Kategorie

Akcyza 2014

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak dotąd nie opublikowano pełnych informacji liczbowych na temat dochodów budżetowych z podatku akcyzowego za 2014 rok. Uzyskaliśmy jednak z resortu finansów (dziękujemy) dane za 11 miesięcy zeszłego roku, które – obiektywnie rzecz biorąc – są wystarczająco reprezentatywne, aby ocenić ten rok jako stan katastrofy, bo ów ukrywany wciąż miesiąc (grudzień 2014 r.) niewiele już zmieni.
Realny spadek (już po raz ósmy) dochodów budżetowych z podatku akcyzowego w 2014 roku, w tym z akcyzy tytoniowej (co potwierdziły nawet czynniki oficjalne), nakazuje postawić pytanie, co jest przyczyną tego zjawiska? Pytają i jednocześnie odpowiadają na to pytanie prof. Witold Modzelewski i Andrzej Dembiński z Instytutu Studiów Podatkowych.
Ministerstwo Finansów przypomina o obowiązku przekazania informacji o papierosach i tytoniu do palenia znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w 2014 roku. Informację należy przekazać w terminie do 2 lutego 2015 r. do Ministerstwa Finansów.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że w świetle przepisów dyrektywy Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych (Dz. Urz. UE L z 2011 r. Nr 176, str. 24) oraz ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.) - skład i przeznaczenie tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych do niego wyrobów nie ma decydującego znaczenia przy ocenie czy wyroby te są tytoniem do palenia.
Od 9 grudnia 2014 r. potwierdzenie zapłaty akcyzy od sprowadzonego z innego kraju UE samochodu osobowego będzie można uzyskać drogą elektroniczną - poinformowało Ministerstwo Finansów.
W dniu 2 października 2014 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał wyrok (sygn. C 426/12) dotyczący interpretacji pojęcia produktów energetycznych o podwójnym zastosowaniu jakim posługuje się tzw. Dyrektywa Energetyczna (dyrektywa Rady 2003/96/WE, dalej: Dyrektywa).
Węgiel i inne wyroby węglowe w praktyce opodatkowane są w Polsce akcyzą od 2 stycznia 2012 r., przy czym prawodawca dokonywał w tym zakresie różnych zmian. Na szczęście prowadziły one w kierunku zarówno uproszczenia systemu opodatkowania obrotu węglem, jak i zmniejszenia uciążliwości obowiązków nałożonych na uczestników tego obrotu. Mimo to właśnie te zmiany, paradoksalnie, stały się źródłem błędów, które mogą boleśnie (bo finansowo) dotknąć przedsiębiorców. Teraz pytania powracają ze względu na rozpoczynający się sezon grzewczy.
Zdaniem Ministerstwa Finansów właściwości oleju opałowego umożliwiają użycie go wprost do napędu pojazdów zamiast oleju napędowego. Podstawową przyczyną występowania nieprawidłowości polegających na wykorzystywaniu oleju opałowego niezgodnie z jego przeznaczeniem, jak zauważa MF, jest wysokie zróżnicowanie opodatkowania obu rodzajów paliw (olej napędowy - 1.458,52 zł/ 1000 l (akcyza i opłata paliwowa), olej opałowy - 232,00 zł/1000 l).
W przygotowanym przez Ministerstwo Finansów projekcie założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw znalazły się m.in. przepisy ujednolicające nomenklaturę w zakresie wystawiania faktur i jej dostosowanie do obowiązujących od 2014 roku zmian przepisów dot. VAT w zakresie fakturowania. Ponadto na żądanie nabywcy wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych podatnik podatku akcyzowego będzie musiał umieszczać na fakturze kwotę akcyzy.
Trwają konsultacje projektu założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, przygotowanych przez Ministerstwo Finansów. Ta obszerna nowelizacja przepisów akcyzowych ma zgodnie z założeniami wejść w życie 30 czerwca 2015 roku.
