REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. sposób wystawiania faktur ulegnie gruntownym zmianom. W życie wchodzą bowiem nowości w ustawie o VAT, które w dużej mierze dotyczą właśnie fakturowania. Trzeba będzie zapomnieć o wieloletnich nawykach związanych przede wszystkim z terminami dokumentowania transakcji i rozliczania VAT.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Zasady fakturowania w jednym akcie prawnym


Obecnie przedsiębiorca, który chce znaleźć zasady fakturowania w przepisach musi przebrnąć przez kilka dokumentów. Niektóre z zasad znajdują się bowiem w odrębnym rozporządzeniu, inne w Ustawie o VAT, a część w obu tych aktach prawnych.

Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.

Wraz z początkiem 2014 roku zasady wystawiania faktur zostaną w całości przeniesione do Ustawy o VAT, a obecne Rozporządzenie w sprawie (...) wystawiania faktur straci moc prawną. Dzięki temu odnalezienie właściwych przepisów powinno być prostsze, aczkolwiek trwają obecnie prace nad nowym rozporządzeniem, które jednak doprecyzuje niektóre kwestie związane z wystawianiem faktur.


Nowe zasady fakturowania konsekwencją zmian terminów rozliczania VAT-u z faktur


Zmiany w fakturowaniu to w głównej mierze pochodna zmian w terminach rozliczenia VAT, dlatego warto przedstawić ich podstawowe założenia. Do końca 2013 r. obowiązek rozliczenia VAT-u przez sprzedawcę pojawia się w momencie wystawienia faktury. Jeżeli dokument nie został został wystawiony w obowiązkowym 7-dniowym terminie od daty sprzedaży, to VAT i tak trzeba rozliczyć w dniu, w którym upłynął termin wystawienia faktury. (Od tej ogólnej zasady istnieje kilka wyjątków.)

Od początku 2014 r. data wystawienia faktury  w większości przypadków straci na znaczeniu. Obowiązek rozliczenia VAT z faktury będzie się pojawiał w momencie daty sprzedaży (wykonania usługi lub dostarczenia towaru). Jeżeli więc przedsiębiorca wykona usługę 5 stycznia to obowiązek podatkowy powstanie właśnie w tym dniu - wystawienie faktury nie będzie miało znaczenia. VAT z tej faktury należy rozliczyć w styczniu lub w pierwszym kwartale (zależnie od stosowanej metody rozliczania VAT). Od tej zasady również będą pewne wyjątki, w których obowiązek podatkowy będzie np. powstawał według terminu wystawienia faktury, mimo że obecnie nie wiąże się z tym terminem.


VAT od samochodu osobowego 2014


Zmiany w VAT od 1 października 2013 - wyjaśnienia MF


Wynikiem zmian terminu rozliczania VAT-u jest nowy ogólny termin na wystawienie faktury.


Nawet 45 dni na wystawienie faktury


Zgodnie z nowelizacją przepisów o VAT, od początku 2014 roku zmieni się podstawowy termin wystawienia faktury. Obecnie dokument ten należy wystawić nie później niż po 7 dniach od momentu wydania towaru lub wykonania usługi. Od początku 2014 r. będzie na to więcej czasu. Możliwość wystawienia faktury będzie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce sprzedaż. Tym samym, jeśli do transakcji dojdzie na początku miesiąca, czas na wystawienie dokumentu wyniesie nawet 45 dni.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Dodatkowo pojawi się opcja wystawienia faktury już na 30 dni przed datą wydania towaru albo wykonania usługi. Sprowadza się to do tego, że dokument stanie się swego rodzaju wezwaniem do zapłaty za niewykonaną jeszcze usługę, a po jej wykonaniu nie będzie trzeba wystawiać faktury ponownie. Dotychczas do tego celu stosowano faktury proforma, które nie są księgowane i nie służą do rozliczania podatków.


Dostałeś zaliczkę? Nie zawsze wystawisz fakturę


Zmiany dotkną także faktur zaliczkowych. Aktualnie, jeśli przedsiębiorca otrzyma część lub całość pieniędzy zanim jeszcze wyda towar lub wykona usługę musi wystawić fakturę najpóźniej po 7. dniach od momentu, w którym dostał zaliczkę. Za klika miesięcy również na to będzie miał więcej czasu. Dokument wystawi bowiem do 15. dnia następnego miesiąca, po którym dostał całość lub część pieniędzy od nabywcy.


Od 1 października 2013 r. nieodpłatne przekazywanie żywności bez VAT


Co ciekawe, otrzymanie zaliczki nie w każdym przypadku spowoduje jednak konieczność wystawienia faktury.
Zaliczek nie będzie trzeba dokumentować fakturami w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a także m.in.:

- dostawy i dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,

- usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,

- dostarczania wody, odprowadzania i oczyszczania ścieków, zbierania odpadów, usuwanie śniegu,

- najmu, dzierżawy, leasingu bądź też usług o podobnym charakterze,

- ochrony osób oraz mienia,

- usług stałej obsługi prawnej i biurowej.


Faktura korygująca bez konieczności otrzymania potwierdzenia odbioru


Nowe regulacje szczegółowo ujmują kwestię uzyskania od nabywcy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Dotyczy to faktur korygujących wpływających na kwotę VAT. Jak te przepisy wyglądają jeszcze do końca 2013 roku?

Zgodnie z nimi sprzedawca koniecznie musi otrzymać od klienta potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Przepisy nie określają jak to potwierdzenie ma wyglądać. Może to być zarówno podpis na fakturze korygującej, jak i np. potwierdzenie e-mailowe. Jest to o tyle istotne, że sprzedawca może uwzględnić zmiany w VAT wynikłe z korekty dopiero w tym okresie, w którym otrzymał od nabywcy potwierdzenie jej odbioru. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że uzyskanie potwierdzenia jest niemożliwe, mimo prób jego uzyskania, na co sprzedawca może nie mieć wpływu.

Od 1 stycznia 2014 r. przepisy związane z uzyskaniem potwierdzeń odbioru korekt będą prostsze. Przedsiębiorca, który nie otrzymał potwierdzenia otrzymania korekty od klienta nie będzie go potrzebował do obniżenia podstawy opodatkowania (w deklaracji za kolejny okres rozliczeniowy). Stanie się tak, o ile jest w stanie udowodnić, że podjął próbę dostarczenia korekty. Do obniżenia podstawy opodatkowania wystarczy więc jedynie udokumentowana próba dostarczenia do nabywcy faktury korygującej.

 

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA