiera pole „identyfikacja zobowiązania" i w polu tym wpisuje rodzaj dokumentu  i jego numer a w polu „okres", wpisuje się datę wystawienia dokumentu  (bez znaków rozdzielających) - datę decyzji/postanowienia/mandatu oraz symbol okresu J-dzień.       

- Dodatkowo należy wyjaśnić, iż listę deklaracji tj. AKC-4, AKC-4/ZO POG-4, POG-5 uszczegółowiono w ww. standardzie przelewu z dokładnością do załącznika np.  AKC-4A, AKC-4ZOA, POG-4R, POG-5A, co ma na celu precyzyjne wskazanie rodzaju należności, których wpłata dotyczy.

- Na liście dokumentów do wyboru Deklaracja Uproszczona Nabycia Wewnątrzwspólnotowego  występuje, jako:  AKC-U (lub AKCU) oraz AKC-U(w). Takie rozbicie pozwala uszczegółowić pole „okres" o datę powstania obowiązku podatkowego.

- AKC-U (lub AKCU) – należy wybrać,  jeżeli w deklaracji jest tylko jeden wyrób akcyzowy (deklaracja jednopozycyjna),   a w polu „okres",  wpisuje się datę powstania obowiązku podatkowego  (bez znaków rozdzielających)  oraz symbol okresu   J-dzień;

- AKC-U (w) – należy wybrać, jeżeli w deklaracji jest więcej niż jeden wyrób akcyzowy (deklaracja wielopozycyjna), a w polu „okres", wpisuje się najwcześniejszą datę powstania obowiązku podatkowego  (bez znaków rozdzielających) oraz symbol okresu J-dzień.

Departament Służby Celnej Ministerstwa Finansów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA