REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewolucja systemu podatkowego, czyli szanse i wyzwania związane z JPK

Ewolucji systemu podatkowego, czyli szanse i wyzwania związane z JPK/ fot. Fotolia
Ewolucji systemu podatkowego, czyli szanse i wyzwania związane z JPK/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Elektroniczne kontrole podatkowe przy wykorzystaniu Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) to nowa rzeczywistość firm. Ewolucja systemu podatkowego z tym związana jest wyzwaniem dla przedsiębiorców, ale też stwarza nowe możliwości. Podkreśla się m.in., że przedsiębiorstwa, które wcześniej nauczą się obsługiwać JPK i sprawdzać jego poprawność mają większą szansę na zdobycie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

O tym, jak przygotować się do zmian opowiedzieli eksperci podczas konferencji „Perspektywa rozwoju systemu podatkowego i jego wpływ na przedsiębiorstwa w Polsce”, poświęconej Jednolitemu Plikowi Kontrolnemu (JPK), która odbyła się 30 czerwca, a zatem w przeddzień wejścia w życie przepisów wprowadzających nowy rodzaj kontroli podatkowych, przy wykorzystaniu struktur logicznych JPK.

Jednolity Plik Kontrolny - interpretacja ogólna Ministra Finansów

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ana Mascarenhas, Szefowa Zespołu Kontroli Podatkowej, ekspert ds. JPK w Portugalii, Min. Wiesław Jasiński, Podsekretarz Stanu, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej, Piotr Ciski, Dyrektor Zarządzający polskim oddziałem Sage, a także Marcin Sidelnik, dyrektor w Dziale Prawno-Podatkowym PwC, dyskutowali na temat szans i wyzwań związanych ze startem  ewolucji systemu podatkowego. Eksperci ocenili, że zmiany są konieczne i mogą przynieść wiele korzyści, natomiast przedsiębiorcy powinni dobrze przygotować się do komunikacji z administracją państwową w nowych warunkach.

Przedsiębiorcy pełni obaw

System podatkowy w Polsce przechodzi przyspieszoną ewolucję technologiczną. Już od 1 lipca podatnicy prowadzący księgi przy pomocy oprogramowania komputerowego mają obowiązek zbierania, przechowywania oraz raportowania danych do urzędów skarbowych za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego. Tymczasem, jak wykazało badanie (przeprowadzone przez firmę Sage wśród 100 przedsiębiorstw, w dniach 17-24 marca 2016), niemal połowa przedsiębiorców deklaruje brak przygotowania do sprostania wymogom e-kontroli podatkowych. Obawiają się braku wpływu na ilość i jakość kontrolowanych danych, które muszą przygotować w krótkim czasie.  

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Korzyści z  JPK

Jak podkreślali uczestnicy konferencji, spełnienie obowiązku prawnego związanego z wdrożeniem JPK w firmie niesie ze sobą wymierne korzyści. Przede wszystkim skróci się czas kontroli inspektorów skarbowych, co znacznie ograniczy ingerencję w działalność firmy. Sprawnie przeprowadzona kontrola podatkowa, przy użyciu dobrze działającego oprogramowania może potrwać jedynie kilka minut. Wystarczy, że przedsiębiorca zapisze na nośniku odpowiedni plik z żądanym przez kontrolerów zakresem danych.


Raportowanie bez ryzyka                                            

Trzeba pamiętać, że JPK nie da się odczytać bez odpowiedniego programu. Istnieje więc ryzyko, że wygenerowany plik będzie zawierał błędy, a podatnik nie będzie nawet o nich wiedział. Wysłanie wadliwego raportu może narażać przedsiębiorcę na sankcje karno-skarbowe. Warto zabezpieczyć swoją firmę przed takim ryzykiem stosując skuteczne narzędzia. Jednym z nich jest Sage e-Audytor, czyli internetowa platforma do sprawdzania poprawności plików kontrolnych. Platforma sprawdzi każdy plik, niezależnie od rodzaju programu w jakim został wygenerowany. Co niezwykle ważne, Sage e-Audytor potrafi nie tylko wykryć błędy samego JPK, ale także sprawdzić, czy żądane przez urząd skarbowy zapisy w księgach podatkowych są prawidłowe. Platforma dokładnie wskazuje również miejsca pomyłek w prowadzonej księgowości.

Elektronicznie kontrole podatkowe to prawdziwy przełom, który daje nam niezwykle cenną możliwość sprawdzenia poprawności danego pliku, a dodatkowo jego merytorycznej zawartości. To wielkie ułatwienie, które jest jednak możliwe jedynie przy zgodnej współpracy elementów systemu informatycznego – mówił Piotr Ciski, Dyrektor Zarządzający polskiego oddziału Sage.

Konsekwencje niezłożenia plików JPK w terminie

Jednolity Plik Kontrolny – potrzebny podpis elektroniczny

Szansa na lepsze standardy

Najnowsze, majowe nowelizacje w Ordynacji podatkowej drastycznie przyspieszyły ewolucję podatkową dotyczącą e-kontroli. Od teraz duże firmy wraz z deklaracjami VAT muszą raportować dane dotyczące tego podatku także w postaci JPK. Firmy sektora MSP będę miały   taki obowiązek już od 1 stycznia 2017 r. Zatem czasu do wdrożenia odpowiednich rozwiązań informatycznych jest znacznie mniej niż przypuszczano. Co prawda, wedle wcześniejszych ustaleń tzw. okres ochronny wobec mniejszych firm ma obowiązywać do 1 lipca 2018 r., jednak warto pamiętać, że takie programy, jak Sage Symfonia ERP są gotowe do generowania wszystkich struktur już teraz. Co z kolei pozwala na wcześniejsze zaplanowanie funkcjonowania firmy, zgodnego z wymaganiami JPK.

JPK - doświadczenia innych krajów

Polska jest jednym z kilku krajów europejskich, które zdecydowały się na wdrożenie opracowanego przez OECD standardu JPK. Jednym ze światowych pionierów w informatyzacji procesów komunikacyjnych między podatnikami a fiskusem jest Portugalia. W 2008 r. firma Sage wdrażała rozwiązania JPK na tamtejszym rynku. Szybkie i skuteczne e-kontrole uszczelniły system podatkowy i zwiększyły wpływy do tamtejszego budżetu. Oczekiwania wobec JPK na polskim gruncie są zbliżone. Natomiast przedsiębiorstwa, które wcześniej nauczą się obsługiwać JPK i sprawdzać jego poprawność mają większą szansę na zdobycie przewagi wśród konkurencji. 

Jednolity Plik Kontrolny jest jednym z elementów w procesie uszczelniania systemu podatkowego w Polsce. Ministerstwo Finansów wprowadzało to rozwiązanie pod presją powiększającej się od wielu lat luki w podatku VAT. JPK to instrument, który pozwala porównać czy zadeklarowany podatek VAT do odliczenia na podatnika A pojawił się u podatnika B. Oprócz możliwości kontroli i detekcji nieprawidłowości JPK, jako część  informatyzacji systemu, zmniejszy koszty ponoszone przez administracje podatkową – wyjaśniał Wiesław Jasiński, Podsekretarz Stanu, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej.

Źródło: Sage

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA