REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na alkohol - zwolnienie z podatku akcyzowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Akcyza na alkohol - zwolnienie z podatku akcyzowego
Akcyza na alkohol - zwolnienie z podatku akcyzowego
/
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Celem pytania prejudycjalnego zadanego przez WSA w Szczecinie jest potwierdzenie czy art. 27 ust. 1 lit Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych („Dyrektywa”), który wprowadza obligatoryjne zwolnienie od akcyzy dla alkoholu etylowego od akcyzy alkoholu etylowego używanego do produkcji artykułów spożywczych został prawidłowo implementowany do polskiego porządku prawnego. Państwa Członkowskie są zobowiązane je wprowadzić na warunkach, które same określą w celu prawidłowego i uczciwego stosowania takiego zwolnienia.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

REKLAMA

Wątpliwość WSA w Szczecinie wzbudziło wprowadzenie do polskiej ustawy o podatku akcyzowym dodatkowego warunku korzystania z tego zwolnienia w postaci konieczności uzyskania przez podatnika decyzji o dopuszczalnych normach zużycia (por. art. 32 ust. 4 pkt 3 lit d ustawy o podatku akcyzowym). W orzecznictwie TSUE wielokrotnie, bowiem wskazywano, że zwolnienia obligatoryjne z Dyrektywy stanowią zasadę, a odmowa ich przyznania wyjątek oraz, że przyznane Państwom Członkowskim uprawnienie do określania dodatkowych warunków nie może podważać bezwarunkowego charakteru obowiązku zwolnienia przewidzianego w tym przepisie.

Stanowisko podatnika

Podatnik będący stroną postępowania w niniejszej sprawie stoi na stanowisku, iż posiadanie decyzji określającej dopuszczalne normy zużycia alkoholu etylowego nie może być warunkiem zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit d ustawy o podatku akcyzowym. Zdaniem podatnika, mógł on korzystać ze zwolnienia z akcyzy, jeżeli spełnione zostały pozostałe warunki formalne zwolnienia określone w tym przepisie, zaś zużycie alkoholu etylowego nie przekraczało norm bezpośrednio wskazanych w przepisie (normy identyczne ze wskazanymi w przepisach implementowanej Dyrektywy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alkohol do czyszczenia linii produkcyjnych zwolniony z akcyzy

Stanowisko organów podatkowych

Zdaniem organów podatkowych polski ustawodawca dokonał prawidłowej implementacji wspólnotowych przepisów, jak również prawidłowo wprowadził dodatkowy warunek stosowania obligatoryjnego zwolnienia.

Potencjalne skutki orzeczenia TSUE

REKLAMA

Wydanie przez TSUE orzeczenia rozstrzygającego wskazane wątpliwości bez wątpienia będzie miało duże znaczenie dla podmiotów korzystających ze zwolnienia od akcyzy dla alkoholu etylowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy o podatku akcyzowym. W szczególności w przypadkach, kiedy normy w decyzji są niższe niż wskazane w ustawie o podatku akcyzowym i podatnik uiszczał akcyzę od ich przekroczenia.

Sprawa ta jednak ma również szerszy kontekst w zakresie wszystkich zwolnień obligatoryjnych, które Polska miała obowiązek wprowadzić na mocy Dyrektywy. To orzeczenie TSUE może dać wskazówki, jakie środki i warunki Państwa Członkowskie mogą wprowadzać celem prawidłowego i uczciwego stosowania takiego obligatoryjnego zwolnienia, a które z nich są zdecydowanym przekroczeniem uprawnień i nadmiernym formalizmem i w efekcie stanowią faktyczne ograniczenie możliwości stosowania zwolnienia w praktyce.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zobacz także: Akcyza na Olej opałowy- skutki nieterminowego złożenia zestawienia oświadczeń


Agnieszka Radzikowska

Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

+48 (22) 511 07 69

aradzikowska@deloitteCE.com


Anna Wibig

Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

+ 48 (22) 511 07 20

awibig@deloitteCE.com


Łukasz Janiga

Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

+48 (12) 394 43 23

ljaniga@deloittece.com

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA