REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejne zmiany w akcyzie

Subskrybuj nas na Youtube
Kolejne zmiany w podatku akcyzowym
Kolejne zmiany w podatku akcyzowym

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych dla firm, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych - taki jest cel projektu nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, przygotowanego przez Ministerstwo Finansów.

Projekt ostatnio trafił do konsultacji publicznych. Jak podał resort finansów w uzasadnieniu, jego celem jest "uproszczenie przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych".

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Propozycje te, uważa MF, przyczynią się do ułatwienia przedsiębiorcom wykonywania działalności gospodarczej, związanej z obrotem wyrobami akcyzowymi. "Ograniczenie obciążeń zmniejszy koszty dopełniania procedur administracyjnych, a tym samym koszty wykonywanej działalności" - wskazało Ministerstwo Finansów.

Resort podkreślił, że proponowane rozwiązania upraszają procedury związane z pobieraniem akcyzy. Doprecyzowują także przepisy dotyczące wyrobów energetycznych, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Wśród konkretnych pomysłów są m.in. wprowadzenie możliwości wyboru przez podatnika właściwego organu podatkowego, gdy czynności prawne objęte akcyzą występują na obszarze dwóch lub więcej organów podatkowych.

REKLAMA

Zniesiony ma zostać odrębny druk INF - informacja o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Zwolnienie od akcyzy, przysługujące zakładowi energochłonnemu, przysługiwać ma firmom rozpoczynającym działalność gospodarczą i prowadzącym ją z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub wyrobów gazowych.

Projekt MF rozszerza możliwości stosowania celnych procedur uproszczonych przy wywozie alkoholu etylowego zawartego w kosmetykach.

Zmianie mają także ulec przepisy dotyczące zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie wyrobów akcyzowych. Zmniejszone mają być minimalne wysokości obrotu oraz wielkość powierzchni magazynowej dla podmiotów prowadzących działalność w formie usługowych składów podatkowych typu magazynowego.

Wprowadzona ma być też możliwość zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia praktycznie w każdym urzędzie celnym, w którym naczelnik będzie mógł stwierdzić, że obciążenie zostało zapłacone.

Funkcjonariusze celni nie będą także musieli być obecni podczas niszczenia piwa i wyrobów winiarskich z zapłaconą akcyzą, zwróconych w wyniku reklamacji.

Po zakończeniu konsultacji projekt ma trafić na obrady stałego Komitetu Rady Ministrów i samej Rady Ministrów.

Konfederacja Lewiatan oceniła w piątek, że przygotowany przez resort finansów projekt zawiera wiele postulowanych przez przedsiębiorców rozwiązań mających na celu poprawę warunków funkcjonowania firm, głównie z branży paliwowej, tytoniowej i alkoholowej. "Wejście w życie nowelizacji powinno również przełożyć się na zmniejszenie szarej strefy surowca tytoniowego, przez którą co roku budżet traci miliardy złotych" – uważa organizacja. "Projektowane regulacje wymagają w niektórych miejscach doprecyzowania i wciąż oczekujemy na projekty nowych rozporządzeń – niemniej ogólny kierunek zmian należy ocenić jednoznacznie pozytywnie" - dodano.

Wśród najbardziej oczekiwanych zmian wymieniono m.in. likwidację podwójnego systemu dokumentacji akcyzowej, czy uproszczenie systemu dokumentacji związanej z prowadzeniem składów podatkowych. Wskazano też na przebudowę i uszczelnienie systemu obrotu surowcem tytoniowym, jak również na wprowadzenie opcji wyboru właściwości miejscowej organów celnych. Zaznaczono, że zgodnie z proponowanymi przez MF zmianami nie powinno być już sytuacji, kiedy drobne pomyłki w dokumentacji będą skutkować utratą zwolnienia z akcyzy dotyczącego wysokich kwot.

Organizacja liczy, że zmiany wejdą w życie jeszcze w tej kadencji Sejmu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podatek akcyzowy został wprowadzony w III RP wraz z VAT w 1993 roku. To podatek nakładany na towary o wysokiej stopie zysku przy niskich kosztach (np. energia) albo na towary, których spożycie należy ograniczać (alkohol, papierosy).(PAP)

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA