REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.

Radosław Kowalski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, wcześniej kierownik działu windykacji w jednej z największych firm teleinformatycznych. Specjalizuje się w zagadnieniach podatkowych. Autor licznych publikacji, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. zaczynają obowiązywać zmiany w ustawie o VAT. Inaczej niż w poprzednich latach znamy je wcześniej. Nie poprawia to jednak sytuacji podatników. Niestety, pod szyldem harmonizacji prawa krajowego ze wspólnotowym faktycznie pogarszają sytuację podatników lub wprowadzają nowe obszary ryzyka.


Zapraszamy na bezpłatne webinarium "Pozapłacowe Świadczenia Pracownicze" - 8 października 2013 r.

REKLAMA

REKLAMA


Zmiany w VAT w 2014 r.


Wskazując zmiany w VAT wprowadzane od 1 stycznia 2014 r., najważniejsze dla dużej grupy podatników i mające najszersze zastosowanie, na pewno należy wymienić:

• wyznaczanie obowiązku podatkowego w VAT,

• ustalanie podstawy opodatkowania VAT,

REKLAMA

• odliczanie podatku naliczonego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• fakturowanie.

Odliczenie VAT od samochodów - zmiany w 2014 r.

Stawki VAT w latach 2014-2016

Ponadto w tym swoistym „rankingu” nie może zabraknąć zagadnień, które wprawdzie dotkną nieco mniejszą grupę podatników, ale dla tych, których dotyczą, są niezwykle ważne: zwolnienie dla dostawy ruchomych towarów używanych, opodatkowanie zaliczkowanego eksportu czy zwolnienie podmiotowe zmieni swój charakter.


Obowiązek podatkowy - likwidacja zasady „7 dni”


Z 1 stycznia 2014 r. zostaną wprowadzone całkiem nowe zasady wyznaczania momentu powstania obowiązku podatkowego. Prawodawca zdecydował się na uchylenie przepisów zawartych w dotychczasowym art. 19 ustawy o VAT (które z mniejszymi lub większymi zmianami i zapisane w różnych aktach prawnych de facto obowiązywały od 1993 r.). Zamiast art. 19 wprowadzony zostanie nowy art. 19a ustawy o VAT, w którym zapisane będą - w wielu przypadkach - całkiem nowe reguły definiowania momentu powstania obowiązku podatkowego.


1. Zasady ogólne

W ramach ogólnej zasady, jeżeli wcześniej podatnik nie otrzyma zapłaty, obowiązek będzie wyznaczał już nie moment fakturowania (jak to najczęściej ma zastosowanie jeszcze do końca 2013 r., gdy sprzedaż podlega fakturowaniu), ale rzeczywiste wykonanie świadczenia (wydanie towaru czy wykonanie usługi). Jeśli usługa będzie wykonywana (przyjmowana) w częściach i dla każdej z takich części strony ustalą odrębną zapłatę, to obowiązek podatkowy powstanie odrębnie dla każdej zrealizowanej części.

Limity podatkowe w 2014 roku


UWAGA!

Od 1 stycznia 2014 r. nie będzie obowiązywała dotychczasowa zasada „plus siedem”, według której jeżeli sprzedaż podlega fakturowaniu, obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury, nie później niż siódmego dnia od dnia wykonania świadczenia (wydania towaru lub wykonania usługi). To oznacza, że eliminowana jest metoda „przesuwania” obowiązku podatkowego na następny okres rozliczeniowy, gdy sprzedaż wykonywana jest w ostatnich dniach okresu rozliczeniowego.


PRZYKŁAD 2013

28 listopada 2013 r. podatnik wydał towar, dokonując tym samym dostawy. Sprzedaż taka została zafakturowana 2 grudnia. Obowiązek podatkowy powstał w grudniu i podatek od takiej sprzedaży odprowadzany jest w terminie złożenia deklaracji za grudzień, tj. do 25 stycznia 2014 r.


Eksport i import w ustawie o VAT 2013

 


PRZYKŁAD 2014

28 stycznia 2014 r. podatnik wydał towar, dokonując tym samym dostawy. Sprzedaż taka została zafakturowana 2 lutego. Obowiązek podatkowy powstał w styczniu i podatek od takiej sprzedaży odprowadzany jest w terminie złożenia deklaracji za styczeń, tj. do 25 lutego 2014 r.


Od 1 października 2013 r. nieodpłatne przekazywanie żywności bez VAT


Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Oczywiście jeżeli podatnik stosujący ogólne zasady wyznaczania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT otrzyma przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi całość lub część zapłaty, w szczególności:

• przedpłatę,

• zaliczkę, zadatek, ratę,

• wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu,

będzie musiał taką płatnością podzielić się z fiskusem, bo obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Zatem tak jak do tej pory należy dokonać ubruttowienia metodą w stu i opodatkować zaliczkowaną czynność (a nie wpłatę) w dacie i w kwocie otrzymanej.


VAT 2014 - jak przygotować firmę do zmian?


2. Świadczenia okresowe

Po niemal 20 latach obowiązywania w Polsce VAT prawodawca postanowił wprost zapisać w ustawie to, co większość podatników (w takiej lub zbliżonej formie) stosowała niemal od samego początku funkcjonowania w kraju podatku od towarów i usług. Otóż od 1 stycznia 2014 r. w art. 19a ustawy będzie wprost wskazane, że świadczenia okresowe uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Świadczenia okresowe to takie, dla których w związku z ich świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń. Zaliczamy do nich usługi, ale również dostawy inne niż wykonywane w ramach tzw. leasingu finansowego. Usługę (odpowiednio dostawę) świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, będzie się uznawać za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia jej świadczenia.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule:
"Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r." >>

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA