REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura przed dostawą towarów - kiedy odliczyć VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie w przypadku otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem odliczyć VAT naliczony można z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Od 1 stycznia 2014 r. prawo do odliczenia VAT powstawać będzie w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów powstał obowiązek podatkowy (czyli z chwilą dokonania dostawy), nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.


Kiedy można odliczyć podatek naliczony z faktury otrzymanej przed odebraniem towarów


27 września 2013 r. podatnik złożył zamówienie na towar. Odebrał go 1 października 2013 r., lecz fakturę dokumentującą dostawę towaru (wystawioną 27 września 2013 r.) podatnik otrzymał dzień wcześniej, tj. 30 września 2013 r. Czy VAT z tej faktury może odliczyć w ramach deklaracji VAT-7 za wrzesień 2013 r.?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


RADA

Tak, podatek naliczony z otrzymanej faktury podatnik może odliczyć w deklaracji VAT-7 za wrzesień 2013 r. lub za dwa kolejne miesiące, tj. październik lub listopad.


UZASADNIENIE

REKLAMA

Z prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnicy mogą korzystać w terminach określonych przepisami art. 86 ust. 10 i nast. ustawy o VAT. Zasadą wynikającą z tych przepisów jest powstawanie prawa do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT). W konsekwencji podatnicy mogą odliczać podatek naliczony z faktur oraz dokumentów celnych w miesiącu (w przypadku podatników rozliczających się za okresy kwartalne - w kwartale) otrzymania tych faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy jednak zauważyć, że w przypadku otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi (art. 86 ust. 12 ustawy o VAT).

Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Podróże służbowe 2013 / 2014

Przepis ten opóźnia moment powstania prawa do odliczenia z faktur otrzymanych przed dniem nabycia prawa do rozporządzania towarem do dnia nabycia tego prawa (a w przypadku faktur otrzymanych przed dniem wykonania usługi - do dnia wykonania usługi). Nie ma on jednak zastosowania, tzn. można odliczyć VAT w miesiącu otrzymania faktury, gdy nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel lub wykonanie usługi nastąpiło później, pod warunkiem że nie później niż przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonuje odliczenia VAT wynikającego z tej faktury (art. 86 ust. 12a ust. 2 ustawy o VAT).

Przepis ten powoduje, że art. 86 ust. 12 ustawy o VAT nie ma w przedstawionej sytuacji zastosowania. W konsekwencji prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury powstało we wrześniu 2013 r., tj. w miesiącu jej otrzymania (na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT). Oznacza to, że podatek naliczony z faktury podatnik może odliczyć w deklaracji VAT-7 za wrzesień 2013 r.

Czy w 2014 r. będziemy wliczać do proporcji zakupy opodatkowane przez nabywcę - porada

 

 

VAT 2014

Od 1 stycznia 2014 r. będą obowiązywać nowe przepisy określające zasady powstawania prawa do odliczenia. Zasadą z nich wynikającą będzie powstawanie prawa do odliczenia w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny (art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.).

Co istotne, obowiązek podatkowy z tytułu dostaw towarów będzie od 1 stycznia 2014 r. powstawał, co do zasady, z chwilą dokonania dostawy towarów (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.). Takie brzmienie przepisów spowoduje, że gdyby analogiczna sytuacja miała miejsce w 2014 r., prawo do odliczenia podatku naliczonego powstałoby dopiero 1 października 2014 r. (w dniu dokonania dostawy towarów, czyli w dniu powstania obowiązku podatkowego), a zatem odliczenie podatku naliczonego z przedmiotowej faktury byłoby możliwe dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za wrzesień 2014 r.

Kiedy powstaje prawo do odliczania podatku naliczonego

 

Stan prawny obowiązujący do końca 2013 r.

Stan prawny obowiązujący
od 1 stycznia 2014 r.

Zasada powstawania prawa do odliczenia

Prawo do odliczenia powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny

Prawo do odliczenia powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86 ust. 10 pkt 1, 12 i 12a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027
• art. 19a ust. 1, art. 86 ust. 10 oraz art. 86 ust. 10b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA