REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Magazynowanie wyrobów akcyzowych – zmiany w 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magazynowanie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy od 2015 r.
Magazynowanie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy od 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Planowane zmiany w akcyzie, które mają wejść w życie w 2015 r., zakładają m.in. wprowadzenie uproszczeń w zakresie przepisów dotyczących warunków akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru magazynowania wyrobów akcyzy.

Nowe rozwiązania wynikają z projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, przygotowanego przez Ministerstwo Finansów. Nowelizacja przepisów akcyzowych ma zgodnie z założeniami wejść w życie 30 czerwca 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Akcyza 2015 - nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym

Magazynowanie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy

W świetle obowiązujących obecnie regulacji w składzie podatkowym miejsce przeznaczone do magazynowania wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno być wyodrębnione i przeznaczone tylko do przechowywania tych wyrobów.

Okazuję się jednak, że przepis ten nie jest jednolicie interpretowany przez organy podatkowe. Mianowicie niektóre organy podatkowe prezentują stanowisko, że w składzie podatkowym, w pomieszczeniu, w którym magazynowane są wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie mogą być magazynowane inne wyroby, w tym wyroby, od których została zapłacona akcyza.

REKLAMA

Akcyza 2015 - faktury i fakturowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem proponowanych nowych regulacji jest aby wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy były magazynowane w składzie podatkowym w miejscu wyodrębnionym i przeznaczonym do magazynowania tylko tych wyrobów, przy czym miejsce to może zostać wyodrębnione również w ramach jednego pomieszczenia.

W związku z powyższym nowelizacja ma doprecyzować przepisy w taki sposób aby jednoznacznie z nich wynikało, że w składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, pod warunkiem, że miejsce służące do magazynowania wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy zostanie wyodrębnione.

Nowe regulacje w zakresie magazynowania wyrobów akcyzowych

Nowelizacja zakłada następujące zmiany:

  • doprecyzowanie regulacji dotyczącej magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy z innymi wyrobami poprzez jednoznaczne wskazanie, że zarówno jedne jak i drugie wyroby mogą być magazynowane w składzie podatkowym w jednym pomieszczeniu, pod warunkiem, że miejsce służące do magazynowania wyrobów akcyzowych objętych procedurą  zawieszenia  poboru  akcyzy zostanie wyodrębnione,
  • dodanie regulacji, zgodnie z którą w składzie podatkowym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe, które nie są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby nieakcyzowe pod   warunkiem,   że  zachowane  są  warunki   określone   w  art.  47  ust.  3  oraz  że  sposób magazynowania pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych nie objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów nieakcyzowych, a ilość oraz rodzaj tych wyrobów są określone w prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy ewidencji. Ewidencja wyrobów nieakcyzowych nie będzie obejmowała wyposażenia składu podatkowego, w tym urządzeń służących do produkcji i magazynowania wyrobów akcyzowych,
  • dodanie regulacji, zgodnie z którą magazynowanie w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych klasyfikowanych do tego samego kodu CN oraz posiadających te same parametry fizykochemiczne: objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz z zapłaconą akcyzą, pod warunkiem, że ubytki tych wyrobów są rozliczane proporcjonalnie w stosunku do ilości wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie i wyrobów, od których została zapłacona akcyza oraz okresu magazynowania wyrobów o poszczególnych ww. statusach,

Warunkiem koniecznym jest w takim przypadku prowadzenie przez podmiot prowadzący skład podatkowy ewidencji umożliwiającej identyfikację wyrobów magazynowanych w jednym zbiorniku (szczegółowy sposób prowadzenia ewidencji w takich przypadkach oraz zakres danych w ewidencji określony zostanie w rozporządzeniu),

  • zawarcie w dodanym dziale VIa ustawy zatytułowanym „Ewidencje i inne dokumentacje" postanowień, zgodnie z  którymi podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję wyrobów nieakcyzowych, jeżeli magazynuje w składzie podatkowym wyroby nieakcyzowe inne niż stanowiące wyposażenie składu podatkowego,
  • wykreślenie z ustawy o Służbie Celnej przepisu, zgodnie z którym na potrzeby kontroli, podmioty wykonujące czynności, o których mowa w art. 30 ust. 2 pkt 2 tej ustawy są obowiązane przechowywać w oddzielnych naczyniach i pomieszczeniach wyroby podlegające kontroli.

Zobacz wskaźnik: Akcyza na papierosy

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA