REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach wniesienie wkładu niepieniężnego

Jerzy Rybka

REKLAMA

W zawiązanej przez dwóch wspólników spółce komandytowej jeden z nich jest osobą prawną, tj. spółką z o.o., drugi zaś osobą fizyczną. Komplementariuszem w zawiązanej spółce komandytowej jest spółka z o.o., natomiast komandytariuszem – osoba fizyczna. Wspólnicy wnoszą do spółki wkłady niepieniężne. Jak zaksięgować wniesienie wkładów?

Wspólnicy wnoszą do spółki wkłady o łącznej wartości 72 000 zł w następujący sposób:

REKLAMA

REKLAMA

- komplementariusz, tj. spółka z o.o., wnosi wkład pieniężny w kwocie 2000 zł oraz wkład niepieniężny w postaci zobowiązania do wykonywania na rzecz spółki komandytowej świadczeń polegających na zarządzaniu sprawami spółki oraz prowadzeniu jej bieżących spraw co najmniej przez pięć lat. Wkład niepieniężny wyceniono na 20 000 zł. Wkład pieniężny komplementariusza został wpłacony w całości;

- komandytariusz wnosi wkład pieniężny w wysokości 50 000 zł. Wkład komandytariusza zastał wpłacony w całości.


Jak należy zaksięgować wniesienie wkładów?


Sprawdź definicję aportu w Encyklopedii księgowego dostępnej na www.inforfk.pl


RADA

Nabycie udziałów za wkład niepieniężny w postaci świadczenia pracy spowoduje w spółce z o.o. zwiększenie aktywów finansowych oraz pozostałych przychodów operacyjnych. Nie pojawią się jednak żadne koszty, gdyż transakcja nie będzie wiązała się z wydaniem aktywów spółki. W jednostce otrzymującej wkład dojdzie do zwiększenia kapitału podstawowego oraz rozrachunków ze wspólnikami. Rozrachunek będzie sukcesywnie zmniejszany w miarę wykonywania pracy w korespondencji z kosztami z tytułu wynagrodzeń.

REKLAMA


UZASADNIENIE

Spółka komandytowa to spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa spółki komandytowej powinna zawierać następujące elementy:

• firmę i siedzibę spółki,

• przedmiot działalności spółki,

• czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,

• oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość,

• oznaczony kwotowo zakres odpowiedzialności każdego komandytariusza wobec wierzycieli, czyli tzw. sumę komandytową.


UWAGA!

Umowa spółki komandytowej powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.


Umowa spółki musi zawierać oznaczenie wkładów, które mogą mieć charakter zarówno pieniężny, jak i niepieniężny. Świadczenie pracy bądź usług nie może być przedmiotem wkładu jedynie do spółki kapitałowej. Spółka komandytowa jest spółką osobową, w której taki wkład jest dopuszczalny. Komplementariusze mogą wnosić tego typu wkłady zawsze. Kodeks spółek handlowych w art. 107 wprowadza jednak ograniczenie dla komandytariuszy.

Jak ująć w księgach opłaty za użytkowanie wieczyste

Jak ująć w księgach koszty postępowania sądowego

Zobowiązania do wykonania pracy lub świadczenia usług na rzecz spółki nie mogą stanowić wkładu komandytariusza do spółki, chyba że wartość innych jego wkładów do spółki nie jest niższa od wysokości sumy komandytowej.

Jeżeli wkładem komandytariusza do spółki jest w całości lub w części świadczenie niepieniężne, umowa spółki określa przedmiot tego świadczenia (aport), jego wartość, jak również osobę wspólnika wnoszącego takie świadczenie niepieniężne.

W powstającej spółce komandytowej wspólnicy deklarują i wnoszą wkłady, które odnoszone są na kapitał podstawowy. Kapitał podstawowy jest wykazywany w wartości zadeklarowanej, nawet jeżeli wkłady nie zostaną wniesione. W przypadku spółek osobowych kapitał podstawowy nie podlega ujawnieniu w KRS. Ujawnieniu podlega tylko suma komandytowa. Artykuł 50 Kodeksu spółek handlowych przewiduje, że kapitał spółki osobowej odpowiada wartości wkładów rzeczywiście wniesionych, nie zaś zadeklarowanych. Mając jednak na uwadze zasadę przewagi treści ekonomicznej nad formą prawną, zadeklarowane, ale niewniesione wkłady mogą być wykazywane jako „Należne wpłaty na kapitał podstawowy”. Wartość ujęta na koncie „Należne wpłaty na kapitał podstawowy” ze znakiem ujemnym pomniejsza wartość kapitałów jako całość.

 

Rozliczenie wniesienia wkładów, zarówno pieniężnych, jak i niepieniężnych, w księgach rachunkowych drugostronnie odbywa się poprzez wykorzystywanie konta rozrachunkowego „Rozrachunki ze wspólnikami”. Warto korzystać z tego konta, nawet jeżeli wartość rynkowa zadeklarowanych wkładów będzie taka sama jak wniesionych. Uporządkuje to kwestię rozliczeń ze wspólnikami. W analizowanym przykładzie do spółki wnoszony jest wkład niepieniężny w postaci świadczenia pracy przez okres pięciu lat. Dopóki świadczenie nie będzie wykonane w całości, na koncie „Rozrachunki ze wspólnikami” będzie wykazywane saldo. Saldo będzie ulegało zmniejszeniu sukcesywnie, wraz z wykonywaną przez komplementariusza pracą na rzecz spółki. Wykonywanie usług na rzecz spółki drugostronnie powinno być wykazywane na koncie „Wynagrodzenia”.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że wartość zaewidencjonowanych w ten sposób kosztów nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów w rozliczeniu podatkowym. W spółce także nie powstanie nieodpłatne świadczenie (komplementariusz nie będzie pobierał wynagrodzenia) z racji powstania świadczenia wzajemnego.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować

W spółce z o.o. będącej komplementariuszem powstaną aktywa w postaci „Długoterminowych aktywów finansowych”, w wartości odpowiadającej wartości nominalnej udziałów. W części, która została pokryta wkładem niepieniężnym, jednostka powinna rozpoznać pozostałe przychody operacyjne. Nie powstanie tutaj koszt z racji tego, że spółka nie wyda żadnego składnika majątku. Przychód będzie zwolniony z opodatkowania, gdyż takim zwolnieniem objęte są wkłady do spółek innych niż kapitałowe.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 102-110 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1342

Jerzy Rybka

główny księgowy w sp. z o.o., licencja MF, wykładowca na kursach księgowości

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA