REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK w jednostkach samorządu terytorialnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy JPK zacznie obowiązywać w JST? /fot. Fotolia
Kiedy JPK zacznie obowiązywać w JST? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie do kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) to temat bardzo gorący w ostatnim czasie. Mimo to nadal istnieje grupa podatników, która została praktycznie pominięta w zakresie JPK, czyli jednostki samorządu terytorialnego.

REKLAMA

Co się zmienia?

REKLAMA

W wyniku dokonanych nowelizacji przepisów prawa podatkowego, konieczne będzie składanie informacji gospodarczych (danych) w postaci elektronicznej, określanej mianem jednolitego pliku kontrolnego. Będzie to miało miejsce zarówno okresowo - online (w zakresie rozliczeń VAT), jak i na każde wezwanie organu podatkowego. Obszary (tzw. struktury) objęte tym obowiązkiem to: księgi rachunkowe/KPiR/ewidencja przychodów, wyciągi bankowe, obrót magazynowy, ewidencje sprzedaży i zakupu VAT, faktury VAT. Ministerstwo określiło szczegółowo o jakie wybrane dane z każdego obszaru chodzi. Obowiązek ten dotyczyć będzie podmiotów prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, a więc praktycznie obejmie on wszystkich prowadzących te księgi (szczególnie biorąc pod uwagę wprowadzany ustawowy wymóg w tym zakresie).

Główne pytanie z perspektywy niniejszego komentarza, to ustalenie czy obowiązek w zakresie JPK obejmuje tylko przedsiębiorców (jak się wydawało na etapie projektowania przepisów), czy też inne podmioty, w szczególności organy władzy publicznej.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doniesienia medialne dotyczące JPK kierowane były przede wszystkim do tzw. dużych, średnich i małych przedsiębiorców, jako do grupy zainteresowanej terminem wejścia nowych przepisów. Z resztą przepisy przejściowe, niedawno znowelizowane bezpośrednio odnoszą się do średnich i małych przedsiębiorców, przesuwając termin wejścia obowiązku dla nich na styczeń 2017 r. Jeśli jednak wczytamy się w znowelizowane przepisy Ordynacji podatkowej, dostrzeżemy, że obowiązki JPK dotyczą literalnie podatników, nie zaś przedsiębiorców. Skoro nie ma wątpliwości, że Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST) są również podatnikami VAT, a ustalenia w zakresie tego podatku będą w pierwszej linii badane przez organy podatkowe na podstawie JPK, nadchodzące zmiany dotyczyć będą również podmiotów administracji samorządowej. Oczywiście JST są podatnikami jedynie w pewnym zakresie swojej działalności, tym niemniej tak jak nie eliminuje to standardowych obowiązków podatnika VAT tak też nie powinno eliminować obowiązków w zakresie JPK. Oznacza to, że na podmiotach tych ciążyć będą podobne obowiązki, jak i na przedsiębiorcach. W zakresie powyżej przedstawionego obowiązku raportowania, w stosunku do JST nie wprowadzono żadnych wyjątków. Brak żadnych wyłączeń dla JST może dziwić, biorąc pod uwagę, że system JPK ma prowadzić m.in. do przeciwdziałania i wykrywania oszustw podatkowych, a te w praktyce nie są realizowane przez podmioty z sektora samorządowego.

Kiedy JPK zacznie obowiązywać w JST?

Obowiązki w zakresie comiesięcznego raportowania zasadniczo obowiązują od 1 lipca 2016 r., przy czym wprowadzono pewne wyjątki. Zgodnie z treścią przepisów ustawy, która wprowadziła tę regulację, tj. ustawy z dnia 13 maja 2016 r., mali i średni przedsiębiorcy będą do tego zobowiązani od 1 stycznia 2017 r., natomiast mikroprzedsiębiorcy od 1 stycznia 2018 r. Status przedsiębiorcy należy ustalić na podstawie ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej biorąc pod uwagę stan średniorocznego zatrudnienia pracowników oraz roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych i sumę aktywów bilansu. Ocenie w tym zakresie poddać należy dwa ostatnie lata obrotowe.

Klasyfikacja JST

Określając moment rozpoczęcia obowiązkowego raportowania dla celów VAT przez JST, powstaje wątpliwość czy JST jest przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a zatem czy może spełniając określone warunki (uznanie za np. średniego przedsiębiorcę) rozpocząć przesyłanie w nowym formacie danych od późniejszego okresu niż rozpoczynający się 1 lipca 2016 r. Gdyby uznać, iż JST nie jest przedsiębiorcą – raportowanie należałoby rozpocząć bezwzględnie od lipca 2016 r. (w praktyce mówimy o przesłaniu pliku JPK do 25 sierpnia w rozliczeniu za lipiec).


Czyli jednak…

Wątpliwości te pomógł rozwiązać sam Minister Finansów wydając w dniu 20 czerwca interpretacją ogólną (sygn. PK4.8012.55.2016). Interpretacja ta nie rozstrzyga wprost, czy JST są przedsiębiorcami, ani nie odnosi się bezpośrednio do nich. Jednakże wskazano w niej, iż w odniesieniu do podmiotów nie będących przedsiębiorcami (mogą być to np. fundacje) w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, stosować należy te same przepisy przejściowe jak dla przedsiębiorców, dokonując oceny na podstawie tych samych kryteriów. Zatem jeżeli dany podmiot jest podatnikiem VAT prowadzącym ewidencję dla celu tego podatku za pomocą programów komputerowych, ale nie ma statusu przedsiębiorcy, to moment rozpoczęcia obowiązkowego raportowania należy określić na podstawie tych samych zasad co dla przedsiębiorców. Czyli jeżeli spełniałby warunki do uznania go za mikro, małego lub średniego przedsiębiorcę (gdyby był przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów) to moment rozpoczęcia obowiązkowego przekazywania informacji uległby przesunięciu. Należy zaznaczyć, że samo zatrudnienie 250 i więcej pracowników (niezależnie od limitów obrotów) kwalifikuje do uznania za tzw. dużego przedsiębiorcę.

Jednolity Plik Kontrolny - interpretacja ogólna Ministra Finansów

Centralizacja VAT

W tym miejscu, analizując obowiązki JST w zakresie VAT, należy mieć na uwadze centralizację rozliczeń VAT, która zgodnie z orzeczeniami poszerzonego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego jak i Trybunału Sprawiedliwości UE, nakazuje patrzeć na JST jako na jednego podatnika VAT wraz utworzonymi przy gminie czy też powiecie jednostkami (lub zakładami) budżetowymi. Jeśli z tej pespektywy weryfikować czy łączne zatrudnienie we wszystkich jednostkach przekracza 250 osób, zapewne wiele nawet średnich jednostek może zostać objętych obowiązkiem JPK już od 1 lipca.

Największa odpowiedzialność po stronie księgowych

W związku z powyższym, niezależnie od uznania lub nie JST za przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, o momencie rozpoczęcia przekazywania danych dotyczących VAT w formie elektronicznej, decydować będą te same kryteria. Należy zauważyć, że obowiązki w zakresie JPK będą dla JST stanowić dodatkową trudność, gdyż wymaga to w praktyce dostosowania aktualnie wykorzystywanych narzędzi księgowych (informatycznych) do możliwości wygenerowania informacji w z góry narzuconym kształcie. Odpowiedzialność karnoskarbowa w tym zakresie będzie leżała po stronie osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe.

Jednolity Plik Kontrolny - wyjaśnienia MF

JST trochę pominięto

Podsumowując powyższe rozważania, wydaje się, że kolejny raz Ministerstwo Finansów nie wzięło pod uwagę JST i ich specyfiki, kreując nowe wymogi podatkowe w zakresie VAT. Samorządom ciągle odbija się czkawką dotychczasowy brak szczegółowej regulacji w zakresie podmiotowości podatkowej (wspomniana centralizacja VAT do której się obecnie przygotowują). Samorządy oraz eksperci powinni ciągle podnosić postulat rzetelnego i kompleksowego pochylenia się przez Ministerstwo nad rozwiązaniami dla samorządów. Wydaje się, że brak tu spojrzenia sektorowego, które opierałoby się na praktycznych doświadczeniach osób pracujących wcześniej bezpośrednio w JST.

Autorzy:

Paweł Podlasiński - Starszy konsultant ds. podatków w Impel Business Solutions sp. z o.o.

Artur Błędowski - Doradca podatkowy, Dyrektor ds. rozwoju w Impel Business Solutions sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKWiU 2025 - będzie nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015.

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te świadczone na rzecz osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA

JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obowiązek ten obejmie duże firmy, od 2026 – podmioty zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT, a od kolejnego roku – pozostałych podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

REKLAMA