REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza 2015: Wprowadzenie terminu na przystąpienie do inwentaryzacji

Akcyza 2015: Wprowadzenie terminu na przystąpienie do inwentaryzacji /Fot. Fotolia
Akcyza 2015: Wprowadzenie terminu na przystąpienie do inwentaryzacji /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty podlegające kontroli będą miały obowiązek przystąpić do inwentaryzacji w terminie 3 dni od dnia otrzymania żądania przeprowadzenia inwentaryzacji lub niezwłocznie po otrzymaniu tego żądania, jeżeli istnieje podejrzenie popełnienia wykroczenia lub przestępstwa - takie rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, która ma wejść w życie w 2015 r.

Wprowadzenie terminu na przystąpienie do inwentaryzacji to nowe rozwiązanie, które zawiera projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowelizacja przepisów akcyzowych ma zgodnie z założeniami wejść w życie 30 czerwca 2015 r.

REKLAMA

Autopromocja

Inwentaryzacji w terminie 3 dni od dnia otrzymania żądania

Obecnie zgodnie z art. 33 ust. l pkt 8 ustawy o Służbie Celnej podmioty podlegające kontroli są obowiązane zapewnić warunki i środki do sprawnego przeprowadzenia kontroli, w tym przeprowadzać na żądanie funkcjonariusza inwentaryzację w zakresie niezbędnym na potrzeby kontroli.

W praktyce przeprowadzenie inwentaryzacji wiąże się z dodatkowym nakładem pracy ze strony podmiotu podlegającego kontroli, a niekiedy może wiązać się również z koniecznością wstrzymania procesów produkcyjnych.

W związku z tym Ministerstwo Finansów uznało, że należy określić w przepisach termin, w którym podmiot podlegający kontroli powinien przystąpić do inwentaryzacji. Ustawodawca proponuje termin trzydniowy, który powinien być wystarczający do zaplanowania przez podmioty podlegające kontroli czynności związanych z inwentaryzacją w taki sposób, żeby przeprowadzenie inwentaryzacji w możliwie najmniejszym stopniu wpłynęło na działalność przedsiębiorstwa.

Akcyza 2015 - nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy przejściowe

Nowelizacja zakłada wprowadzenie przepisów przejściowych, które przewidywały będą, że:

- jeżeli zgłoszenie do urzędowego sprawdzenia zostanie złożone przed dniem wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, to urzędowe sprawdzenie zostanie przeprowadzone na podstawie przepisów dotychczasowych, przez naczelnika urzędu celnego właściwego na podstawie przepisów dotychczasowych,

- do inwentaryzacji i kontroli obrachunkowych rozpoczętych przed dniem wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw stosuje się przepisy dotychczasowe,

- przepisy działu dotyczącego ewidencji i innych dokumentacji prowadzonych na potrzeby kontroli wejdą w życie od dnia 1 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku, w którym wejdzie w życie ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.

Akcyza na papierosy w 2015 r.

Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, MF zaproponowano aby urzędowe sprawdzenie lub kontrola, które rozpoczęły się na podstawie przepisów dotychczasowych - zostały przeprowadzone i zakończone na podstawie tych samych przepisów. W sytuacji gdy czynności w ramach urzędowego sprawdzenia lub kontrola zostały rozpoczęte na podstawie zasad określonych w dotychczasowych przepisach, to powinny zostać zakończone na podstawie tych samych zasad.

Natomiast, w związku z faktem, że na koniec roku kalendarzowego dokonuje się inwentaryzacji, która wiąże się z podsumowywaniem ewidencji i innych dokumentacji – proponuje się aby przepisy dotyczące ewidencji i innych dokumentacji weszły w życie od dnia 1 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku, w którym wejdzie w życie ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy NBP spadną w II połowie 2025 r. Ile wyniesie rata kredytu po obniżce o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Banki już zaczęły cięcia. Jak wzrośnie zdolność kredytowa?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

Wymiana tachografów w 2025 r. Komisja Europejska wprowadziła okres przejściowy. Edukacja zamiast kar - co to oznacza w praktyce?

Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele G2V2. Do końca lutego 2025 roku służby kontrolne w krajach UE mają stosować łagodniejsze podejście, rezygnując z kar na rzecz edukacji. Choć dla wielu firm transportowych to ulga, ekspert Inelo przestrzega - dokument nie daje pełnej gwarancji ochrony przed mandatami. Co więcej, sierpniowy termin wymiany kolejnej generacji tachografów nie przewiduje takiego ułatwienia.

REKLAMA

Obniżenie kapitału zakładowego w spółce z o.o. Jak to zrobić i kiedy warto

Czym jest obniżenie kapitału zakładowego, jak je przeprowadzić w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz w jakich sytuacjach może się to okazać korzystną decyzją?

Co to jest inwestycja w obcym środku trwałym? Tylko ulepszenie, czy także remont?

Pojęcie „inwestycji w obcym środku trwałym” nie zostało bezpośrednio zdefiniowane zarówno w ustawie o PIT jak i w ustawie o CIT. W związku z tym, u podatnika, mogą pojawić się wątpliwości przy próbie ustalenia, czy dana czynność będzie spełniała znamię inwestycji w obcym środku trwałym.

REKLAMA