REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady stosowania akcyzy od 1 stycznia 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe zasady stosowania akcyzy od 1 stycznia 2015 r. / Fot. Fotolia
Nowe zasady stosowania akcyzy od 1 stycznia 2015 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 24 listopada 2014 r. Prezydent RP podpisał ustawę o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Ustawa jest częścią pakietu deregulacyjnego. Jedną ze zmian, które wprowadza regulacja są nowe zasady stosowania akcyzy.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej została właśnie podpisana przez Prezydenta RP. Wprowadza ona, m.in. nowe zasady stosowania akcyzy, która dla przedsiębiorców jest jednym z najbardziej sformalizowanych podatków, a przez to trudnym w zrozumieniu i zastosowaniu. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, ustawa, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2015 roku jest dobrym, ale dopiero pierwszym krokiem w kierunku ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej polskim firmom, na które nałożony jest obowiązek akcyzowy.

Ustawa, która jest częścią pakietu deregulacyjnego, została przygotowana przez Ministerstwo Gospodarki. Jednym z zagadnień, które obejmie, jest akcyza, czyli podatek pośredni nakładany na niektóre wyroby konsumpcyjne. Dotyczy to podmiotów działających, m.in. w branży paliwowej, chemicznej, alkoholowej, samochodowej czy energetycznej. Jak argumentują eksperci Deloitte z punktu widzenia przedsiębiorców akcyza jest jednym z najtrudniejszych podatków. „Kłopoty pojawiają się już przy ustaleniu obowiązku akcyzowego, szczególnie jeśli spółka nie ma w sposób jednoznaczny określonej klasyfikacji towaru do kodu CN, czyli nomenklatury scalonej. Ponadto, obowiązujące przepisy pełne są formalnych wymogów, których nie ma w przypadku innych danin: zgłoszenia, powiadomienia, oświadczenia, normy zużycia, normy ubytków etc. Na złożeniu deklaracji procedura jeszcze się nie kończy – czasem dochodzi zestawienie oświadczeń, informacja o wyrobach w składzie podatkowym czy oświadczenia o stosowanym zwolnieniu” – mówi Łukasz Janiga, Starszy Menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego, Zespół Akcyzy i Ceł, Deloitte.

 Uproszczenie przepisów w zakresie akcyzy w 2015

REKLAMA

Nowa ustawa wprowadza pojęcie „wiążącej informacji akcyzowej” (WIA). Umożliwi ona firmom, uzyskanie wiążącej dla organów podatkowych informacji w zakresie klasyfikacji taryfowej oraz rodzaju wyrobu akcyzowego. Kiedy sam kod CN nie będzie wystarczający dla określenia obowiązków akcyzowych, to WIA będzie wskazywać inne parametry konieczne do ich ustalenia. „Przepisy określające zasady WIA w praktyce z pewnością będą rodzić wiele wątpliwości. Zarówno organy celne, jak i przedsiębiorcy będą musieli się nauczyć jak z tego narzędzia korzystać. Ważne jest to, że będzie istniała taka możliwość. Uzyskana informacja WIA będzie ważna także dla zdarzeń oraz transakcji, które będą mieć miejsce po jej wydaniu” – tłumaczy Anna Wibig, Menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego, Zespół Akcyzy i Ceł, Deloitte.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej wprowadza rewolucyjne zmiany w zakresie obrotu olejami opałowymi. Od przyszłego roku pojawi się opcja odstąpienia od możliwości nakładania sankcyjnej stawki podatku akcyzowego tylko z powodu braków formalnych. Od 1 stycznia 2015 r. to organy celne będą musiały udowodnić, że olej nie został zużyty na cele opałowe. Sankcja będzie możliwa również, gdy nie będzie można ustalić nabywcy towaru. „Dla tych podatników, którzy toczą obecnie spory z fiskusem bardzo istotne jest, że zmiany te będą miały również zastosowanie w sprawach wszczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2015 r.” – uzupełnia Łukasz Janiga. Ponadto będzie istniała możliwość złożenia oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego w umowie z kontrahentem. Do tej pory takie rozwiązanie było przywilejem dla nielicznych (np. przy gazie lub węglu), teraz będzie dostępne również dla sprzedawców oleju opałowego. „Umowę trzeba będzie przedstawić naczelnikowi organu celnego, a transakcje udokumentować fakturą. Ci, którzy nie skorzystają z tego uproszczenia, nadal będą musieli zbierać oświadczenia i składać zestawienie oświadczeń organom celnym, ale będzie ono zawierało mniej elementów” – wyjaśnia Łukasz Janiga.

Akcyza 2015 - faktury i fakturowanie

Obecnie przepisy akcyzowe wymagają powiadomienia naczelnika urzędu celnego czy ewidencje akcyzowe są prowadzone na papierze czy elektronicznie. Brak jest jednak trybu tego powiadomienia. W konsekwencji zdarzały są spory podatników z organami, które próbowały np. kwestionować prawo do zwolnienia z podatku akcyzowego z powodu braku osobnego pisma zawiadamiającego o tym, że ewidencja będzie prowadzona na papierze. Od przyszłego roku nie będzie już tego wymogu. „Podpisana przez Prezydenta ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej rzeczywiście znacznie uprości życie przedsiębiorcom. Jednak przepisy określające podatek akcyzowy wymagają dalszych zmian deregulacyjnych. Trwają już prace legislacyjne w tym zakresie i miejmy nadzieję, że jak najszybciej ujrzą światło dzienne” – podsumowuje Anna Wibig.

Akcyza na papierosy w 2015 r.


Źródło: Deloitte

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA