REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi dla firm tworzących żłobki lub przedszkola - zmiany w PIT i CIT w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
MF proponuje ułatwienia dla firm tworzących żłobki lub przedszkola /fot. Fotolia
MF proponuje ułatwienia dla firm tworzących żłobki lub przedszkola /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów w projekcie nowelizacji ustawy o PIT i CIT proponuje ułatwienia dla przedsiębiorstw tworzących żłobki lub przedszkola dla dzieci swoich pracowników. Dla pracowników korzystających z oferty pracodawców przewidziano zwolnienia podatkowe. MF zakłada, że zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

W uzasadnieniu do projektu opublikowanego na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji resort finansów przypomniał, że premier Ewa Kopacz w swoim expose zapowiedziała wprowadzenie specjalnych ulg dla podatników podatku dochodowego na tworzenie przyzakładowych żłobków lub przedszkoli.

"Zmiany zaproponowane w projekcie ustawy (...) wychodzą naprzeciw tym zapowiedziom. Należy pamiętać, że pracodawca, który utworzy przyzakładowy żłobek, klub dziecięcy lub przedszkole oprócz kosztów ponoszonych na jego funkcjonowanie może także swojemu pracownikowi udzielić ulgi w opłatach za pobyt dziecka w tej placówce, lub przyznać mu dofinansowanie w związku z umieszczeniem dziecka w przedszkolu prowadzonym przez inny podmiot, jeśli nie prowadzi własnej placówki" - napisano w uzasadnieniu do projektu.

Ułatwienia w rozwiązywaniu sporów między konsumentami a przedsiębiorcami

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo zauważyło, że w przypadku pracowników, którzy mają dzieci w wieku do pięciu lat, istotnym problemem w pogodzeniu życia zawodowego z prywatnym jest konieczność zapewnienia opieki nad dzieckiem w godzinach pracy. Według MF optymalnym w takim przypadku rozwiązaniem jest zapewnienie dziecku opieki w pobliżu miejsca pracy.

"Z punktu widzenia pracownika pożądanym byłoby, gdyby opiekę taką zapewniał sam pracodawca, tworząc przyzakładowe żłobki i przedszkola. Działania pracodawców w tym zakresie powinny być stymulowane przez państwo. Stanowią one element odpowiedzi państwa na zjawiska związane z kryzysem demograficznym (malejąca liczba urodzin dzieci, ujemny przyrost naturalny)" - uważa MF.

Ministerstwo zaznaczyło, że zgodnie z ustawą o PIT świadczenie otrzymane przez pracownika od pracodawcy stanowi przychód ze stosunku pracy. Wskazano, że skoro jednym z priorytetów rządu jest pomoc dla rodzin z dziećmi, zasadne jest wprowadzenie zwolnienia z opodatkowania świadczeń otrzymanych od pracodawców w związku z pobytem dzieci pracowników w żłobku, klubie dziecięcym lub przedszkolu. Zwolnienie to miałoby wynieść nie więcej niż 300 zł miesięcznie na każde dziecko.

Polecamy produkt: 100 pytań o samochód w firmie + CD

W projekcie przewidziano wprowadzenie możliwości zaliczania przez przedsiębiorstwo do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na utworzenie zakładowej placówki. Będą to zarówno koszty o charakterze inwestycyjnym tj. np. na wybudowanie budynku żłobka, czy nabycie środków trwałych wykorzystywanych w danej placówce, jak też inne koszty poniesione na etapie tworzenia placówki.


Poza tym pracodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki w kwocie nie większej niż 300 zł miesięcznie na każde dziecko z tytułu prowadzonego żłobka, czy dopłat dla pracowników, których dzieci chodzą do innych przedszkoli. Ministerstwo Finansów planuje, że zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

Resort oszacował w Ocenie Skutków Regulacji, że koszt utworzenia nowego miejsca dla jednego dziecka w żłobku to ok. 50 tys. zł, a w przedszkolu ok. 30 tys. zł. W ten sposób wyliczono, że w ciągu najbliższych pięciu lat zmiany będą kosztować budżet w sumie ok. 914 mln zł, a samorząd terytorialny 332 mln zł.

Uproszczenia w rachunkowości małych firm

"Planowane rozwiązania powinny pozytywnie wpłynąć na rynek pracy. Tworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi w żłobkach i przedszkolach przyzakładowych wiązać się będzie z koniecznością zatrudnienia odpowiedniego personelu. Ponadto zapewnienie instytucjonalnej opieki nad dziećmi powinno wpłynąć pozytywnie na aktywizację zawodową młodych osób, ułatwiając im możliwość łączenia pracy zawodowej z wychowaniem dziecka. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA