REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. sposób wystawiania faktur ulegnie gruntownym zmianom. W życie wchodzą bowiem nowości w ustawie o VAT, które w dużej mierze dotyczą właśnie fakturowania. Trzeba będzie zapomnieć o wieloletnich nawykach związanych przede wszystkim z terminami dokumentowania transakcji i rozliczania VAT.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Zasady fakturowania w jednym akcie prawnym


Obecnie przedsiębiorca, który chce znaleźć zasady fakturowania w przepisach musi przebrnąć przez kilka dokumentów. Niektóre z zasad znajdują się bowiem w odrębnym rozporządzeniu, inne w Ustawie o VAT, a część w obu tych aktach prawnych.

Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.

Wraz z początkiem 2014 roku zasady wystawiania faktur zostaną w całości przeniesione do Ustawy o VAT, a obecne Rozporządzenie w sprawie (...) wystawiania faktur straci moc prawną. Dzięki temu odnalezienie właściwych przepisów powinno być prostsze, aczkolwiek trwają obecnie prace nad nowym rozporządzeniem, które jednak doprecyzuje niektóre kwestie związane z wystawianiem faktur.


Nowe zasady fakturowania konsekwencją zmian terminów rozliczania VAT-u z faktur


Zmiany w fakturowaniu to w głównej mierze pochodna zmian w terminach rozliczenia VAT, dlatego warto przedstawić ich podstawowe założenia. Do końca 2013 r. obowiązek rozliczenia VAT-u przez sprzedawcę pojawia się w momencie wystawienia faktury. Jeżeli dokument nie został został wystawiony w obowiązkowym 7-dniowym terminie od daty sprzedaży, to VAT i tak trzeba rozliczyć w dniu, w którym upłynął termin wystawienia faktury. (Od tej ogólnej zasady istnieje kilka wyjątków.)

Od początku 2014 r. data wystawienia faktury  w większości przypadków straci na znaczeniu. Obowiązek rozliczenia VAT z faktury będzie się pojawiał w momencie daty sprzedaży (wykonania usługi lub dostarczenia towaru). Jeżeli więc przedsiębiorca wykona usługę 5 stycznia to obowiązek podatkowy powstanie właśnie w tym dniu - wystawienie faktury nie będzie miało znaczenia. VAT z tej faktury należy rozliczyć w styczniu lub w pierwszym kwartale (zależnie od stosowanej metody rozliczania VAT). Od tej zasady również będą pewne wyjątki, w których obowiązek podatkowy będzie np. powstawał według terminu wystawienia faktury, mimo że obecnie nie wiąże się z tym terminem.


VAT od samochodu osobowego 2014


Zmiany w VAT od 1 października 2013 - wyjaśnienia MF


Wynikiem zmian terminu rozliczania VAT-u jest nowy ogólny termin na wystawienie faktury.


Nawet 45 dni na wystawienie faktury


Zgodnie z nowelizacją przepisów o VAT, od początku 2014 roku zmieni się podstawowy termin wystawienia faktury. Obecnie dokument ten należy wystawić nie później niż po 7 dniach od momentu wydania towaru lub wykonania usługi. Od początku 2014 r. będzie na to więcej czasu. Możliwość wystawienia faktury będzie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce sprzedaż. Tym samym, jeśli do transakcji dojdzie na początku miesiąca, czas na wystawienie dokumentu wyniesie nawet 45 dni.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Dodatkowo pojawi się opcja wystawienia faktury już na 30 dni przed datą wydania towaru albo wykonania usługi. Sprowadza się to do tego, że dokument stanie się swego rodzaju wezwaniem do zapłaty za niewykonaną jeszcze usługę, a po jej wykonaniu nie będzie trzeba wystawiać faktury ponownie. Dotychczas do tego celu stosowano faktury proforma, które nie są księgowane i nie służą do rozliczania podatków.


Dostałeś zaliczkę? Nie zawsze wystawisz fakturę


Zmiany dotkną także faktur zaliczkowych. Aktualnie, jeśli przedsiębiorca otrzyma część lub całość pieniędzy zanim jeszcze wyda towar lub wykona usługę musi wystawić fakturę najpóźniej po 7. dniach od momentu, w którym dostał zaliczkę. Za klika miesięcy również na to będzie miał więcej czasu. Dokument wystawi bowiem do 15. dnia następnego miesiąca, po którym dostał całość lub część pieniędzy od nabywcy.


Od 1 października 2013 r. nieodpłatne przekazywanie żywności bez VAT


Co ciekawe, otrzymanie zaliczki nie w każdym przypadku spowoduje jednak konieczność wystawienia faktury.
Zaliczek nie będzie trzeba dokumentować fakturami w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a także m.in.:

- dostawy i dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,

- usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,

- dostarczania wody, odprowadzania i oczyszczania ścieków, zbierania odpadów, usuwanie śniegu,

- najmu, dzierżawy, leasingu bądź też usług o podobnym charakterze,

- ochrony osób oraz mienia,

- usług stałej obsługi prawnej i biurowej.


Faktura korygująca bez konieczności otrzymania potwierdzenia odbioru


Nowe regulacje szczegółowo ujmują kwestię uzyskania od nabywcy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Dotyczy to faktur korygujących wpływających na kwotę VAT. Jak te przepisy wyglądają jeszcze do końca 2013 roku?

Zgodnie z nimi sprzedawca koniecznie musi otrzymać od klienta potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Przepisy nie określają jak to potwierdzenie ma wyglądać. Może to być zarówno podpis na fakturze korygującej, jak i np. potwierdzenie e-mailowe. Jest to o tyle istotne, że sprzedawca może uwzględnić zmiany w VAT wynikłe z korekty dopiero w tym okresie, w którym otrzymał od nabywcy potwierdzenie jej odbioru. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że uzyskanie potwierdzenia jest niemożliwe, mimo prób jego uzyskania, na co sprzedawca może nie mieć wpływu.

Od 1 stycznia 2014 r. przepisy związane z uzyskaniem potwierdzeń odbioru korekt będą prostsze. Przedsiębiorca, który nie otrzymał potwierdzenia otrzymania korekty od klienta nie będzie go potrzebował do obniżenia podstawy opodatkowania (w deklaracji za kolejny okres rozliczeniowy). Stanie się tak, o ile jest w stanie udowodnić, że podjął próbę dostarczenia korekty. Do obniżenia podstawy opodatkowania wystarczy więc jedynie udokumentowana próba dostarczenia do nabywcy faktury korygującej.

 

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA