Kategorie

Księgi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poprawnie prowadzone księgi rachunkowe zawierają dosyć dużo obligatoryjnych elementów. Ustawodawca dokładnie wymienia je w ustawie o rachunkowości. Co powinny zawierać księgi rachunkowe, aby były poprawne?
Do Sejmu trafił poselski projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości. Przewiduje on poszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do korzystania z tzw. księgowości uproszczonej. Zmiany miałyby zacząć obowiązywać już od 2017 r.
Została założona spółka z o.o., która będzie prowadziła działalność w zakresie uprawy drzew stanowiących biomasę dla elektrowni. Będą to plantacje wierzby energetycznej i topoli. W jaki sposób zaksięgować ponoszone koszty na założenie plantacji? Jako spółka z o.o. jesteśmy zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości.
Spółka z o.o. produkuje wyroby gotowe. W 2014 r. utworzyła rezerwę na naprawy gwarancyjne. Na dzień bilansowy 31 grudnia 2015 r. okazało się, że wartość wszystkich napraw była mniejsza niż utworzona rezerwa. Czy niewykorzystaną rezerwę należy odpisać w ciężar pozostałych przychodów operacyjnych?
Jesteśmy hurtownią, która część zakupionych towarów musi długo magazynować przed sprzedażą. W związku z tym ponosimy koszty takiego magazynowania. W 2015 r. musieliśmy zaciągnąć kredyt bankowy na pokrycie kosztów zakupu i magazynowania. W jaki sposób powinniśmy wycenić towary na dzień bilansowy?
Pracownicy chcą skorzystać z dwutygodniowych urlopów. Firma zatrudnia mniej niż 20 osób i nie tworzy funduszu socjalnego. Czy powinna wypłacić świadczenie urlopowe? Jeśli tak, to jak je zaewidencjonować w księgach rachunkowych?
Firma zastanawia się nad propozycją zawarcia umowy sponsoringu - czy w ramach takiej umowy przekazać pieniądze, czy towary. W zamian logo spółki byłoby umieszczone w widocznych miejscach (na plakatach, ulotkach reklamowych). Na czym polega umowa sponsoringu? Jak ją prawidłowo ująć w księgach rachunkowych?
Organy podatkowe będą miały prawo żądać przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych podatnika w formie elektronicznej dostosowanej do wymogów organu kontrolującego podatnika. Przepisy nakładające ten obowiązek wejdą w życie dopiero 1 lipca 2016 r. Od tej daty będą jednak obowiązywały tylko tzw. dużych przedsiębiorców.
Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) będzie się wiązać z koniecznością wyposażenia systemów księgowych podatników w nową funkcjonalność umożliwiającą wytworzenie JPK, a w niektórych przypadkach również z modyfikacją zasad prowadzenia ksiąg oraz sposobu dokumentowania transakcji handlowych.
Każda jednostka ma obowiązek stosować przyjęte przez siebie zasady rachunkowości, które rzetelnie i jasno przedstawiają sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy. W tym celu przedsiębiorstwa powinny przestrzegać ogólnych zasad rachunkowości.
Jesteśmy firmą świadczącą usługi budowlane. Zatrudniliśmy w tym miesiącu dwóch nowych pracowników. Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych koszty obowiązkowego szkolenia BHP? Czy możemy je zakwalifikować jako koszty podatkowe?
Od 10 sierpnia 2014 r. działalność polegająca na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych nie wymaga już posiadania certyfikatu księgowego Ministra Finansów. Księgi rachunkowe usługowo może teraz prowadzić każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, nie była karana (za ściśle określony katalog przestępstw) oraz posiada ubezpieczenie OC.
Jak powinnam zaksięgować fakturę za nocleg za pobyt dyrektora regionalnego, który przyleciał do naszego oddziału z firmy matki z Niemiec oraz innych dyrektorów z kilku oddziałów z zagranicy w celu omówienia planów na przyszły rok oraz przeanalizowania roku ubiegłego (nie było to spotkanie towarzyskie, lecz typowo służbowe).
Od 10 sierpnia 2014 r. zaczyna obowiązywać ustawa deregulacyjna (tzw. druga transza). Dereguluje lub całkowicie dereglamentuje dziewięć zawodów rynku finansowego. Deregulacja objęła m.in. osoby usługowo prowadzące księgi rachunkowe, biegłych rewidentów, doradców podatkowych, agentów celnych, aktuariuszy.
Wchodząca w życie 10 sierpnia 2014 r. ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych dereguluje lub całkowicie dereglamentuje 9 zawodów rynku finansowego. Istotą zmian jest całkowita likwidacja procesu wydawania certyfikatu księgowego. W związku z tym czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych będzie mogła wykonywać każda osoba, która spełni wymogi dotyczące posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych i niekaralności oraz wykupi ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.
Zadania dyrektora finansowego obecnie dalece wykraczają poza kwestie związane z księgowością. Dyrektor finansowy coraz częściej obejmuje stanowisko członka zarządu, współodpowiedzialnego za kształtowanie strategii przedsiębiorstwa. Oprócz kompetencji finansowych powinien on mieć także typowe umiejętności menadżerskie.
Pytanie zawarte w tytule zadaje sobie zapewne wielu przedsiębiorców - szczególnie na początku działalności lub gdy firma jest niewielka. Jeżeli jednak myśli się o rozwoju, to czy nie warto przekazać obsługę księgową podmiotowi zewnętrznemu, takiemu jak biuro rachunkowe czy kancelaria podatkowa. Zawsze dobrze jest rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”.
Otacza nas elektronika, nowe technologie mobilne a księgowość w dalszym ciągu kojarzy się przede wszystkim z tonami dokumentów. W obiegu wciąż są papierowe faktury i mają się bardzo dobrze. Jak zastosować nowe technologie w odniesieniu do księgowości?
Likwidacja certyfikatu księgowego już niedługo stanie się faktem. Sejm uchwalił ustawę o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, czyli tzw. drugą ustawę deregulacyjną, która zmniejsza lub likwiduje ograniczenia w dostępie do 91 profesji: 82 technicznych i 9 finansowych. Deregulacja zmienia ustawę o rachunkowości w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, uchyla w szczególności cały zestaw przepisów dotyczących certyfikatu księgowego, tj. art. 76b-76g ustawy o rachunkowości.
Przedsiębiorstwa dokonujące sprzedaży towarów lub usług niejednokrotnie mają do czynienia z problemem zwrotów, czy reklamacji. Każde zdarzenie tego rodzaju musi zostać odnotowane w księgach rachunkowych jednostki. Jak zrobić to prawidłowo?
Podstawą świadczenia usług klientom przez każde biuro księgowe powinna być pisemna umowa. Umowa biura rachunkowego z klientem określa nie tylko zakres usług i wysokość wynagrodzenia, ale także wzajemne prawa i obowiązki, tryb zmiany zasad współpracy oraz sposób i termin jej zakończenia.
W życiu księgowego pojawiają się zupełnie nowe pojęcia jak chmura, cloud computing. Jak zatem radzi sobie z tym ustawa o rachunkowości, czy reguluje ona trzymanie danych w chmurze, czy tylko w szafie pancernej?
Możliwość zaliczenia wydatków firmowych do kosztów uzyskanie przychodów zależy od prawidłowego ich udokumentowania. W przypadku braku możliwości uzyskania zewnętrznych dowodów źródłowych dopuszczalne jest udokumentowanie operacji gospodarczej za pomocą księgowych dowodów zastępczych.
Księgowy to kluczowa postać w firmie, także dlatego, że ponosi szczególną odpowiedzialność za błędy i uchybienia. Księgowy ponosi odpowiedzialność nie tylko finansową, ale również cywilną (odpowiedzialność za szkodę), a nawet pracowniczą czy też karną. To samo dotyczy zresztą księgowych prowadzących biura rachunkowe i księgowych pracujących na własny rachunek.
Zakup produktów rolnych od rolników ryczałtowych może zostać ujęty w księgach rachunkowych jedynie na podstawie faktury VAT-RR. Natomiast dowody wewnętrzne dokumentujące zakupy od rolników niebędących rolnikami ryczałtowymi nie mogą być zaliczane do dowodów księgowych dokumentujących poniesienie wydatku.
Ministerstwo Finansów wprowadza standardy OECD w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w powszechnie stosowanym w komunikacji elektronicznej standardzie XML.
Obowiązek prowadzenia księgi (pkpir albo ksiągi rachunkowej) dotyczy osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, tylko wtedy, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar jej prowadzenia. Gdy podatnik zamiaru prowadzenia ksiągi nie zgłosi, dochód określany jest na podstawie norm szacunkowych dochodu.
Każda jednostka gospodarcza, także gospodarstwo rolne, posiada rzeczowy majątek trwały i obrotowy. W gospodarstwach zajmujących się produkcją roślinną głównym składnikiem majątku trwałego są grunty rolne, a majątku obrotowego plony, będące wynikiem produkcji, np. zboża, warzywa. W jednostkach zajmujących się produkcją zwierzęcą środki trwałe to zwierzęta. Zwierzęta będą też elementem aktywów obrotowych.
Założenie działalności gospodarczej (własnej firmy) nie wydaje się niczym trudnym. Wystarczy dobry pomysł, biznesplan, rozpoznanie rynku. Jednak zanim rozpocznie się działalność, trzeba podjąć kilka decyzji o charakterze księgowym i podatkowym.
Podczas inwentaryzacji zapasów niejednokrotnie ujawniane są towary, które nieodwracalnie utraciły swoją przydatność gospodarczą i nie nadają się do dalszego użytku lub odsprzedaży. Jak prawidłowo wykazać towary przeterminowane w księgach rachunkowych?
Kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej danej jednostki, które zostały ściśle określone w przepisach ustawy o rachunkowości. Jakie są to obowiązki?
Spółka podpisała umowę z dostawcą z UE na dostawę dużego, złożonego urządzenia produkcyjnego, bez montażu. Ten projekt inwestycyjny jest wykonywany i kompletowany na indywidualne zamówienie. Strony ustaliły harmonogram płatności. Na podstawie dwóch dokumentów „downpayment invoices” spółka dokonała dwukrotnie przelewów na konto kontrahenta. Dostawca miał dostarczyć kompletne urządzenie do końca roku i wystawić fakturę na wszystko, ale do końca roku tych faktur nie wystawił i nie było też dostaw. Jak wykazać dokonane płatności w bilansie i w jakiej kwocie (płatności dokonywaliśmy z rachunku PLN, a walutą transakcyjną było euro).
Podatnik zamierza prowadzić działalność gospodarczą, która polega na sprzedaży używanych opon samochodowych zakładom zajmującym się bieżnikowaniem opon, bądź przerabianiem na inne wyroby. Czy w przypadku założenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), zakup zużytych opon od osób fizycznych nieprowadzących działalności można dokumentować dowodami wewnętrznymi?
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas rejestrujących. Jak należy wykazać w księgach rachunkowych zakup kasy fiskalnej?
Księgowy to jeden z najbardziej odpowiedzialnych zawodów we współczesnym świecie, w którym znaczenie ma przede wszystkim rzetelna informacja i wiedza. Oprócz odpowiedzialności społecznej, wewnętrznej i kwestii etycznych związanych z tym zawodem istnieje też odpowiedzialność prawna, a szczególnie odpowiedzialność karna, której podlegają księgowi w przypadku działań niezgodnych z prawem.
W Sejmie trwają prace nad projektem deregulacji niektórych zawodów regulowanych, który zakłada m.in. ułatwienia w dostępie do wykonywania zawodu księgowego i doradcy podatkowego. Czy firmy zyskają, czy stracą na liberalizacji dostępu do tych zawodów?
Spółka zawarła umowę kredytu długoterminowego hipotecznego. Część środków z wypłaconych transz kredytu jest przekazywana na wydzielone konto spółki. Środki na tym koncie stanowią zabezpieczenie obsługi długu. Co miesiąc następuje kapitalizacja odsetek na tym koncie. Na jakim koncie księgowym należy zaewidencjonować w księgach te środki i w jakiej pozycji bilansu je wykazać?
Niewypełnienie lub nieprawidłowe wypełnienie obowiązków wynikających z ustawy o rachunkowości pociągają za sobą konsekwencje. Dlatego warto zwrócić uwagę na kwestię odpowiedzialności za rachunkowość.
Spółka zawarła umowę kredytu długoterminowego hipotecznego. Część środków z wypłaconych transz kredytu przekazywana jest na wydzielone konto spółki. Środki na tym koncie stanowią zabezpieczenie obsługi długu. Co miesiąc następuje kapitalizacja odsetek na tym koncie. Na jakim koncie księgowym należy zaewidencjonować w księgach te środki i w jakiej pozycji bilansu trzeba je wykazać?
Wykryte w trakcie remanentu nadwyżki magazynowe są przychodem spółki dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Tak uznał w wyroku z 16 lipca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt I FSK 2113/11). Dodatnie nadwyżki magazynowe stanowią przychód z nieodpłatnych świadczeń, który trzeba opodatkować zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Wykorzystanie zwierząt w działalności gospodarczej jest powszechne i dotyczy wielu gatunków. Obok kontrowersji ekologiczno-moralnych czasem też pojawiają się kontrowersje natury ewidencyjno-podatkowej. Dotyczy to szczególnie zwierząt typowo domowych – przede wszystkim psów, kotów, a także zwierząt ozdobnych i gatunków egzotycznych.
Jesteśmy spółką kapitałową, deweloperem. Budujemy, a następnie prowadzimy sprzedaż mieszkań. Niektóre z nich sprzedają się w krótkim czasie od zakończenia budowy, a inne dopiero po kilku latach. Jeżeli mamy problemy ze sprzedażą mieszkania, próbujemy je uatrakcyjnić, np. przez przebudowę wnętrza, dodanie klimatyzacji. W jaki sposób powinniśmy wykazywać mieszkania w bilansie? Czy to, że w bilansie wykazujemy mieszkania dłużej niż rok, oznacza, iż powinniśmy wykazać je jako środki trwałe? Czy fakt, że czasowo niesprzedane mieszkania traktujemy jak inwestycję, zmienia sposób ich kwalifikacji w sprawozdaniu finansowym?
Od września ruszył w Krakowie, z inicjatywy Stowarzyszenia Podatników w Polsce i Centrum Seniora, nowatorski projekt przygotowujący Seniorów do wejścia na rynek usług księgowych.
Prezentujemy Krajowy standard rachunkowości nr 1 "Rachunek przepływów pieniężnych", zgodnie z uchwałą nr 5/11 Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia 10 maja 2011 r. w sprawie przyjęcia poprawionego krajowego standardu rachunkowości nr 1 "Rachunek przepływów pieniężnych".
Wyniki finansowe publicznych lecznic znacznie się poprawiły. Większość lecznic przed obowiązkowych przekształceń uchroniła jednak kreatywna księgowość.
Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa lokat overnight, które są ściągane na koniec dnia z rachunku bankowego firmy, a następnego dnia wracają. Jednostka (spółka akcyjna) nie ma utworzonego specjalnego konta bankowego na tę lokatę. Czy w ewidencji księgowej powinna utworzyć na nią specjalne konto analityczne? Jak w ogóle powinna wyglądać ewidencja księgowa takiej lokaty?
Przedstawiamy pierwszą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?
Czy faktura VAT przesłana e-mailem lub faksem, a następnie wydrukowana i przechowywana w formie papierowej uprawnia do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na tej fakturze?
W wyniku awarii/uszkodzenia straciliśmy część wyposażenia jednego ze środków trwałych. Naprawa uszkodzonego elementu jest nieopłacalna. Ponieważ bez tego wyposażenia środek trwały nie może spełniać swojej funkcji, uzupełniliśmy je w tym miesiącu. Jak to zaksięgować? W księgach mam wartość środka trwałego w wysokości 15 tys. zł, w całości umorzoną. Ciężko oszacować, jaką część środka trwałego stanowią uszkodzone elementy. Wartość zakupionego wyposażenia to 5 tys. zł. Czy należy ująć ją bezpośrednio w koszty w miesiącu zakupu, czy muszę zwiększać wartość środka trwałego?