REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady stosowania akcyzy od 1 stycznia 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe zasady stosowania akcyzy od 1 stycznia 2015 r. / Fot. Fotolia
Nowe zasady stosowania akcyzy od 1 stycznia 2015 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 24 listopada 2014 r. Prezydent RP podpisał ustawę o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Ustawa jest częścią pakietu deregulacyjnego. Jedną ze zmian, które wprowadza regulacja są nowe zasady stosowania akcyzy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej została właśnie podpisana przez Prezydenta RP. Wprowadza ona, m.in. nowe zasady stosowania akcyzy, która dla przedsiębiorców jest jednym z najbardziej sformalizowanych podatków, a przez to trudnym w zrozumieniu i zastosowaniu. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, ustawa, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2015 roku jest dobrym, ale dopiero pierwszym krokiem w kierunku ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej polskim firmom, na które nałożony jest obowiązek akcyzowy.

Ustawa, która jest częścią pakietu deregulacyjnego, została przygotowana przez Ministerstwo Gospodarki. Jednym z zagadnień, które obejmie, jest akcyza, czyli podatek pośredni nakładany na niektóre wyroby konsumpcyjne. Dotyczy to podmiotów działających, m.in. w branży paliwowej, chemicznej, alkoholowej, samochodowej czy energetycznej. Jak argumentują eksperci Deloitte z punktu widzenia przedsiębiorców akcyza jest jednym z najtrudniejszych podatków. „Kłopoty pojawiają się już przy ustaleniu obowiązku akcyzowego, szczególnie jeśli spółka nie ma w sposób jednoznaczny określonej klasyfikacji towaru do kodu CN, czyli nomenklatury scalonej. Ponadto, obowiązujące przepisy pełne są formalnych wymogów, których nie ma w przypadku innych danin: zgłoszenia, powiadomienia, oświadczenia, normy zużycia, normy ubytków etc. Na złożeniu deklaracji procedura jeszcze się nie kończy – czasem dochodzi zestawienie oświadczeń, informacja o wyrobach w składzie podatkowym czy oświadczenia o stosowanym zwolnieniu” – mówi Łukasz Janiga, Starszy Menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego, Zespół Akcyzy i Ceł, Deloitte.

 Uproszczenie przepisów w zakresie akcyzy w 2015

REKLAMA

Nowa ustawa wprowadza pojęcie „wiążącej informacji akcyzowej” (WIA). Umożliwi ona firmom, uzyskanie wiążącej dla organów podatkowych informacji w zakresie klasyfikacji taryfowej oraz rodzaju wyrobu akcyzowego. Kiedy sam kod CN nie będzie wystarczający dla określenia obowiązków akcyzowych, to WIA będzie wskazywać inne parametry konieczne do ich ustalenia. „Przepisy określające zasady WIA w praktyce z pewnością będą rodzić wiele wątpliwości. Zarówno organy celne, jak i przedsiębiorcy będą musieli się nauczyć jak z tego narzędzia korzystać. Ważne jest to, że będzie istniała taka możliwość. Uzyskana informacja WIA będzie ważna także dla zdarzeń oraz transakcji, które będą mieć miejsce po jej wydaniu” – tłumaczy Anna Wibig, Menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego, Zespół Akcyzy i Ceł, Deloitte.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej wprowadza rewolucyjne zmiany w zakresie obrotu olejami opałowymi. Od przyszłego roku pojawi się opcja odstąpienia od możliwości nakładania sankcyjnej stawki podatku akcyzowego tylko z powodu braków formalnych. Od 1 stycznia 2015 r. to organy celne będą musiały udowodnić, że olej nie został zużyty na cele opałowe. Sankcja będzie możliwa również, gdy nie będzie można ustalić nabywcy towaru. „Dla tych podatników, którzy toczą obecnie spory z fiskusem bardzo istotne jest, że zmiany te będą miały również zastosowanie w sprawach wszczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2015 r.” – uzupełnia Łukasz Janiga. Ponadto będzie istniała możliwość złożenia oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego w umowie z kontrahentem. Do tej pory takie rozwiązanie było przywilejem dla nielicznych (np. przy gazie lub węglu), teraz będzie dostępne również dla sprzedawców oleju opałowego. „Umowę trzeba będzie przedstawić naczelnikowi organu celnego, a transakcje udokumentować fakturą. Ci, którzy nie skorzystają z tego uproszczenia, nadal będą musieli zbierać oświadczenia i składać zestawienie oświadczeń organom celnym, ale będzie ono zawierało mniej elementów” – wyjaśnia Łukasz Janiga.

Akcyza 2015 - faktury i fakturowanie

Obecnie przepisy akcyzowe wymagają powiadomienia naczelnika urzędu celnego czy ewidencje akcyzowe są prowadzone na papierze czy elektronicznie. Brak jest jednak trybu tego powiadomienia. W konsekwencji zdarzały są spory podatników z organami, które próbowały np. kwestionować prawo do zwolnienia z podatku akcyzowego z powodu braku osobnego pisma zawiadamiającego o tym, że ewidencja będzie prowadzona na papierze. Od przyszłego roku nie będzie już tego wymogu. „Podpisana przez Prezydenta ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej rzeczywiście znacznie uprości życie przedsiębiorcom. Jednak przepisy określające podatek akcyzowy wymagają dalszych zmian deregulacyjnych. Trwają już prace legislacyjne w tym zakresie i miejmy nadzieję, że jak najszybciej ujrzą światło dzienne” – podsumowuje Anna Wibig.

Akcyza na papierosy w 2015 r.


Źródło: Deloitte

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA