REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza od tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych wyrobów

Subskrybuj nas na Youtube
Akcyza od tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych wyrobów
Akcyza od tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych wyrobów
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało, że w świetle przepisów dyrektywy Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych (Dz. Urz. UE L z 2011 r. Nr 176, str. 24) oraz ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.) - skład i przeznaczenie tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych do niego wyrobów nie ma decydującego znaczenia przy ocenie czy wyroby te są tytoniem do palenia.

W wydanym 29 grudnia 2014 r. komunikacie Ministerstwo Finansów informuje, że zgodnie z art. 98 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5 tego artykułu, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Nie traktuje się jednak jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych. Analogiczne postanowienia zawarte są w art. 2 ust. 2 dyrektywy 2011/64/UE.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W związku z powyższym, jeżeli „Hawajski Tytoń" albo podobny wyrób nadaje się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, tzn. spełnia kryteria określone w art. 98 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym – to jest tytoniem do palenia, nawet jeżeli składa się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń i nie jest przeznaczony do palenia. Taką interpretację przepisów ustawy o podatku akcyzowym potwierdził WSA w Warszawie w wyroku z dnia 26 września 2013 r. Sygn. akt V SA/Wa 2604/12 w sprawie dotyczącej tzw. masy aromatycznej. W wyroku tym WSA stwierdził, że w świetle postanowień art. 98 ustawy o podatku akcyzowym zawartość tytoniu w „masie aromatycznej" nie jest kluczowa dla zakwalifikowania jej jako wyrób tytoniowy, ponieważ przepisy o proporcjach zawartości tytoniu w produkcie milczą. Natomiast decydującą w tym zakresie cechą wyrobu, skutkującą objęciem go podatkiem akcyzowym, będzie możliwość użycia masy aromatycznej do palenia, bez konieczności jej dalszego przetworzenia.

Zdaniem MF jedynie w przypadku, gdyby „Hawajski Tytoń" lub podobny wyrób nie zawierał tytoniu i był wykorzystywany wyłącznie w celach medycznych tzn. zawierał w swoim składzie substancje, których spalanie i wdychanie powoduje naukowo udowodnione skutki medyczne o charakterze leczniczym lub zapobiegawczym - nie byłby tytoniem do palenia.

W zakresie znaczenia sformułowania „produkt, który nie zawiera tytoniu i jest wykorzystywany wyłącznie w celach medycznych" wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 30 marca 2006 r. wydanym w sprawie C-495/04. Postępowanie w przedmiotowej sprawie dotyczyło poboru podatku akcyzowego od tzw. papierosów ziołowych, tj. papierosów niezawierających tytoniu, składających się z ziół.

REKLAMA

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z wyroku TSUE wynika, że do uznania papierosów ziołowych za „produkt, który nie zawiera tytoniu i jest wykorzystywany wyłącznie w celach medycznych" produkty te musiałyby zawierać w swoim składzie substancje, których spalanie i wdychanie powoduje naukowo udowodnione skutki medyczne o charakterze leczniczym lub zapobiegawczym.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

W kontekście powyższych informacji z Ministerstwa Finansów otrzymaliśmy 9 lutego sprostowanie, które nadesłał Kamil Wszołek, Rzecznik Prasowy Hawajski Tytoń Sp. z o.o.. Poniżej prezentujemy to sprostowanie w całości:

W nawiązaniu do artykułu „Akcyza od tzw. Hawajskiego Tytoniu i podobnych wyrobów” informuję, że Hawajski Tytoń jest nazwą spółki, a nie nazwą wyrobu tytoniowego. Firma „Hawajski Tytoń” jest producentem towaru o nazwie „Tobaccin”. Nazwa spółki „Hawajski Tytoń” nie oznacza tytoniu i jest nazwą skojarzeniową podobnie jak w numizmatyce nazwa „Nordyckie Złoto” nie oznacza złota tylko stop miedzi, cynku, aluminium oraz cyny. Informacja na stronach Ministerstwa, na którą powołuje się artykuł, jest bardzo nieprecyzyjna i nie ma formy aktu administracyjnego. Ponadto po wielu kontrolach w spółce Hawajski Tytoń firma nie ma problemów z powodu Tobaccin-u. 

Tytoń do palenia w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, to produkt (bez względu na kod CN) zawierający w swoim składzie tytoń, odpady tytoniowe lub też tylko substancje inne niż tytoń, pod warunkiem, że został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków i nadaje się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Zgodnie z art. 98 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym: „Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych”. W komentarzu do art. .98 ustawy akcyzowej autorstwa Szymona Parulskiego czytamy, iż artykuł 98 ust. 8 ustawy ma zapobiegać sytuacjom, kiedy dany produkt będzie stanowił istotny substytut klasycznych wyrobów tytoniowych, a nie byłby opodatkowany w związku z tym, iż został on wytworzony z wyrobów niebędących tytoniem. Substytutem wyrobów tytoniowych może być jedynie produkt, który zastępczo, w miejsce tytoniu, będzie przeznaczony do palenia w taki sam sposób, jak klasyczne wyroby tytoniowe, czyli taki, który w papierosie, fajce lub cygarze poprzez żarzenie się wywołuje dym nadający sie do wdychania. Za substytut wyrobów tytoniowych w tym znaczeniu nie są uznawane e-papierosy, gumy nikotynowe, plastry nikotynowe – służące wprowadzaniu nikotyny do organizmu, ani wspomniane zioła i przyprawy, które wprawdzie nikotyny nie zawierają, ale poprzez żarzenie wywołują dym nadający się do wdychania. Tobaccin nie jest przeznaczony do palenia, dlatego nie obejmuje go akcyza.

Tobaccin jest to mieszanka ziołowo-nikotynowa, która nie zawiera tytoniu. Jest to potwierdzone niezależnymi badaniami laboratoryjnymi. Produkt jest przeznaczony wyłącznie do inhalacji wodnej, co jednoznacznie wskazuje sposób użycia produktu (inhalacja naparem) w inhalatorze lub waporyzerze. Nie bez znaczenia jest także fakt, że konsumenci używając Tobaccin’u zupełnie ograniczyli przyjmowanie do organizmu substancji smolistych. Produkt może służyć jako środek wspomagający rzucenie palenia tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Tym samym Tobbacin, jako produkt służący do wprowadzania nikotyny do organizmu poprzez inhalację naparem (a nie dymem wywołanym w procesie żarzenia), nie może być uznany za tytoń do palenia. Więcej informacji o produkcie Tobaccin, badania oraz opinie prawne można znaleźć na stronie producenta www.tobaccin.pl.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA