REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej – zmiany w podatku akcyzowym

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej – zmiany w podatku akcyzowym
Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej – zmiany w podatku akcyzowym
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, która weszła w życie 1 stycznia 2015 r. wprowadziła również kilka istotnych zmian w zakresie podatku akcyzowego.

Co się zmienia?

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie wiążącej informacji akcyzowej (WIA)

Nowelizacja wprowadza nową instytucję - wiążącą informację akcyzową (WIA). Dzięki niej podatnicy mogą otrzymać w drodze decyzji określenie: (i) klasyfikacji danego wyrobu dla potrzeb akcyzy albo (i) rodzaju wyrobu akcyzowego przez jego opis pozwalający na prawidłowe opodatkowanie, organizację obrotu lub oznaczanie znakami akcyzy.

Moc wiążąca WIA wobec organów obejmuje wyłącznie podmiot, dla którego została wydana w zakresie zdarzeń i transakcji, które będą mieć miejsce po jej wydaniu.

REKLAMA

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Ułatwienia dotyczące obrotu olejem opałowym

Po wejściu w życie nowelizacji oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego mogą być składane w umowie pomiędzy sprzedawcą a nabywcą tego wyrobu.

Ponadto braki formalne oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego i miesięcznych zestawień tych oświadczeń nie skutkują już utratą prawa do zastosowania stawki podstawowej. Jednocześnie ustawa przewiduje, że stawka sankcyjna ma zastosowanie dopiero, gdy organy podatkowe ustalą, że sprzedany olej opałowy nie został zużyty do celów opałowych lub gdy nie jest możliwe ustalenie nabywcy tego oleju.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż nowe przepisy znajdują zastosowanie również do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy deregulacyjnej, czyli przed 1 stycznia 2015 r.

Wskaźniki i stawki

Co to oznacza?

· Możliwość uzyskania WIA pozwoli podatnikom znacznie ograniczyć ryzyko związane z niewłaściwym klasyfikowaniem wyrobu akcyzowego oraz samochodu osobowego. Dodatkowo dzięki WIA podatnicy mogą istotnie ograniczyć ryzyko podważenia przez organy prawidłowości kwalifikacji danego wyrobu lub wyjaśnić dotychczasowe wątpliwości w tym zakresie.

· Zmiany zasad związanych z obrotem olejem opałowym znacznie uproszczają obowiązki formalne ciążące na podatnikach. Jedną z większych korzyści wynikających z nowelizacji jest również znaczne ograniczenie ryzyka zakwestionowania możliwości zastosowania stawki podstawowej i zawężenie zastosowania stawki sankcyjnej jedynie do sytuacji, w których zostanie stwierdzone, że wyroby zostały zużyte do celów innych niż opałowe lub gdy nie będzie możliwe ustalenie nabywcy tego oleju.

· Ustawa deregulacyjna może mieć szczególnie istotne znaczenie również dla podmiotów, u których trwają obecnie kontrole bądź postępowania podatkowe w zakresie prawidłowości wypełniania obowiązków związanych z obrotem olejami opałowymi. Bowiem, nowe brzmienie ustawy daje tym podmiotom szansę na pozytywne zakończenie toczących się postępowań.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Co warto zrobić?

Ustawa  z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej weszła w życie 1 stycznia 2015 r. - Dz.U. poz. 1662.

Podatnicy, których dotyczą zmiany mogą rozważyć potrzebę uzyskania WIA. W szczególności należy zweryfikować obecnie wykorzystywane wyroby pod kątem ryzyka zakwestionowania ich klasyfikacji i możliwości uznania za wyrób akcyzowy.


W przypadku podmiotów dokonujących obrotu olejami opałowymi należy rozważyć dostosowanie treści dokumentów handlowych, czy też wewnętrznych procedur do nowych regulacji. Jeżeli toczą się obecnie jakiekolwiek postepowania kontrole bądź postępowania podatkowe lub skarbowe to konieczne jest dokonanie oceny możliwości i sposobu odpowiedniego wykorzystania nowych przepisów.

Kontakt:

Rafał Zajączkowski, Starszy Menadżer w dziale Doradztwa Podatkowego, Warszawa
rzajaczkowski@deloitteCE.com

Patryk Karczewski, Starszy Konsultant w dziale Doradztwa Podatkowego, Warszawa
pkarczewski@deloitteCE.com

Zobacz także: Webcast: Podatek akcyzowy w Polsce - Czego mogą się spodziewać podatnicy akcyzy w 2015 roku?

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA