REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 25 czerwca 2013 r. rząd przyjął projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, który zakłada deregulację zawodu doradcy podatkowego. O komentarz do proponowanych zmian poprosiliśmy Krajową Izbę Doradców Podatkowych (KIDP).

Celem przygotowanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości nowelizacji ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 213), jest zniesienie niektórych ograniczeń w podejmowaniu i wykonywaniu zawodu doradcy podatkowego oraz czynności doradztwa podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego

Nowe przepisy mają przede wszystkim umożliwić zawodowe wykonywanie większości czynności doradztwa podatkowego podmiotom innym niż podmioty dotychczas uprawnione tj. doradcy podatkowi, radcowie prawni, adwokaci, biegli rewidenci i podmioty uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W kompetencji osób, których kwalifikacje zostały zweryfikowane (licencjonowani doradcy podatkowi, adwokaci i radcowie prawni), pozostaną jedynie czynności polegające na reprezentowaniu podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach z zakresu ich (podatników, płatników i inkasentów) obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekuucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami.

REKLAMA

W wyniku nowelizacji ma nastąpić całkowita deregulacja takich czynności doradcy jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- udzielanie porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach

- egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami,

- prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz

- udzielanie im pomocy w tym zakresie,

- sporządzanie zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie),

Dodatkowo zakłada się wprowadzenie możliwości zwolnienia z egzaminu (dla osób które ukończyły studia, których program powstał we współpracy z organem nadającym uprawnienia), a także skrócenie praktyki z 2 lat do 6 miesięcy i rezygnacja z praktyki w Urzędzie Skarbowym.


Dla portalu Infor.pl przygotowane przez rząd zmiany komentuje Tomasz Miłek, Wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych


Krajowa Rada Doradców Podatkowych rozumie intencje projektodawcy w zakresie uproszczenia procedury uzyskania uprawnień doradcy podatkowego. Dlatego popieramy zmiany dotyczące egzaminów na doradcę podatkowego, które umożliwią zwolnienie z części egzaminu pisemnego absolwentów wybranych kierunków, bowiem zmiany w tym zakresie zaproponowane w projekcie są zgodne z reformą szkolnictwa wyższego. Popieramy również pomysł skrócenia praktyki zawodowej z 2 lat do 6 miesięcy, pod warunkiem, że będzie to więcej niż 8h tygodniowo (obecnie). Nie możemy natomiast popierać tych projektów deregulacyjnych, które burzą bezpieczeństwo majątkowe obywateli. Uważamy, że umożliwienie każdemu zainteresowanemu prowadzenia ewidencji podatkowych i przygotowania deklaracji podatkowych - tak jak przewiduje to projekt ustawy - jest posunięciem wysoce ryzykownym dla interesu podatnika i dla funkcjonowania systemu podatkowego ze względu na brak rękojmi bezpieczeństwa tych rozliczeń, zarówno dla obywateli i podmiotów gospodarczych, jak i Skarbu Państwa. Brak odpowiednich kwalifikacji może spowodować wprowadzenie podatnika w błąd, a to z kolei prowadzi do wielu negatywnych skutków nie tylko dla niego samego, ale także wobec budżetu państwa - może uszczuplić dochody budżetowe albo spowodować ich nieterminowy wpływ. Rzetelność usług świadczonych przez doradcę podatkowego gwarantują zweryfikowane kompetencje oraz zasady etyki, których naruszenie może skutkować pozbawieniem prawa do wykonywania zawodu.

Wbrew obiegowej opinii usługi doradców podatkowych są obecnie szeroko i łatwo dostępne. Dlatego uważamy, że deregulacja nie przyczyni się do zwiększenia dostępności naszych usług. Obecnie ok. 88 tys. podmiotów uprawnionych jest do wykonywania czynności doradztwa podatkowego w pełnym lub częściowym zakresie. Na tle innych państw UE liczba ta jest bardzo wysoka - jeden uprawniony podmiot przypada na ok. 440 mieszkańców (np. w Niemczech na ok. 950 mieszkańców). Jeżeli nie wystąpi znaczący wzrost liczby podmiotów gospodarczych, to na rynku nie będzie zapotrzebowania na większą liczbę osób świadczących usługi doradztwa podatkowego.

 

Przewidywany spadek cen usług doradztwa podatkowego po wprowadzeniu zmian deregulacyjnych oceniam jako argument trochę demagogiczny. Niższe ceny usług mogą być obecnie spowodowane wyłącznie rezygnacją z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej lub zaniechaniem przez świadczącego te usługi doskonalenia zawodowego. Oznacza to, że w przypadku błędu spowodowanego przez świadczącego usługę klient musiałby ponieść koszty związane z naprawą tego błędu. Doradcy podatkowi podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu OC, a także są zobowiązani do podnoszenia kwalifikacji, co w sposób wymierny chroni ich klientów przed ewentualnymi błędami lub skutkami błędów. W przypadku korzystania z usług osób nienależących do samorządu zawodowego - ryzyko będzie po stronie klienta. Obniżenie ceny usług możliwe jest zatem wyłącznie kosztem bezpieczeństwa majątkowego, odszkodowawczego klientów.

Samorząd doradców podatkowych, oprócz dbałości o zapewnienie fachowości i kompetencji w obszarze wyznaczonym przez państwo, kształtuje także pożądane postawy obywatelskie. W samorządzie dbamy o wizerunek profesjonalisty - wykonującego swój zawód w sferze wskazanej przez prawodawcę i zgodnie z oczekiwaniami społecznymi. Niewątpliwie, przynależność do grona osób wykonujących zawód zaufania publicznego nobilituje, lecz przede wszystkim nakłada olbrzymią odpowiedzialność. Poprzez samorząd kształtujemy postawy odzwierciedlające uznawane w zawodzie wartości, a kierując się zasadami etyki wyzwalamy pożądane zachowania społeczne. W tej mierze propozycje deregulacyjne nie stanowią zagrożenia dla zawodu doradcy podatkowego - jednego z 16 zawodów zaufania publicznego w Polsce. Kandydaci do zawodu nadal będą musieli spełnić określone ustawą wymagania, zdać egzamin państwowy i odbyć praktykę. Samorząd zawodowy - Krajowa Izba Doradców Podatkowych - dalej będzie czuwać nad prawidłowym wykonywaniem tego zawodu przez jego członków, dbając m.in. o przestrzeganie obowiązku ubezpieczenia OC, podnoszenia kwalifikacji i przestrzegania etyki zawodowej.

Nowe studia podatkowe pod patronatem KRDP

Doradcy podatkowi mają swoje święto

Zapraszamy na forum o podatkach

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA