REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura wystawiona przed dostawą towarów 2013 / 2014

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. w przypadku dostawy towarów powstanie obowiązku podatkowego w VAT związane będzie przede wszystkim z momentem jej dokonania. Nie będzie zaś miała znaczenia chwila wystawienia faktury. Dlatego od 2014 r. zniknie dotychczasowy problem, kiedy należy rozliczyć faktury wyprzedzające dostawę, tj. w dacie ich wystawienia, czy w dacie wydania towaru.

Od nowego roku zawsze będzie to data wydania towaru. Jednocześnie już wprost z ustawy będzie wynikać możliwość wystawiania faktur przed dokonaniem dostawy. Faktury nie będą mogły być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem dostawy towaru.

REKLAMA

Autopromocja


Kiedy rozliczyć fakturę wystawioną w 2013 roku przed dostawą towarów?


Spółka jest podatnikiem VAT czynnym. W ramach prowadzonej działalności zawiera umowy handlowe na dostawy swoich wyrobów. W umowach zawarty jest zapis dotyczący przeniesienia prawa do dysponowania towarem jako właściciel w momencie dostawy/dostarczenia wyrobu do odbiorcy. Całkowite ryzyko związane z towarem po stronie sprzedawcy/spółki spoczywa do momentu dostarczenia towaru do punktu odbioru kupującego. Punktem odbioru jest siedziba kupującego lub jego magazyn albo bezpośrednio sklep.

Jako dokument wydania towaru spółka wystawia WZ, do którego jest wystawiana faktura sprzedaży. Szczególnym przypadkiem są dostawy dokonywane na przełomie miesiąca, gdy wydanie towaru z magazynu następuje w ostatnim dniu miesiąca; w tym samym dniu spółka wystawia WZ i fakturę sprzedaży. Towar zostaje wydany przewoźnikowi, który dostarcza go w pierwszym dniu następnego miesiąca. W którym okresie rozliczeniowym spółka powinna rozliczyć VAT od takich dostaw?


RADA

VAT od takich dostaw powinien być rozliczony w miesiącu, w którym dokonano dostawy. Data wystawienia faktury nie ma w tym przypadku znaczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Obecnie (do końca 2013 r.) obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru jednej z tych osób. Jeżeli jednak dostawa towarów lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, ale nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Faktury wystawia się, co do zasady, nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (§ 9 ust. 1 rozporządzenia o fakturach). Sporna jest jednak dopuszczalność wystawiania faktur przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Gdy stosujemy zasadę ogólną, przepisy nie przewidują takiej możliwości, ale tego nie zabraniają.

Zdaniem organów podatkowych jest to postępowanie niedopuszczalne (patrz: pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 października 2010 r., sygn. IPPP2-443-522/10-4/AK). Mimo to pozwalają na rozliczanie takich faktur, gdyż nie jest to pusta faktura w rozumieniu art. 108 ustawy (z artykułu tego wynika obowiązek zapłaty VAT z pustej faktury, bez możliwości rozliczenia jej w deklaracji). O tego rodzaju fakturze możemy mówić, gdy nie dokumentuje żadnej rzeczywistej czynności. Fakturę wystawioną przed dokonaniem dostawy rozliczamy w miesiącu powstania obowiązku podatkowego. I tutaj powstaje kolejny problem - czy według:

• art. 19 ust. 1 ustawy - tj. z chwilą wydania towaru,

• art. 19 ust. 4 ustawy - tj. z chwilą wystawienia faktury.

Faktura VAT 2014 - zmiany zasad fakturowania od 1 stycznia 2014 r.

Faktury elektroniczne w 2014 roku

Pierwsze stanowisko należy uznać za prawidłowe. Jak czytamy w wyroku NSA z 8 listopada 2012 r. (sygn. akt I FSK 39/12):

Faktura wystawiona przed wykonaniem usługi, poza wyjątkami przewidzianymi wprost w ustawie o podatku od towarów usług - niemającymi jednak zastosowania do usług reklamowych, nie będzie potwierdzeniem wykonania danej opodatkowanej czynności, a jedynie zapowiedzią wykonania jej w przyszłości. W takim przypadku faktura taka nie będzie powodować powstania obowiązku podatkowego, na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy o VAT.

W rozpoznawanym przypadku zatem, w sytuacji gdy spółka wystawi fakturę przed wykonaniem usługi, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą faktycznego wykonania usługi reklamowej, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, z zastrzeżeniem, że spółka nie wystawi w ciągu siedmiu dni od tego zdarzenia faktury potwierdzającej wykonanie tej usługi, wtedy bowiem obowiązek ten powstanie z dniem wystawienia takiej faktury.

Wprawdzie sąd zajmował się fakturami wystawionymi przed wykonaniem usługi, ale ta sama zasada ma zastosowanie do dostaw.

Dlatego w Państwa przypadku, gdy dostawa ma miejsce na przełomie miesiąca, VAT należy rozliczyć w miesiącu dokonania dostawy, tj. przekazania towarów nabywcy, a nie w miesiącu, w którym wystawiono fakturę. Istotne znaczenie dla ustalenia daty dokonania dostawy mają ustalenia umowne. Dla określenia momentu wydania towarów znaczenie będą miały też formuły Incoterms, na jakich dana dostawa towarów jest zrealizowana (o ile określono te warunki). Zasadniczo bowiem za moment dostawy towarów trzeba będzie uznać moment, w którym na nabywcę przechodzą ciężary i korzyści związane z rzeczą (zgodnie z warunkami danej klauzuli Incoterms).

Dostawa może mieć miejsce w przypadku:

• dostarczenia towaru do magazynu odbiorcy - z chwilą objęcia towaru w posiadanie przez odbiorcę, czyli zwykle z chwilą wyładowania i pokwitowania odbioru,

• odebrania towaru z magazynu dostawcy - z chwilą załadowania i pokwitowania odbioru,

• wysłania towaru przez przewoźnika - z chwilą przejęcia towaru przez przewoźnika, gdy sprzedawca nie ponosi ryzyka utraty towaru.

W Państwa przypadku, skoro całkowite ryzyko związane z towarem po stronie Państwa spółki jako sprzedawcy spoczywa do momentu dostarczenia towaru do punktu odbioru kupującego, jest to moment wydania towaru. Najwcześniej w tym dniu powstanie obowiązek podatkowy, jeżeli wcześniej nie została wpłacona zaliczka

 

VAT 2014

 

Od 1 stycznia 2014 r. w przypadku dostawy towarów powstanie obowiązku podatkowego związane będzie przede wszystkim z momentem jej dokonania. Nie będzie zaś miała znaczenia chwila wystawienia faktury. Dlatego od 1 stycznia 2014 r. zniknie problem, kiedy należy rozliczyć takie faktury, tj. w dacie ich wystawienia, czy w dacie wydania towaru. Zawsze będzie to data wydania towaru. Jednocześnie już wprost z ustawy będzie wynikać możliwość wystawiania faktur przed dokonaniem dostawy. Faktury nie będą mogły być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem dostawy towaru.

Jednocześnie wydłużono termin na wystawienie takiej faktury. Będzie trzeba ją wystawić nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru.

 

Ustalanie obowiązku podatkowego i terminy wystawiania faktur przy dostawie towarów

Terminy

2013

2014

powstania obowiązku podatkowego dla dostaw towarów

• z chwilą wydania towarów, gdy nie istnieje obowiązek wystawienia faktury lub gdy ją wystawiono przed dokonaniem dostawy

• z chwilą wystawienia faktury, nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towarów

• z chwilą wydania towarów

wystawienia faktury dla dostaw towarów

• nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towarów

• nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru

• nie wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem dostawy towaru

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19 ust. 1 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.

Marcin Jasiński

prawnik, ekspert w zakresie VAT, autor licznych publikacji

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA