Akcyza na alkohol - zwolnienie z podatku akcyzowego
REKLAMA
REKLAMA
Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!
REKLAMA
Wątpliwość WSA w Szczecinie wzbudziło wprowadzenie do polskiej ustawy o podatku akcyzowym dodatkowego warunku korzystania z tego zwolnienia w postaci konieczności uzyskania przez podatnika decyzji o dopuszczalnych normach zużycia (por. art. 32 ust. 4 pkt 3 lit d ustawy o podatku akcyzowym). W orzecznictwie TSUE wielokrotnie, bowiem wskazywano, że zwolnienia obligatoryjne z Dyrektywy stanowią zasadę, a odmowa ich przyznania wyjątek oraz, że przyznane Państwom Członkowskim uprawnienie do określania dodatkowych warunków nie może podważać bezwarunkowego charakteru obowiązku zwolnienia przewidzianego w tym przepisie.
Stanowisko podatnika
Podatnik będący stroną postępowania w niniejszej sprawie stoi na stanowisku, iż posiadanie decyzji określającej dopuszczalne normy zużycia alkoholu etylowego nie może być warunkiem zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit d ustawy o podatku akcyzowym. Zdaniem podatnika, mógł on korzystać ze zwolnienia z akcyzy, jeżeli spełnione zostały pozostałe warunki formalne zwolnienia określone w tym przepisie, zaś zużycie alkoholu etylowego nie przekraczało norm bezpośrednio wskazanych w przepisie (normy identyczne ze wskazanymi w przepisach implementowanej Dyrektywy).
Alkohol do czyszczenia linii produkcyjnych zwolniony z akcyzy
Stanowisko organów podatkowych
Zdaniem organów podatkowych polski ustawodawca dokonał prawidłowej implementacji wspólnotowych przepisów, jak również prawidłowo wprowadził dodatkowy warunek stosowania obligatoryjnego zwolnienia.
Potencjalne skutki orzeczenia TSUE
Wydanie przez TSUE orzeczenia rozstrzygającego wskazane wątpliwości bez wątpienia będzie miało duże znaczenie dla podmiotów korzystających ze zwolnienia od akcyzy dla alkoholu etylowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy o podatku akcyzowym. W szczególności w przypadkach, kiedy normy w decyzji są niższe niż wskazane w ustawie o podatku akcyzowym i podatnik uiszczał akcyzę od ich przekroczenia.
Sprawa ta jednak ma również szerszy kontekst w zakresie wszystkich zwolnień obligatoryjnych, które Polska miała obowiązek wprowadzić na mocy Dyrektywy. To orzeczenie TSUE może dać wskazówki, jakie środki i warunki Państwa Członkowskie mogą wprowadzać celem prawidłowego i uczciwego stosowania takiego obligatoryjnego zwolnienia, a które z nich są zdecydowanym przekroczeniem uprawnień i nadmiernym formalizmem i w efekcie stanowią faktyczne ograniczenie możliwości stosowania zwolnienia w praktyce.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Zobacz także: Akcyza na Olej opałowy- skutki nieterminowego złożenia zestawienia oświadczeń
Menedżer, Dział doradztwa podatkowego
+48 (22) 511 07 69
Menedżer, Dział doradztwa podatkowego
+ 48 (22) 511 07 20
Menedżer, Dział doradztwa podatkowego
+48 (12) 394 43 23
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat