REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Magazynowanie wyrobów akcyzowych – zmiany w 2015 r.

Magazynowanie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy od 2015 r.
Magazynowanie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy od 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Planowane zmiany w akcyzie, które mają wejść w życie w 2015 r., zakładają m.in. wprowadzenie uproszczeń w zakresie przepisów dotyczących warunków akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru magazynowania wyrobów akcyzy.

Nowe rozwiązania wynikają z projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, przygotowanego przez Ministerstwo Finansów. Nowelizacja przepisów akcyzowych ma zgodnie z założeniami wejść w życie 30 czerwca 2015 r.

REKLAMA

Autopromocja

Akcyza 2015 - nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym

Magazynowanie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy

W świetle obowiązujących obecnie regulacji w składzie podatkowym miejsce przeznaczone do magazynowania wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno być wyodrębnione i przeznaczone tylko do przechowywania tych wyrobów.

Okazuję się jednak, że przepis ten nie jest jednolicie interpretowany przez organy podatkowe. Mianowicie niektóre organy podatkowe prezentują stanowisko, że w składzie podatkowym, w pomieszczeniu, w którym magazynowane są wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie mogą być magazynowane inne wyroby, w tym wyroby, od których została zapłacona akcyza.

Akcyza 2015 - faktury i fakturowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem proponowanych nowych regulacji jest aby wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy były magazynowane w składzie podatkowym w miejscu wyodrębnionym i przeznaczonym do magazynowania tylko tych wyrobów, przy czym miejsce to może zostać wyodrębnione również w ramach jednego pomieszczenia.

W związku z powyższym nowelizacja ma doprecyzować przepisy w taki sposób aby jednoznacznie z nich wynikało, że w składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, pod warunkiem, że miejsce służące do magazynowania wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy zostanie wyodrębnione.

Nowe regulacje w zakresie magazynowania wyrobów akcyzowych

Nowelizacja zakłada następujące zmiany:

  • doprecyzowanie regulacji dotyczącej magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy z innymi wyrobami poprzez jednoznaczne wskazanie, że zarówno jedne jak i drugie wyroby mogą być magazynowane w składzie podatkowym w jednym pomieszczeniu, pod warunkiem, że miejsce służące do magazynowania wyrobów akcyzowych objętych procedurą  zawieszenia  poboru  akcyzy zostanie wyodrębnione,
  • dodanie regulacji, zgodnie z którą w składzie podatkowym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe, które nie są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby nieakcyzowe pod   warunkiem,   że  zachowane  są  warunki   określone   w  art.  47  ust.  3  oraz  że  sposób magazynowania pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych nie objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów nieakcyzowych, a ilość oraz rodzaj tych wyrobów są określone w prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy ewidencji. Ewidencja wyrobów nieakcyzowych nie będzie obejmowała wyposażenia składu podatkowego, w tym urządzeń służących do produkcji i magazynowania wyrobów akcyzowych,
  • dodanie regulacji, zgodnie z którą magazynowanie w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych klasyfikowanych do tego samego kodu CN oraz posiadających te same parametry fizykochemiczne: objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz z zapłaconą akcyzą, pod warunkiem, że ubytki tych wyrobów są rozliczane proporcjonalnie w stosunku do ilości wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie i wyrobów, od których została zapłacona akcyza oraz okresu magazynowania wyrobów o poszczególnych ww. statusach,

Warunkiem koniecznym jest w takim przypadku prowadzenie przez podmiot prowadzący skład podatkowy ewidencji umożliwiającej identyfikację wyrobów magazynowanych w jednym zbiorniku (szczegółowy sposób prowadzenia ewidencji w takich przypadkach oraz zakres danych w ewidencji określony zostanie w rozporządzeniu),

  • zawarcie w dodanym dziale VIa ustawy zatytułowanym „Ewidencje i inne dokumentacje" postanowień, zgodnie z  którymi podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję wyrobów nieakcyzowych, jeżeli magazynuje w składzie podatkowym wyroby nieakcyzowe inne niż stanowiące wyposażenie składu podatkowego,
  • wykreślenie z ustawy o Służbie Celnej przepisu, zgodnie z którym na potrzeby kontroli, podmioty wykonujące czynności, o których mowa w art. 30 ust. 2 pkt 2 tej ustawy są obowiązane przechowywać w oddzielnych naczyniach i pomieszczeniach wyroby podlegające kontroli.

Zobacz wskaźnik: Akcyza na papierosy

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA