REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. sposób wystawiania faktur ulegnie gruntownym zmianom. W życie wchodzą bowiem nowości w ustawie o VAT, które w dużej mierze dotyczą właśnie fakturowania. Trzeba będzie zapomnieć o wieloletnich nawykach związanych przede wszystkim z terminami dokumentowania transakcji i rozliczania VAT.

 

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Zasady fakturowania w jednym akcie prawnym


Obecnie przedsiębiorca, który chce znaleźć zasady fakturowania w przepisach musi przebrnąć przez kilka dokumentów. Niektóre z zasad znajdują się bowiem w odrębnym rozporządzeniu, inne w Ustawie o VAT, a część w obu tych aktach prawnych.

Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.

Wraz z początkiem 2014 roku zasady wystawiania faktur zostaną w całości przeniesione do Ustawy o VAT, a obecne Rozporządzenie w sprawie (...) wystawiania faktur straci moc prawną. Dzięki temu odnalezienie właściwych przepisów powinno być prostsze, aczkolwiek trwają obecnie prace nad nowym rozporządzeniem, które jednak doprecyzuje niektóre kwestie związane z wystawianiem faktur.


Nowe zasady fakturowania konsekwencją zmian terminów rozliczania VAT-u z faktur


Zmiany w fakturowaniu to w głównej mierze pochodna zmian w terminach rozliczenia VAT, dlatego warto przedstawić ich podstawowe założenia. Do końca 2013 r. obowiązek rozliczenia VAT-u przez sprzedawcę pojawia się w momencie wystawienia faktury. Jeżeli dokument nie został został wystawiony w obowiązkowym 7-dniowym terminie od daty sprzedaży, to VAT i tak trzeba rozliczyć w dniu, w którym upłynął termin wystawienia faktury. (Od tej ogólnej zasady istnieje kilka wyjątków.)

Od początku 2014 r. data wystawienia faktury  w większości przypadków straci na znaczeniu. Obowiązek rozliczenia VAT z faktury będzie się pojawiał w momencie daty sprzedaży (wykonania usługi lub dostarczenia towaru). Jeżeli więc przedsiębiorca wykona usługę 5 stycznia to obowiązek podatkowy powstanie właśnie w tym dniu - wystawienie faktury nie będzie miało znaczenia. VAT z tej faktury należy rozliczyć w styczniu lub w pierwszym kwartale (zależnie od stosowanej metody rozliczania VAT). Od tej zasady również będą pewne wyjątki, w których obowiązek podatkowy będzie np. powstawał według terminu wystawienia faktury, mimo że obecnie nie wiąże się z tym terminem.


VAT od samochodu osobowego 2014


Zmiany w VAT od 1 października 2013 - wyjaśnienia MF


Wynikiem zmian terminu rozliczania VAT-u jest nowy ogólny termin na wystawienie faktury.


Nawet 45 dni na wystawienie faktury


Zgodnie z nowelizacją przepisów o VAT, od początku 2014 roku zmieni się podstawowy termin wystawienia faktury. Obecnie dokument ten należy wystawić nie później niż po 7 dniach od momentu wydania towaru lub wykonania usługi. Od początku 2014 r. będzie na to więcej czasu. Możliwość wystawienia faktury będzie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce sprzedaż. Tym samym, jeśli do transakcji dojdzie na początku miesiąca, czas na wystawienie dokumentu wyniesie nawet 45 dni.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Dodatkowo pojawi się opcja wystawienia faktury już na 30 dni przed datą wydania towaru albo wykonania usługi. Sprowadza się to do tego, że dokument stanie się swego rodzaju wezwaniem do zapłaty za niewykonaną jeszcze usługę, a po jej wykonaniu nie będzie trzeba wystawiać faktury ponownie. Dotychczas do tego celu stosowano faktury proforma, które nie są księgowane i nie służą do rozliczania podatków.


Dostałeś zaliczkę? Nie zawsze wystawisz fakturę


Zmiany dotkną także faktur zaliczkowych. Aktualnie, jeśli przedsiębiorca otrzyma część lub całość pieniędzy zanim jeszcze wyda towar lub wykona usługę musi wystawić fakturę najpóźniej po 7. dniach od momentu, w którym dostał zaliczkę. Za klika miesięcy również na to będzie miał więcej czasu. Dokument wystawi bowiem do 15. dnia następnego miesiąca, po którym dostał całość lub część pieniędzy od nabywcy.


Od 1 października 2013 r. nieodpłatne przekazywanie żywności bez VAT


Co ciekawe, otrzymanie zaliczki nie w każdym przypadku spowoduje jednak konieczność wystawienia faktury.
Zaliczek nie będzie trzeba dokumentować fakturami w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a także m.in.:

- dostawy i dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,

- usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,

- dostarczania wody, odprowadzania i oczyszczania ścieków, zbierania odpadów, usuwanie śniegu,

- najmu, dzierżawy, leasingu bądź też usług o podobnym charakterze,

- ochrony osób oraz mienia,

- usług stałej obsługi prawnej i biurowej.


Faktura korygująca bez konieczności otrzymania potwierdzenia odbioru


Nowe regulacje szczegółowo ujmują kwestię uzyskania od nabywcy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Dotyczy to faktur korygujących wpływających na kwotę VAT. Jak te przepisy wyglądają jeszcze do końca 2013 roku?

Zgodnie z nimi sprzedawca koniecznie musi otrzymać od klienta potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Przepisy nie określają jak to potwierdzenie ma wyglądać. Może to być zarówno podpis na fakturze korygującej, jak i np. potwierdzenie e-mailowe. Jest to o tyle istotne, że sprzedawca może uwzględnić zmiany w VAT wynikłe z korekty dopiero w tym okresie, w którym otrzymał od nabywcy potwierdzenie jej odbioru. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że uzyskanie potwierdzenia jest niemożliwe, mimo prób jego uzyskania, na co sprzedawca może nie mieć wpływu.

Od 1 stycznia 2014 r. przepisy związane z uzyskaniem potwierdzeń odbioru korekt będą prostsze. Przedsiębiorca, który nie otrzymał potwierdzenia otrzymania korekty od klienta nie będzie go potrzebował do obniżenia podstawy opodatkowania (w deklaracji za kolejny okres rozliczeniowy). Stanie się tak, o ile jest w stanie udowodnić, że podjął próbę dostarczenia korekty. Do obniżenia podstawy opodatkowania wystarczy więc jedynie udokumentowana próba dostarczenia do nabywcy faktury korygującej.

 

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA