Kategorie

Samorząd terytorialny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata przekształceniowa a VAT – dotychczasowa praktyka i konieczne zmiany wynikające z orzeczenia TSUE w sprawie Wrocławia.
Zastąpienie jednym podatkiem gruntowym podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego - to postulat zawarty w raporcie „Państwo i My. Osiem grzechów głównych Rzeczpospolitej – 5 lat później”. W raporcie proponuje się także wprowadzenie jednolitej opłaty urbanistycznej w miejsce dotychczas istniejących opłat, zmiany dotyczące opłaty skarbowej oraz dochodów samorządów z podatku PIT.
Wybrukowane skwery i rynki obciążą budżety samorządów, bo nieruchomości gminne także będą podlegać opłacie za zmniejszoną retencję - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
Tarcza antykryzysowa 4.0. to kolejna odsłona zmian w prawie w związku z COVID-19. Przewiduje m.in. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych dla firm, czasowe przepisy antyprzejęciowe dla ochrony polskich przedsiębiorstw, wakacje kredytowe, wsparcie budżetów samorządów, ułatwienia dotyczące przetargów, wsparcie utrzymania miejsc pracy poprzez dostosowanie rynku pracy do wyzwań spowodowanych przez COVID-19, ułatwienia podatkowe, w tym prawo do odliczania darowizn na rzecz m.in. domów samotnej matki, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, czy domów pomocy społecznej.
Na podstawie specustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, gmina, w drodze uchwały, może wprowadzić zwolnienie oraz przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości. Ministerstwo Finansów przedstawiło szczegółowe wyjaśnienia w tej sprawie.
Tarcza antykryzysowa to kompleksowy pakiet działań rządu przeciwdziałających negatywnym skutkom pandemii, przyjętych przez Radę Ministrów 25 marca. Wiele z zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów zapisów znalazło się w przyjętych przez rząd ustawach. W tarczy znalazło się m.in. szereg rozwiązań z obszaru podatkowego.
Jednymi z podmiotów, którym przysługuje uprawnienie utworzenia hipoteki przymusowej, są Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego. Na mocy przepisów Ordynacji podatkowej podmiotom tym przysługuje hipoteka na wszystkich nieruchomościach podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego lub osób trzecich z tytułu zobowiązań podatkowych.
Ministerstwo Finansów, jak co roku, przygotowało prognozę na 2020 rok dochodów gmin i miast w Polsce z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Najmniejsza prognoza (bo 490 tys. zł) dotyczy podlaskich Przytuł, a najwięcej dostanie oczywiście Warszawa - ponad 6 mld zł. Do miast i gmin wpłynie więc w 2020 roku blisko 55 mld zł z tytułu udziału w PIT. Gminy (miejskie i wiejskie) otrzymają 38,16 proc. podatku PIT zapłaconego przez swoich mieszkańców, natomiast do powiatów trafi 10,25 proc. Dochody miast na prawach powiatu obejmują zarówno część "gminną", jak i "powiatową".
Rząd obniża podstawową stawkę podatku PIT z 18 do 17 proc. Na zmianie skorzystają przede wszystkim najmniej zarabiający. Efektem zmian będą także zmniejszone wpływy z podatków do samorządów terytorialnych.
Wprowadzenie możliwości obniżenia kwoty podatku od wydobycia niektórych kopalin o dokonane darowizny na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze jest prowadzona działalność wydobywcza - takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy zmieniającej ustawę o podatku od wydobycia niektórych kopalin.
Podatek od kopalin będzie można obniżyć o darowizny dokonane na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze jest prowadzona działalność wydobywcza - takie rozwiązanie przewiduje projekt nowelizacji ustawy o podatku od kopalin, który ma wejść w życie 1 czerwca 2019 r. Nowe regulacje umożliwią firmom wydobywczym dokonywanie darowizny w wysokości do 5 proc. wartości podatku.
Rząd zamierza uruchomić Fundusz Dróg Samorządowych, z którego środki będą przeznaczone na drogi lokalne. Znajdzie się w nim 5 mld zł "na start", a w każdym kolejnym roku co najmniej 4 mld zł. Środki będą pochodziły wprost z budżetu państwa, a także m.in. z podatku obrotowego od sprzedaży drewna.
Pozornie trudno zrozumieć dlaczego niektóre jednostki samorządu terytorialnego zapowiedziały, że wszystkie (!) płatności na rzecz krajowych dostawców i usługodawców będą dokonywane przy pomocy mechanizmu podzielonej płatności. I to już, od początku lipca br., czyli z naruszeniem wcześniej zawartych umów, które nie przewidywały tej formy zapłaty.
Kwestia opodatkowania opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach budzi liczne kontrowersje. Organy podatkowe nadal stoją na stanowisku, że ww. opłaty podlegają opodatkowaniu VAT.
Wprowadzone już zmiany przepisów mające na celu m.in. centralizację rozliczeń podatku VAT obejmują w swoim zakresie rozliczenia podmiotów funkcjonujących jako Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST). W ogólnym zarysie, zmiany zostały wprowadzone w celu przełożenia obowiązku w rozliczeniu podatku VAT z JST na gminy i wprowadzenia wewnętrznych rozliczeń z podatku VAT dla tych podmiotów.
Ministerstwo Finansów opublikowało (24 listopada 2016 r. – broszura informacyjna i 10 stycznia 2017 r. – dodatkowe wyjaśnienia) szczegółowe wyjaśnienia wątpliwości związanych z centralizacją rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Prezentujemy poniżej te wyjaśnienia.
„Nowa ustawa kominowa” jak nazywana jest ustawa z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami. (Dz. U. poz. 1202). Wprowadza nowe rozwiązania w zakresie ustalania wynagrodzeń członków zarządów oraz rad nadzorczych spółek, w których akcje lub udziały posiada Skarb Państwa, samorząd, państwowe osoby prawne oraz komunalne osoby prawne. Wyodrębniono do jej zakresu podmiotowego spółki handlowe z obowiązującej „starej ustawy kominowej” (ustawa z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi), która ma zastosowanie nadal do pozostałych podmiotów tam wskazanych.
5 września 2016 r. Sejm zaakceptował wszystkie poprawki Senatu do ustawy przewidującej centralizację rozliczeń VAT w samorządach. Jedna z tych poprawek przewiduje zmianę terminu wejścia z życie ustawy z 1 września na 1 października 2016 r.
Metoda odliczania VAT, wskazana przez ministra finansów, jest w wielu przypadkach ewidentnie niekorzystna dla samorządów. Dlatego wolą one opracować własny algorytm. Gra toczy się o miliony złotych. Chodzi o wprowadzony już z początkiem 2016 roku prewspółczynnik, czyli sposób liczenia, jaką część VAT wykazanego na fakturach zakupowych można odliczyć od podatku należnego.
W dniu 22 lipca 2016 r. Sejm uchwalił obowiązkową „centralizację rozliczenia VAT” we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego, którym dano niewykonalny termin przeprowadzenia tej operacji: 3 miesiące – między dniem 1 października a dniem 31 grudnia 2016 r.
Trwają prace parlamentarne nad ustawą wprowadzającą centralizację rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Komisje Senatu zgłosiły 2 sierpnia 2016 r. piętnaście, głównie legislacyjnych, poprawek do ustawy. Przewidują one m.in. zmianę wejścia w życie ustawy (na 1 października 2016 r.) oraz przywrócenie rządowego brzmienia jednego z przepisów.
Od 1 stycznia 2017 r. zostanie wprowadzona centralizacja rozliczeń w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie podatku VAT. Ustawa przewidująca centralizację rozliczeń VAT w samorządach została jednogłośnie przyjęta w przez Sejm.
Przygotowanie do kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) to temat bardzo gorący w ostatnim czasie. Mimo to nadal istnieje grupa podatników, która została praktycznie pominięta w zakresie JPK, czyli jednostki samorządu terytorialnego.
Lobby zainteresowane destrukcją podatku VAT, mające w naszym kraju ogromne wpływy przez poprzednie 8 lat, w dalszym ciągu nie oddało władzy nad tym podatkiem. Na razie ma same sukcesy: storpedowało skutecznie uchwalenie nowej ustawy o tym podatku, której projekt powstał w czasie kampanii wyborczej, zachowując przez to wszystkie luki w tym podatku.
Od 1 stycznia 2017 roku jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa) będą musiały rozliczać podatek VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Zatem jednostki organizacyjne nie będą mogły rozliczać się odrębnie. Taką centralizację rozliczeń VAT jednostek organizacyjnych samorządów terytorialnych, zakłada projekt ustawy, którym w środę 6 lipca 2016 r. ma zająć się rząd.
Ustanawiając kryteria oceny projektów w poszczególnych konkursach, samorządy województw mogą, silniej lub słabiej, wpływać na sposób i kierunek wydatkowania środków przekazywanych beneficjentom w formie pomocy publicznej. Jedną z takich możliwości dają regionalne inteligentne specjalizacje. Jaki mają one wpływ na szansę uzyskania dofinansowania projektów w poszczególnych województwach?
1 lipca 2016 r. jest istotną datą dla polskiego systemu podatkowego. Od tego dnia duże podmioty muszą przekazywać, na żądanie organów podatkowych, księgi podatkowe oraz dowody księgowe w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). To rozwiązanie może znacznie usprawnić i przyspieszyć kontrole fiskusa, ale wiąże się jednak z obowiązkiem posiadania odpowiednich systemów informatycznych. Tym bardziej, że struktura JPK będzie stopniowo rozszerzana o kolejne elementy.
Na początku kwietnia 2016 r. rusza program Rodzina 500+. To nie tylko wyzwanie organizacyjne dla organów samorządowych, ale także kwestia, nad którą muszą się poważnie pochylić służby finansowo-księgowe urzędów. Środki z programu Rodzina 500+ są środkami publicznymi i organ odpowiedzialny za ich rozdystrybuowanie musi zadbać o właściwe ujęcie w księgach rachunkowych i sprawozdaniach budżetowych. Zasada ta dotyczy też środków, które będą przeznaczone na obsługę organizacyjną (administracyjną) programu Rodzina 500+.
Dostosowanie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie kwoty wolnej od podatku a jednocześnie spowodowanie, by na tej zmianie nie straciły samorządy - taki jest cel przygotowanego przez klub PO projektu nowelizacji ustawy, którym zajmie się Sejm.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, zawiera sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej działalności i dokonywanych nabyć oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku VAT naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji. Jak należy określić proporcję dla uczelni publicznej?
Ministerstwo Finansów przedstawiło zasady obliczania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, podając sposoby wyliczania proporcji do odliczenia VAT dla jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego, samorządowych i państwowych instytucji kultury, uczelni publicznych oraz instytutów badawczych.
18 stycznia 2016 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków europejskich przez jednostki samorządu terytorialnego oraz o zmianie ustawy o finansach publicznych. Zakłada on centralizację rozliczeń VAT samorządów z podległymi im jednostkami, co w uproszczeniu oznacza, że dany samorząd oraz wszystkie podległe mu jednostki zobowiązane będą do składania jednej deklaracji VAT-7.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy dotyczący rozliczeń podatku VAT przez samorządy. Zdaniem ekspertów rozwiązania zawarte w projekcie są krokiem w dobrym kierunku, ale powinny bardziej uwzględniać interesy gmin. Podkreślają jednak, że propozycje są zbyt skomplikowane.
Ministerstwo Finansów przygotowało 18 stycznia 2016 r. oficjalny projekt specustawy, która ma uregulować zasady centralizacji VAT w samorządach. Zgodnie z tym projektem 1 marca 2016 r. samorządy wstąpią we wszystkie prawa i obowiązki jednostek budżetowych i zakładów budżetowych, przy czym w okresie do 31 grudnia 2016 r. w dalszym ciągu będą mogły utrzymywać odrębne rozliczenia. Mogą jednak również zacząć rozliczać się łącznie.
Wyroki NSA, zgodnie z którymi samorządowe jednostki i zakłady budżetowe nie są podatnikami VAT otwierają drogę do „odzyskania” przez samorząd terytorialny kolejnych miliardów złotych za lata 2011-2015. Daje to w sumie skutek fiskalny wynoszący 36 mld zł do zwrotu, co dla budżetu jest wyrokiem śmierci nie tylko na 2016 rok – pisze profesor Witold Modzelewski. Te wyroki zdaniem Modzelewskiego nie powinny być powodem zmian przepisów przed rozpatrzeniem tych problemów przez NSA w składzie całej Izby lub nawet pełnego składu tego sądu.
Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 r. C-276/14 nie rozstrzyga o konieczności jakiejś „centralizacji” rozliczenia VAT w gminach - uważa profesor Witold Modzelewski.
W Sejmie trwają prace nad prezydenckim projektem ustawy podwyższającej tzw. kwotę wolną od podatku. Efektem zmiany u stawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie zwiększenie wysokości dochodu uzyskiwanego m.in. przez pracowników ze stosunku pracy. Co istotne, uzyskanie wyższej płacy netto nie będzie powiązane z obciążeniem pracodawcy dodatkowymi kosztami. Zdaniem BCC, proponowana zmiana jest korzystnym rozwiązaniem. Wzrost kwoty wolnej od podatku powinien przełożyć się na zwiększoną konsumpcję, a w konsekwencji na wzrost gospodarczy i wyższe wpływy podatkowe.
Ministerstwo Finansów zdecydowało o przeunięciu terminu obowiązkowej „centralizacji” rozliczeń w samorządach w zakresie podatku VAT z połowy 2016 r. na 1 stycznia 2017 r.
Wzrost kwoty wolnej od podatku może być ogromnym problemem dla samorządów, gdyż udział w PIT to ich podstawowe źródło dochodów; może się okazać, że zwłaszcza w powiatach i województwach nie będzie pieniędzy nawet na wynagrodzenia pracowników - mówi prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic.
Naczelny Sąd Administracyjny uchylił w piątek 4 września 2015 r. korzystne dla województwa mazowieckiego wyroki sądu pierwszej instancji w sprawie janosikowego za 2013 r. Zgodnie z orzeczeniem samorząd ma pokryć ponad 190 tys. zł. kosztów postępowania sądowego na rzecz MF.
Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, działania objętych kontrolą gmin w zakresie prawidłowej i skutecznej realizacji dochodów z podatków lokalnych oraz dochodów z majątku. Niektóre z działań gminy prowadziły w sposób mogący podważać zaufanie obywateli do organów podatkowych. Nieprawidłowości wystąpiły przy wymiarze podatku, egzekwowaniu zaległości, stosowaniu ulg podatkowych oraz przy realizacji dochodów z majątku.
Lepszą dywersyfikację źródeł dochodów gmin, powiatów i województw, w tym przyznanie im udziału w podatku VAT - przewidują przygotowane przez Ministerstwo Finansów założenia projektu noweli ustawy o tzw. janosikowym, które w poniedziałek samorządowcom przedstawił szef resortu Mateusz Szczurek.
Jak wyglądają relacje z mediami przedsiębiorstw prywatnych i jednostek samorządowych? Do czyich obowiązków należy przekazywanie informacji? Jak wiele osób pracuje na wizerunkowy sukces w mass mediach? O te i inne kwestie zapytano w badaniu „Media relations w samorządach lokalnych i w przedsiębiorstwach prywatnych”.
W dniu 5 maja 2015 r. przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu odbyła się rozprawa w sprawie C-276/14. Zdaniem Gminy Wrocław jednostka organizacyjna gminy nie może być uznana za podatnika VAT, jeżeli nie spełnia warunku samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE. Rzecznik generalny zapowiedział wydanie opinii w dniu 30 czerwca 2015 r. Na wyrok trzeba będzie poczekać dłużej - od trzech do ośmiu miesięcy od dnia rozprawy.
Zaciekaw, zainspiruj, zaangażuj, a potem mów o tym tak, aby inni chcieli tego słuchać. Twórz historię, opowiadaj obrazem i buduj emocje – takie nowe spojrzenie na promocję miejsc i regionów przedstawili eksperci IV Kongresu Innowacyjnego Marketingu w Samorządach. Wydarzenie, które odbyło się w dniach 20-21 listopada br. w Rzeszowie zgromadziło przeszło 150 uczestników. Patronat medialny nad Kongresem objął portal Infor.pl
Przedsiębiorcy mikro, mali i średni (MMŚP) nie dostrzegają działań władz samorządowych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich) wspierających rozwój przedsiębiorczości i MMŚP. Czują się też traktowani przez władze samorządowe gmin na terenie których działają jak osoby podejrzane, bez żadnych ku temu powodów. To wnioski z 12. już edycji badań Konfederacji Lewiatan „Monitoring kondycji sektora MMŚP'2014" przeprowadzonych przez CBOS w okresie 6 maja-18 lipca 2014 r. na losowej próbie 1111 przedsiębiorstw.
Czy eksperci od wizerunku i marketingu właściwie interpretują potrzeby komunikacyjne oraz promocyjne miast i regionów? Czy rezultaty prowadzonych kampanii są zawsze zgodne z założeniami ich twórców? Jakie korzyści z takiej promocji może czerpać przeciętny mieszkaniec? Okazją do dyskusji na te tematy będzie IV Kongres Innowacyjnego Marketingu w Samorządach. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl
Trwają obecnie prace nad nowym systemem finansowania samorządów. Eksperci uważają, że należałoby wprowadzić zróżnicowanie podatków od nieruchomości w zależności od wielkości miasta.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że 29 września 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił 4 decyzje Ministra Finansów określające wysokość zobowiązania Województwa Mazowieckiego z tytułu wpłat do budżetu państwa na część regionalną subwencji ogólnej (tzw. janosikowe) na 2013 r. za miesiące: wrzesień, październik, listopad i grudzień.
Asystenci nauczyciela mogą pracować w klasach I–III szkół podstawowych (dotyczy to również szkół specjalnych i integracyjnych) oraz świetlicach. Mają oni za zadanie wspierać pedagogów prowadzących zajęcia dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze lub świetlicowe. Asystenci nauczyciela podlegają przepisom Kodeksu pracy, a nie Karty Nauczyciela.