Ministerstwo Finansów przypomina o obowiązku przekazania MF informacji o papierosach i tytoniu do palenia znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w okresie pierwszych 10 miesięcy 2014 roku, w terminie do dnia 8 listopada 2014 r.
Trwa dyskusja na temat efektywności i jakości polskiego prawa podatkowego. Publikujemy polemikę Instytutu Studiów Podatkowych ze stanowiskiem opublikowanym na stronach Ministerstwa Finansów, dotyczącym raportu Instytutu w zakresie podatku akcyzowego.
Dla wyliczenia akcyzy od samochodów sprowadzanych z zagranicy wystarczy wiedzieć, czy według ustawy akcyzowej jest to samochód osobowy, znać pojemność jego silnika (do 2000 cm3 czy więcej) oraz wartość z faktury i dokonać prostego pomnożenia. W rzeczywistości jednak sprawa jest bardziej skomplikowana.
Podmioty, które zużywają w swojej działalności alkohol całkowicie skażony powinny dokonać weryfikacji jaką metodą został skażony alkohol m.in. poprzez analizę protokołu skażenia. W szczególności, sprawdzeniu powinien podlegać alkohol nabywany w kraju. Przed wejściem w życie rozporządzenia wykonawczego nr 162/2013 wiele podmiotów w Polsce skażało alkohol skażalnikiem węgierskim czy też łotewskim, który był chętnie wykorzystywany przez podmioty z branży kosmetycznej czy farmaceutycznej. W świetle wydanej interpretacji ogólnej, alkohol skażony według procedury łotewskiej czy węgierskiej nadal może korzystać ze zwolnienia z akcyzy jednakże pod warunkiem, że skażenie alkoholu odbyło się na Węgrzech czy na Łotwie (co powinno wynikać m.in. z protokołu skażenia).
Od 20 września 2014 r. podmioty zobowiązane do oznaczania banderolami wyrobów spirytusowych i winiarskich będą mogły alternatywnie do obecnych banderol stosować banderole samoprzylepne na tych wyrobach dystrybuowanych w puszkach.
Służba Celna zachęca przedsiębiorców oraz podatników indywidualnych do korzystania z jednolitego standardu wpłat na rachunki izb celnych. Jednolity standard wpłat dotyczy: należności celnych, podatku VAT w imporcie, podatku akcyzowego, podatku od gier oraz podatku od kopalin (miedzi i srebra).
Czy quady służą do przewozu osób? Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach quady należy zakwalifikować do pojazdów przeznaczonych do przewozu osób, a ich przywóz z zagranicy powinien zostać opodatkowany akcyzą.
Nawet oficjalne dane resortu finansów nie są w stanie ukryć postępującego od kilku lat spadku dochodów budżetowych i efektywności fiskalne podatku akcyzowego. Również w 2014 roku nie będzie lepiej - ocenia profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych.
Celem pytania prejudycjalnego zadanego przez WSA w Szczecinie jest potwierdzenie czy art. 27 ust. 1 lit Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych („Dyrektywa”), który wprowadza obligatoryjne zwolnienie od akcyzy dla alkoholu etylowego od akcyzy alkoholu etylowego używanego do produkcji artykułów spożywczych został prawidłowo implementowany do polskiego porządku prawnego. Państwa Członkowskie są zobowiązane je wprowadzić na warunkach, które same określą w celu prawidłowego i uczciwego stosowania takiego zwolnienia.
4 czerwca 2014 r. WSA we Wrocławiu zwrócił się do TSUE z pytaniami prejudycjalnymi w sprawie stwierdzenia zgodności z Dyrektywą energetyczną przepisów krajowych przewidujących zastosowanie wyższej stawki podatku akcyzowego od oleju opałowego w sytuacji niedopełnienia warunku formalnego polegającego na terminowym złożeniu zestawienia oświadczeń.
