REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego - komentarz KIDP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 25 czerwca 2013 r. rząd przyjął projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, który zakłada deregulację zawodu doradcy podatkowego. O komentarz do proponowanych zmian poprosiliśmy Krajową Izbę Doradców Podatkowych (KIDP).

Celem przygotowanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości nowelizacji ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 213), jest zniesienie niektórych ograniczeń w podejmowaniu i wykonywaniu zawodu doradcy podatkowego oraz czynności doradztwa podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Deregulacja zawodu doradcy podatkowego

Nowe przepisy mają przede wszystkim umożliwić zawodowe wykonywanie większości czynności doradztwa podatkowego podmiotom innym niż podmioty dotychczas uprawnione tj. doradcy podatkowi, radcowie prawni, adwokaci, biegli rewidenci i podmioty uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W kompetencji osób, których kwalifikacje zostały zweryfikowane (licencjonowani doradcy podatkowi, adwokaci i radcowie prawni), pozostaną jedynie czynności polegające na reprezentowaniu podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach z zakresu ich (podatników, płatników i inkasentów) obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekuucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami.

REKLAMA

W wyniku nowelizacji ma nastąpić całkowita deregulacja takich czynności doradcy jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- udzielanie porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach

- egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami,

- prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz

- udzielanie im pomocy w tym zakresie,

- sporządzanie zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie),

Dodatkowo zakłada się wprowadzenie możliwości zwolnienia z egzaminu (dla osób które ukończyły studia, których program powstał we współpracy z organem nadającym uprawnienia), a także skrócenie praktyki z 2 lat do 6 miesięcy i rezygnacja z praktyki w Urzędzie Skarbowym.


Dla portalu Infor.pl przygotowane przez rząd zmiany komentuje Tomasz Miłek, Wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych


Krajowa Rada Doradców Podatkowych rozumie intencje projektodawcy w zakresie uproszczenia procedury uzyskania uprawnień doradcy podatkowego. Dlatego popieramy zmiany dotyczące egzaminów na doradcę podatkowego, które umożliwią zwolnienie z części egzaminu pisemnego absolwentów wybranych kierunków, bowiem zmiany w tym zakresie zaproponowane w projekcie są zgodne z reformą szkolnictwa wyższego. Popieramy również pomysł skrócenia praktyki zawodowej z 2 lat do 6 miesięcy, pod warunkiem, że będzie to więcej niż 8h tygodniowo (obecnie). Nie możemy natomiast popierać tych projektów deregulacyjnych, które burzą bezpieczeństwo majątkowe obywateli. Uważamy, że umożliwienie każdemu zainteresowanemu prowadzenia ewidencji podatkowych i przygotowania deklaracji podatkowych - tak jak przewiduje to projekt ustawy - jest posunięciem wysoce ryzykownym dla interesu podatnika i dla funkcjonowania systemu podatkowego ze względu na brak rękojmi bezpieczeństwa tych rozliczeń, zarówno dla obywateli i podmiotów gospodarczych, jak i Skarbu Państwa. Brak odpowiednich kwalifikacji może spowodować wprowadzenie podatnika w błąd, a to z kolei prowadzi do wielu negatywnych skutków nie tylko dla niego samego, ale także wobec budżetu państwa - może uszczuplić dochody budżetowe albo spowodować ich nieterminowy wpływ. Rzetelność usług świadczonych przez doradcę podatkowego gwarantują zweryfikowane kompetencje oraz zasady etyki, których naruszenie może skutkować pozbawieniem prawa do wykonywania zawodu.

Wbrew obiegowej opinii usługi doradców podatkowych są obecnie szeroko i łatwo dostępne. Dlatego uważamy, że deregulacja nie przyczyni się do zwiększenia dostępności naszych usług. Obecnie ok. 88 tys. podmiotów uprawnionych jest do wykonywania czynności doradztwa podatkowego w pełnym lub częściowym zakresie. Na tle innych państw UE liczba ta jest bardzo wysoka - jeden uprawniony podmiot przypada na ok. 440 mieszkańców (np. w Niemczech na ok. 950 mieszkańców). Jeżeli nie wystąpi znaczący wzrost liczby podmiotów gospodarczych, to na rynku nie będzie zapotrzebowania na większą liczbę osób świadczących usługi doradztwa podatkowego.

 

Przewidywany spadek cen usług doradztwa podatkowego po wprowadzeniu zmian deregulacyjnych oceniam jako argument trochę demagogiczny. Niższe ceny usług mogą być obecnie spowodowane wyłącznie rezygnacją z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej lub zaniechaniem przez świadczącego te usługi doskonalenia zawodowego. Oznacza to, że w przypadku błędu spowodowanego przez świadczącego usługę klient musiałby ponieść koszty związane z naprawą tego błędu. Doradcy podatkowi podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu OC, a także są zobowiązani do podnoszenia kwalifikacji, co w sposób wymierny chroni ich klientów przed ewentualnymi błędami lub skutkami błędów. W przypadku korzystania z usług osób nienależących do samorządu zawodowego - ryzyko będzie po stronie klienta. Obniżenie ceny usług możliwe jest zatem wyłącznie kosztem bezpieczeństwa majątkowego, odszkodowawczego klientów.

Samorząd doradców podatkowych, oprócz dbałości o zapewnienie fachowości i kompetencji w obszarze wyznaczonym przez państwo, kształtuje także pożądane postawy obywatelskie. W samorządzie dbamy o wizerunek profesjonalisty - wykonującego swój zawód w sferze wskazanej przez prawodawcę i zgodnie z oczekiwaniami społecznymi. Niewątpliwie, przynależność do grona osób wykonujących zawód zaufania publicznego nobilituje, lecz przede wszystkim nakłada olbrzymią odpowiedzialność. Poprzez samorząd kształtujemy postawy odzwierciedlające uznawane w zawodzie wartości, a kierując się zasadami etyki wyzwalamy pożądane zachowania społeczne. W tej mierze propozycje deregulacyjne nie stanowią zagrożenia dla zawodu doradcy podatkowego - jednego z 16 zawodów zaufania publicznego w Polsce. Kandydaci do zawodu nadal będą musieli spełnić określone ustawą wymagania, zdać egzamin państwowy i odbyć praktykę. Samorząd zawodowy - Krajowa Izba Doradców Podatkowych - dalej będzie czuwać nad prawidłowym wykonywaniem tego zawodu przez jego członków, dbając m.in. o przestrzeganie obowiązku ubezpieczenia OC, podnoszenia kwalifikacji i przestrzegania etyki zawodowej.

Nowe studia podatkowe pod patronatem KRDP

Doradcy podatkowi mają swoje święto

Zapraszamy na forum o podatkach

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA