REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpocząć współpracę z doradcą podatkowym

Robert Okulski
Ekspert ZPP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Współpraca z doradcą podatkowym jest bardzo często koniecznością przy prowadzeniu działalności. Pomoc doradcy podatkowego, z uwagi na wysoki poziom skomplikowania regulacji podatkowych, stanowi niejednokrotnie istotny czynnik sukcesu przedsiębiorstwa. Jak podjąć współpracę z doradcą podatkowym?


Współpraca z doradcą podatkowym


Ogólną zasadą jest podjęcie współpracy przedsiębiorcy z doradcą w jak najwcześniejszej fazie powstawania przedsięwzięcia. Bezpośredni moment od którego należy zacząć współpracę, w dużym stopniu zależy od doświadczenia biznesowego osoby rozpoczynającej działalność.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku osób z niewielką praktyką lub mimo posiadanej wiedzy chcących dodatkowo zabezpieczyć się przed podjęciem błędnych decyzji, pomoc doradcy podatkowego  może okazać się bezcenna już przy podejmowaniu pierwszych kroków, a więc na szczeblu powstawania biznesplanu oraz wyboru statusu prawnego przedsiębiorstwa. Pozwoli to uniknąć błędnego wyboru profilu działalności i systemu podatkowego, w wielu przypadkach trudnego do szybkiej zmiany przy jego niskiej efektywności.

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego - komentarz KIDP

Nowe studia podatkowe pod patronatem KRDP

REKLAMA


Doradztwo podatkowe w planowaniu


W ramach analizy modelu biznesowego planowanej działalności, doradca podatkowy analizuje jej założenia wstępne, a w oparciu o konkretne wyliczenia finansowe, formułuje ewentualne alternatywne propozycje modelu biznesowego, korzystniejsze dla przedsiębiorcy ze względu podatkowego lub/i gospodarczego, wykazując szacunkowe oszczędności podatkowe do których takie rozwiązania mogą prowadzić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli mamy do czynienia z osobami doświadczonymi w prowadzeniu działalności gospodarczej, a doradztwo w fazie organizacyjnej nie będzie niezbędne, warto skontaktować się z doradcą podatkowym bezpośrednio przed rejestracją działalności. Jest to wskazane zarówno ze względu na wybór optymalnego wariantu opodatkowania przedsiębiorstwa, jak i na ustalenie, czy wszystkie formalności rejestracyjne zostaną poprawnie dopełnione.

Za zdecydowanie zbyt późne należy uznać zgłoszenie się do doradcy kilka dni przed terminem przewidywanej płatności podatków, bądź dopiero w przypadku dostrzeżenia zaistniałych problemów podatkowych, czy wręcz karno-skarbowych.


Wybór doradcy podatkowego


Planując współpracę z doradcą podatkowym warto pamiętać, iż doradztwo podatkowe, jak każda dziedzina doradcza, jest czynnością odrębną od bieżącego prowadzenia spraw księgowych firmy.
Oczywiście w ofercie znacznej części kancelarii znajduje się także prowadzenie ksiąg, jest to jednak składnik opcjonalny. Rozwiązanie takie zdecydowanie zalecane jest dla mikro- i małych przedsiębiorstw. W przypadku większych firm posiadających rozbudowane działy księgowe, przeniesienie ich księgowości na zewnątrz będzie po prostu nieopłacalne, chociażby ze względu na powiązanie oprogramowania księgowego z innym oprogramowaniem firmy, czy też kłopoty z „zewnętrznym” obiegiem dokumentów.

Zapraszamy na forum o podatkach

 

Wszystkie firmy decydujące się na posiadanie własnego działu księgowości mogą jednak (wręcz powinny) korzystać z bieżącej współpracy z doradcą podatkowym, czy to w postaci doraźnych konsultacji, czy stałego nadzoru doradcy nad prowadzoną działalnością oraz pracą działu księgowego. Często wiele problemów podatkowych, wiążących się głównie z lawinowymi zmianami przepisów, może zostać niedostrzeżone przez „tradycyjne” działy księgowe, specjalizujące się zazwyczaj w problematyce rachunkowej, nie zaś podatkowej.

Zazwyczaj też opieka doświadczonego doradcy podatkowego jest pozytywnie przyjmowana przez pracowników działów księgowych jako dodatkowe wsparcie w ich trudnej pracy.

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze?

Opłaty za studia przedsiębiorcy jako koszt


Audyt podatkowy


Inną, zdecydowanie polecaną formą współpracy z zewnętrznym doradcą podatkowym są regularne (coroczne lub okresowe) audyty podatkowe. Warto przypomnieć, iż zgodnie z Kodeksem Karnym Skarbowym, za błędy księgowe, takie jak np. bliżej niezdefiniowane „wystawienie faktury w sposób wadliwy”, czy też sporządzenie błędnej listy płac (pobranie podatku w zaniżonej kwocie) odpowiada w sposób bezpośredni zarząd firmy (kierownik jednostki).

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA