REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach wniesienie wkładu niepieniężnego

Jerzy Rybka

REKLAMA

W zawiązanej przez dwóch wspólników spółce komandytowej jeden z nich jest osobą prawną, tj. spółką z o.o., drugi zaś osobą fizyczną. Komplementariuszem w zawiązanej spółce komandytowej jest spółka z o.o., natomiast komandytariuszem – osoba fizyczna. Wspólnicy wnoszą do spółki wkłady niepieniężne. Jak zaksięgować wniesienie wkładów?

Wspólnicy wnoszą do spółki wkłady o łącznej wartości 72 000 zł w następujący sposób:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- komplementariusz, tj. spółka z o.o., wnosi wkład pieniężny w kwocie 2000 zł oraz wkład niepieniężny w postaci zobowiązania do wykonywania na rzecz spółki komandytowej świadczeń polegających na zarządzaniu sprawami spółki oraz prowadzeniu jej bieżących spraw co najmniej przez pięć lat. Wkład niepieniężny wyceniono na 20 000 zł. Wkład pieniężny komplementariusza został wpłacony w całości;

- komandytariusz wnosi wkład pieniężny w wysokości 50 000 zł. Wkład komandytariusza zastał wpłacony w całości.


Jak należy zaksięgować wniesienie wkładów?


Sprawdź definicję aportu w Encyklopedii księgowego dostępnej na www.inforfk.pl


RADA

Nabycie udziałów za wkład niepieniężny w postaci świadczenia pracy spowoduje w spółce z o.o. zwiększenie aktywów finansowych oraz pozostałych przychodów operacyjnych. Nie pojawią się jednak żadne koszty, gdyż transakcja nie będzie wiązała się z wydaniem aktywów spółki. W jednostce otrzymującej wkład dojdzie do zwiększenia kapitału podstawowego oraz rozrachunków ze wspólnikami. Rozrachunek będzie sukcesywnie zmniejszany w miarę wykonywania pracy w korespondencji z kosztami z tytułu wynagrodzeń.

REKLAMA


UZASADNIENIE

Spółka komandytowa to spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa spółki komandytowej powinna zawierać następujące elementy:

• firmę i siedzibę spółki,

• przedmiot działalności spółki,

• czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,

• oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość,

• oznaczony kwotowo zakres odpowiedzialności każdego komandytariusza wobec wierzycieli, czyli tzw. sumę komandytową.


UWAGA!

Umowa spółki komandytowej powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.


Umowa spółki musi zawierać oznaczenie wkładów, które mogą mieć charakter zarówno pieniężny, jak i niepieniężny. Świadczenie pracy bądź usług nie może być przedmiotem wkładu jedynie do spółki kapitałowej. Spółka komandytowa jest spółką osobową, w której taki wkład jest dopuszczalny. Komplementariusze mogą wnosić tego typu wkłady zawsze. Kodeks spółek handlowych w art. 107 wprowadza jednak ograniczenie dla komandytariuszy.

Jak ująć w księgach opłaty za użytkowanie wieczyste

Jak ująć w księgach koszty postępowania sądowego

Zobowiązania do wykonania pracy lub świadczenia usług na rzecz spółki nie mogą stanowić wkładu komandytariusza do spółki, chyba że wartość innych jego wkładów do spółki nie jest niższa od wysokości sumy komandytowej.

Jeżeli wkładem komandytariusza do spółki jest w całości lub w części świadczenie niepieniężne, umowa spółki określa przedmiot tego świadczenia (aport), jego wartość, jak również osobę wspólnika wnoszącego takie świadczenie niepieniężne.

W powstającej spółce komandytowej wspólnicy deklarują i wnoszą wkłady, które odnoszone są na kapitał podstawowy. Kapitał podstawowy jest wykazywany w wartości zadeklarowanej, nawet jeżeli wkłady nie zostaną wniesione. W przypadku spółek osobowych kapitał podstawowy nie podlega ujawnieniu w KRS. Ujawnieniu podlega tylko suma komandytowa. Artykuł 50 Kodeksu spółek handlowych przewiduje, że kapitał spółki osobowej odpowiada wartości wkładów rzeczywiście wniesionych, nie zaś zadeklarowanych. Mając jednak na uwadze zasadę przewagi treści ekonomicznej nad formą prawną, zadeklarowane, ale niewniesione wkłady mogą być wykazywane jako „Należne wpłaty na kapitał podstawowy”. Wartość ujęta na koncie „Należne wpłaty na kapitał podstawowy” ze znakiem ujemnym pomniejsza wartość kapitałów jako całość.

 

Rozliczenie wniesienia wkładów, zarówno pieniężnych, jak i niepieniężnych, w księgach rachunkowych drugostronnie odbywa się poprzez wykorzystywanie konta rozrachunkowego „Rozrachunki ze wspólnikami”. Warto korzystać z tego konta, nawet jeżeli wartość rynkowa zadeklarowanych wkładów będzie taka sama jak wniesionych. Uporządkuje to kwestię rozliczeń ze wspólnikami. W analizowanym przykładzie do spółki wnoszony jest wkład niepieniężny w postaci świadczenia pracy przez okres pięciu lat. Dopóki świadczenie nie będzie wykonane w całości, na koncie „Rozrachunki ze wspólnikami” będzie wykazywane saldo. Saldo będzie ulegało zmniejszeniu sukcesywnie, wraz z wykonywaną przez komplementariusza pracą na rzecz spółki. Wykonywanie usług na rzecz spółki drugostronnie powinno być wykazywane na koncie „Wynagrodzenia”.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że wartość zaewidencjonowanych w ten sposób kosztów nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów w rozliczeniu podatkowym. W spółce także nie powstanie nieodpłatne świadczenie (komplementariusz nie będzie pobierał wynagrodzenia) z racji powstania świadczenia wzajemnego.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować

W spółce z o.o. będącej komplementariuszem powstaną aktywa w postaci „Długoterminowych aktywów finansowych”, w wartości odpowiadającej wartości nominalnej udziałów. W części, która została pokryta wkładem niepieniężnym, jednostka powinna rozpoznać pozostałe przychody operacyjne. Nie powstanie tutaj koszt z racji tego, że spółka nie wyda żadnego składnika majątku. Przychód będzie zwolniony z opodatkowania, gdyż takim zwolnieniem objęte są wkłady do spółek innych niż kapitałowe.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 102-110 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1342

Jerzy Rybka

główny księgowy w sp. z o.o., licencja MF, wykładowca na kursach księgowości

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA