REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować lokaty overnight

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa lokat overnight, które są ściągane na koniec dnia z rachunku bankowego firmy, a następnego dnia wracają. Jednostka (spółka akcyjna) nie ma utworzonego specjalnego konta bankowego na tę lokatę. Czy w ewidencji księgowej powinna utworzyć na nią specjalne konto analityczne? Jak w ogóle powinna wyglądać ewidencja księgowa takiej lokaty?

RADA

Jeśli lokata overnight wraca na ten sam rachunek następnego dnia, wówczas jednostka może w księgach rachunkowych ewidencjonować tylko kwotę odsetek, tj. wartość zwiększającą środki na rachunku bieżącym. W takim przypadku jednostka zwiększa wartość rachunku bankowego, a otrzymane odsetki ewidencjonuje jak przychody finansowe.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Lokata overnight to inaczej lokata nocna. Przy tego typu lokacie następuje przekazywanie do dyspozycji banku środków na rachunku bieżącym, które jednostka posiada w danym dniu, już po jego zakończeniu, do dnia następnego, tj. na całą noc. Stąd wzięła się też nazwa lokaty.

Następnego dnia roboczego, po dniu jej założenia w rachunku bieżącym, bank stawia do dyspozycji posiadacza rachunku lokatę wraz z odsetkami.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować

Jak wykazać w księgach wniesienie wkładu niepieniężnego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odsetki od środków pieniężnych na rachunkach bankowych, również od lokat overnight, są doliczane przez bank i zwiększają stan środków pieniężnych na danym rachunku bankowym. Jednostka zalicza wartość otrzymanych odsetek do przychodów finansowych. Odsetki należy ująć w momencie dopisania do rachunku bankowego.

Ewidencja lokat overnight może przebiegać dwojako, w zależności od tego, czy bank:

• pobiera środki na lokatę w ramach tego samego rachunku bankowego, tj. z rachunku bieżącego

• przekazuje środki z rachunku bieżącego na inny rachunek bankowy - rachunek lokat overnight.


Przykład

Jednostka posiada na koniec dnia (wtorek) 450 000 zł. Na koniec dnia bank przekazuje środki pieniężne z rachunku bieżącego na inny rachunek bankowy - lokaty overnight. Następnego dnia (środa) z innego rachunku bankowego bank przekazuje na rachunek bieżący jednostki kwotę lokaty overnight powiększoną o odsetki, w wysokości 450 060 zł, tj. 450 000 zł lokata plus 60 zł odsetki.

Ewidencja księgowa

1. Przekazywanie środków z rachunku bieżącego na rachunek lokaty overnight:

Wn „Inne rachunki bankowe” 450 000 zł

- w analityce lokata overnight

Ma „Rachunek bieżący” 450 000 zł

 

2. Wpływ lokaty overnight następnego dnia na rachunek bieżący jednostki:

Wn „Rachunek bieżący” 450 060 zł

Ma „Inne rachunki bankowe” 450 000 zł

- w analityce lokata overnight

Ma „Przychody finansowe - odsetki” 60 zł

W bilansie lokaty ujmuje się w zależności od terminu ich zapadalności jako:

• „Inne długoterminowe aktywa finansowe” - w przypadku lokat założonych w banku na okres dłuższy niż jeden rok,

• „Inne krótkoterminowe aktywa finansowe” - w przypadku lokat założonych w banku na okres od trzech miesięcy do jednego roku,

• „Inne środki pieniężne” - w przypadku lokat założonych w banku na okres do trzech miesięcy.

Jak ująć w księgach koszty postępowania sądowego

W związku z tym, że lokaty overnight są zakładane na noc lub noce (w weekend), tj. okres zapadalności lokaty jest krótszy niż trzy miesiące, dlatego należy ją zaprezentować w aktywach bilansu w pozycji B.III.1 lit. c) „Inwestycje krótkoterminowe - inne środki pieniężne”.

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA