Kategorie

Akcyza 2015

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Producenci, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego papierosów lub tytoniu do palenia mają obowiązek złożyć ministrowi finansów do 1 lutego 2016 r. informację o papierosach i tytoniu do palenia znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w 2015 roku.
Naprawa systemu podatkowego, co dziś najczęściej nazywa się jego „uszczelnieniem”, nie może pominąć akcyzy, a przede wszystkim trzech grup wyrobów, gdzie z dochodami budżetowymi dzieje się najgorzej: są to wyroby tytoniowe (utrata co najmniej 25% wpływów), wyroby alkoholowe (utrata co najmniej do 20% wpływów) i paliwa silnikowe (utrata do 10% wpływów).
Pozycję branży spirytusowej, która obecnie generuje około100 tys. miejsc pracy w gospodarce, mogłyby wzmocnić ujednolicone dla wszystkich producentów alkoholi przepisy oraz obniżka akcyzy, co najmniej do stawki niemieckiej. Z tytułu podatków i opłat branża przekazuje do budżetu 11 mld zł rocznie.
Z preferencyjnych stawek opodatkowania podatkiem akcyzowym mogą korzystać jedynie mali i niezależni producenci piw. Oznacza to, iż browary, które teoretycznie mogłyby korzystać z preferencyjnej stawki, z racji powiązań z potężniejszymi podmiotami nie mają prawa do stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego.
Resort finansów szykuje ułatwienia dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą związaną z obrotem wyrobami akcyzowymi. Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, którym ma zająć się rząd, zakłada zniesienie części obowiązków biurokratycznych, z których muszą wywiązywać się firmy obracające towarami obłożonymi akcyzą.
Zniesienie części obowiązków biurokratycznych, z których muszą wywiązywać się firmy obracające towarami obłożonymi akcyzą - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o akcyzie, którym we wtorek 26 maja 2015 r. ma zająć się rząd. Zgodnie z projektem część przepisów ma wejść w życie 30 czerwca 2015 r. a pozostałe od 1 stycznia 2016 r.
Według oficjalnych danych resortu finansów podatkowe dochody budżetu państwa za I kwartał tego roku były wyjątkowo niskie – tylko 22,7% prognozy. Najgorzej jest z dwoma najważniejszymi podatkami, czyli VAT-em i akcyzą: z tego pierwszego wpłynęło tylko 27 mld zł przy prawie 135 miliardowej prognozie, a z akcyzy tylko 14 mld zł – prognoza: 63,5 mld zł.
Naczelny Sąd Administracyjny w dwóch wyrokach z 10 kwietnia 2015 r. orzekł w kwestii prawa do obniżenia akcyzy w związku z reklamacją wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia akcyzy. Jeżeli przyczyną reklamacji jest upływ terminu przydatności do spożycia bądź krótki okres do upływu terminu przydatności wyrobu znajdującego się poza procedurą zawieszenia akcyzy, podatnik nie może obniżyć akcyzy do zapłaty o podatek akcyzowy zapłacony od reklamowanych wyrobów.
Znane są już konkretne uregulowania projektu dużej nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Aktualnie trwają uzgodnienia i konsultacje odnośnie projektu ustawy zmieniającej ustawę o podatku akcyzowym oraz niektóre inne ustawy. Większość nowych regulacji ma wejść w życie już z dniem 30 czerwca 2015 r., a pozostałe 1 stycznia 2016 r.
Podatnik nie może ponosić negatywnych konsekwencji w związku z otrzymaniem oświadczenia nabywcy oleju przeznaczonego na cele opałowe, jeżeli oświadczenie zawiera nieprawdziwe dane, o których sprzedawca nie wiedział – Trybunał Konstytucyjny 12 lutego 2015 r. rozstrzygnął sprawę oświadczeń niezbędnych dla zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy (wyrok sygn. akt SK 14/12, Dz. U. z dnia 20 lutego 2015 r. nr. 235).
Od 1 stycznia i 1 kwietnia 2015 r. nastąpiły zmiany w przepisach dotyczących zwrotu podatku akcyzowego od samochodów osobowych wywożonych za granicę Polski. Pierwsza zmiana polega na doprecyzowaniu kręgu podmiotów uprawnionych do wnioskowania o zwrot akcyzy. Druga natomiast określa szczegółowo organy orzekające o tym zwrocie w związku z tzw. centralizacją finansów w Służbie Celnej.
Od 1 kwietnia 2015 r. obowiązują trzy nowe rozporządzenia Ministra Finansów, dotyczące właściwości urzędów i izb celnych. Akty dotyczą podatku akcyzowego, znaków akcyzy oraz podatku od wydobycia niektórych kopalin.
Ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych dla firm, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych - taki jest cel projektu nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, przygotowanego przez Ministerstwo Finansów.
Od 1 stycznia i 1 kwietnia 2015 r. nastąpiły zmiany w przepisach dotyczących zwrotu podatku akcyzowego od samochodów osobowych wywożonych za granicę Polski. Pierwsza zmiana polega na doprecyzowaniu kręgu podmiotów uprawnionych do wnioskowania o zwrot akcyzy. Druga natomiast określa szczegółowo organy orzekające o tym zwrocie w związku z tzw. centralizacją finansów w Służbie Celnej.
Realny spadek (już po raz ósmy) dochodów budżetowych z podatku akcyzowego w 2014 roku, w tym z akcyzy tytoniowej (co potwierdziły nawet czynniki oficjalne), nakazuje postawić pytanie, co jest przyczyną tego zjawiska? Pytają i jednocześnie odpowiadają na to pytanie prof. Witold Modzelewski i Andrzej Dembiński z Instytutu Studiów Podatkowych.
12 lutego 2015 r. został ogłoszony wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w polskiej sprawie C-49/13 (Oil Trading Poland) dotyczący zasad opodatkowania olejów smarowych podatkiem akcyzowym.
Ministerstwo Finansów informuje, że od 1 stycznia 2015 r. weszły w życie przepisy ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którymi za produkcję papierosów nie uznaje się jedynie wytwarzania papierosów przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwach domowych. Od dnia 1 stycznia 2015 r. produkcją papierosów opodatkowaną akcyzą jest natomiast ich wytwarzanie, także przez konsumenta, przy użyciu maszyny do wytwarzania papierosów.
Z początkiem stycznia 2015 r. weszła w życie zmiana ustawy o podatku akcyzowym, wprowadzająca na gruncie tej ustawy nową instytucję, czyli Wiążącą Informację Akcyzową (WIA). Celem tej nowej instytucji jest umożliwienie uzyskania od właściwego organu podatkowego wiążącej organy podatkowe informacji w zakresie klasyfikacji według Nomenklatury Scalonej wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych lub określenia rodzaju wyrobów akcyzowych.
Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszły w życie zmiany w akcyzie oraz opłacie paliwowej. Zmiany te w szczególności powinny interesować podmioty prowadzące działalność związaną z obrotem paliwami silnikowymi. Dnia 23 października 2014 r. uchwalona została wprowadzająca te zmiany ustawa o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym (dalej: „Ustawa nowelizująca”).
Ustawa z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, która weszła w życie 1 stycznia 2015 r. wprowadziła również kilka istotnych zmian w zakresie podatku akcyzowego.
Czwarta transza deregulacji gospodarki, która wchodzi w życie 1 stycznia 2015 r., wprowadza m.in. instytucję Wiążącej Informacji Akcyzowej, która umożliwia uzyskanie wiążącej informacji w zakresie klasyfikacji taryfowej oraz rodzaju wyrobu akcyzowego.
Ustawa z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej wprowadza do ustawy o podatku akcyzowym instytucję tzw. Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA), która stanowi swoistą formę indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, dającą ochronę jej właścicielowi.
Sejm opowiedział się za przyjęciem nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Nowe regulacje wprowadzają zwolnienie z podatku akcyzowego dla samochodów osobowych wykorzystywanych do ratowania życia i zdrowia ludzi, m.in. dla karetek pogotowia.
W dniu 24 listopada 2014 r. Prezydent RP podpisał ustawę o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Ustawa jest częścią pakietu deregulacyjnego. Jedną ze zmian, które wprowadza regulacja są nowe zasady stosowania akcyzy.
W dniu 24 listopada 2014 r. Prezydent RP podpisał ustawę o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Ustawa jest częścią pakietu deregulacyjnego. Jedną ze zmian, które wprowadza regulacja są nowe zasady stosowania akcyzy.
Wprowadzenie "jednego okienka" dla rozliczeń podatków z tytułu akcyzy i cła to jedna z propozycji noweli przepisów dotyczących celników i administracji celnej, którą w tym tygodniu zajmie się Sejm. Projekt przewiduje też m.in. zmniejszenie zasiłków chorobowych celników. Nowe rozwiązania mają obowiązywać od 1 kwietnia 2015 r.
Ułatwienia dla podatników akcyzy, np. zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków dokumentacyjnych, czy zwolnienie z tego podatku niektórych zakładów energochłonnych - przewiduje przyjęty przez rząd projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Nowe regulacje mają wejść w życie 30 czerwca 2015 r.
Rada Ministrów przyjęła 18 listopada 2014 r. założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów. Nowe regulacje mają wejść w życie 30 czerwca 2015 r.
Obłożenie akcyzą wytwarzania papierosów przy użyciu maszyn do automatycznego nabijania gliz papierosowych i opodatkowanie cygar w zależności od wagi, a nie od sztuki - to m.in. cele projektu założeń noweli ustawy o podatku akcyzowym, którym we wtorek zajmie się rząd. Zmiany mają wejść w życie 30 czerwca 2015 r.
Obłożenie akcyzą wytwarzania papierosów przy użyciu maszyn do automatycznego nabijania gliz papierosowych i opodatkowanie cygar w zależności od wagi, a nie od sztuki - to m.in. cele projektu założeń noweli ustawy o podatku akcyzowym, który ma wejść w życie 30 czerwca 2015 r.
W 2015 r. stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej wyniesie 0,96 zł na 1 litr oleju - tak wynika z projektu rozporządzenia przygotowanego przez resort rolnictwa. Izby Rolnicze skrytykowały tę propozycję argumentując, że "nie spełnia oczekiwania rolników".
Podmioty podlegające kontroli będą miały obowiązek przystąpić do inwentaryzacji w terminie 3 dni od dnia otrzymania żądania przeprowadzenia inwentaryzacji lub niezwłocznie po otrzymaniu tego żądania, jeżeli istnieje podejrzenie popełnienia wykroczenia lub przestępstwa - takie rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, która ma wejść w życie w 2015 r.
Zdaniem Związku Przedsiębiorców i Pracodawców budżet ponosi ogromne straty z tytułu agresywnej polityki fiskalnej Ministerstwa Finansów. Spadają przede wszystkim wpływy z akcyzy tytoniowej i alkoholowej, gwałtownie rozszerza się szara strefa. Dramatycznie wygląda też sytuacja w branży hazardowej – wprowadzona chybcikiem, nie notyfikowana w UE ustawa hazardowa, której część przepisów jest niezgodna z prawem UE, może kosztować polskiego podatnika aż 12,8 miliarda złotych w postaci spadku wpływów oraz konieczności wypłacenia odszkodowań dla poszkodowanych firm. Są już pierwsze wyroki sądów w tej sprawie.
Planowane zmiany w akcyzie, które mają wejść w życie w 2015 r., zakładają m.in. wprowadzenie uproszczeń w zakresie przepisów dotyczących warunków akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru magazynowania wyrobów akcyzy.
Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, która ma wejść w życie w 2015 r., zakłada m.in. wprowadzenie uproszczeń w zakresie procedur związanych z prowadzeniem działalności w zakresie wyrobów akcyzowych.
W 2015 roku nie wzrosną stawki akcyzy na papierosy i wyroby tytoniowe (oprócz cygar i cygaretek), alkohol i inne wyroby akcyzowe. Co więcej projekt budżetu państwa na 2015 rok zakłada niewielkie obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych.
W przygotowanym przez Ministerstwo Finansów projekcie założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw znalazły się m.in. przepisy ujednolicające nomenklaturę w zakresie wystawiania faktur i jej dostosowanie do obowiązujących od 2014 roku zmian przepisów dot. VAT w zakresie fakturowania. Ponadto na żądanie nabywcy wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych podatnik podatku akcyzowego będzie musiał umieszczać na fakturze kwotę akcyzy.
Trwają konsultacje projektu założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, przygotowanych przez Ministerstwo Finansów. Ta obszerna nowelizacja przepisów akcyzowych ma zgodnie z założeniami wejść w życie 30 czerwca 2015 roku.
Ministerstwo Finansów zdecydowało, że w 2015 r. akcyza na wyroby tytoniowe pozostanie na obecnym poziomie. Zdaniem ekspertów to dobra decyzja, którzy podkreślają jednocześnie, że w celu utrzymania zaplanowanych wpływów do budżetu należy zachować w 2015 r. dotychczasowy sposób naliczania minimalnego podatku akcyzowego (MET).
Planowane na 2015 r. zmiany w ustawie o podatku akcyzowym mają uprościć i znieść uciążliwe przepisy dla prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych.
Minister Finansów przygotował założenia obszernej nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Głównym deklarowanym przez MF celem jest ograniczenie biurokracji związanej z poborem akcyzy ale przy okazji objęte akcyzą zostaną papierosy nabijane w automatach. Z akcyzy mają w końcu zostać zwolnione pojazdy sanitarne przeznaczone dla zespołów ratownictwa medycznego (ambulanse). Zmiany mają wejść w życie 30 czerwca 2015 r.
22 lipca 2014 r. na posiedzeniu Sejmu odbyło się pierwsze czytanie tzw. IV ustawy deregulacyjnej, czyli kolejnej ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Ustawa ta zawiera nowelizację szeregu aktów prawnych, które mają na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce – m.in. ustawy o podatku akcyzowym. Poniżej przedstawiamy najistotniejsze zmiany w zakresie akcyzy objęte tym projektem.
Ponad 40 ułatwień w prowadzeniu własnej firmy, w tym zniesienie zbędnych obowiązków biurokratycznych w prawie gospodarczym, to główne cele projektu ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, przygotowanego w Ministerstwie Gospodarki we współpracy z organizacjami reprezentującymi przedsiębiorców i innymi resortami. 14 lipca 2014 r. projekt został skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu. 23 października 2014 r. Sejm uchwalił tę ustawę.
Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić od 2015 roku zróżnicowanie stawek odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Podatnicy, którzy sami wykryją u siebie zaległość podatkową i niezwłocznie ją uiszczą, płacić będą niższe odsetki za zwłokę (50% stawki podstawowej). Natomiast ci podatnicy (dotyczyć to będzie tylko podatników VAT, akcyzy i dłużników celnych), u których zaległości zostaną wykryte przez organy podatkowe – zapłacą odsetki za zwłokę w wysokości 200% stawki podstawowej.