Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować
REKLAMA
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą ma prawo w każdej chwili podjąć decyzję o wycofaniu danego składnika majątkowego z działalności gospodarczej i przeznaczeniu go np. na potrzeby osobiste. W takiej sytuacji np. dokumentem LT (likwidacja środka trwałego) wyksięgowujemy wartość początkową środka trwałego i umorzenie dokonane do dnia wycofania go z działalności. Jeśli środek trwały nie jest w pełni umorzony, wówczas nieumorzoną część wartości początkowej należy zaliczyć do pozostałych kosztów operacyjnych.
REKLAMA
Jeżeli jednak środek trwały jest całkowicie umorzony, wówczas następuje jego wyksięgowanie poprzez ewidencję na stronie Ma konta „Środki trwałe” oraz przeniesienie wartości umorzenia na stronę Wn konta „Umorzenie”.
Wycofanie środka trwałego należy udokumentować - poza wystawieniem dokumentu LT - także protokołem likwidacji, podając przyczynę usunięcia środka trwałego z ewidencji.
Jak ująć w księgach koszty postępowania sądowego
Jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na świadczenia pracownicze
W przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego (przeniesienia z firmy do użytku na potrzeby osobiste) w ewidencji środków trwałych należy wykreślić ten składnik majątku, podając m.in. datę i przyczynę jego wycofania.
Uwaga
Przekazanie składnika majątku przedsiębiorstwa na cele osobiste należy odpowiednio udokumentować.
W związku z tym należy z takiej czynności sporządzić protokół, na podstawie którego podatnik wykreśli składnik majątku z ewidencji środków trwałych (z właściwą adnotacją).
Przykład
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą kupiła w 1998 r. lokal użytkowy o wartości netto 300 000 zł. Był on amortyzowany stawką 2,5%.
W ewidencji środków trwałych na dzień 31 stycznia 2013 r. wartości lokalu użytkowego przedstawiały się następująco:
• wartość początkowa 300 000 zł
• umorzenie 105 000 zł
• wartość netto (wartość nieumorzona) 195 000 zł
Ewidencja księgowa
1. Likwidacja środka w związku z wycofanie z działalności gospodarczej:
a) wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia
Wn „Umorzenie środków trwałych” 105 000
- w analityce budynki niemieszkalne - lokale
Ma „Środki trwałe” 105 000
- w analityce budynki niemieszkalne - lokale
b) wyksięgowanie niezamortyzowanej wartości środka trwałego
Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 195 000
Ma „Środki trwałe” 195 000
- w analityce budynki niemieszkalne - lokale
Remont czy ulepszenie środka trwałego
• art. 10 ust. 2 pkt 3, art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 21
• art. 2 pkt 14, art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35
Joanna Gawrońska
biegły rewident
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat