REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego - komentarz KIDP

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 25 czerwca 2013 r. rząd przyjął projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, który zakłada deregulację zawodu doradcy podatkowego. O komentarz do proponowanych zmian poprosiliśmy Krajową Izbę Doradców Podatkowych (KIDP).

Celem przygotowanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości nowelizacji ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 213), jest zniesienie niektórych ograniczeń w podejmowaniu i wykonywaniu zawodu doradcy podatkowego oraz czynności doradztwa podatkowego.

REKLAMA

Autopromocja

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego

Nowe przepisy mają przede wszystkim umożliwić zawodowe wykonywanie większości czynności doradztwa podatkowego podmiotom innym niż podmioty dotychczas uprawnione tj. doradcy podatkowi, radcowie prawni, adwokaci, biegli rewidenci i podmioty uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W kompetencji osób, których kwalifikacje zostały zweryfikowane (licencjonowani doradcy podatkowi, adwokaci i radcowie prawni), pozostaną jedynie czynności polegające na reprezentowaniu podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach z zakresu ich (podatników, płatników i inkasentów) obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekuucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami.

W wyniku nowelizacji ma nastąpić całkowita deregulacja takich czynności doradcy jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- udzielanie porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach

- egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami,

- prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz

- udzielanie im pomocy w tym zakresie,

- sporządzanie zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie),

Dodatkowo zakłada się wprowadzenie możliwości zwolnienia z egzaminu (dla osób które ukończyły studia, których program powstał we współpracy z organem nadającym uprawnienia), a także skrócenie praktyki z 2 lat do 6 miesięcy i rezygnacja z praktyki w Urzędzie Skarbowym.


Dla portalu Infor.pl przygotowane przez rząd zmiany komentuje Tomasz Miłek, Wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych

REKLAMA


Krajowa Rada Doradców Podatkowych rozumie intencje projektodawcy w zakresie uproszczenia procedury uzyskania uprawnień doradcy podatkowego. Dlatego popieramy zmiany dotyczące egzaminów na doradcę podatkowego, które umożliwią zwolnienie z części egzaminu pisemnego absolwentów wybranych kierunków, bowiem zmiany w tym zakresie zaproponowane w projekcie są zgodne z reformą szkolnictwa wyższego. Popieramy również pomysł skrócenia praktyki zawodowej z 2 lat do 6 miesięcy, pod warunkiem, że będzie to więcej niż 8h tygodniowo (obecnie). Nie możemy natomiast popierać tych projektów deregulacyjnych, które burzą bezpieczeństwo majątkowe obywateli. Uważamy, że umożliwienie każdemu zainteresowanemu prowadzenia ewidencji podatkowych i przygotowania deklaracji podatkowych - tak jak przewiduje to projekt ustawy - jest posunięciem wysoce ryzykownym dla interesu podatnika i dla funkcjonowania systemu podatkowego ze względu na brak rękojmi bezpieczeństwa tych rozliczeń, zarówno dla obywateli i podmiotów gospodarczych, jak i Skarbu Państwa. Brak odpowiednich kwalifikacji może spowodować wprowadzenie podatnika w błąd, a to z kolei prowadzi do wielu negatywnych skutków nie tylko dla niego samego, ale także wobec budżetu państwa - może uszczuplić dochody budżetowe albo spowodować ich nieterminowy wpływ. Rzetelność usług świadczonych przez doradcę podatkowego gwarantują zweryfikowane kompetencje oraz zasady etyki, których naruszenie może skutkować pozbawieniem prawa do wykonywania zawodu.

Wbrew obiegowej opinii usługi doradców podatkowych są obecnie szeroko i łatwo dostępne. Dlatego uważamy, że deregulacja nie przyczyni się do zwiększenia dostępności naszych usług. Obecnie ok. 88 tys. podmiotów uprawnionych jest do wykonywania czynności doradztwa podatkowego w pełnym lub częściowym zakresie. Na tle innych państw UE liczba ta jest bardzo wysoka - jeden uprawniony podmiot przypada na ok. 440 mieszkańców (np. w Niemczech na ok. 950 mieszkańców). Jeżeli nie wystąpi znaczący wzrost liczby podmiotów gospodarczych, to na rynku nie będzie zapotrzebowania na większą liczbę osób świadczących usługi doradztwa podatkowego.

 

Przewidywany spadek cen usług doradztwa podatkowego po wprowadzeniu zmian deregulacyjnych oceniam jako argument trochę demagogiczny. Niższe ceny usług mogą być obecnie spowodowane wyłącznie rezygnacją z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej lub zaniechaniem przez świadczącego te usługi doskonalenia zawodowego. Oznacza to, że w przypadku błędu spowodowanego przez świadczącego usługę klient musiałby ponieść koszty związane z naprawą tego błędu. Doradcy podatkowi podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu OC, a także są zobowiązani do podnoszenia kwalifikacji, co w sposób wymierny chroni ich klientów przed ewentualnymi błędami lub skutkami błędów. W przypadku korzystania z usług osób nienależących do samorządu zawodowego - ryzyko będzie po stronie klienta. Obniżenie ceny usług możliwe jest zatem wyłącznie kosztem bezpieczeństwa majątkowego, odszkodowawczego klientów.

Samorząd doradców podatkowych, oprócz dbałości o zapewnienie fachowości i kompetencji w obszarze wyznaczonym przez państwo, kształtuje także pożądane postawy obywatelskie. W samorządzie dbamy o wizerunek profesjonalisty - wykonującego swój zawód w sferze wskazanej przez prawodawcę i zgodnie z oczekiwaniami społecznymi. Niewątpliwie, przynależność do grona osób wykonujących zawód zaufania publicznego nobilituje, lecz przede wszystkim nakłada olbrzymią odpowiedzialność. Poprzez samorząd kształtujemy postawy odzwierciedlające uznawane w zawodzie wartości, a kierując się zasadami etyki wyzwalamy pożądane zachowania społeczne. W tej mierze propozycje deregulacyjne nie stanowią zagrożenia dla zawodu doradcy podatkowego - jednego z 16 zawodów zaufania publicznego w Polsce. Kandydaci do zawodu nadal będą musieli spełnić określone ustawą wymagania, zdać egzamin państwowy i odbyć praktykę. Samorząd zawodowy - Krajowa Izba Doradców Podatkowych - dalej będzie czuwać nad prawidłowym wykonywaniem tego zawodu przez jego członków, dbając m.in. o przestrzeganie obowiązku ubezpieczenia OC, podnoszenia kwalifikacji i przestrzegania etyki zawodowej.

Nowe studia podatkowe pod patronatem KRDP

Doradcy podatkowi mają swoje święto

Zapraszamy na forum o podatkach

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja?

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja? Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował we wtorkowym komunikacie, że w grudniu przedsiębiorcy złożyli już ponad 46,9 tys. wniosków na styczeń 2025 r.

Faktura korygująca: jak długo można ją wystawić. Kiedy mija 5-letnie przedawnienie?

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Kasa fiskalna w działalności nierejestrowanej. Ulga na zakup kasy: warunki i zasady zwrotu pieniędzy

Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną podlega takim samym regułom rozliczania VAT jak każdy inny podatnik. Dlatego może być zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na kasie, nawet jeśli działalność nierejestrowana korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT, to powinna nabyć kasę i rozpocząć ewidencjonowanie w określonych przepisami terminach. Jeśli dochowa wszystkich wymienionych w przepisach warunków, będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup kasy online.

Brak NIP na paragonie fiskalnym. Czy można to uzupełnić i wystawić nabywcy fakturę do paragonu?

Podatnik omyłkowo zaewidencjonował sprzedaż na kasie fiskalnej i wydał nabywcy paragon bez numeru NIP. Czy sprzedawca jest uprawniony zaewidencjonować tę pomyłkę w rejestrze korekt? Czy będzie mógł wystawić fakturę VAT z numerem NIP kontrahenta? 

REKLAMA