REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak służby finansowo-księgowe powinny przygotować się na zmiany w VAT 2014

Anna K. Kowal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Część zmian w ustawie o VAT zaczęła obowiązywać od 1 kwietnia 2013 r. Jednak zasadnicza część, można powiedzieć – fundamentalna dla funkcjonowania podatku od towarów i usług, zostanie wprowadzona od 1 stycznia 2014 r. Jak te zmiany w ustawie o VAT wpływają (lub mogą wpłynąć) na zasady funkcjonowania służb finansowo-księgowych i do których warto przygotować się już teraz?

Porada pochodzi z serwisu:

Autopromocja


 

 


VAT 2014 - przygotowanie programów księgowych


Przeorganizowanie programów księgowych tak, aby mieć możliwość sporządzenia rejestru VAT nie według daty wystawienia faktury, lecz według daty sprzedaży - w związku z ogólnym terminem powstania obowiązku podatkowego i terminem wystawienia faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy powstanie z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W obecnym stanie prawnym mamy taką samą regułę, z tym jednak zastrzeżeniem, że gdy dostawa towarów lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Od Nowego Roku takiego zastrzeżenia nie będzie, co oznacza, że powstanie obowiązku podatkowego nie będzie już uzależnione od wystawienia faktury. Ile więc będzie czasu na wystawienie faktury? Zagadnienie to reguluje nowy art. 106i ustawy o VAT. Stanowi on, że fakturę wystawia się nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. W ust. 7 tego artykułu napisano natomiast, że faktury nie można wystawić wcześniej niż 30 dni przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi, a to oznacza, że będzie można ją wystawić na 30 dni przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.

INFORFK: Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.


PRZYKŁAD 1

Podatnik A. dokonał 12 marca 2014 r. dostawy towarów. Zgodnie z nowymi przepisami termin wystawienia faktury VAT to 30 dni przed dostawą i 15 dzień miesiąca następującego po dostawie, tak więc faktura powinna być wystawiona w okresie od 10 lutego 2014 r. do 15 kwietnia 2014 r.


Przykład pokazuje, że z jednej strony ustawodawca dał dużą swobodę, jeśli chodzi o termin wystawienia faktury, ale z drugiej - nakazał rozliczać VAT należny od transakcji sprzedaży w dniu dokonania dostawy/wykonania usługi i to z pewnością będzie powód, dla którego większość podatników nie skorzysta z dobrodziejstw wydłużonego terminu wystawiania faktur VAT. Innymi słowy, większość firm najprawdopodobniej będzie wystawiała faktury w miesiącu dokonania dostawy/wykonania usługi. Wybór takiego rozwiązania nie spowoduje konieczności dokonywania zmian w organizacji pracy służb finansowo-księgowych, poza przeszkoleniem pracowników w tym zakresie. Szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi pracowników, by wyzbyli się przyzwyczajenia do wystawiania faktur w następnym miesiącu (tj. korzystania z obecnie obowiązującego 7-dniowego okresu na wystawienie faktury).

Zobacz także: VADEMECUM dla przedsiębiorców. Najważniejsze zmiany w VAT 2014

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Oczywiście nie oznacza to, że skorzystanie z możliwości wystawienia faktury w terminie późniejszym (tj. nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę) w ogóle nie jest możliwe. Co więc należałoby zrobić, aby z takiej możliwości móc skorzystać? Konieczne byłoby przeorganizowanie programów księgowych tak, aby mieć możliwość sporządzenia rejestru VAT nie według daty wystawienia faktury, lecz według daty sprzedaży.

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.

Faktura wystawiona przed dostawą towarów 2013 / 2014


VAT 2014 - zmiana umów z odbiorcami


Zmiana obowiązujących umów z odbiorcami - wprowadzenie reguły liczenia płatności od daty dokonania dostawy lub wykonania usługi - w związku z ogólnym terminem powstania obowiązku podatkowego i terminem wystawienia faktury.

W związku ze zmianą ogólnego obowiązku podatkowego, który od 1 stycznia 2014 r. nie będzie już powstawał z chwilą wystawienia faktury, lecz z chwilą dokonania dostawy, należałoby przyjrzeć się umowom z odbiorcami pod kątem liczenia terminów płatności. Jeśli umowy przewidują naliczanie terminów płatności od daty wystawienia faktury, a taki sposób liczenia jest powszechnie stosowany, to w takim wypadku wskazana byłaby zmiana tego zapisu i wprowadzenie reguły liczenia terminów płatności od daty dokonania dostawy lub wykonania usługi. Zaniedbanie tej sprawy i zgoda na wystawianie faktur VAT w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po dokonaniu sprzedaży wpłynie negatywnie na płynność finansową jednostki. Przedłuża to okres kredytowania odbiorcy.

Autopromocja


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "
Jak zmiany w VAT od 1 stycznia 2014 r. wpłyną na organizację prac służb finansowo-księgowych" >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kiedy nieruchomość (np. budynek) powinna być opodatkowana wyższą stawką podatku od nieruchomości jako związana z prowadzeniem działalności gospodarczej?

    Na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych maksymalne stawki podatku od nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej są znacznie (a w przypadku budynków - wielokrotnie) większe od stawek dotyczących np. nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkalne. Rodzi to częste konflikty właścicieli nieruchomości z organami podatkowymi (gminami). Bo przecież nie każda nieruchomość będąca własnością przedsiębiorcy jest związana z prowadzoną przez niego działalnością. Choć czasem granica jest subtelna i cienka. Jakie kryteria decydują o tym, że nieruchomość jest związana z działalnością gospodarczą?

    Ruszyły wzmożone kontrole celne przed Świętami - głównie zabawek i elektroniki

    Sezon przedświąteczny oznacza zwiększony popyt i konieczność dostarczenia zamówień na czas. Organy celno-skarbowe mogą zażądać rewizji towaru, zwykle kontrolowane są towary podwyższonego ryzyka, takie jak zabawki i sprzęt elektroniczny. – W związku z koniecznością przeprowadzenia wszystkich procedur celnych na importowanym z krajów trzecich towarze, powinien on przybyć do Polski z odpowiednim wyprzedzeniem – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    Obowiązki przed sprawozdaniem finansowym: ocena kontynuacji działalności

    Przed sporządzeniem sprawozdania finansowego, kierownik jednostki zobowiązany jest dokonać oceny zdolności jednostki do kontynuacji prowadzenia działalności. Ta ocena jest istotna przede wszystkim ze względu na właściwy sposób wyceny aktywów. 

    Chipy płatnicze – wygoda czy wyzwanie dla konsumenta? Chciałbyś mieć chipa pod skórą?

    Co myślimy o użytkownikach chipów płatniczych? Jakie przypisujemy im cechy? Ten temat zbadali dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i prof. Łukasz Sułkowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

    „Nie trzymaj wszystkich jajek w jednym koszyku”, czyli jak inwestować w dzisiejszych czasach. I w co?

    Nie wystarczy oszczędzać, trzeba inwestować. Ale w co w wymagających czasach? Jak dywersyfikować inwestycje? Jak minimalizować ryzyko? 

    Nadpłaty VAT w związku z obrotem konsumenckim. Czy wyrok TSUE będzie korzystny dla podatników? Co wynika z opinii Rzecznik Generalnej?

    Podatnicy spierający się z fiskusem o stwierdzenie nadpłaty w związku z tym, że pobrali od konsumentów i odprowadzili do organów podatkowych VAT według stawki wyższej niż właściwa, zyskali nowego sojusznika. 16 listopada 2023 r. Rzecznik Generalna Juliane Kokott wydała opinię w polskiej sprawie C-606/22, rozpatrywanej przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w konsekwencji pytania prejudycjalnego zadanego przez Naczelny Sąd Administracyjny. Rzecznik uznała, że praktyka polskich organów podatkowych, polegająca na odmowie stwierdzenia nadpłat, uzasadniana m.in. ryzykiem bezpodstawnego wzbogacenia po stronie wnioskującego podatnika, jest niezgodna z przepisami UE.

    Niedziele handlowe w grudniu 2023 r. - dwie przed Wigilią. A 24 grudnia nie zrobisz zakupów w większości sklepów

    W dniu 29 listopada 2023 r. Sejm przyjął ustawę (nowelizację ustawy o zakazie handlu w niedziele), zgodnie z którą, jeżeli niedziela przypada 24 grudnia (Wigilia), to handel pracuje w dwie kolejne niedziele poprzedzające Wigilię. W 2023 roku niedziele handlowe przed Świętami Bożego Narodzenia wypadają 10 i 17 grudnia.

    Korekta dokumentów złożonych do ZUS 2023/2024. Co z nadpłatami? Jakie zmiany od nowego roku? [Wyjaśnienia ZUS]

    ZUS w szerokiej kampanii medialnej informuje i przypomina od pewnego czasu, że tylko do 1 stycznia 2024 r. płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Natomiast korekty tych dokumentów za okres od stycznia 2022 r. są możliwe w ciągu 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. ZUS przygotował też odpowiedzi na 9 najczęściej pojawiających się pytań na ten temat. Wyjaśnia m.in. kwestię ew. sankcji za brak korekt, zasady odzyskiwania nadpłat, czy zmiany dot. korygowania dokumentów od 1 stycznia 2024 r.

    Wyższy podatek dochodowy, by sfinansować transformację klimatyczną

    65 proc. polskich respondentów mogłoby płacić większy podatek dochodowy, by pomóc gospodarstwom domowym o niższych dochodach poradzić sobie z kosztami zielonej transformacji; 51 proc. zgodziłoby się zapłacić dodatkowe 1-2 proc. swojego dochodu - wynika z ankiety Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

    Księgowa odchodzi a firma zostaje z problemem. Co zrobić, by zatrzymać księgową?

    Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?

    REKLAMA