REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na alkohol - zwolnienie z podatku akcyzowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Akcyza na alkohol - zwolnienie z podatku akcyzowego
Akcyza na alkohol - zwolnienie z podatku akcyzowego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Celem pytania prejudycjalnego zadanego przez WSA w Szczecinie jest potwierdzenie czy art. 27 ust. 1 lit Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych („Dyrektywa”), który wprowadza obligatoryjne zwolnienie od akcyzy dla alkoholu etylowego od akcyzy alkoholu etylowego używanego do produkcji artykułów spożywczych został prawidłowo implementowany do polskiego porządku prawnego. Państwa Członkowskie są zobowiązane je wprowadzić na warunkach, które same określą w celu prawidłowego i uczciwego stosowania takiego zwolnienia.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

REKLAMA

Autopromocja

Wątpliwość WSA w Szczecinie wzbudziło wprowadzenie do polskiej ustawy o podatku akcyzowym dodatkowego warunku korzystania z tego zwolnienia w postaci konieczności uzyskania przez podatnika decyzji o dopuszczalnych normach zużycia (por. art. 32 ust. 4 pkt 3 lit d ustawy o podatku akcyzowym). W orzecznictwie TSUE wielokrotnie, bowiem wskazywano, że zwolnienia obligatoryjne z Dyrektywy stanowią zasadę, a odmowa ich przyznania wyjątek oraz, że przyznane Państwom Członkowskim uprawnienie do określania dodatkowych warunków nie może podważać bezwarunkowego charakteru obowiązku zwolnienia przewidzianego w tym przepisie.

Stanowisko podatnika

Podatnik będący stroną postępowania w niniejszej sprawie stoi na stanowisku, iż posiadanie decyzji określającej dopuszczalne normy zużycia alkoholu etylowego nie może być warunkiem zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit d ustawy o podatku akcyzowym. Zdaniem podatnika, mógł on korzystać ze zwolnienia z akcyzy, jeżeli spełnione zostały pozostałe warunki formalne zwolnienia określone w tym przepisie, zaś zużycie alkoholu etylowego nie przekraczało norm bezpośrednio wskazanych w przepisie (normy identyczne ze wskazanymi w przepisach implementowanej Dyrektywy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alkohol do czyszczenia linii produkcyjnych zwolniony z akcyzy

Stanowisko organów podatkowych

Zdaniem organów podatkowych polski ustawodawca dokonał prawidłowej implementacji wspólnotowych przepisów, jak również prawidłowo wprowadził dodatkowy warunek stosowania obligatoryjnego zwolnienia.

Potencjalne skutki orzeczenia TSUE

REKLAMA

Wydanie przez TSUE orzeczenia rozstrzygającego wskazane wątpliwości bez wątpienia będzie miało duże znaczenie dla podmiotów korzystających ze zwolnienia od akcyzy dla alkoholu etylowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy o podatku akcyzowym. W szczególności w przypadkach, kiedy normy w decyzji są niższe niż wskazane w ustawie o podatku akcyzowym i podatnik uiszczał akcyzę od ich przekroczenia.

Sprawa ta jednak ma również szerszy kontekst w zakresie wszystkich zwolnień obligatoryjnych, które Polska miała obowiązek wprowadzić na mocy Dyrektywy. To orzeczenie TSUE może dać wskazówki, jakie środki i warunki Państwa Członkowskie mogą wprowadzać celem prawidłowego i uczciwego stosowania takiego obligatoryjnego zwolnienia, a które z nich są zdecydowanym przekroczeniem uprawnień i nadmiernym formalizmem i w efekcie stanowią faktyczne ograniczenie możliwości stosowania zwolnienia w praktyce.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zobacz także: Akcyza na Olej opałowy- skutki nieterminowego złożenia zestawienia oświadczeń


Agnieszka Radzikowska

Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

+48 (22) 511 07 69

aradzikowska@deloitteCE.com


Anna Wibig

Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

+ 48 (22) 511 07 20

awibig@deloitteCE.com


Łukasz Janiga

Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

+48 (12) 394 43 23

ljaniga@deloittece.com

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA