REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczenie przepisów w zakresie akcyzy w 2015

Uproszczenie przepisów w zakresie akcyzy w 2015. / Fot. Fotolia
Uproszczenie przepisów w zakresie akcyzy w 2015. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obłożenie akcyzą wytwarzania papierosów przy użyciu maszyn do automatycznego nabijania gliz papierosowych i opodatkowanie cygar w zależności od wagi, a nie od sztuki - to m.in. cele projektu założeń noweli ustawy o podatku akcyzowym, który ma wejść w życie 30 czerwca 2015 r.

Liczący prawie siedemdziesiąt stron dokument przewiduje też ograniczenie biurokracji związanej z poborem akcyzy. Jak bowiem wskazano w założeniach, celem zmian jest "uproszczenie przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienie i ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych", dotyczących firm działających na rynku wyrobów akcyzowych i samochodów.

REKLAMA

REKLAMA

M.in. wydłużony ma zostać termin na zwrot niewykorzystanych znaków akcyzy na wyroby spirytusowe, winiarskie i tytoniowe. Przewidziano też uproszczenia w zakresie przepisów dotyczących warunków magazynowania wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Założono też "odstąpienie od wymogu obligatoryjnej obecności funkcjonariusza celnego podczas niszczenia piwa i wyrobów winiarskich z zapłaconą akcyzą zwróconych w wyniku reklamacji".

Resort finansów zaproponował także, by podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub gazowych mogły korzystać ze zwolnienia z akcyzy przysługującego zakładowi energochłonnemu. Z takiego zwolnienia mogłyby też korzystać podmioty uruchamiające nową instalację wykorzystującą wyroby węglowe lub gazowe.

REKLAMA

Magazynowanie wyrobów akcyzowych – zmiany w 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MF postanowiło ponadto zrezygnować z obowiązku powiadamiania o niepodjęciu lub niewykonywaniu działalności na podstawie uzyskanego zezwolenia akcyzowego. Obecnie niedopełnienie tego obowiązku skutkuje cofnięciem takiego zezwolenia. Zgodnie z projektem rozszerzone mają zostać możliwości stosowania celnych procedur uproszczonych w stosunku do wyrobów akcyzowych.

Ponadto ministerstwo zgodziło się zwolnić z akcyzy pojazdy sanitarne przeznaczone dla zespołów ratownictwa medycznego. Obecnie ambulansy klasyfikowane są jako samochody osobowe do przewozu pasażerów, w związku z czym ich zakup opodatkowany jest akcyzą. Tymczasem pojazdy dla policji i straży pożarnej zwolnione są z podatku.

"Ograniczenie obciążeń zmniejszy koszty dopełniania procedur administracyjnych, a tym samym koszty wykonywanej działalności" - napisano w założeniach. "Przewidywane zmiany w dużej części stanowią realizację postulatów kierowanych do Ministerstwa Finansów przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w branżach związanych z obrotem wyrobami akcyzowymi" -podsumowano.

Resort finansów planuje, że zmiany wejdą w życie 30 czerwca 2015 r.

Akcyza 2015 - nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym

Pracodawcy RP w komentarzu do projektu poinformowali, że resort finansów uwzględnił zgłaszane przez tę organizację uwagi. Wskazano, że chodzi np. o zmianę dotyczącą dokumentu dostawy, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe opodatkowane – ze względu na przeznaczenie – zerową stawką akcyzy. Może on być zastąpiony przez inny dokument pod warunkiem, że będzie zawierał identyczne dane jak oryginał.

Według Pracodawców RP uwzględniony został także ich postulat dotyczący definicji ubytków. Zaproponowano objęcie nią m.in. wszelkich strat wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką inną niż zerowa. Przewidziano także wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą zwalnia się od akcyzy ubytki tych wyrobów w liczbie określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów, pod warunkiem, że liczba wyrobów została określona za pomocą zalegalizowanych przyrządów pomiarowych.

Zobacz wskaźnik: Akcyza na papierosy

"Zmieniono także zapisy dotyczące poziomu zabezpieczenia akcyzowego składanego przez Pośredniczący Podmiot Tytoniowy (PPT). W kwestii jego wysokości zaproponowano modyfikację przepisu – poprzez wprowadzenie minimalnego poziomu zabezpieczenia generalnego (2 mln zł) oraz maksymalnej wysokości zabezpieczenia ryczałtowego (30 mln zł)" - poinformowali Pracodawcy RP.

W projekcie uwzględniono również propozycję zmiany zapisu dotyczącego PPT przedsiębiorcy zagranicznego, który obliguje go do otwarcia w Polsce oddziału lub przedstawicielstwa. Zamiast tego firma taka będzie musiała wyznaczyć Reprezentujący Podmiot Tytoniowy (RPT) i za jego pośrednictwem dokonywać obrotu suszem tytoniowym. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA