REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia w dostępie do zawodu księgowego

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwają prace nad projektem deregulacji niektórych zawodów regulowanych, który zakłada m.in. ułatwienia w dostępie do wykonywania zawodu księgowego i doradcy podatkowego. Czy firmy zyskają, czy stracą na liberalizacji dostępu do tych zawodów?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak służby finansowo-księgowe powinny przygotować się na zmiany w VAT 2014


Projekt deregulacji niektórych zawodów


Wśród zmian proponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości w drugiej transzy rządowego projektu ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (druk sejmowy nr 1576) część dotyczy dostępu do zawodów: doradcy podatkowego i księgowego.

Sprawa deregulacji budzi wiele emocji - głównie w środowisku doradców podatkowych, którzy obawiają się, że po wejściu w życie proponowanych zmian przedmiotowe usługi będą mogły świadczyć osoby bez żadnych kwalifikacji i przygotowania merytorycznego.


Zmiany dla doradców podatkowych, radców prawnych i adwokatów


Obecnie doradcy podatkowi, adwokaci i  radcowie prawni, biegli rewidenci oraz księgowi mają prawo:

- udzielać podatnikom, płatnikom i inkasentom porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami,

- prowadzić w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów księgi podatkowe i inne ewidencje do celów podatkowych,

- sporządzać w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów zeznania i deklaracje podatkowe.

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego - opinia KRDP

Modzelewski o deregulacji zawodu doradcy podatkowego

Projekt zmian w ustawie o doradztwie podatkowym umożliwia wykonywanie wskazanych wyżej czynności doradztwa podatkowego przez  każdego. Do wykonywania tych czynności nie będzie potrzebne zatem np. uzyskanie licencji doradcy podatkowego.

Doradcy podatkowi oraz radcowie prawni będą mogli nadal reprezentować podatników, płatników i inkasentów przed sądami administracyjnymi oraz organami podatkowymi w sprawach z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami. Czynności przed sądem i fiskusem często powodują bowiem nieodwracalne skutki finansowe dla podatników.

Projektowane zmiany przewidują także skrócenie praktyki zawodowej dla doradców podatkowych z obecnych 2 lat do 6 miesięcy oraz możliwość zwolnienia z części pisemnej egzaminu na doradcę podatkowego dla absolwentów studiów wyższych, jeżeli uczelnia realizuje program kształcenia na podstawie umowy z Komisją Egzaminacyjną do Spraw Doradztwa Podatkowego.

Doradcy podatkowi nadal będą musieli wykupić polisę OC z tytułu odpowiedzialności za szkody wyrządzone podatnikom przy wykonywaniu czynności.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Faktura przed dostawą towarów - kiedy odliczyć VAT

 

Do proponowanych zmian krytycznie odnoszą się doradcy podatkowi. Akceptują jedynie pomysł skrócenia praktyki dla ich zawodu oraz ułatwienia w zdawaniu egzaminu. W ich ocenie tak daleko idąca liberalizacja czynności doradztwa podatkowego doprowadzi do strat w firmach, które będą korzystały z usług osób bez wymaganej wiedzy, licencji, doświadczenia i wykształcenia. Wskazują też na brak ponoszenia odpowiedzialności za błędne porady po stronie osób, które będą ich udzielać. Projekt nie reguluje tej kwestii. Zdaniem doradców podatkowych proponowane zmiany prowadzą do paradoksu, bo oznaczają, że doradzać podatnikom w sprawach podatkowych i prowadzić dokumentację w tym zakresie będą mogły także z osoby z wyrokami za przestępstwa podatkowe.

Ministerstwo Sprawiedliwości z kolei tłumaczy zmiany koniecznością zwiększenia dostępu podatników do usług doradztwa podatkowego oraz oczekiwaną obniżką cen za nie na skutek zwiększenia konkurencji na rynku tych usług.

Jak rozpocząć współpracę z doradcą podatkowym


Zmiany dla księgowych


Projekt zmian w ustawie o rachunkowości zakłada likwidację certyfikatu księgowego. Czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych będzie mogła wykonywać każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i nie była karana za przestępstwa finansowe. Bez zmian pozostanie obowiązek posiadania ubezpieczenia OC.

Nad omawianym projektem ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych trwają obecnie prace w sejmowej Komisji Nadzwyczajnej do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji.

Deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych 2013 / 2014

Najważniejsze zmiany w VAT 2014

Zapraszamy do dyskusji o deregulacji na forum

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

REKLAMA

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

REKLAMA

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

Zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest nowością

Pojawił się projekt o w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest "nowością" - pisze na platformie X doradca podatkowy Piotr Juszczyk.

REKLAMA