REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach wniesienie wkładu niepieniężnego

Jerzy Rybka

REKLAMA

W zawiązanej przez dwóch wspólników spółce komandytowej jeden z nich jest osobą prawną, tj. spółką z o.o., drugi zaś osobą fizyczną. Komplementariuszem w zawiązanej spółce komandytowej jest spółka z o.o., natomiast komandytariuszem – osoba fizyczna. Wspólnicy wnoszą do spółki wkłady niepieniężne. Jak zaksięgować wniesienie wkładów?

Wspólnicy wnoszą do spółki wkłady o łącznej wartości 72 000 zł w następujący sposób:

REKLAMA

Autopromocja

- komplementariusz, tj. spółka z o.o., wnosi wkład pieniężny w kwocie 2000 zł oraz wkład niepieniężny w postaci zobowiązania do wykonywania na rzecz spółki komandytowej świadczeń polegających na zarządzaniu sprawami spółki oraz prowadzeniu jej bieżących spraw co najmniej przez pięć lat. Wkład niepieniężny wyceniono na 20 000 zł. Wkład pieniężny komplementariusza został wpłacony w całości;

- komandytariusz wnosi wkład pieniężny w wysokości 50 000 zł. Wkład komandytariusza zastał wpłacony w całości.


Jak należy zaksięgować wniesienie wkładów?


Sprawdź definicję aportu w Encyklopedii księgowego dostępnej na www.inforfk.pl


RADA

Nabycie udziałów za wkład niepieniężny w postaci świadczenia pracy spowoduje w spółce z o.o. zwiększenie aktywów finansowych oraz pozostałych przychodów operacyjnych. Nie pojawią się jednak żadne koszty, gdyż transakcja nie będzie wiązała się z wydaniem aktywów spółki. W jednostce otrzymującej wkład dojdzie do zwiększenia kapitału podstawowego oraz rozrachunków ze wspólnikami. Rozrachunek będzie sukcesywnie zmniejszany w miarę wykonywania pracy w korespondencji z kosztami z tytułu wynagrodzeń.


UZASADNIENIE

Spółka komandytowa to spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa spółki komandytowej powinna zawierać następujące elementy:

• firmę i siedzibę spółki,

• przedmiot działalności spółki,

• czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,

• oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość,

• oznaczony kwotowo zakres odpowiedzialności każdego komandytariusza wobec wierzycieli, czyli tzw. sumę komandytową.


UWAGA!

Umowa spółki komandytowej powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.


Umowa spółki musi zawierać oznaczenie wkładów, które mogą mieć charakter zarówno pieniężny, jak i niepieniężny. Świadczenie pracy bądź usług nie może być przedmiotem wkładu jedynie do spółki kapitałowej. Spółka komandytowa jest spółką osobową, w której taki wkład jest dopuszczalny. Komplementariusze mogą wnosić tego typu wkłady zawsze. Kodeks spółek handlowych w art. 107 wprowadza jednak ograniczenie dla komandytariuszy.

Jak ująć w księgach opłaty za użytkowanie wieczyste

Jak ująć w księgach koszty postępowania sądowego

Zobowiązania do wykonania pracy lub świadczenia usług na rzecz spółki nie mogą stanowić wkładu komandytariusza do spółki, chyba że wartość innych jego wkładów do spółki nie jest niższa od wysokości sumy komandytowej.

Jeżeli wkładem komandytariusza do spółki jest w całości lub w części świadczenie niepieniężne, umowa spółki określa przedmiot tego świadczenia (aport), jego wartość, jak również osobę wspólnika wnoszącego takie świadczenie niepieniężne.

W powstającej spółce komandytowej wspólnicy deklarują i wnoszą wkłady, które odnoszone są na kapitał podstawowy. Kapitał podstawowy jest wykazywany w wartości zadeklarowanej, nawet jeżeli wkłady nie zostaną wniesione. W przypadku spółek osobowych kapitał podstawowy nie podlega ujawnieniu w KRS. Ujawnieniu podlega tylko suma komandytowa. Artykuł 50 Kodeksu spółek handlowych przewiduje, że kapitał spółki osobowej odpowiada wartości wkładów rzeczywiście wniesionych, nie zaś zadeklarowanych. Mając jednak na uwadze zasadę przewagi treści ekonomicznej nad formą prawną, zadeklarowane, ale niewniesione wkłady mogą być wykazywane jako „Należne wpłaty na kapitał podstawowy”. Wartość ujęta na koncie „Należne wpłaty na kapitał podstawowy” ze znakiem ujemnym pomniejsza wartość kapitałów jako całość.

 

REKLAMA

Rozliczenie wniesienia wkładów, zarówno pieniężnych, jak i niepieniężnych, w księgach rachunkowych drugostronnie odbywa się poprzez wykorzystywanie konta rozrachunkowego „Rozrachunki ze wspólnikami”. Warto korzystać z tego konta, nawet jeżeli wartość rynkowa zadeklarowanych wkładów będzie taka sama jak wniesionych. Uporządkuje to kwestię rozliczeń ze wspólnikami. W analizowanym przykładzie do spółki wnoszony jest wkład niepieniężny w postaci świadczenia pracy przez okres pięciu lat. Dopóki świadczenie nie będzie wykonane w całości, na koncie „Rozrachunki ze wspólnikami” będzie wykazywane saldo. Saldo będzie ulegało zmniejszeniu sukcesywnie, wraz z wykonywaną przez komplementariusza pracą na rzecz spółki. Wykonywanie usług na rzecz spółki drugostronnie powinno być wykazywane na koncie „Wynagrodzenia”.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że wartość zaewidencjonowanych w ten sposób kosztów nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów w rozliczeniu podatkowym. W spółce także nie powstanie nieodpłatne świadczenie (komplementariusz nie będzie pobierał wynagrodzenia) z racji powstania świadczenia wzajemnego.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować

W spółce z o.o. będącej komplementariuszem powstaną aktywa w postaci „Długoterminowych aktywów finansowych”, w wartości odpowiadającej wartości nominalnej udziałów. W części, która została pokryta wkładem niepieniężnym, jednostka powinna rozpoznać pozostałe przychody operacyjne. Nie powstanie tutaj koszt z racji tego, że spółka nie wyda żadnego składnika majątku. Przychód będzie zwolniony z opodatkowania, gdyż takim zwolnieniem objęte są wkłady do spółek innych niż kapitałowe.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 102-110 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1342

Jerzy Rybka

główny księgowy w sp. z o.o., licencja MF, wykładowca na kursach księgowości

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA