REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza od tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych wyrobów

Subskrybuj nas na Youtube
Akcyza od tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych wyrobów
Akcyza od tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych wyrobów
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało, że w świetle przepisów dyrektywy Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych (Dz. Urz. UE L z 2011 r. Nr 176, str. 24) oraz ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.) - skład i przeznaczenie tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych do niego wyrobów nie ma decydującego znaczenia przy ocenie czy wyroby te są tytoniem do palenia.

W wydanym 29 grudnia 2014 r. komunikacie Ministerstwo Finansów informuje, że zgodnie z art. 98 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5 tego artykułu, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Nie traktuje się jednak jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych. Analogiczne postanowienia zawarte są w art. 2 ust. 2 dyrektywy 2011/64/UE.

REKLAMA

Autopromocja

W związku z powyższym, jeżeli „Hawajski Tytoń" albo podobny wyrób nadaje się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, tzn. spełnia kryteria określone w art. 98 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym – to jest tytoniem do palenia, nawet jeżeli składa się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń i nie jest przeznaczony do palenia. Taką interpretację przepisów ustawy o podatku akcyzowym potwierdził WSA w Warszawie w wyroku z dnia 26 września 2013 r. Sygn. akt V SA/Wa 2604/12 w sprawie dotyczącej tzw. masy aromatycznej. W wyroku tym WSA stwierdził, że w świetle postanowień art. 98 ustawy o podatku akcyzowym zawartość tytoniu w „masie aromatycznej" nie jest kluczowa dla zakwalifikowania jej jako wyrób tytoniowy, ponieważ przepisy o proporcjach zawartości tytoniu w produkcie milczą. Natomiast decydującą w tym zakresie cechą wyrobu, skutkującą objęciem go podatkiem akcyzowym, będzie możliwość użycia masy aromatycznej do palenia, bez konieczności jej dalszego przetworzenia.

Zdaniem MF jedynie w przypadku, gdyby „Hawajski Tytoń" lub podobny wyrób nie zawierał tytoniu i był wykorzystywany wyłącznie w celach medycznych tzn. zawierał w swoim składzie substancje, których spalanie i wdychanie powoduje naukowo udowodnione skutki medyczne o charakterze leczniczym lub zapobiegawczym - nie byłby tytoniem do palenia.

W zakresie znaczenia sformułowania „produkt, który nie zawiera tytoniu i jest wykorzystywany wyłącznie w celach medycznych" wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 30 marca 2006 r. wydanym w sprawie C-495/04. Postępowanie w przedmiotowej sprawie dotyczyło poboru podatku akcyzowego od tzw. papierosów ziołowych, tj. papierosów niezawierających tytoniu, składających się z ziół.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z wyroku TSUE wynika, że do uznania papierosów ziołowych za „produkt, który nie zawiera tytoniu i jest wykorzystywany wyłącznie w celach medycznych" produkty te musiałyby zawierać w swoim składzie substancje, których spalanie i wdychanie powoduje naukowo udowodnione skutki medyczne o charakterze leczniczym lub zapobiegawczym.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

W kontekście powyższych informacji z Ministerstwa Finansów otrzymaliśmy 9 lutego sprostowanie, które nadesłał Kamil Wszołek, Rzecznik Prasowy Hawajski Tytoń Sp. z o.o.. Poniżej prezentujemy to sprostowanie w całości:

W nawiązaniu do artykułu „Akcyza od tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych wyrobów” informuję, że Hawajski Tytoń jest nazwą spółki, a nie nazwą wyrobu tytoniowego. Firma „Hawajski Tytoń” jest producentem towaru o nazwie „Tobaccin”. Nazwa spółki „Hawajski Tytoń” nie oznacza tytoniu i jest nazwą skojarzeniową podobnie jak w numizmatyce nazwa „Nordyckie Złoto” nie oznacza złota tylko stop miedzi, cynku, aluminium oraz cyny. Informacja na stronach Ministerstwa, na którą powołuje się artykuł, jest bardzo nieprecyzyjna i nie ma formy aktu administracyjnego. Ponadto po wielu kontrolach w spółce Hawajski Tytoń firma nie ma problemów z powodu Tobaccin-u. 

REKLAMA

Tytoń do palenia w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, to produkt (bez względu na kod CN) zawierający w swoim składzie tytoń, odpady tytoniowe lub też tylko substancje inne niż tytoń, pod warunkiem, że został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków i nadaje się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Zgodnie z art. 98 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym: „Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych”. W komentarzu do art. .98 ustawy akcyzowej autorstwa Szymona Parulskiego czytamy, iż artykuł 98 ust. 8 ustawy ma zapobiegać sytuacjom, kiedy dany produkt będzie stanowił istotny substytut klasycznych wyrobów tytoniowych, a nie byłby opodatkowany w związku z tym, iż został on wytworzony z wyrobów niebędących tytoniem. Substytutem wyrobów tytoniowych może być jedynie produkt, który zastępczo, w miejsce tytoniu, będzie przeznaczony do palenia w taki sam sposób, jak klasyczne wyroby tytoniowe, czyli taki, który w papierosie, fajce lub cygarze poprzez żarzenie się wywołuje dym nadający sie do wdychania. Za substytut wyrobów tytoniowych w tym znaczeniu nie są uznawane e-papierosy, gumy nikotynowe, plastry nikotynowe – służące wprowadzaniu nikotyny do organizmu, ani wspomniane zioła i przyprawy, które wprawdzie nikotyny nie zawierają, ale poprzez żarzenie wywołują dym nadający się do wdychania. Tobaccin nie jest przeznaczony do palenia, dlatego nie obejmuje go akcyza.

Tobaccin jest to mieszanka ziołowo-nikotynowa, która nie zawiera tytoniu. Jest to potwierdzone niezależnymi badaniami laboratoryjnymi. Produkt jest przeznaczony wyłącznie do inhalacji wodnej, co jednoznacznie wskazuje sposób użycia produktu (inhalacja naparem) w inhalatorze lub waporyzerze. Nie bez znaczenia jest także fakt, że konsumenci używając Tobaccin’u zupełnie ograniczyli przyjmowanie do organizmu substancji smolistych. Produkt może służyć jako środek wspomagający rzucenie palenia tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Tym samym Tobbacin, jako produkt służący do wprowadzania nikotyny do organizmu poprzez inhalację naparem (a nie dymem wywołanym w procesie żarzenia), nie może być uznany za tytoń do palenia. Więcej informacji o produkcie Tobaccin, badania oraz opinie prawne można znaleźć na stronie producenta www.tobaccin.pl.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

REKLAMA

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Kto płaci podatek za zmarłego?

30 kwietnia 2025 roku mija termin rozliczenia PIT za rok 2024. Co w przypadku, gdy podatnik zmarł? Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Co z podatkami po śmierci podatnika? Czy rodzina zmarłego musi zapłacić podatek? Sprawdź!

Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

REKLAMA

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

REKLAMA