REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. sposób wystawiania faktur ulegnie gruntownym zmianom. W życie wchodzą bowiem nowości w ustawie o VAT, które w dużej mierze dotyczą właśnie fakturowania. Trzeba będzie zapomnieć o wieloletnich nawykach związanych przede wszystkim z terminami dokumentowania transakcji i rozliczania VAT.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Zasady fakturowania w jednym akcie prawnym


Obecnie przedsiębiorca, który chce znaleźć zasady fakturowania w przepisach musi przebrnąć przez kilka dokumentów. Niektóre z zasad znajdują się bowiem w odrębnym rozporządzeniu, inne w Ustawie o VAT, a część w obu tych aktach prawnych.

Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.

Wraz z początkiem 2014 roku zasady wystawiania faktur zostaną w całości przeniesione do Ustawy o VAT, a obecne Rozporządzenie w sprawie (...) wystawiania faktur straci moc prawną. Dzięki temu odnalezienie właściwych przepisów powinno być prostsze, aczkolwiek trwają obecnie prace nad nowym rozporządzeniem, które jednak doprecyzuje niektóre kwestie związane z wystawianiem faktur.


Nowe zasady fakturowania konsekwencją zmian terminów rozliczania VAT-u z faktur


Zmiany w fakturowaniu to w głównej mierze pochodna zmian w terminach rozliczenia VAT, dlatego warto przedstawić ich podstawowe założenia. Do końca 2013 r. obowiązek rozliczenia VAT-u przez sprzedawcę pojawia się w momencie wystawienia faktury. Jeżeli dokument nie został został wystawiony w obowiązkowym 7-dniowym terminie od daty sprzedaży, to VAT i tak trzeba rozliczyć w dniu, w którym upłynął termin wystawienia faktury. (Od tej ogólnej zasady istnieje kilka wyjątków.)

Od początku 2014 r. data wystawienia faktury  w większości przypadków straci na znaczeniu. Obowiązek rozliczenia VAT z faktury będzie się pojawiał w momencie daty sprzedaży (wykonania usługi lub dostarczenia towaru). Jeżeli więc przedsiębiorca wykona usługę 5 stycznia to obowiązek podatkowy powstanie właśnie w tym dniu - wystawienie faktury nie będzie miało znaczenia. VAT z tej faktury należy rozliczyć w styczniu lub w pierwszym kwartale (zależnie od stosowanej metody rozliczania VAT). Od tej zasady również będą pewne wyjątki, w których obowiązek podatkowy będzie np. powstawał według terminu wystawienia faktury, mimo że obecnie nie wiąże się z tym terminem.


VAT od samochodu osobowego 2014


Zmiany w VAT od 1 października 2013 - wyjaśnienia MF


Wynikiem zmian terminu rozliczania VAT-u jest nowy ogólny termin na wystawienie faktury.


Nawet 45 dni na wystawienie faktury


Zgodnie z nowelizacją przepisów o VAT, od początku 2014 roku zmieni się podstawowy termin wystawienia faktury. Obecnie dokument ten należy wystawić nie później niż po 7 dniach od momentu wydania towaru lub wykonania usługi. Od początku 2014 r. będzie na to więcej czasu. Możliwość wystawienia faktury będzie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce sprzedaż. Tym samym, jeśli do transakcji dojdzie na początku miesiąca, czas na wystawienie dokumentu wyniesie nawet 45 dni.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Dodatkowo pojawi się opcja wystawienia faktury już na 30 dni przed datą wydania towaru albo wykonania usługi. Sprowadza się to do tego, że dokument stanie się swego rodzaju wezwaniem do zapłaty za niewykonaną jeszcze usługę, a po jej wykonaniu nie będzie trzeba wystawiać faktury ponownie. Dotychczas do tego celu stosowano faktury proforma, które nie są księgowane i nie służą do rozliczania podatków.


Dostałeś zaliczkę? Nie zawsze wystawisz fakturę


Zmiany dotkną także faktur zaliczkowych. Aktualnie, jeśli przedsiębiorca otrzyma część lub całość pieniędzy zanim jeszcze wyda towar lub wykona usługę musi wystawić fakturę najpóźniej po 7. dniach od momentu, w którym dostał zaliczkę. Za klika miesięcy również na to będzie miał więcej czasu. Dokument wystawi bowiem do 15. dnia następnego miesiąca, po którym dostał całość lub część pieniędzy od nabywcy.


Od 1 października 2013 r. nieodpłatne przekazywanie żywności bez VAT


Co ciekawe, otrzymanie zaliczki nie w każdym przypadku spowoduje jednak konieczność wystawienia faktury.
Zaliczek nie będzie trzeba dokumentować fakturami w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a także m.in.:

- dostawy i dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,

- usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,

- dostarczania wody, odprowadzania i oczyszczania ścieków, zbierania odpadów, usuwanie śniegu,

- najmu, dzierżawy, leasingu bądź też usług o podobnym charakterze,

- ochrony osób oraz mienia,

- usług stałej obsługi prawnej i biurowej.


Faktura korygująca bez konieczności otrzymania potwierdzenia odbioru


Nowe regulacje szczegółowo ujmują kwestię uzyskania od nabywcy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Dotyczy to faktur korygujących wpływających na kwotę VAT. Jak te przepisy wyglądają jeszcze do końca 2013 roku?

Zgodnie z nimi sprzedawca koniecznie musi otrzymać od klienta potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Przepisy nie określają jak to potwierdzenie ma wyglądać. Może to być zarówno podpis na fakturze korygującej, jak i np. potwierdzenie e-mailowe. Jest to o tyle istotne, że sprzedawca może uwzględnić zmiany w VAT wynikłe z korekty dopiero w tym okresie, w którym otrzymał od nabywcy potwierdzenie jej odbioru. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że uzyskanie potwierdzenia jest niemożliwe, mimo prób jego uzyskania, na co sprzedawca może nie mieć wpływu.

Od 1 stycznia 2014 r. przepisy związane z uzyskaniem potwierdzeń odbioru korekt będą prostsze. Przedsiębiorca, który nie otrzymał potwierdzenia otrzymania korekty od klienta nie będzie go potrzebował do obniżenia podstawy opodatkowania (w deklaracji za kolejny okres rozliczeniowy). Stanie się tak, o ile jest w stanie udowodnić, że podjął próbę dostarczenia korekty. Do obniżenia podstawy opodatkowania wystarczy więc jedynie udokumentowana próba dostarczenia do nabywcy faktury korygującej.

 

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

REKLAMA

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA