REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na świadczenia pracownicze

Izabela Szczepankiewicz Elżbieta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdź, jak należy prawidłowo ustalić i jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na przyszłe świadczenia na rzecz pracowników.

Podczas szacowania kwoty rezerwy na przyszłe świadczenia na rzecz pracowników należy uwzględniać wszystkie obowiązkowe obciążenia pracodawcy wynikające z obowiązujących na dzień jej szacowania przepisów prawa (np. składki emerytalne, składki rentowe i inne).

REKLAMA

Autopromocja

Rezerwy powinny uwzględniać zdarzenia przyszłe, które mogą wpłynąć na wysokość kwoty niezbędnej do wypełnienia przez jednostkę obowiązku świadczenia, jeśli istnieją wystarczające i obiektywne dowody na to, że zdarzenia te nastąpią.

Przy szacowaniu wysokości rezerw należy stosować zasadę ostrożności, aby koszty lub zobowiązania nie zostały zaniżone. Zgodnie z zasadą istotności trzeba brać pod uwagę zmiany wartości pieniądza w czasie, stosując stopę dyskontową rynkowych stóp zwrotu z wysoko ocenianych obligacji przedsiębiorstw lub rynkowych stóp zwrotu z obligacji skarbowych. Przy stosowaniu dyskonta wartość bilansowa rezerwy rośnie w każdym okresie wraz z upływem czasu. Zgodnie z KSR nr 6 wzrost ten jest ujmowany jako koszt finansowy w rachunku zysków i strat.

Jak księgować wydatki na napoje i posiłki dla pracowników

Karnety sportowe dla pracowników - podatki, składki ZUS, ewidencja w księgach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład 1

W jednostce „A” z dniem 1 stycznia 20XX r. zatrudniono głównego księgowego. Zgodnie z obowiązującymi w jednostce przepisami pracownikowi przysługuje po pięciu latach od dnia zatrudnienia, czyli w 20XX + 5, nagroda jubileuszowa w wysokości 150% jego wynagrodzenia. W roku 20XX średnie wynagrodzenie pracownika wynosi 10 000 zł za miesiąc. Jednostka planuje stały wzrost płac o 5% rocznie.

1. Kwota odprawy emerytalnej na dzień wymagalności wynosi 12 762,82 zł (10 000 zł x 1,05 x 1,05 x 1,05 x 1,05 x 1,05).

2. Przyszła wysokość odprawy wynosi 19 144,23 zł (150% x 12 762,82 zł).

3. Przyszła wysokość odprawy przypadająca na jeden rok zatrudnienia wynosi 3828,85 (19 144,23 : 5 lat).

4. Wartość odpisu biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w 20XX r. wynosi 3828,85 zł:

Wn „Koszty zarządu” 3 828,85

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów biernych” 3 828,85

5. Wypłata nagrody po 5 latach:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów biernych” 12 762,82

Ma „Rachunek bankowy” 12 762,82

 

Przykład 2

Na koniec 20XX r. jednostka „B” posiadała rezerwę na odprawy emerytalne w kwocie 178 000 zł. W styczniu 20XX + 1 na podstawie zmian regulaminu wynagrodzeń skalkulowano, że łączna wartość odpraw emerytalnych wyniesie 222 000 zł.

W marcu pięciu pracowników złożyło wypowiedzenia. Dla trzech z nich była oszacowana rezerwa na odprawy emerytalne w kwocie 19 800 zł. W czerwcu powstało zobowiązanie z tytułu odpraw emerytalnych należnych tym pracownikom w wysokości 31 000 zł. Kwota utworzonej rezerwy na ten cel wynosi 31 000 zł. Jednostka ewidencjonuje koszty równolegle w zespole „4” i „5”.

Ewidencja księgowa

1. Ujmowanie w księgach rachunkowych rezerw na świadczenia emerytalne i podobne:

Wn odpowiednie konta zespołu „5” 44 000

Ma „Rezerwy na odprawy emerytalne” 44 000

2. Wyksięgowanie rezerw na odprawy emerytalne:

Wn „Rezerwy na odprawy emerytalne” 19 800

Ma odpowiednie konta zespołu „5” 19 800

3. Powstanie zobowiązań z tytułu odpraw emerytalnych:

Wn „Wynagrodzenia” 31 000

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 31 000

4. Wyksięgowanie wykorzystanej części rezerw z tytułu odpraw emerytalnych:

Wn „Rezerwy na odprawy emerytalne” 31 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 31 000

Wartość rezerw wykazywanych w sprawozdaniach finansowych w 20XX + 1 r. wynosi 171 200 zł (178 000 zł + 44 000 zł -19 800 zł - 31 000 zł).


dr Elżbieta Izabela Szczepankiewicz

Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, audytor wewnętrzny

 
Podstawa prawna:

• KSR nr 6 „Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe”

• uchwała nr 7/08 Komitetu Standardów Rachunkowości z 14 października 2008 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA