REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczenia w opodatkowaniu akcyzą wyrobów węglowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

20 września 2013 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym. Ma umożliwić nieskrępowany biurokratycznie obrót wyrobami węglowymi między podmiotami pośredniczącymi w obrocie. Najważniejsza zmiana wprowadza mechanizm polegający na tym, że podatek akcyzowy od wyrobów węglowych będzie pobierany na ostatnim etapie obrotu wyrobami węglowymi, czyli na etapie sprzedaży nabywcy finalnemu.


Podatek akcyzowy od wyrobów węglowych


Obecnie obowiązujące zasady opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych sprawiają poważne trudności podmiotom gospodarczym, ale także organom podatkowym. Jest to główna przyczyna nowelizacji przepisów akcyzowych. Najważniejsze zmiany, które mają spowodować uproszczenia w opodatkowaniu wyrobów węglowych dotyczą:

REKLAMA

Autopromocja

• prowadzenia ewidencji akcyzowej,

• przedmiotu opodatkowania akcyzą w zakresie obrotu wyrobami węglowymi,

• dokumentowania przemieszczenia wyrobów węglowych,

• opodatkowania ubytków wyrobów węglowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Akcyza na węgiel - nabycie wewnątrzwspólnotowe


Ewidencja akcyzowa (art. 91a ustawy akcyzowej)


Dotychczas prowadzenie ewidencji było warunkiem zwolnienia z akcyzy zużywanych wyrobów węglowych (m.in. w procesie produkcji energii elektrycznej i wyrobów energetycznych). Znowelizowana ustawa nie zawiera już tego zapisu. Oznacza to, że prowadzenie ewidencji nie będzie warunkiem zwolnienia z akcyzy zużywanych wyrobów węglowych.

Obowiązek prowadzenia ewidencji zostanie nałożony na pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu.

Ponadto obowiązek prowadzenia ewidencji zostanie nałożony na pośredniczący podmiot węglowy używający wyrobów węglowych:

• do celów zarówno objętych zwolnieniem, jak i nieobjętych zwolnieniem,

• w podziale na miesiące, masę, a także według nazwy i pozycji CN.

Ewidencja będzie mogła być zastąpiona ewidencją prowadzoną na potrzeby podatkowe lub księgowe inne niż podatek akcyzowy, pod warunkiem że będzie zawierała wszystkie wymagane dane.

Ponadto wprowadzono zmiany przepisów o charakterze porządkującym, tzn.:

• uzupełnienie katalogu danych, które powinna zawierać ewidencja wyrobów węglowych zużywanych do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, o dane dotyczące zużywanych wyrobów oraz

• określenie początku terminu przechowywania faktur i dokumentów dostawy od daty ich wystawienia zamiast od daty ich potwierdzenia przez podmiot odbierający wyroby węglowe.

Zobacz: Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym


Przedmiot opodatkowania akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy akcyzowej)


Znowelizowana ustawa przewiduje, że opodatkowanie wyrobów węglowych ma następować na ostatnim etapie obrotu nimi, czyli na etapie sprzedaży wyrobów finalnemu nabywcy. W związku z tym nastąpi rezygnacja z opodatkowania czynności na wcześniejszym etapie przez podmioty uczestniczące w obrocie wyrobami węglowymi, które nie są nabywcami finalnymi, a także rezygnacja z opodatkowania eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych.

Zapraszamy na forum Księgowość

 

Zatem w przypadku wyrobów węglowych opodatkowaniu będą podlegały:

• sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju nabywcy finalnemu,

• nabycie wewnątrzwspólnotowe lub import wyrobów węglowych przez nabywcę finalnego,

• użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy,

• użycie na terytorium kraju wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

a) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy (za takie użycie należy również uznawać naruszenie warunków zwolnienia, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1),

b) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

c) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości,

• użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary,

• powstanie ubytków wyrobów węglowych.


Dokumentowanie przemieszczenia wyrobów węglowych (art. 31a ust. 3 ustawy akcyzowej)


Nie będzie już wymagane dokumentowanie przemieszczenia wyrobów węglowych na każdym etapie obrotu. W zamian za to wymagane będzie dokumentowanie odpowiednio: importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego lub sprzedaży tych wyrobów na ostatnim etapie obrotu. W związku z tym będzie możliwe zastąpienie dokumentu dostawy w przypadku importu dokumentami celnymi, a w innych przypadkach - fakturą.


Opodatkowanie ubytków wyrobów węglowych (art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej)

REKLAMA


Znowelizowane przepisy przewidują rezygnację z opodatkowania wszystkich niedoborów wyrobów węglowych powstających w trakcie ich magazynowania przez nabywcę końcowego na rzecz opodatkowania tylko tych niedoborów, co do których stwierdzono, że brakujące wyroby węglowe zostały użyte do celów nieuprawniających do ich zwolnienia od akcyzy.

Wprowadzenie takiego systemu opodatkowania ubytków wyeliminuje przypadki nieracjonalnego obciążania podmiotu akcyzą w sytuacji powstania strat naturalnych wynikających z warunków ich przechowywania.

Akcyza na gaz ziemny 2013

Zapraszamy na forum o podatkach


Zmiany definicji „pośredniczącego podmiotu węglowego”


Ustawodawca wprowadził zmiany w definicji „pośredniczącego podmiotu węglowego”, za który uważany będzie podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:

• dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych lub

• używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

• używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą

- który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności. (art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy akcyzowej).

Ustawodawca wprowadził także nową instytucję - „finalnego nabywcy węglowego”, czyli podmiotu, który:

• nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe lub

• posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

- niebędącego pośredniczącym podmiotem węglowym.

(art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy akcyzowej).


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 2 ust. 1 pkt 23a i 23c, art. 9a ust. 1, art. 31a ust. 2-3, art. 91a ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626;

ustawa z 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym - Dz.U. z 20 sierpnia 2013 poz. 939.

Magdalena Miklewska

prawnik, specjalista w zakresie VAT i akcyzy, autorka licznych publikacji z dziedziny VAT i akcyzy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA