REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na alkohol - zwolnienie z podatku akcyzowego

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Akcyza na alkohol - zwolnienie z podatku akcyzowego
Akcyza na alkohol - zwolnienie z podatku akcyzowego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Celem pytania prejudycjalnego zadanego przez WSA w Szczecinie jest potwierdzenie czy art. 27 ust. 1 lit Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych („Dyrektywa”), który wprowadza obligatoryjne zwolnienie od akcyzy dla alkoholu etylowego od akcyzy alkoholu etylowego używanego do produkcji artykułów spożywczych został prawidłowo implementowany do polskiego porządku prawnego. Państwa Członkowskie są zobowiązane je wprowadzić na warunkach, które same określą w celu prawidłowego i uczciwego stosowania takiego zwolnienia.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Autopromocja

Wątpliwość WSA w Szczecinie wzbudziło wprowadzenie do polskiej ustawy o podatku akcyzowym dodatkowego warunku korzystania z tego zwolnienia w postaci konieczności uzyskania przez podatnika decyzji o dopuszczalnych normach zużycia (por. art. 32 ust. 4 pkt 3 lit d ustawy o podatku akcyzowym). W orzecznictwie TSUE wielokrotnie, bowiem wskazywano, że zwolnienia obligatoryjne z Dyrektywy stanowią zasadę, a odmowa ich przyznania wyjątek oraz, że przyznane Państwom Członkowskim uprawnienie do określania dodatkowych warunków nie może podważać bezwarunkowego charakteru obowiązku zwolnienia przewidzianego w tym przepisie.

Stanowisko podatnika

Podatnik będący stroną postępowania w niniejszej sprawie stoi na stanowisku, iż posiadanie decyzji określającej dopuszczalne normy zużycia alkoholu etylowego nie może być warunkiem zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit d ustawy o podatku akcyzowym. Zdaniem podatnika, mógł on korzystać ze zwolnienia z akcyzy, jeżeli spełnione zostały pozostałe warunki formalne zwolnienia określone w tym przepisie, zaś zużycie alkoholu etylowego nie przekraczało norm bezpośrednio wskazanych w przepisie (normy identyczne ze wskazanymi w przepisach implementowanej Dyrektywy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alkohol do czyszczenia linii produkcyjnych zwolniony z akcyzy

Stanowisko organów podatkowych

Zdaniem organów podatkowych polski ustawodawca dokonał prawidłowej implementacji wspólnotowych przepisów, jak również prawidłowo wprowadził dodatkowy warunek stosowania obligatoryjnego zwolnienia.

Potencjalne skutki orzeczenia TSUE

Wydanie przez TSUE orzeczenia rozstrzygającego wskazane wątpliwości bez wątpienia będzie miało duże znaczenie dla podmiotów korzystających ze zwolnienia od akcyzy dla alkoholu etylowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy o podatku akcyzowym. W szczególności w przypadkach, kiedy normy w decyzji są niższe niż wskazane w ustawie o podatku akcyzowym i podatnik uiszczał akcyzę od ich przekroczenia.

Sprawa ta jednak ma również szerszy kontekst w zakresie wszystkich zwolnień obligatoryjnych, które Polska miała obowiązek wprowadzić na mocy Dyrektywy. To orzeczenie TSUE może dać wskazówki, jakie środki i warunki Państwa Członkowskie mogą wprowadzać celem prawidłowego i uczciwego stosowania takiego obligatoryjnego zwolnienia, a które z nich są zdecydowanym przekroczeniem uprawnień i nadmiernym formalizmem i w efekcie stanowią faktyczne ograniczenie możliwości stosowania zwolnienia w praktyce.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zobacz także: Akcyza na Olej opałowy- skutki nieterminowego złożenia zestawienia oświadczeń


Agnieszka Radzikowska

Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

+48 (22) 511 07 69

aradzikowska@deloitteCE.com


Anna Wibig

Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

+ 48 (22) 511 07 20

awibig@deloitteCE.com


Łukasz Janiga

Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

+48 (12) 394 43 23

ljaniga@deloittece.com

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zwolnienie z podatku Belki. Nowe zasady oszczędzania i inwestowania

    "Jeżeli ktoś osiągnie zysk z lokaty bankowej oraz z inwestycji w fundusze, to limity, będące rodzajem kwoty wolnej od osiągniętego zysku, będą liczone rozdzielnie" – powiedział w piątek minister finansów, Andrzej Domański. Wprowadzane limity stanowią swoistego rodzaju ochronę przed opodatkowaniem dla osiągniętych zysków.

    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    REKLAMA