Jednym z dwóch najistotniejszych czynników obniżających wielkość dochodów budżetowych z tych podatków są świadome i nieświadome co do bezprawności działania podmiotów, w tym również podatników, mające na celu lub faktyczne lub pozorne powodujące zmniejszenie zobowiązań podatkowych lub wyłudzenie zwrotów tych podatków. Taki wniosek płynie z Raportu Instytutu Studiów Podatkowych podsumowującego najważniejsze doświadczenia 10-lecia zharmonizowanego podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w Polsce w latach 2004-2014.
Do końca czerwca umowy, których przedmiotem jest dostawa wyrobów gazowych, w celu objęcia dostarczanych wyrobów zwolnieniem od akcyzy powinny zostać uzupełnione o odpowiednie postanowienia wskazujące, że wyroby te zostaną użyte do celów objętych zwolnieniem od akcyzy.
Importerzy mają obowiązek umieszczania znaków akcyzy (banderol) na winach sprowadzanych do Polski z różnych krajów Europy i świata. Ci mniejsi muszą banderolować produkty alkoholowe bezpośrednio u producenta. Jak wynika z badania OBOAK przeprowadzonego na zlecenie usługowego składu podatkowego Pro-Log SA w marcu 2014 r. Włosi i Hiszpanie rozumieją wymogi naszego fiskusa doskonale, Francuzi nie.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał 10 kwietnia 2014 r., że Węgry naruszyły prawo UE zwalniając całkowicie z akcyzy prywatną produkcję wódki w małych ilościach (do 50 litrów rocznie). W przypadku wódki wyprodukowanej przez gorzelnię z owoców dostarczonych przez producentów owoców, przeznaczonej do osobistego spożycia przez tych ostatnich, Węgry zobowiązane są stosować minimalną stawkę akcyzy przewidzianą w przepisach europejskich.
Ministerstwo Finansów w interpretacji ogólnej potwierdziło, że częściowo skażony alkohol, stosowany przez przedsiębiorstwa do mycia linii produkcyjnych, jest zwolniony z podatku akcyzowego. Chodzi o art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej, który zwalnia z podatku alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.
Przedstawiamy obowiązujące w 2014 roku stawki podatku akcyzowego na paliwa, alkohole, samochody i inne wyroby akcyzowe.
Spółdzielnia, może nabyć wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 (gaz ziemny w stanie gazowym) w zwolnieniu od akcyzy, w przypadku gdy będą przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe będące w zasobach spółdzielni.
Trybunał Konstytucyjny uznał za zgodne z konstytucją przepisy ustawy o podatku akcyzowym, które przewidują wysoką stawkę akcyzy dla sprzedawcy oleju opałowego, który nie wywiązał się z obowiązku terminowego sporządzenia i przekazania organom podatkowym miesięcznego zestawienia oświadczeń nabywców takiego oleju.
Od 1 stycznia 2014 r. poszerzony został katalog deklaracji elektronicznych, które można składać bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Osoby fizyczne składające różnego rodzaju deklaracje akcyzowe, mogą zrobić to bez e-podpisu, do autoryzacji wystarczą dane o przychodzie z zeznania rocznego.
Spadają przychody z akcyzy od wyrobów tytoniowych. Ogółem przychody z akcyzy tytoniowej za 11 miesięcy ubiegłego roku wyniosły około 16 miliardów 800 milionów złotych, czyli o ponad 300 milionów mniej niż rok wcześnij.
Stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa (oleju napędowego) wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2014 r. będzie wynosić 0,95 zł na 1 litr.
Ministerstwo Finansów zamierza obniżyć podatek akcyzowy od paliw silnikowych o 25,00 zł/1000 litrów, ale jednocześnie podwyższyć wysokość stawek opłaty paliwowej dla poszczególnych paliw o te same wartości. Nowe stawki miałyby obowiązywać w latach 2015-2019.
W 2014 roku kilkanaście nowch deklaracji podatkowych będzie można składać bez konieczności użycia bezpiecznego e-podpisu.
Na ostatnim posiedzeniu Sejm głosami koalicji rządzącej przegłosował zmiany w kilku ustawach, związanych z realizacją budżetu na 2014 r. W przyszłym roku wzrośnie akcyza na tytoń, papierosy i wyroby spirytusowe. W 2014 r. akcyza na alkohol wzrośnie o 15 procent, natomiast akcyza na tytoń i papierosy będzie zwiększona o 5 procent.
Od 1 listopada 2013 r. obowiązkują znowelizowane przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie opodatkowania akcyzą gazu ziemnego wykorzystywanego do celów opałowych. Nowe regulacje przewidują szereg zwolnień od obowiązku płacenia akcyzy za gaz ziemny do celów opałowych.
Limit zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa wykorzystywanego w produkcji rolnej w 2014 r. pozostanie na tym samym poziomie co w 2013 r. - tak zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2014 r.
1 listopada 2013 r. wchodzą w życie zmiany w ustawie o podatku akcyzowym w zakresie opodatkowania akcyzą gazu ziemnego wykorzytywanego do celów opałowych. Nowe regulacje definiują pojęcie finalnego nabywcy gazowego oraz pośredniczącego podmiotu gazowego.
W 2014 r. akcyza na wyroby i susz tytoniowy ma wzrosnąć o 5 proc. - tak wynika z projektu nowelizacji ustawy okołobudżetowej. Wzrost akcyzy na wyroby tytoniowe spowoduje, że paczka papierosów w 2014 r. podrożeje przeciętnie o złotówkę, czyli ponad 7 proc.
Podwyższenie akcyzy na wyroby alkoholowe i tytoniowe od 2014 roku jest wynikiem przyjęcia przez rząd tzw. ustawy okołobudżetowej. Zawarte w ustawie postanowienia dopełniają przyszłoroczny projekt budżetu.
W 2014 r. nastąpi wzrost akcyzy na alkohole spirytusowe - tak wynika z projektu przyszłorocznego budżetu, nad którym obecnie pracuje rząd. Podatek akcyzowy na wyroby alkoholowe w 2014 r. miałby wzrosnąć o 15 proc.
Od 20 września 2013 r. obowiązują zmiany w ustawie o podatku akcyzowym. Nowe przepisy wprowadzają m.in. instytucję finalnego nabywcy węglowego i rozszerzają zakres czynności podejmowanych przez pośredniczący podmiot węglowy.
Od 1 listopad 2013 r. będą obowiązywały nowe wzory deklaracji do rozliczeń podatku akcyzowego. Określone zostaną deklaracje dla akcyzy od wyrobów gazowych, które już od listopada objęte zostaną opodatkowaniem. Resort finansów przygotował projekt rozporządzenia w tej sprawie.
13 września Sejm znowelizował ustawę o podatku akcyzowym. Zmiana zakłada m.in., że od 1 listopada 2013 r. z opodatkowania akcyzą zwolnione będą gospodarstwa domowe oraz organy użyteczności publicznej zużywające gaz ziemny przeznaczony do celów opałowych.
20 września 2013 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym. Ma umożliwić nieskrępowany biurokratycznie obrót wyrobami węglowymi między podmiotami pośredniczącymi w obrocie. Najważniejsza zmiana wprowadza mechanizm polegający na tym, że podatek akcyzowy od wyrobów węglowych będzie pobierany na ostatnim etapie obrotu wyrobami węglowymi, czyli na etapie sprzedaży nabywcy finalnemu.
Na jakich warunkach możliwe jest zwolnienie z akcyzy na węgiel? Czy w przypadku gdy podmiot będzie dokonywał jednorazowo nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych, których ilość nie będzie przekraczać 200 kg będzie on zobowiązany do wystawienia i dołączenia do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy?
Sprowadzane z zagranicy samochody osobowe klasyfikowane do kodu CN 8703 (nowe i używane) obciążone są m.in. akcyzą (3,1% od aut o pojemności silnika do 2 litrów, 18,6% powyżej 2 litrów). Minister Finansów udzielił obszernych wyjaśnień jak kwalifikować samochód jako osobowy. Wyjaśnienia te pozostają aktualne również w 2014 roku.