Stawki akcyzy w 2015 r.
REKLAMA
REKLAMA
Projekt budżetu państwa na 2015 rok w zakresie stawek akcyzy przewiduje:
REKLAMA
- obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych w zależności od rodzaju paliwa odpowiednio o 25 zł/1000 l lub 25 zł/1000 kg (jednocześnie podwyższenie w ustawie o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym stawek opłaty paliwowej dla poszczególnych paliw o te same wartości),
- w zakresie akcyzy od wyrobów tytoniowych proponuje się zmianę sposobu opodatkowaniu cygar i cygaretek, polegającą na wprowadzeniu stawki podatku akcyzowego uzależnionej od wagi (tj. od każdego kilograma), a nie jak obecnie od ilości (tj. od 1000 szt.). Będzie to de facto podwyżka akcyzy od tych wyrobów.
- w odniesieniu do pozostałych wyrobów akcyzowych (w szczególności jeżeli chodzi o papierosy i alkohol) rząd nie planuje zmiany wysokości stawek podatku akcyzowego w 2015 roku.
W projekcie ustawy budżetowej na 2015 rok rząd zakłada, że w 2015 r. dochody budżetu państwa z podatku akcyzowego wyniosą 63.570.000 tys. zł, co oznacza 0,9% wzrost w stosunku do prognozowanego wykonania w 2014 r.
Relacja dochodów budżetu państwa z akcyzy do PKB wyniesie w 2015 r. 3,6% i zmniejszy się w porównaniu do 2014 r. o 0,1 pkt proc.
W Monitorze Polskim z 8 grudnia 2014 r. (poz. 1148) zostało opublikowane Obwieszczenie Ministra Finansów z 2 grudnia 2014 r. w sprawie stawek akcyzy na paliwa silnikowe obowiązujących w roku 2015.
Na podstawie art. 89 ust. 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, 1559 i 1662) Minister ogłosił, że w roku 2015 stawki akcyzy na paliwa silnikowe wynoszą dla:
1) benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1540,00 zł/1000 litrów;
2) olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1171,00 zł/1000 litrów;
3) biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN – 1171,00 zł/1000 litrów;
4) gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
a) gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
– skroplonych – 670,00 zł/1000 kilogramów,
– w stanie gazowym – 10,54 zł/1 gigadżul (GJ),
b) pozostałych – 14,22 zł/1 GJ;
5) pozostałych paliw silnikowych – 1797,00 zł/1000 litrów.
Prognoza dochodów z podatku akcyzowego w 2015 r. została sporządzona przy uwzględnieniu aktualnej projekcji wskaźników makroekonomicznych, prognozy zmiany wielkości sprzedaży głównych wyrobów akcyzowych oraz skutku zmiany systemowej dotyczącej obniżenia stawek akcyzy na paliwa silnikowe w zależności od rodzaju paliwa odpowiednio o 25 zł/1000l lub 25 zł/1000 kg.
Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016
Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Jednocześnie w ustawie o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym zostaną podwyższone stawki opłaty paliwowej dla poszczególnych paliw o te same wartości. Efektem projektowanych regulacji jest zwiększenie w 2015 r. wpływów z opłaty paliwowej o 500 mln zł i przekazanie tych środków Funduszowi Kolejowemu.
Obniżenie stawek akcyzy na paliwa silnikowe związane jest z potrzebą zwiększenia możliwości finansowych niezbędnych do realizacji infrastrukturalnych projektów inwestycyjnych, utrzymania infrastruktury kolejowej, innych wydatków z Funduszu
Kolejowego oraz maksymalnego wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat