REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego - komentarz KIDP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 25 czerwca 2013 r. rząd przyjął projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, który zakłada deregulację zawodu doradcy podatkowego. O komentarz do proponowanych zmian poprosiliśmy Krajową Izbę Doradców Podatkowych (KIDP).

Celem przygotowanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości nowelizacji ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 213), jest zniesienie niektórych ograniczeń w podejmowaniu i wykonywaniu zawodu doradcy podatkowego oraz czynności doradztwa podatkowego.

REKLAMA

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego

REKLAMA

Nowe przepisy mają przede wszystkim umożliwić zawodowe wykonywanie większości czynności doradztwa podatkowego podmiotom innym niż podmioty dotychczas uprawnione tj. doradcy podatkowi, radcowie prawni, adwokaci, biegli rewidenci i podmioty uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W kompetencji osób, których kwalifikacje zostały zweryfikowane (licencjonowani doradcy podatkowi, adwokaci i radcowie prawni), pozostaną jedynie czynności polegające na reprezentowaniu podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach z zakresu ich (podatników, płatników i inkasentów) obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekuucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami.

W wyniku nowelizacji ma nastąpić całkowita deregulacja takich czynności doradcy jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- udzielanie porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach

- egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami,

- prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz

- udzielanie im pomocy w tym zakresie,

- sporządzanie zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie),

Dodatkowo zakłada się wprowadzenie możliwości zwolnienia z egzaminu (dla osób które ukończyły studia, których program powstał we współpracy z organem nadającym uprawnienia), a także skrócenie praktyki z 2 lat do 6 miesięcy i rezygnacja z praktyki w Urzędzie Skarbowym.


Dla portalu Infor.pl przygotowane przez rząd zmiany komentuje Tomasz Miłek, Wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych

REKLAMA


Krajowa Rada Doradców Podatkowych rozumie intencje projektodawcy w zakresie uproszczenia procedury uzyskania uprawnień doradcy podatkowego. Dlatego popieramy zmiany dotyczące egzaminów na doradcę podatkowego, które umożliwią zwolnienie z części egzaminu pisemnego absolwentów wybranych kierunków, bowiem zmiany w tym zakresie zaproponowane w projekcie są zgodne z reformą szkolnictwa wyższego. Popieramy również pomysł skrócenia praktyki zawodowej z 2 lat do 6 miesięcy, pod warunkiem, że będzie to więcej niż 8h tygodniowo (obecnie). Nie możemy natomiast popierać tych projektów deregulacyjnych, które burzą bezpieczeństwo majątkowe obywateli. Uważamy, że umożliwienie każdemu zainteresowanemu prowadzenia ewidencji podatkowych i przygotowania deklaracji podatkowych - tak jak przewiduje to projekt ustawy - jest posunięciem wysoce ryzykownym dla interesu podatnika i dla funkcjonowania systemu podatkowego ze względu na brak rękojmi bezpieczeństwa tych rozliczeń, zarówno dla obywateli i podmiotów gospodarczych, jak i Skarbu Państwa. Brak odpowiednich kwalifikacji może spowodować wprowadzenie podatnika w błąd, a to z kolei prowadzi do wielu negatywnych skutków nie tylko dla niego samego, ale także wobec budżetu państwa - może uszczuplić dochody budżetowe albo spowodować ich nieterminowy wpływ. Rzetelność usług świadczonych przez doradcę podatkowego gwarantują zweryfikowane kompetencje oraz zasady etyki, których naruszenie może skutkować pozbawieniem prawa do wykonywania zawodu.

Wbrew obiegowej opinii usługi doradców podatkowych są obecnie szeroko i łatwo dostępne. Dlatego uważamy, że deregulacja nie przyczyni się do zwiększenia dostępności naszych usług. Obecnie ok. 88 tys. podmiotów uprawnionych jest do wykonywania czynności doradztwa podatkowego w pełnym lub częściowym zakresie. Na tle innych państw UE liczba ta jest bardzo wysoka - jeden uprawniony podmiot przypada na ok. 440 mieszkańców (np. w Niemczech na ok. 950 mieszkańców). Jeżeli nie wystąpi znaczący wzrost liczby podmiotów gospodarczych, to na rynku nie będzie zapotrzebowania na większą liczbę osób świadczących usługi doradztwa podatkowego.

 

Przewidywany spadek cen usług doradztwa podatkowego po wprowadzeniu zmian deregulacyjnych oceniam jako argument trochę demagogiczny. Niższe ceny usług mogą być obecnie spowodowane wyłącznie rezygnacją z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej lub zaniechaniem przez świadczącego te usługi doskonalenia zawodowego. Oznacza to, że w przypadku błędu spowodowanego przez świadczącego usługę klient musiałby ponieść koszty związane z naprawą tego błędu. Doradcy podatkowi podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu OC, a także są zobowiązani do podnoszenia kwalifikacji, co w sposób wymierny chroni ich klientów przed ewentualnymi błędami lub skutkami błędów. W przypadku korzystania z usług osób nienależących do samorządu zawodowego - ryzyko będzie po stronie klienta. Obniżenie ceny usług możliwe jest zatem wyłącznie kosztem bezpieczeństwa majątkowego, odszkodowawczego klientów.

Samorząd doradców podatkowych, oprócz dbałości o zapewnienie fachowości i kompetencji w obszarze wyznaczonym przez państwo, kształtuje także pożądane postawy obywatelskie. W samorządzie dbamy o wizerunek profesjonalisty - wykonującego swój zawód w sferze wskazanej przez prawodawcę i zgodnie z oczekiwaniami społecznymi. Niewątpliwie, przynależność do grona osób wykonujących zawód zaufania publicznego nobilituje, lecz przede wszystkim nakłada olbrzymią odpowiedzialność. Poprzez samorząd kształtujemy postawy odzwierciedlające uznawane w zawodzie wartości, a kierując się zasadami etyki wyzwalamy pożądane zachowania społeczne. W tej mierze propozycje deregulacyjne nie stanowią zagrożenia dla zawodu doradcy podatkowego - jednego z 16 zawodów zaufania publicznego w Polsce. Kandydaci do zawodu nadal będą musieli spełnić określone ustawą wymagania, zdać egzamin państwowy i odbyć praktykę. Samorząd zawodowy - Krajowa Izba Doradców Podatkowych - dalej będzie czuwać nad prawidłowym wykonywaniem tego zawodu przez jego członków, dbając m.in. o przestrzeganie obowiązku ubezpieczenia OC, podnoszenia kwalifikacji i przestrzegania etyki zawodowej.

Nowe studia podatkowe pod patronatem KRDP

Doradcy podatkowi mają swoje święto

Zapraszamy na forum o podatkach

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA