REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny – potrzebny podpis elektroniczny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jednolity Plik Kontrolny – potrzebny podpis elektroniczny/ Fot. Fotolia
Jednolity Plik Kontrolny – potrzebny podpis elektroniczny/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dane w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego przesyłane za pomocą oprogramowania interfejsowego, które ma być dostępnego na stronie Ministerstwa Finansów, należy opatrywać podpisem elektronicznym. Od 1 lipca 2016 r. zasady dotyczące podpisu elektronicznego reguluje unijne rozporządzenie eIDAS.

REKLAMA

Autopromocja

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

Zgodnie z nowym art. 193a Ordynacji podatkowej, który obowiązuje od 1 lipca 2016 r., w przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, organ podatkowy może żądać przekazania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych, w postaci elektronicznej odpowiadającej określonej strukturze logicznej, wskazując rodzaj ksiąg podatkowych oraz okres, którego dotyczą.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązkiem raportowania danych w formacie JPK będą objęci wszyscy podatnicy prowadzący swoją księgi podatkowe  przy użyciu programów komputerowych. Ustawodawca zdecydował  jednak, że obowiązek będzie dotyczył określonych w przepisach grup podatników we wskazanych w ustawie  terminach. Grupy te to:

 - duzi przedsiębiorcy,

 - mali i średni przedsiębiorcy,

 - mikroprzedsiębiorcy.

Jako pierwsi JPK muszą stosować duzi przedsiębiorcy - już od 1 lipca 2016 r.  Pozostali podatnicy będą mieli więcej czasu na przystosowanie się do nowych wymogów. Dla nich przepisy przewidują okresy przejściowe. Mogą one jednak już teraz w swoich systemach finansowo-księgowych wdrożyć odpowiednie rozwiązania i przesyłać dane w nowym formacie. Okres przejściowy dla ostatniej grupy podatników, czyli mikroprzedsiębiorców kończy się 30 czerwca 2018 r., czyli od 1 lipca 2018 r. podatnicy ci muszą stosować JPK.

Ważne!

Podatnicy, którzy nie są przedsiębiorcami, ustalają termin wprowadzenia JPK również według zasad przewidzianych dla przedsiębiorców, zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów z 20 czerwca 2016 r., nr PK4.8012.55.2016.

Jednolity Plik Kontrolny - interpretacja ogólna Ministra Finansów

Obowiązek przesyłania rejestrów VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego

Pliki JPK opatrzone podpisem elektronicznym

Jak wynika z Ministra Finansów z 24 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych oraz wymagań technicznych dla informatycznych nośników danych, na których te księgi mogą być zapisane i przekazywane (Dz. U. z 29 czerwca 2016 r. poz. 932) księgi podatkowe, części tych ksiąg oraz dowody księgowe w formacie JPK mogą być:

-  przesyłane za pomocą oprogramowania interfejsowego dostępnego na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych albo

- przekazywane na informatycznych nośnikach danych, tj. płycie CD, DVD, pendrivie.

Nowa wersja specyfikacji interfejsów usług Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Zapis zawarty w rozporządzeniu przewiduje, że dane w postaci JPK przesyłane przez internet za pomocą oprogramowania interfejsowego dostępnego na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych powinny być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 23 lipca 2014 r. nr 910/2014.

Szczegółowy sposób opatrywania ksiąg podatkowych i dowodów księgowych kwalifikowanym podpisem elektronicznym na potrzeby JPK określa załącznik do rozporządzenia, zgodnie z którym:

1) księgi opatruje się podpisem elektronicznym z wykorzystaniem formatu określonego przez specyfikację techniczną ETSI TS 103 171 XML Advanced Electronic Signatures (XAdES Basic Electronic Signature, w skrócie XAdES-BES) wydaną przez European Telecommunications Standards Institute, w którym do przygotowania formy kanonicznej księgi wykorzystano standardową metodę wyspecyfikowaną w standardzie XMLDSIG oraz treść podpisywanej księgi została umieszczona w elemencie ds:Object;

2) algorytmem kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest Sha-1WithRSAEncryption, którego specyfikacja techniczna jest jednoznacznie określona przez następujący identyfikator obiektu: identyfikator iso(1) member-body(2) US(840) rsadsi(113549) pkcs(1) pkcs-1(1) sha1-with-rsa-signature(5);

3) algorytmem kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest Sha256WithRSAEncryption, którego specyfikacja techniczna jest jednoznacznie określona przez następujący identyfikator obiektu: identyfikator iso(1) member-body(2) US(840) rsadsi(113549) pkcs(1) pkcs-1(1) sha256WithRSAEncryption(11);

4) algorytmem szyfrowania jest RSA, którego specyfikacja techniczna jest jednoznacznie określona przez następujący identyfikator obiektu: identyfikator joint-iso-ccitt(2) ds(5) module(1) algorithm(8) encryptionAlgorithm(1) 1;

5) funkcją skrótu jest SHA-1, którego specyfikacja techniczna jest jednoznacznie określona przez następujący identyfikator obiektu: identyfikator iso(1) identifiedOrganization(3) oIW(14) oIWSecSig(3) oIWSecAlgorithm(2) hashAlgorithmIdentifier(26);

6) funkcją skrótu jest SHA-256, którego specyfikacja techniczna jest jednoznacznie określona przez następujący identyfikator obiektu: identyfikator joint-iso-itu-t(2) country(16) us(840) organization(1) gov(101) csor(3) nistAlgorithm(4) hashAlgs(2) sha256(1);

7) kwalifikowany certyfikat zawiera w polu identyfikatora podmiotu „subject” przynajmniej następujące atrybuty: nazwa kraju, nazwisko, imię (imiona) lub pseudonim, numer seryjny;

8) wykorzystany zostanie certyfikat kwalifikowany;

9) format, o którym mowa w pkt 1, zawiera w szczególności parametry identyfikujące jednoznacznie certyfikat kwalifikowany podmiotu podpisującego (nazwa wystawcy certyfikatu i jego numer seryjny oraz wartość skrótu SHA-1 lub SHA-256 z certyfikatu), którego używa się podczas weryfikacji podpisu, jest umieszczony w atrybucie podpisanym, którego specyfikacja techniczna jest określona przez następujący znacznik: SigningCertificate oraz treść kwalifikowanego certyfikatu X.509 jest umieszczona w elemencie ds:X509Data, zawartym w elemencie Keylnfo.

Podpis elektroniczny zgodny z rozporządzeniem eIDAS

W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dniem 28 sierpnia 2014 r. zostało opublikowane Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)  z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym, nr 910/2014 (rozporządzenie eIDAS). Wraz z systemem aktów delegowanych i implementujących rozporządzenie to zastępuje od 1 lipca 2016 dyrektywę 1999/93/WE w sprawie wspólnotowych ram prawnych dla podpisów elektronicznych i krajowe przepisy wszystkich państw członkowskich, które wykonują tę dyrektywę. Oznacza to, że od 1 lipca 2016 r. rozporządzenie zastępuje ustawę z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.


Rozporządzenie eIDAS:

- określa warunki uznawania przez państwa członkowskie środków identyfikacji elektronicznej osób fizycznych i prawnych, objętych notyfikowanym systemem identyfikacji elektronicznej innego państwa członkowskiego;

- określa przepisy dotyczące usług zaufania, w szczególności transakcji elektronicznych; oraz

- ustanawia ramy prawne dla podpisów elektronicznych, pieczęci elektronicznych, elektronicznych znaczników czasu, dokumentów elektronicznych, usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego i usług certyfikacyjnych uwierzytelniania witryn internetowych.

Zobacz: ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE

W przypadku podpisu elektronicznego rozporządzenie zawiera trzy definicje, zgodnie z którymi:

1) podpis elektroniczny oznacza dane w postaci elektronicznej, które są dołączone lub logicznie powiązane z innymi danymi w postaci elektronicznej, i które użyte są przez podpisującego jako podpis;

2) zaawansowany podpis elektroniczny to podpis elektroniczny, który spełnia następujące wymogi:

a) jest unikalnie przyporządkowany podpisującemu,

b) umożliwia ustalenie tożsamości podpisującego,

c) jest składany przy użyciu danych służących do składania podpisu elektronicznego, których podpisujący może, z dużą dozą pewności, użyć pod wyłączną swoją kontrolą, oraz

d) jest powiązany z danymi podpisanymi w taki sposób, że każda późniejsza zmiana danych jest rozpoznawalna;

3) kwalifikowany podpis elektroniczny oznacza zaawansowany podpis elektroniczny, który jest składany za pomocą kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego i który opiera się na kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego.

Jak przekazywać pliki JPK organom podatkowym - mail, pendrive czy ministerialny interfejs?

Przez kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego należy rozumieć certyfikat podpisu elektronicznego, który jest wydawany przez kwalifikowanego dostawcę usług zaufania i spełnia określone wymogi, tj. zawiera następujące informacje:

a) wskazanie – co najmniej w postaci pozwalającej na automatyczne przetwarzanie – że dany certyfikat został wydany jako kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego;

b) zestaw danych jednoznacznie reprezentujących kwalifikowanego dostawcę usług zaufania wydającego kwalifikowane certyfikaty, obejmujący co najmniej państwo członkowskie, w którym dostawca ma siedzibę, oraz

- w odniesieniu do osoby prawnej: nazwę i, w stosownym przypadku, numer rejestrowy zgodnie z oficjalnym rejestrem,

- w odniesieniu do osoby fizycznej: imię i nazwisko tej osoby;

c) co najmniej imię i nazwisko podpisującego lub jego pseudonim; jeżeli używany jest pseudonim, fakt ten jest jasno wskazany;

d) dane służące do walidacji podpisu elektronicznego, które odpowiadają danym służącym do składania podpisu elektronicznego;

e) dane dotyczące początku i końca okresu ważności certyfikatu;

f) kod identyfikacyjny certyfikatu, który musi być niepowtarzalny dla kwalifikowanego dostawcy usług zaufania;

g) zaawansowany podpis elektroniczny lub zaawansowaną pieczęć elektroniczną wydającego kwalifikowanego dostawcy usług zaufania;

h) miejsce, w którym nieodpłatnie dostępny jest certyfikat towarzyszący zaawansowanemu podpisowi elektronicznemu lub zaawansowanej pieczęci elektronicznej, o których mowa w lit. g);

i) miejsce usług, z którego można skorzystać w celu złożenia zapytania o status ważności kwalifikowanego certyfikatu;

j) w przypadku gdy dane służące do składania podpisu elektronicznego powiązane z danymi służącymi do walidacji podpisu elektronicznego znajdują się w kwalifikowanym urządzeniu do składania podpisu elektronicznego, odpowiednie wskazanie tego faktu co najmniej w postaci pozwalającej na automatyczne przetwarzanie.

Natomiast kwalifikowanym dostawcą usług zaufania jest dostawca usług zaufania, który świadczy przynajmniej jedną kwalifikowaną usługę zaufania i któremu status kwalifikowany nadał organ nadzoru.

Skutki prawne podpisów elektronicznych według eIDAS

W świetle regulacji zawartych w rozporządzeniu eIDAS podpisowi elektronicznemu nie można odmówić skutku prawnego ani dopuszczalności jako dowodu w postępowaniu sądowym wyłącznie z tego powodu, że podpis ten ma postać elektroniczną lub że nie spełnia wymogów dla kwalifikowanych podpisów elektronicznych.

Kwalifikowany podpis elektroniczny ma skutek prawny równoważny podpisowi własnoręcznemu.

Kwalifikowany podpis elektroniczny oparty na kwalifikowanym certyfikacie wydanym w jednym państwie członkowskim jest uznawany za kwalifikowany podpis elektroniczny we wszystkich pozostałych państwach członkowskich.


Zastosowanie podpisu elektronicznego

Kwalifikowany podpis elektroniczny ma obecnie zastosowanie m.in. do:

- elektronicznego podpisywania umów i dokumentów w obrocie handlowym i cywilno-prawnym,

- podpisywania pism i decyzji administracyjnych przez urzędy,

- podpisywania faktur elektronicznych, zarejestrowania działalności gospodarczej (CEIDG),

- składania deklaracji celnych i podatkowych,

- zgłoszeń ubezpieczenia społecznego (również system PUE ZUS),

- podpisywania wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego,

- podpisywania raportów dla Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,

- korespondencji z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych,

- podpisywania dokumentacji medycznej,

oraz w korespondencji z urzędami.

Od 1 lipca 2016 r. do w/w zastosowań należy dodać konieczność opatrywania danych przesyłanych w formacie JPK.

Rozporządzenie eIDAS dotyczące podpisów elektronicznych

Składanie dokumentów z kwalifikowanym podpisem elektronicznym wymaga poniesienia  kosztów zakupu zestawu z odpowiednim urządzenie. W późniejszych latach – niezbędne będzie poniesienie kosztów związanych z koniecznością odnawiania ważności certyfikatu na kolejne okresy.

Zakup podpisu elektronicznego

Zestawy do składania kwalifikowanego podpisu elektronicznego można zakupić w pięciu następujących firmach, tj. podmiotach świadczących usługi certyfikacyjne w zakresie podpisu elektronicznego:

- Krajowa Izba Rozliczeniowa,

- Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych,

- Asseco Data Systems Poland (d. Unizeto Technologies S.A.),

- Enigma S.O.I.,

- EuroCent

oraz partnerskich punktach rejestracyjnych na terenie całego kraju.    

Istotną informacją dla przedsiębiorców dokonujących zakupu zestawu do podpisu elektronicznego jest to, że zakup takiego zestawu na potrzeby działalności gospodarczej może być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Usługi certyfikacyjne mają charakter komercyjny. W związku z tym wysokość opłat  za zestawy do podpisu elektronicznego i odnowienia podpisu elektronicznego na kolejne okresy ważności określają podmioty świadczące te usługi. Ceny zestawów do składania podpisu elektronicznego różnią się w zależności od długości okresu ważności certyfikatu i rodzaju urządzenia do składania podpisu (czytnik kart usb, token usb lub pcmcia).

Podstawa prawna:

- Rozporządzenie Ministra Finansów z 24 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych oraz wymagań technicznych dla informatycznych nośników danych, na których te księgi mogą być zapisane i przekazywane (Dz. U. z 29 czerwca 2016 r. poz. 932);

- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej nr L 257/73 z 28 sierpnia 2014 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA