REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Kowalski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, wcześniej kierownik działu windykacji w jednej z największych firm teleinformatycznych. Specjalizuje się w zagadnieniach podatkowych. Autor licznych publikacji, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. zaczynają obowiązywać zmiany w ustawie o VAT. Inaczej niż w poprzednich latach znamy je wcześniej. Nie poprawia to jednak sytuacji podatników. Niestety, pod szyldem harmonizacji prawa krajowego ze wspólnotowym faktycznie pogarszają sytuację podatników lub wprowadzają nowe obszary ryzyka.


Zapraszamy na bezpłatne webinarium "Pozapłacowe Świadczenia Pracownicze" - 8 października 2013 r.

REKLAMA

REKLAMA


Zmiany w VAT w 2014 r.


Wskazując zmiany w VAT wprowadzane od 1 stycznia 2014 r., najważniejsze dla dużej grupy podatników i mające najszersze zastosowanie, na pewno należy wymienić:

• wyznaczanie obowiązku podatkowego w VAT,

• ustalanie podstawy opodatkowania VAT,

REKLAMA

• odliczanie podatku naliczonego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• fakturowanie.

Odliczenie VAT od samochodów - zmiany w 2014 r.

Stawki VAT w latach 2014-2016

Ponadto w tym swoistym „rankingu” nie może zabraknąć zagadnień, które wprawdzie dotkną nieco mniejszą grupę podatników, ale dla tych, których dotyczą, są niezwykle ważne: zwolnienie dla dostawy ruchomych towarów używanych, opodatkowanie zaliczkowanego eksportu czy zwolnienie podmiotowe zmieni swój charakter.


Obowiązek podatkowy - likwidacja zasady „7 dni”


Z 1 stycznia 2014 r. zostaną wprowadzone całkiem nowe zasady wyznaczania momentu powstania obowiązku podatkowego. Prawodawca zdecydował się na uchylenie przepisów zawartych w dotychczasowym art. 19 ustawy o VAT (które z mniejszymi lub większymi zmianami i zapisane w różnych aktach prawnych de facto obowiązywały od 1993 r.). Zamiast art. 19 wprowadzony zostanie nowy art. 19a ustawy o VAT, w którym zapisane będą - w wielu przypadkach - całkiem nowe reguły definiowania momentu powstania obowiązku podatkowego.


1. Zasady ogólne

W ramach ogólnej zasady, jeżeli wcześniej podatnik nie otrzyma zapłaty, obowiązek będzie wyznaczał już nie moment fakturowania (jak to najczęściej ma zastosowanie jeszcze do końca 2013 r., gdy sprzedaż podlega fakturowaniu), ale rzeczywiste wykonanie świadczenia (wydanie towaru czy wykonanie usługi). Jeśli usługa będzie wykonywana (przyjmowana) w częściach i dla każdej z takich części strony ustalą odrębną zapłatę, to obowiązek podatkowy powstanie odrębnie dla każdej zrealizowanej części.

Limity podatkowe w 2014 roku


UWAGA!

Od 1 stycznia 2014 r. nie będzie obowiązywała dotychczasowa zasada „plus siedem”, według której jeżeli sprzedaż podlega fakturowaniu, obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury, nie później niż siódmego dnia od dnia wykonania świadczenia (wydania towaru lub wykonania usługi). To oznacza, że eliminowana jest metoda „przesuwania” obowiązku podatkowego na następny okres rozliczeniowy, gdy sprzedaż wykonywana jest w ostatnich dniach okresu rozliczeniowego.


PRZYKŁAD 2013

28 listopada 2013 r. podatnik wydał towar, dokonując tym samym dostawy. Sprzedaż taka została zafakturowana 2 grudnia. Obowiązek podatkowy powstał w grudniu i podatek od takiej sprzedaży odprowadzany jest w terminie złożenia deklaracji za grudzień, tj. do 25 stycznia 2014 r.


Eksport i import w ustawie o VAT 2013

 


PRZYKŁAD 2014

28 stycznia 2014 r. podatnik wydał towar, dokonując tym samym dostawy. Sprzedaż taka została zafakturowana 2 lutego. Obowiązek podatkowy powstał w styczniu i podatek od takiej sprzedaży odprowadzany jest w terminie złożenia deklaracji za styczeń, tj. do 25 lutego 2014 r.


Od 1 października 2013 r. nieodpłatne przekazywanie żywności bez VAT


Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Oczywiście jeżeli podatnik stosujący ogólne zasady wyznaczania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT otrzyma przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi całość lub część zapłaty, w szczególności:

• przedpłatę,

• zaliczkę, zadatek, ratę,

• wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu,

będzie musiał taką płatnością podzielić się z fiskusem, bo obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Zatem tak jak do tej pory należy dokonać ubruttowienia metodą w stu i opodatkować zaliczkowaną czynność (a nie wpłatę) w dacie i w kwocie otrzymanej.


VAT 2014 - jak przygotować firmę do zmian?


2. Świadczenia okresowe

Po niemal 20 latach obowiązywania w Polsce VAT prawodawca postanowił wprost zapisać w ustawie to, co większość podatników (w takiej lub zbliżonej formie) stosowała niemal od samego początku funkcjonowania w kraju podatku od towarów i usług. Otóż od 1 stycznia 2014 r. w art. 19a ustawy będzie wprost wskazane, że świadczenia okresowe uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Świadczenia okresowe to takie, dla których w związku z ich świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń. Zaliczamy do nich usługi, ale również dostawy inne niż wykonywane w ramach tzw. leasingu finansowego. Usługę (odpowiednio dostawę) świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, będzie się uznawać za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia jej świadczenia.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule:
"Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r." >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA