Wiążąca Informacja Akcyzowa od 1 stycznia 2015 r.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Pakiet portowy, który ma poprawić konkurencyjność polskich portów oraz Wiążącą Informację Akcyzową, umożliwiającą uzyskanie wiążącej informacji o klasyfikacji taryfowej wprowadza m.in., wchodząca w życie 1 stycznia, tzw. czwarta transza deregulacji gospodarki.
Ustawa wprowadza też m.in. jednoznaczną zasadę określania wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia z tytułu wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych, zastępującą obecny niejasny system rozliczania podatku z tego tytułu. Dzięki temu przedsiębiorca nie będzie musiał szczegółowo rejestrować prywatnych wyjazdów, by później prawidłowo się rozliczyć.
Tzw. czwarta transza deregulacyjna, czyli ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej z 7 listopada 2014 r., zbiera w jednym miejscu kilkadziesiąt zmian w niemal 30 ustawach m.in. z zakresu ubezpieczeń społecznych, prawa pracy czy prawa podatkowego.
Cel ustawy to m.in. uproszczenie regulacji, redukcja części obowiązków informacyjnych, uściślenie niektórych zapisów budzących wątpliwości interpretacyjne, redukcja wskazanych obowiązków dokumentacyjnych, a tym samym poprawa efektywności pracy i możliwości inwestowania.
Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet
Do najważniejszych zmian eksperci zaliczyli m.in. przepis, stanowiący, że pracownik, podejmując nową pracę na poprzednim stanowisku w ciągu miesiąca od rozwiązania poprzedniej umowy, będzie mógł posługiwać się dotychczasowym orzeczeniem lekarskim.
Zawiera także tzw. pakiet portowy, czyli skrócenie czasu trwania kontroli granicznych w portach morskich do 24 godzin oraz wydłużenie terminu dla przedsiębiorców na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO). Ma to służyć poprawie konkurencyjności polskich portów, które tracą klientów na rzecz sąsiednich Niemiec czy Holandii.
Nowe zasady stosowania akcyzy od 1 stycznia 2015 r.
Nowe przepisy wprowadzają też instytucję Wiążącej Informacji Akcyzowej, która umożliwia uzyskanie wiążącej informacji w zakresie klasyfikacji taryfowej oraz rodzaju wyrobu akcyzowego.
Resort gospodarki szacuje, że wprowadzenie zmian przyniesie przedsiębiorcom oszczędności w wysokości prawie 1 mld zł rocznie. (PAP)
mww/ son/
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat