REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczenia w opodatkowaniu akcyzą wyrobów węglowych

Magdalena Miklewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

20 września 2013 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym. Ma umożliwić nieskrępowany biurokratycznie obrót wyrobami węglowymi między podmiotami pośredniczącymi w obrocie. Najważniejsza zmiana wprowadza mechanizm polegający na tym, że podatek akcyzowy od wyrobów węglowych będzie pobierany na ostatnim etapie obrotu wyrobami węglowymi, czyli na etapie sprzedaży nabywcy finalnemu.


Podatek akcyzowy od wyrobów węglowych


Obecnie obowiązujące zasady opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych sprawiają poważne trudności podmiotom gospodarczym, ale także organom podatkowym. Jest to główna przyczyna nowelizacji przepisów akcyzowych. Najważniejsze zmiany, które mają spowodować uproszczenia w opodatkowaniu wyrobów węglowych dotyczą:

REKLAMA

Autopromocja

• prowadzenia ewidencji akcyzowej,

• przedmiotu opodatkowania akcyzą w zakresie obrotu wyrobami węglowymi,

• dokumentowania przemieszczenia wyrobów węglowych,

• opodatkowania ubytków wyrobów węglowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Akcyza na węgiel - nabycie wewnątrzwspólnotowe


Ewidencja akcyzowa (art. 91a ustawy akcyzowej)


Dotychczas prowadzenie ewidencji było warunkiem zwolnienia z akcyzy zużywanych wyrobów węglowych (m.in. w procesie produkcji energii elektrycznej i wyrobów energetycznych). Znowelizowana ustawa nie zawiera już tego zapisu. Oznacza to, że prowadzenie ewidencji nie będzie warunkiem zwolnienia z akcyzy zużywanych wyrobów węglowych.

Obowiązek prowadzenia ewidencji zostanie nałożony na pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu.

Ponadto obowiązek prowadzenia ewidencji zostanie nałożony na pośredniczący podmiot węglowy używający wyrobów węglowych:

• do celów zarówno objętych zwolnieniem, jak i nieobjętych zwolnieniem,

• w podziale na miesiące, masę, a także według nazwy i pozycji CN.

Ewidencja będzie mogła być zastąpiona ewidencją prowadzoną na potrzeby podatkowe lub księgowe inne niż podatek akcyzowy, pod warunkiem że będzie zawierała wszystkie wymagane dane.

Ponadto wprowadzono zmiany przepisów o charakterze porządkującym, tzn.:

• uzupełnienie katalogu danych, które powinna zawierać ewidencja wyrobów węglowych zużywanych do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, o dane dotyczące zużywanych wyrobów oraz

• określenie początku terminu przechowywania faktur i dokumentów dostawy od daty ich wystawienia zamiast od daty ich potwierdzenia przez podmiot odbierający wyroby węglowe.

Zobacz: Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym


Przedmiot opodatkowania akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy akcyzowej)


Znowelizowana ustawa przewiduje, że opodatkowanie wyrobów węglowych ma następować na ostatnim etapie obrotu nimi, czyli na etapie sprzedaży wyrobów finalnemu nabywcy. W związku z tym nastąpi rezygnacja z opodatkowania czynności na wcześniejszym etapie przez podmioty uczestniczące w obrocie wyrobami węglowymi, które nie są nabywcami finalnymi, a także rezygnacja z opodatkowania eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych.

Zapraszamy na forum Księgowość

 

Zatem w przypadku wyrobów węglowych opodatkowaniu będą podlegały:

• sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju nabywcy finalnemu,

• nabycie wewnątrzwspólnotowe lub import wyrobów węglowych przez nabywcę finalnego,

• użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy,

• użycie na terytorium kraju wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

a) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy (za takie użycie należy również uznawać naruszenie warunków zwolnienia, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1),

b) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

c) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości,

• użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary,

• powstanie ubytków wyrobów węglowych.


Dokumentowanie przemieszczenia wyrobów węglowych (art. 31a ust. 3 ustawy akcyzowej)


Nie będzie już wymagane dokumentowanie przemieszczenia wyrobów węglowych na każdym etapie obrotu. W zamian za to wymagane będzie dokumentowanie odpowiednio: importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego lub sprzedaży tych wyrobów na ostatnim etapie obrotu. W związku z tym będzie możliwe zastąpienie dokumentu dostawy w przypadku importu dokumentami celnymi, a w innych przypadkach - fakturą.


Opodatkowanie ubytków wyrobów węglowych (art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej)


Znowelizowane przepisy przewidują rezygnację z opodatkowania wszystkich niedoborów wyrobów węglowych powstających w trakcie ich magazynowania przez nabywcę końcowego na rzecz opodatkowania tylko tych niedoborów, co do których stwierdzono, że brakujące wyroby węglowe zostały użyte do celów nieuprawniających do ich zwolnienia od akcyzy.

Wprowadzenie takiego systemu opodatkowania ubytków wyeliminuje przypadki nieracjonalnego obciążania podmiotu akcyzą w sytuacji powstania strat naturalnych wynikających z warunków ich przechowywania.

Akcyza na gaz ziemny 2013

Zapraszamy na forum o podatkach


Zmiany definicji „pośredniczącego podmiotu węglowego”


Ustawodawca wprowadził zmiany w definicji „pośredniczącego podmiotu węglowego”, za który uważany będzie podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:

• dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych lub

• używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

• używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą

- który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności. (art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy akcyzowej).

Ustawodawca wprowadził także nową instytucję - „finalnego nabywcy węglowego”, czyli podmiotu, który:

• nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe lub

• posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

- niebędącego pośredniczącym podmiotem węglowym.

(art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy akcyzowej).


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 2 ust. 1 pkt 23a i 23c, art. 9a ust. 1, art. 31a ust. 2-3, art. 91a ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626;

ustawa z 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym - Dz.U. z 20 sierpnia 2013 poz. 939.

Magdalena Miklewska

prawnik, specjalista w zakresie VAT i akcyzy, autorka licznych publikacji z dziedziny VAT i akcyzy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA