REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.

Radosław Kowalski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, wcześniej kierownik działu windykacji w jednej z największych firm teleinformatycznych. Specjalizuje się w zagadnieniach podatkowych. Autor licznych publikacji, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. zaczynają obowiązywać zmiany w ustawie o VAT. Inaczej niż w poprzednich latach znamy je wcześniej. Nie poprawia to jednak sytuacji podatników. Niestety, pod szyldem harmonizacji prawa krajowego ze wspólnotowym faktycznie pogarszają sytuację podatników lub wprowadzają nowe obszary ryzyka.


Zapraszamy na bezpłatne webinarium "Pozapłacowe Świadczenia Pracownicze" - 8 października 2013 r.

REKLAMA

Autopromocja


Zmiany w VAT w 2014 r.


Wskazując zmiany w VAT wprowadzane od 1 stycznia 2014 r., najważniejsze dla dużej grupy podatników i mające najszersze zastosowanie, na pewno należy wymienić:

• wyznaczanie obowiązku podatkowego w VAT,

• ustalanie podstawy opodatkowania VAT,

• odliczanie podatku naliczonego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• fakturowanie.

Odliczenie VAT od samochodów - zmiany w 2014 r.

Stawki VAT w latach 2014-2016

Ponadto w tym swoistym „rankingu” nie może zabraknąć zagadnień, które wprawdzie dotkną nieco mniejszą grupę podatników, ale dla tych, których dotyczą, są niezwykle ważne: zwolnienie dla dostawy ruchomych towarów używanych, opodatkowanie zaliczkowanego eksportu czy zwolnienie podmiotowe zmieni swój charakter.


Obowiązek podatkowy - likwidacja zasady „7 dni”


Z 1 stycznia 2014 r. zostaną wprowadzone całkiem nowe zasady wyznaczania momentu powstania obowiązku podatkowego. Prawodawca zdecydował się na uchylenie przepisów zawartych w dotychczasowym art. 19 ustawy o VAT (które z mniejszymi lub większymi zmianami i zapisane w różnych aktach prawnych de facto obowiązywały od 1993 r.). Zamiast art. 19 wprowadzony zostanie nowy art. 19a ustawy o VAT, w którym zapisane będą - w wielu przypadkach - całkiem nowe reguły definiowania momentu powstania obowiązku podatkowego.


1. Zasady ogólne

W ramach ogólnej zasady, jeżeli wcześniej podatnik nie otrzyma zapłaty, obowiązek będzie wyznaczał już nie moment fakturowania (jak to najczęściej ma zastosowanie jeszcze do końca 2013 r., gdy sprzedaż podlega fakturowaniu), ale rzeczywiste wykonanie świadczenia (wydanie towaru czy wykonanie usługi). Jeśli usługa będzie wykonywana (przyjmowana) w częściach i dla każdej z takich części strony ustalą odrębną zapłatę, to obowiązek podatkowy powstanie odrębnie dla każdej zrealizowanej części.

Limity podatkowe w 2014 roku


UWAGA!

Od 1 stycznia 2014 r. nie będzie obowiązywała dotychczasowa zasada „plus siedem”, według której jeżeli sprzedaż podlega fakturowaniu, obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury, nie później niż siódmego dnia od dnia wykonania świadczenia (wydania towaru lub wykonania usługi). To oznacza, że eliminowana jest metoda „przesuwania” obowiązku podatkowego na następny okres rozliczeniowy, gdy sprzedaż wykonywana jest w ostatnich dniach okresu rozliczeniowego.


PRZYKŁAD 2013

28 listopada 2013 r. podatnik wydał towar, dokonując tym samym dostawy. Sprzedaż taka została zafakturowana 2 grudnia. Obowiązek podatkowy powstał w grudniu i podatek od takiej sprzedaży odprowadzany jest w terminie złożenia deklaracji za grudzień, tj. do 25 stycznia 2014 r.


Eksport i import w ustawie o VAT 2013

 


PRZYKŁAD 2014

28 stycznia 2014 r. podatnik wydał towar, dokonując tym samym dostawy. Sprzedaż taka została zafakturowana 2 lutego. Obowiązek podatkowy powstał w styczniu i podatek od takiej sprzedaży odprowadzany jest w terminie złożenia deklaracji za styczeń, tj. do 25 lutego 2014 r.


Od 1 października 2013 r. nieodpłatne przekazywanie żywności bez VAT


Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Oczywiście jeżeli podatnik stosujący ogólne zasady wyznaczania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT otrzyma przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi całość lub część zapłaty, w szczególności:

• przedpłatę,

• zaliczkę, zadatek, ratę,

• wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu,

będzie musiał taką płatnością podzielić się z fiskusem, bo obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Zatem tak jak do tej pory należy dokonać ubruttowienia metodą w stu i opodatkować zaliczkowaną czynność (a nie wpłatę) w dacie i w kwocie otrzymanej.


VAT 2014 - jak przygotować firmę do zmian?


2. Świadczenia okresowe

Po niemal 20 latach obowiązywania w Polsce VAT prawodawca postanowił wprost zapisać w ustawie to, co większość podatników (w takiej lub zbliżonej formie) stosowała niemal od samego początku funkcjonowania w kraju podatku od towarów i usług. Otóż od 1 stycznia 2014 r. w art. 19a ustawy będzie wprost wskazane, że świadczenia okresowe uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Świadczenia okresowe to takie, dla których w związku z ich świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń. Zaliczamy do nich usługi, ale również dostawy inne niż wykonywane w ramach tzw. leasingu finansowego. Usługę (odpowiednio dostawę) świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, będzie się uznawać za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia jej świadczenia.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule:
"Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r." >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA