REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza od tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych wyrobów

Subskrybuj nas na Youtube
Akcyza od tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych wyrobów
Akcyza od tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych wyrobów
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało, że w świetle przepisów dyrektywy Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych (Dz. Urz. UE L z 2011 r. Nr 176, str. 24) oraz ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.) - skład i przeznaczenie tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych do niego wyrobów nie ma decydującego znaczenia przy ocenie czy wyroby te są tytoniem do palenia.

W wydanym 29 grudnia 2014 r. komunikacie Ministerstwo Finansów informuje, że zgodnie z art. 98 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5 tego artykułu, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Nie traktuje się jednak jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych. Analogiczne postanowienia zawarte są w art. 2 ust. 2 dyrektywy 2011/64/UE.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z powyższym, jeżeli „Hawajski Tytoń" albo podobny wyrób nadaje się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, tzn. spełnia kryteria określone w art. 98 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym – to jest tytoniem do palenia, nawet jeżeli składa się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń i nie jest przeznaczony do palenia. Taką interpretację przepisów ustawy o podatku akcyzowym potwierdził WSA w Warszawie w wyroku z dnia 26 września 2013 r. Sygn. akt V SA/Wa 2604/12 w sprawie dotyczącej tzw. masy aromatycznej. W wyroku tym WSA stwierdził, że w świetle postanowień art. 98 ustawy o podatku akcyzowym zawartość tytoniu w „masie aromatycznej" nie jest kluczowa dla zakwalifikowania jej jako wyrób tytoniowy, ponieważ przepisy o proporcjach zawartości tytoniu w produkcie milczą. Natomiast decydującą w tym zakresie cechą wyrobu, skutkującą objęciem go podatkiem akcyzowym, będzie możliwość użycia masy aromatycznej do palenia, bez konieczności jej dalszego przetworzenia.

Zdaniem MF jedynie w przypadku, gdyby „Hawajski Tytoń" lub podobny wyrób nie zawierał tytoniu i był wykorzystywany wyłącznie w celach medycznych tzn. zawierał w swoim składzie substancje, których spalanie i wdychanie powoduje naukowo udowodnione skutki medyczne o charakterze leczniczym lub zapobiegawczym - nie byłby tytoniem do palenia.

W zakresie znaczenia sformułowania „produkt, który nie zawiera tytoniu i jest wykorzystywany wyłącznie w celach medycznych" wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 30 marca 2006 r. wydanym w sprawie C-495/04. Postępowanie w przedmiotowej sprawie dotyczyło poboru podatku akcyzowego od tzw. papierosów ziołowych, tj. papierosów niezawierających tytoniu, składających się z ziół.

REKLAMA

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z wyroku TSUE wynika, że do uznania papierosów ziołowych za „produkt, który nie zawiera tytoniu i jest wykorzystywany wyłącznie w celach medycznych" produkty te musiałyby zawierać w swoim składzie substancje, których spalanie i wdychanie powoduje naukowo udowodnione skutki medyczne o charakterze leczniczym lub zapobiegawczym.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

W kontekście powyższych informacji z Ministerstwa Finansów otrzymaliśmy 9 lutego sprostowanie, które nadesłał Kamil Wszołek, Rzecznik Prasowy Hawajski Tytoń Sp. z o.o.. Poniżej prezentujemy to sprostowanie w całości:

W nawiązaniu do artykułu „Akcyza od tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych wyrobów” informuję, że Hawajski Tytoń jest nazwą spółki, a nie nazwą wyrobu tytoniowego. Firma „Hawajski Tytoń” jest producentem towaru o nazwie „Tobaccin”. Nazwa spółki „Hawajski Tytoń” nie oznacza tytoniu i jest nazwą skojarzeniową podobnie jak w numizmatyce nazwa „Nordyckie Złoto” nie oznacza złota tylko stop miedzi, cynku, aluminium oraz cyny. Informacja na stronach Ministerstwa, na którą powołuje się artykuł, jest bardzo nieprecyzyjna i nie ma formy aktu administracyjnego. Ponadto po wielu kontrolach w spółce Hawajski Tytoń firma nie ma problemów z powodu Tobaccin-u. 

Tytoń do palenia w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, to produkt (bez względu na kod CN) zawierający w swoim składzie tytoń, odpady tytoniowe lub też tylko substancje inne niż tytoń, pod warunkiem, że został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków i nadaje się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Zgodnie z art. 98 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym: „Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych”. W komentarzu do art. .98 ustawy akcyzowej autorstwa Szymona Parulskiego czytamy, iż artykuł 98 ust. 8 ustawy ma zapobiegać sytuacjom, kiedy dany produkt będzie stanowił istotny substytut klasycznych wyrobów tytoniowych, a nie byłby opodatkowany w związku z tym, iż został on wytworzony z wyrobów niebędących tytoniem. Substytutem wyrobów tytoniowych może być jedynie produkt, który zastępczo, w miejsce tytoniu, będzie przeznaczony do palenia w taki sam sposób, jak klasyczne wyroby tytoniowe, czyli taki, który w papierosie, fajce lub cygarze poprzez żarzenie się wywołuje dym nadający sie do wdychania. Za substytut wyrobów tytoniowych w tym znaczeniu nie są uznawane e-papierosy, gumy nikotynowe, plastry nikotynowe – służące wprowadzaniu nikotyny do organizmu, ani wspomniane zioła i przyprawy, które wprawdzie nikotyny nie zawierają, ale poprzez żarzenie wywołują dym nadający się do wdychania. Tobaccin nie jest przeznaczony do palenia, dlatego nie obejmuje go akcyza.

Tobaccin jest to mieszanka ziołowo-nikotynowa, która nie zawiera tytoniu. Jest to potwierdzone niezależnymi badaniami laboratoryjnymi. Produkt jest przeznaczony wyłącznie do inhalacji wodnej, co jednoznacznie wskazuje sposób użycia produktu (inhalacja naparem) w inhalatorze lub waporyzerze. Nie bez znaczenia jest także fakt, że konsumenci używając Tobaccin’u zupełnie ograniczyli przyjmowanie do organizmu substancji smolistych. Produkt może służyć jako środek wspomagający rzucenie palenia tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Tym samym Tobbacin, jako produkt służący do wprowadzania nikotyny do organizmu poprzez inhalację naparem (a nie dymem wywołanym w procesie żarzenia), nie może być uznany za tytoń do palenia. Więcej informacji o produkcie Tobaccin, badania oraz opinie prawne można znaleźć na stronie producenta www.tobaccin.pl.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA