REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach wniesienie wkładu niepieniężnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Rybka

REKLAMA

W zawiązanej przez dwóch wspólników spółce komandytowej jeden z nich jest osobą prawną, tj. spółką z o.o., drugi zaś osobą fizyczną. Komplementariuszem w zawiązanej spółce komandytowej jest spółka z o.o., natomiast komandytariuszem – osoba fizyczna. Wspólnicy wnoszą do spółki wkłady niepieniężne. Jak zaksięgować wniesienie wkładów?

Wspólnicy wnoszą do spółki wkłady o łącznej wartości 72 000 zł w następujący sposób:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- komplementariusz, tj. spółka z o.o., wnosi wkład pieniężny w kwocie 2000 zł oraz wkład niepieniężny w postaci zobowiązania do wykonywania na rzecz spółki komandytowej świadczeń polegających na zarządzaniu sprawami spółki oraz prowadzeniu jej bieżących spraw co najmniej przez pięć lat. Wkład niepieniężny wyceniono na 20 000 zł. Wkład pieniężny komplementariusza został wpłacony w całości;

- komandytariusz wnosi wkład pieniężny w wysokości 50 000 zł. Wkład komandytariusza zastał wpłacony w całości.


Jak należy zaksięgować wniesienie wkładów?


Sprawdź definicję aportu w Encyklopedii księgowego dostępnej na www.inforfk.pl


RADA

Nabycie udziałów za wkład niepieniężny w postaci świadczenia pracy spowoduje w spółce z o.o. zwiększenie aktywów finansowych oraz pozostałych przychodów operacyjnych. Nie pojawią się jednak żadne koszty, gdyż transakcja nie będzie wiązała się z wydaniem aktywów spółki. W jednostce otrzymującej wkład dojdzie do zwiększenia kapitału podstawowego oraz rozrachunków ze wspólnikami. Rozrachunek będzie sukcesywnie zmniejszany w miarę wykonywania pracy w korespondencji z kosztami z tytułu wynagrodzeń.

REKLAMA


UZASADNIENIE

Spółka komandytowa to spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa spółki komandytowej powinna zawierać następujące elementy:

• firmę i siedzibę spółki,

• przedmiot działalności spółki,

• czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,

• oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość,

• oznaczony kwotowo zakres odpowiedzialności każdego komandytariusza wobec wierzycieli, czyli tzw. sumę komandytową.


UWAGA!

Umowa spółki komandytowej powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.


Umowa spółki musi zawierać oznaczenie wkładów, które mogą mieć charakter zarówno pieniężny, jak i niepieniężny. Świadczenie pracy bądź usług nie może być przedmiotem wkładu jedynie do spółki kapitałowej. Spółka komandytowa jest spółką osobową, w której taki wkład jest dopuszczalny. Komplementariusze mogą wnosić tego typu wkłady zawsze. Kodeks spółek handlowych w art. 107 wprowadza jednak ograniczenie dla komandytariuszy.

Jak ująć w księgach opłaty za użytkowanie wieczyste

Jak ująć w księgach koszty postępowania sądowego

Zobowiązania do wykonania pracy lub świadczenia usług na rzecz spółki nie mogą stanowić wkładu komandytariusza do spółki, chyba że wartość innych jego wkładów do spółki nie jest niższa od wysokości sumy komandytowej.

Jeżeli wkładem komandytariusza do spółki jest w całości lub w części świadczenie niepieniężne, umowa spółki określa przedmiot tego świadczenia (aport), jego wartość, jak również osobę wspólnika wnoszącego takie świadczenie niepieniężne.

W powstającej spółce komandytowej wspólnicy deklarują i wnoszą wkłady, które odnoszone są na kapitał podstawowy. Kapitał podstawowy jest wykazywany w wartości zadeklarowanej, nawet jeżeli wkłady nie zostaną wniesione. W przypadku spółek osobowych kapitał podstawowy nie podlega ujawnieniu w KRS. Ujawnieniu podlega tylko suma komandytowa. Artykuł 50 Kodeksu spółek handlowych przewiduje, że kapitał spółki osobowej odpowiada wartości wkładów rzeczywiście wniesionych, nie zaś zadeklarowanych. Mając jednak na uwadze zasadę przewagi treści ekonomicznej nad formą prawną, zadeklarowane, ale niewniesione wkłady mogą być wykazywane jako „Należne wpłaty na kapitał podstawowy”. Wartość ujęta na koncie „Należne wpłaty na kapitał podstawowy” ze znakiem ujemnym pomniejsza wartość kapitałów jako całość.

 

Rozliczenie wniesienia wkładów, zarówno pieniężnych, jak i niepieniężnych, w księgach rachunkowych drugostronnie odbywa się poprzez wykorzystywanie konta rozrachunkowego „Rozrachunki ze wspólnikami”. Warto korzystać z tego konta, nawet jeżeli wartość rynkowa zadeklarowanych wkładów będzie taka sama jak wniesionych. Uporządkuje to kwestię rozliczeń ze wspólnikami. W analizowanym przykładzie do spółki wnoszony jest wkład niepieniężny w postaci świadczenia pracy przez okres pięciu lat. Dopóki świadczenie nie będzie wykonane w całości, na koncie „Rozrachunki ze wspólnikami” będzie wykazywane saldo. Saldo będzie ulegało zmniejszeniu sukcesywnie, wraz z wykonywaną przez komplementariusza pracą na rzecz spółki. Wykonywanie usług na rzecz spółki drugostronnie powinno być wykazywane na koncie „Wynagrodzenia”.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że wartość zaewidencjonowanych w ten sposób kosztów nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów w rozliczeniu podatkowym. W spółce także nie powstanie nieodpłatne świadczenie (komplementariusz nie będzie pobierał wynagrodzenia) z racji powstania świadczenia wzajemnego.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować

W spółce z o.o. będącej komplementariuszem powstaną aktywa w postaci „Długoterminowych aktywów finansowych”, w wartości odpowiadającej wartości nominalnej udziałów. W części, która została pokryta wkładem niepieniężnym, jednostka powinna rozpoznać pozostałe przychody operacyjne. Nie powstanie tutaj koszt z racji tego, że spółka nie wyda żadnego składnika majątku. Przychód będzie zwolniony z opodatkowania, gdyż takim zwolnieniem objęte są wkłady do spółek innych niż kapitałowe.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 102-110 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1342

Jerzy Rybka

główny księgowy w sp. z o.o., licencja MF, wykładowca na kursach księgowości

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA