REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady stosowania akcyzy od 1 stycznia 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe zasady stosowania akcyzy od 1 stycznia 2015 r. / Fot. Fotolia
Nowe zasady stosowania akcyzy od 1 stycznia 2015 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 24 listopada 2014 r. Prezydent RP podpisał ustawę o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Ustawa jest częścią pakietu deregulacyjnego. Jedną ze zmian, które wprowadza regulacja są nowe zasady stosowania akcyzy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej została właśnie podpisana przez Prezydenta RP. Wprowadza ona, m.in. nowe zasady stosowania akcyzy, która dla przedsiębiorców jest jednym z najbardziej sformalizowanych podatków, a przez to trudnym w zrozumieniu i zastosowaniu. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, ustawa, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2015 roku jest dobrym, ale dopiero pierwszym krokiem w kierunku ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej polskim firmom, na które nałożony jest obowiązek akcyzowy.

Ustawa, która jest częścią pakietu deregulacyjnego, została przygotowana przez Ministerstwo Gospodarki. Jednym z zagadnień, które obejmie, jest akcyza, czyli podatek pośredni nakładany na niektóre wyroby konsumpcyjne. Dotyczy to podmiotów działających, m.in. w branży paliwowej, chemicznej, alkoholowej, samochodowej czy energetycznej. Jak argumentują eksperci Deloitte z punktu widzenia przedsiębiorców akcyza jest jednym z najtrudniejszych podatków. „Kłopoty pojawiają się już przy ustaleniu obowiązku akcyzowego, szczególnie jeśli spółka nie ma w sposób jednoznaczny określonej klasyfikacji towaru do kodu CN, czyli nomenklatury scalonej. Ponadto, obowiązujące przepisy pełne są formalnych wymogów, których nie ma w przypadku innych danin: zgłoszenia, powiadomienia, oświadczenia, normy zużycia, normy ubytków etc. Na złożeniu deklaracji procedura jeszcze się nie kończy – czasem dochodzi zestawienie oświadczeń, informacja o wyrobach w składzie podatkowym czy oświadczenia o stosowanym zwolnieniu” – mówi Łukasz Janiga, Starszy Menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego, Zespół Akcyzy i Ceł, Deloitte.

 Uproszczenie przepisów w zakresie akcyzy w 2015

REKLAMA

Nowa ustawa wprowadza pojęcie „wiążącej informacji akcyzowej” (WIA). Umożliwi ona firmom, uzyskanie wiążącej dla organów podatkowych informacji w zakresie klasyfikacji taryfowej oraz rodzaju wyrobu akcyzowego. Kiedy sam kod CN nie będzie wystarczający dla określenia obowiązków akcyzowych, to WIA będzie wskazywać inne parametry konieczne do ich ustalenia. „Przepisy określające zasady WIA w praktyce z pewnością będą rodzić wiele wątpliwości. Zarówno organy celne, jak i przedsiębiorcy będą musieli się nauczyć jak z tego narzędzia korzystać. Ważne jest to, że będzie istniała taka możliwość. Uzyskana informacja WIA będzie ważna także dla zdarzeń oraz transakcji, które będą mieć miejsce po jej wydaniu” – tłumaczy Anna Wibig, Menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego, Zespół Akcyzy i Ceł, Deloitte.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej wprowadza rewolucyjne zmiany w zakresie obrotu olejami opałowymi. Od przyszłego roku pojawi się opcja odstąpienia od możliwości nakładania sankcyjnej stawki podatku akcyzowego tylko z powodu braków formalnych. Od 1 stycznia 2015 r. to organy celne będą musiały udowodnić, że olej nie został zużyty na cele opałowe. Sankcja będzie możliwa również, gdy nie będzie można ustalić nabywcy towaru. „Dla tych podatników, którzy toczą obecnie spory z fiskusem bardzo istotne jest, że zmiany te będą miały również zastosowanie w sprawach wszczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2015 r.” – uzupełnia Łukasz Janiga. Ponadto będzie istniała możliwość złożenia oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego w umowie z kontrahentem. Do tej pory takie rozwiązanie było przywilejem dla nielicznych (np. przy gazie lub węglu), teraz będzie dostępne również dla sprzedawców oleju opałowego. „Umowę trzeba będzie przedstawić naczelnikowi organu celnego, a transakcje udokumentować fakturą. Ci, którzy nie skorzystają z tego uproszczenia, nadal będą musieli zbierać oświadczenia i składać zestawienie oświadczeń organom celnym, ale będzie ono zawierało mniej elementów” – wyjaśnia Łukasz Janiga.

Akcyza 2015 - faktury i fakturowanie

Obecnie przepisy akcyzowe wymagają powiadomienia naczelnika urzędu celnego czy ewidencje akcyzowe są prowadzone na papierze czy elektronicznie. Brak jest jednak trybu tego powiadomienia. W konsekwencji zdarzały są spory podatników z organami, które próbowały np. kwestionować prawo do zwolnienia z podatku akcyzowego z powodu braku osobnego pisma zawiadamiającego o tym, że ewidencja będzie prowadzona na papierze. Od przyszłego roku nie będzie już tego wymogu. „Podpisana przez Prezydenta ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej rzeczywiście znacznie uprości życie przedsiębiorcom. Jednak przepisy określające podatek akcyzowy wymagają dalszych zmian deregulacyjnych. Trwają już prace legislacyjne w tym zakresie i miejmy nadzieję, że jak najszybciej ujrzą światło dzienne” – podsumowuje Anna Wibig.

Akcyza na papierosy w 2015 r.


Źródło: Deloitte

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA