REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody gmin i miast z PIT w 2020 roku - sprawdź prognozę dla Twojej gminy

Subskrybuj nas na Youtube
Dochody gmin i miast z PIT w 2020 roku - sprawdź prognozę dla Twojej gminy
Dochody gmin i miast z PIT w 2020 roku - sprawdź prognozę dla Twojej gminy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów, jak co roku, przygotowało prognozę na 2020 rok dochodów gmin i miast w Polsce z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Najmniejsza prognoza (bo 490 tys. zł) dotyczy podlaskich Przytuł, a najwięcej dostanie oczywiście Warszawa - ponad 6 mld zł. Do miast i gmin wpłynie więc w 2020 roku blisko 55 mld zł z tytułu udziału w PIT. Gminy (miejskie i wiejskie) otrzymają 38,16 proc. podatku PIT zapłaconego przez swoich mieszkańców, natomiast do powiatów trafi 10,25 proc. Dochody miast na prawach powiatu obejmują zarówno część "gminną", jak i "powiatową".

Najwyższe dochody z podatku od osób fizycznych wśród niemal 2,5 tys. polskich miast i gmin osiągnie w przyszłym roku Warszawa. Według prognoz resortu finansów stołeczny budżet zasili z tytułu podatku PIT kwota 6 mld 328 mln zł. Będzie to 73 mln więcej niż wpływy planowane na ten rok.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku Krakowa podatek od osób fizycznych ma przynieść miastu 1 mld 825 mln zł, we Wrocławiu będzie to, według szacunków, 1 mld 503 mln zł. Dochody z podatku przekraczające miliard złotych mają osiągnąć też: Poznań (1 mld 231 mln zł) oraz Łódź (1 mld 190 mln zł).

Kolejnymi miastami pod względem wysokości prognozowanych dochodów z PIT są: Gdańsk (959 mln), Szczecin (640 mln) oraz Katowice (595 mln). Wysokie lokaty w zestawieniu dochodów z tytułu podatku zajęły również: Lublin (535 mln zł), Bydgoszcz (530 mln zł), Gdynia (485 mln zł) i Białystok (446 mln zł).

Sprawdź prognozę dochodów z PIT w 2020 roku dla swojej gminy/miasta:
Prognozy dochodów z PIT w 2477 gminach i miastach (1-500)
Prognozy dochodów z PIT w 2477 gminach i miastach (501-1000)
Prognozy dochodów z PIT w 2477 gminach i miastach (1001-1500)
Prognozy dochodów z PIT w 2477 gminach i miastach (1501-2000)
Prognozy dochodów z PIT w 2477 gminach i miastach (2001-2477)

REKLAMA

Z szacunków resortu finansów wynika ponadto, że w 54 gminach wpływy z PIT przekroczą w przyszłym roku 100 mln zł. W zdecydowanej większości w grupie tej znalazły się miasta na prawach powiatu, czyli miasta powyżej 100 tys. mieszkańców oraz dawne stolice województw. Wyjątkami są m.in. podwarszawskie miejscowości; Piaseczno z dochodami na poziomie 217 mln zł zajęło 22. miejsce pod względem dochodów, natomiast Pruszków z wpływami na poziomie 109 mln zł - 41.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zupełnie inaczej sytuacja kształtuje się w 36 gminach wiejskich, w których dochody z PIT będą niższe niż milion złotych. Najmniej z tytułu tego podatku wpłynie do gmin: Przytuły w woj. podlaskim (489 tys. zł), Nowy Dwór, również na Podlasiu (619 tys.) oraz Krempna w woj. podkarpackim (631 tys. zł).

Według sprawozdania Regionalnych Izb Obrachunkowych, które czuwają nad prawidłową gospodarką finansową gmin, dochody z PIT i CIT stanowią ponad połowę bieżących dochodów własnych samorządów. Stąd niechęć jednostek samorządu do zmian w systemie podatkowym, wyrażana przy okazji rządowych lub poselskich prac nad nowelizacją przepisów.

Przykładem takich działań były tegoroczne reformy podatkowe - zerowy PIT dla osób poniżej 26. roku życia, zmniejszenie stawki PIT w I grupie podatkowej z 18 do 17 proc. oraz dwukrotny wzrost kosztów uzyskania przychodów.

Według Związku Miast Polskich, zmiany te uszczuplą budżety samorządów o ponad 7 mld zł. Nie stanie się to jednak od razu. Jak wyjaśnił w rozmowie z PAP dyrektor Biura Związku Miast Polskich Andrzej Porawski, udział samorządów w PIT liczony jest z dwuletnim opóźnieniem - na 2020 r. brane są pod uwagę kwoty z 2018 r. Dlatego skutki zmian, które weszły w życie w drugiej połowie tego roku, będą częściowo odczuwalne dopiero w roku 2021.

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

"Poprzednie zmiany w PIT były uchwalone w 2007 roku, a skutki odczuliśmy w 2009 roku. Przychodzi to z opóźnieniem, bo taki jest zapis w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego" – wyjaśnił Porawski.

Nieuszczuplone więc jeszcze dochody gmin z tytułu udziału w PIT mają wynieść w przyszłym roku łącznie 43 mld 275 mln zł, a powiatów - 11 mld 624 mln zł. Jeśli chodzi o samorząd wojewódzki to otrzyma on z podatku od osób fizycznych 1 mld 814 mln zł.

Podatek dochodowy jest podatkiem osobistym, co oznacza, że podatnikiem jest każda osoba fizyczna osiągająca dochód. Podatek ten stanowi dochód budżetu państwa, samorządy mają w nim swój udział - gminy na poziomie 38,16 proc., natomiast do powiatów trafia 10,25 proc. Dochody miast na prawach powiatu obejmują zarówno część "gminną", jak i "powiatową".

Informacje o planowanych dochodach z PIT mają charakter szacunkowy, ponieważ dochody podatkowe planowane są w budżecie państwa na podstawie prognoz.

Pełne zestawienie: http://samorzad.pap.pl/depesze/redakcyjne.praca.akty/193945/Prognozy-dochodow-z-PIT-w-2477-gminach-i-miastach-1-500

Mateusz Kicka (PAP)

kic/ woj/ je/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA