REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi dla firm tworzących żłobki lub przedszkola - zmiany w PIT i CIT w 2016 r.

MF proponuje ułatwienia dla firm tworzących żłobki lub przedszkola /fot. Fotolia
MF proponuje ułatwienia dla firm tworzących żłobki lub przedszkola /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów w projekcie nowelizacji ustawy o PIT i CIT proponuje ułatwienia dla przedsiębiorstw tworzących żłobki lub przedszkola dla dzieci swoich pracowników. Dla pracowników korzystających z oferty pracodawców przewidziano zwolnienia podatkowe. MF zakłada, że zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Autopromocja

W uzasadnieniu do projektu opublikowanego na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji resort finansów przypomniał, że premier Ewa Kopacz w swoim expose zapowiedziała wprowadzenie specjalnych ulg dla podatników podatku dochodowego na tworzenie przyzakładowych żłobków lub przedszkoli.

"Zmiany zaproponowane w projekcie ustawy (...) wychodzą naprzeciw tym zapowiedziom. Należy pamiętać, że pracodawca, który utworzy przyzakładowy żłobek, klub dziecięcy lub przedszkole oprócz kosztów ponoszonych na jego funkcjonowanie może także swojemu pracownikowi udzielić ulgi w opłatach za pobyt dziecka w tej placówce, lub przyznać mu dofinansowanie w związku z umieszczeniem dziecka w przedszkolu prowadzonym przez inny podmiot, jeśli nie prowadzi własnej placówki" - napisano w uzasadnieniu do projektu.

Ułatwienia w rozwiązywaniu sporów między konsumentami a przedsiębiorcami

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo zauważyło, że w przypadku pracowników, którzy mają dzieci w wieku do pięciu lat, istotnym problemem w pogodzeniu życia zawodowego z prywatnym jest konieczność zapewnienia opieki nad dzieckiem w godzinach pracy. Według MF optymalnym w takim przypadku rozwiązaniem jest zapewnienie dziecku opieki w pobliżu miejsca pracy.

"Z punktu widzenia pracownika pożądanym byłoby, gdyby opiekę taką zapewniał sam pracodawca, tworząc przyzakładowe żłobki i przedszkola. Działania pracodawców w tym zakresie powinny być stymulowane przez państwo. Stanowią one element odpowiedzi państwa na zjawiska związane z kryzysem demograficznym (malejąca liczba urodzin dzieci, ujemny przyrost naturalny)" - uważa MF.

Ministerstwo zaznaczyło, że zgodnie z ustawą o PIT świadczenie otrzymane przez pracownika od pracodawcy stanowi przychód ze stosunku pracy. Wskazano, że skoro jednym z priorytetów rządu jest pomoc dla rodzin z dziećmi, zasadne jest wprowadzenie zwolnienia z opodatkowania świadczeń otrzymanych od pracodawców w związku z pobytem dzieci pracowników w żłobku, klubie dziecięcym lub przedszkolu. Zwolnienie to miałoby wynieść nie więcej niż 300 zł miesięcznie na każde dziecko.

Polecamy produkt: 100 pytań o samochód w firmie + CD

W projekcie przewidziano wprowadzenie możliwości zaliczania przez przedsiębiorstwo do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na utworzenie zakładowej placówki. Będą to zarówno koszty o charakterze inwestycyjnym tj. np. na wybudowanie budynku żłobka, czy nabycie środków trwałych wykorzystywanych w danej placówce, jak też inne koszty poniesione na etapie tworzenia placówki.


Poza tym pracodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki w kwocie nie większej niż 300 zł miesięcznie na każde dziecko z tytułu prowadzonego żłobka, czy dopłat dla pracowników, których dzieci chodzą do innych przedszkoli. Ministerstwo Finansów planuje, że zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

Resort oszacował w Ocenie Skutków Regulacji, że koszt utworzenia nowego miejsca dla jednego dziecka w żłobku to ok. 50 tys. zł, a w przedszkolu ok. 30 tys. zł. W ten sposób wyliczono, że w ciągu najbliższych pięciu lat zmiany będą kosztować budżet w sumie ok. 914 mln zł, a samorząd terytorialny 332 mln zł.

Uproszczenia w rachunkowości małych firm

"Planowane rozwiązania powinny pozytywnie wpłynąć na rynek pracy. Tworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi w żłobkach i przedszkolach przyzakładowych wiązać się będzie z koniecznością zatrudnienia odpowiedniego personelu. Ponadto zapewnienie instytucjonalnej opieki nad dziećmi powinno wpłynąć pozytywnie na aktywizację zawodową młodych osób, ułatwiając im możliwość łączenia pracy zawodowej z wychowaniem dziecka. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA