REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. sposób wystawiania faktur ulegnie gruntownym zmianom. W życie wchodzą bowiem nowości w ustawie o VAT, które w dużej mierze dotyczą właśnie fakturowania. Trzeba będzie zapomnieć o wieloletnich nawykach związanych przede wszystkim z terminami dokumentowania transakcji i rozliczania VAT.

 

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Zasady fakturowania w jednym akcie prawnym


Obecnie przedsiębiorca, który chce znaleźć zasady fakturowania w przepisach musi przebrnąć przez kilka dokumentów. Niektóre z zasad znajdują się bowiem w odrębnym rozporządzeniu, inne w Ustawie o VAT, a część w obu tych aktach prawnych.

Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.

Wraz z początkiem 2014 roku zasady wystawiania faktur zostaną w całości przeniesione do Ustawy o VAT, a obecne Rozporządzenie w sprawie (...) wystawiania faktur straci moc prawną. Dzięki temu odnalezienie właściwych przepisów powinno być prostsze, aczkolwiek trwają obecnie prace nad nowym rozporządzeniem, które jednak doprecyzuje niektóre kwestie związane z wystawianiem faktur.


Nowe zasady fakturowania konsekwencją zmian terminów rozliczania VAT-u z faktur


Zmiany w fakturowaniu to w głównej mierze pochodna zmian w terminach rozliczenia VAT, dlatego warto przedstawić ich podstawowe założenia. Do końca 2013 r. obowiązek rozliczenia VAT-u przez sprzedawcę pojawia się w momencie wystawienia faktury. Jeżeli dokument nie został został wystawiony w obowiązkowym 7-dniowym terminie od daty sprzedaży, to VAT i tak trzeba rozliczyć w dniu, w którym upłynął termin wystawienia faktury. (Od tej ogólnej zasady istnieje kilka wyjątków.)

Od początku 2014 r. data wystawienia faktury  w większości przypadków straci na znaczeniu. Obowiązek rozliczenia VAT z faktury będzie się pojawiał w momencie daty sprzedaży (wykonania usługi lub dostarczenia towaru). Jeżeli więc przedsiębiorca wykona usługę 5 stycznia to obowiązek podatkowy powstanie właśnie w tym dniu - wystawienie faktury nie będzie miało znaczenia. VAT z tej faktury należy rozliczyć w styczniu lub w pierwszym kwartale (zależnie od stosowanej metody rozliczania VAT). Od tej zasady również będą pewne wyjątki, w których obowiązek podatkowy będzie np. powstawał według terminu wystawienia faktury, mimo że obecnie nie wiąże się z tym terminem.


VAT od samochodu osobowego 2014


Zmiany w VAT od 1 października 2013 - wyjaśnienia MF


Wynikiem zmian terminu rozliczania VAT-u jest nowy ogólny termin na wystawienie faktury.


Nawet 45 dni na wystawienie faktury


Zgodnie z nowelizacją przepisów o VAT, od początku 2014 roku zmieni się podstawowy termin wystawienia faktury. Obecnie dokument ten należy wystawić nie później niż po 7 dniach od momentu wydania towaru lub wykonania usługi. Od początku 2014 r. będzie na to więcej czasu. Możliwość wystawienia faktury będzie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce sprzedaż. Tym samym, jeśli do transakcji dojdzie na początku miesiąca, czas na wystawienie dokumentu wyniesie nawet 45 dni.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Dodatkowo pojawi się opcja wystawienia faktury już na 30 dni przed datą wydania towaru albo wykonania usługi. Sprowadza się to do tego, że dokument stanie się swego rodzaju wezwaniem do zapłaty za niewykonaną jeszcze usługę, a po jej wykonaniu nie będzie trzeba wystawiać faktury ponownie. Dotychczas do tego celu stosowano faktury proforma, które nie są księgowane i nie służą do rozliczania podatków.


Dostałeś zaliczkę? Nie zawsze wystawisz fakturę


Zmiany dotkną także faktur zaliczkowych. Aktualnie, jeśli przedsiębiorca otrzyma część lub całość pieniędzy zanim jeszcze wyda towar lub wykona usługę musi wystawić fakturę najpóźniej po 7. dniach od momentu, w którym dostał zaliczkę. Za klika miesięcy również na to będzie miał więcej czasu. Dokument wystawi bowiem do 15. dnia następnego miesiąca, po którym dostał całość lub część pieniędzy od nabywcy.


Od 1 października 2013 r. nieodpłatne przekazywanie żywności bez VAT


Co ciekawe, otrzymanie zaliczki nie w każdym przypadku spowoduje jednak konieczność wystawienia faktury.
Zaliczek nie będzie trzeba dokumentować fakturami w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a także m.in.:

- dostawy i dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,

- usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,

- dostarczania wody, odprowadzania i oczyszczania ścieków, zbierania odpadów, usuwanie śniegu,

- najmu, dzierżawy, leasingu bądź też usług o podobnym charakterze,

- ochrony osób oraz mienia,

- usług stałej obsługi prawnej i biurowej.


Faktura korygująca bez konieczności otrzymania potwierdzenia odbioru


Nowe regulacje szczegółowo ujmują kwestię uzyskania od nabywcy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Dotyczy to faktur korygujących wpływających na kwotę VAT. Jak te przepisy wyglądają jeszcze do końca 2013 roku?

Zgodnie z nimi sprzedawca koniecznie musi otrzymać od klienta potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Przepisy nie określają jak to potwierdzenie ma wyglądać. Może to być zarówno podpis na fakturze korygującej, jak i np. potwierdzenie e-mailowe. Jest to o tyle istotne, że sprzedawca może uwzględnić zmiany w VAT wynikłe z korekty dopiero w tym okresie, w którym otrzymał od nabywcy potwierdzenie jej odbioru. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że uzyskanie potwierdzenia jest niemożliwe, mimo prób jego uzyskania, na co sprzedawca może nie mieć wpływu.

Od 1 stycznia 2014 r. przepisy związane z uzyskaniem potwierdzeń odbioru korekt będą prostsze. Przedsiębiorca, który nie otrzymał potwierdzenia otrzymania korekty od klienta nie będzie go potrzebował do obniżenia podstawy opodatkowania (w deklaracji za kolejny okres rozliczeniowy). Stanie się tak, o ile jest w stanie udowodnić, że podjął próbę dostarczenia korekty. Do obniżenia podstawy opodatkowania wystarczy więc jedynie udokumentowana próba dostarczenia do nabywcy faktury korygującej.

 

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA