REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpocząć współpracę z doradcą podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Okulski
Ekspert ZPP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Współpraca z doradcą podatkowym jest bardzo często koniecznością przy prowadzeniu działalności. Pomoc doradcy podatkowego, z uwagi na wysoki poziom skomplikowania regulacji podatkowych, stanowi niejednokrotnie istotny czynnik sukcesu przedsiębiorstwa. Jak podjąć współpracę z doradcą podatkowym?


Współpraca z doradcą podatkowym


Ogólną zasadą jest podjęcie współpracy przedsiębiorcy z doradcą w jak najwcześniejszej fazie powstawania przedsięwzięcia. Bezpośredni moment od którego należy zacząć współpracę, w dużym stopniu zależy od doświadczenia biznesowego osoby rozpoczynającej działalność.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku osób z niewielką praktyką lub mimo posiadanej wiedzy chcących dodatkowo zabezpieczyć się przed podjęciem błędnych decyzji, pomoc doradcy podatkowego  może okazać się bezcenna już przy podejmowaniu pierwszych kroków, a więc na szczeblu powstawania biznesplanu oraz wyboru statusu prawnego przedsiębiorstwa. Pozwoli to uniknąć błędnego wyboru profilu działalności i systemu podatkowego, w wielu przypadkach trudnego do szybkiej zmiany przy jego niskiej efektywności.

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego - komentarz KIDP

Nowe studia podatkowe pod patronatem KRDP

REKLAMA


Doradztwo podatkowe w planowaniu


W ramach analizy modelu biznesowego planowanej działalności, doradca podatkowy analizuje jej założenia wstępne, a w oparciu o konkretne wyliczenia finansowe, formułuje ewentualne alternatywne propozycje modelu biznesowego, korzystniejsze dla przedsiębiorcy ze względu podatkowego lub/i gospodarczego, wykazując szacunkowe oszczędności podatkowe do których takie rozwiązania mogą prowadzić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli mamy do czynienia z osobami doświadczonymi w prowadzeniu działalności gospodarczej, a doradztwo w fazie organizacyjnej nie będzie niezbędne, warto skontaktować się z doradcą podatkowym bezpośrednio przed rejestracją działalności. Jest to wskazane zarówno ze względu na wybór optymalnego wariantu opodatkowania przedsiębiorstwa, jak i na ustalenie, czy wszystkie formalności rejestracyjne zostaną poprawnie dopełnione.

Za zdecydowanie zbyt późne należy uznać zgłoszenie się do doradcy kilka dni przed terminem przewidywanej płatności podatków, bądź dopiero w przypadku dostrzeżenia zaistniałych problemów podatkowych, czy wręcz karno-skarbowych.


Wybór doradcy podatkowego


Planując współpracę z doradcą podatkowym warto pamiętać, iż doradztwo podatkowe, jak każda dziedzina doradcza, jest czynnością odrębną od bieżącego prowadzenia spraw księgowych firmy.
Oczywiście w ofercie znacznej części kancelarii znajduje się także prowadzenie ksiąg, jest to jednak składnik opcjonalny. Rozwiązanie takie zdecydowanie zalecane jest dla mikro- i małych przedsiębiorstw. W przypadku większych firm posiadających rozbudowane działy księgowe, przeniesienie ich księgowości na zewnątrz będzie po prostu nieopłacalne, chociażby ze względu na powiązanie oprogramowania księgowego z innym oprogramowaniem firmy, czy też kłopoty z „zewnętrznym” obiegiem dokumentów.

Zapraszamy na forum o podatkach

 

Wszystkie firmy decydujące się na posiadanie własnego działu księgowości mogą jednak (wręcz powinny) korzystać z bieżącej współpracy z doradcą podatkowym, czy to w postaci doraźnych konsultacji, czy stałego nadzoru doradcy nad prowadzoną działalnością oraz pracą działu księgowego. Często wiele problemów podatkowych, wiążących się głównie z lawinowymi zmianami przepisów, może zostać niedostrzeżone przez „tradycyjne” działy księgowe, specjalizujące się zazwyczaj w problematyce rachunkowej, nie zaś podatkowej.

Zazwyczaj też opieka doświadczonego doradcy podatkowego jest pozytywnie przyjmowana przez pracowników działów księgowych jako dodatkowe wsparcie w ich trudnej pracy.

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze?

Opłaty za studia przedsiębiorcy jako koszt


Audyt podatkowy


Inną, zdecydowanie polecaną formą współpracy z zewnętrznym doradcą podatkowym są regularne (coroczne lub okresowe) audyty podatkowe. Warto przypomnieć, iż zgodnie z Kodeksem Karnym Skarbowym, za błędy księgowe, takie jak np. bliżej niezdefiniowane „wystawienie faktury w sposób wadliwy”, czy też sporządzenie błędnej listy płac (pobranie podatku w zaniżonej kwocie) odpowiada w sposób bezpośredni zarząd firmy (kierownik jednostki).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA