REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na świadczenia pracownicze

Izabela Szczepankiewicz Elżbieta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdź, jak należy prawidłowo ustalić i jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na przyszłe świadczenia na rzecz pracowników.

Podczas szacowania kwoty rezerwy na przyszłe świadczenia na rzecz pracowników należy uwzględniać wszystkie obowiązkowe obciążenia pracodawcy wynikające z obowiązujących na dzień jej szacowania przepisów prawa (np. składki emerytalne, składki rentowe i inne).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rezerwy powinny uwzględniać zdarzenia przyszłe, które mogą wpłynąć na wysokość kwoty niezbędnej do wypełnienia przez jednostkę obowiązku świadczenia, jeśli istnieją wystarczające i obiektywne dowody na to, że zdarzenia te nastąpią.

Przy szacowaniu wysokości rezerw należy stosować zasadę ostrożności, aby koszty lub zobowiązania nie zostały zaniżone. Zgodnie z zasadą istotności trzeba brać pod uwagę zmiany wartości pieniądza w czasie, stosując stopę dyskontową rynkowych stóp zwrotu z wysoko ocenianych obligacji przedsiębiorstw lub rynkowych stóp zwrotu z obligacji skarbowych. Przy stosowaniu dyskonta wartość bilansowa rezerwy rośnie w każdym okresie wraz z upływem czasu. Zgodnie z KSR nr 6 wzrost ten jest ujmowany jako koszt finansowy w rachunku zysków i strat.

Jak księgować wydatki na napoje i posiłki dla pracowników

REKLAMA

Karnety sportowe dla pracowników - podatki, składki ZUS, ewidencja w księgach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład 1

W jednostce „A” z dniem 1 stycznia 20XX r. zatrudniono głównego księgowego. Zgodnie z obowiązującymi w jednostce przepisami pracownikowi przysługuje po pięciu latach od dnia zatrudnienia, czyli w 20XX + 5, nagroda jubileuszowa w wysokości 150% jego wynagrodzenia. W roku 20XX średnie wynagrodzenie pracownika wynosi 10 000 zł za miesiąc. Jednostka planuje stały wzrost płac o 5% rocznie.

1. Kwota odprawy emerytalnej na dzień wymagalności wynosi 12 762,82 zł (10 000 zł x 1,05 x 1,05 x 1,05 x 1,05 x 1,05).

2. Przyszła wysokość odprawy wynosi 19 144,23 zł (150% x 12 762,82 zł).

3. Przyszła wysokość odprawy przypadająca na jeden rok zatrudnienia wynosi 3828,85 (19 144,23 : 5 lat).

4. Wartość odpisu biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w 20XX r. wynosi 3828,85 zł:

Wn „Koszty zarządu” 3 828,85

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów biernych” 3 828,85

5. Wypłata nagrody po 5 latach:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów biernych” 12 762,82

Ma „Rachunek bankowy” 12 762,82

 

Przykład 2

Na koniec 20XX r. jednostka „B” posiadała rezerwę na odprawy emerytalne w kwocie 178 000 zł. W styczniu 20XX + 1 na podstawie zmian regulaminu wynagrodzeń skalkulowano, że łączna wartość odpraw emerytalnych wyniesie 222 000 zł.

W marcu pięciu pracowników złożyło wypowiedzenia. Dla trzech z nich była oszacowana rezerwa na odprawy emerytalne w kwocie 19 800 zł. W czerwcu powstało zobowiązanie z tytułu odpraw emerytalnych należnych tym pracownikom w wysokości 31 000 zł. Kwota utworzonej rezerwy na ten cel wynosi 31 000 zł. Jednostka ewidencjonuje koszty równolegle w zespole „4” i „5”.

Ewidencja księgowa

1. Ujmowanie w księgach rachunkowych rezerw na świadczenia emerytalne i podobne:

Wn odpowiednie konta zespołu „5” 44 000

Ma „Rezerwy na odprawy emerytalne” 44 000

2. Wyksięgowanie rezerw na odprawy emerytalne:

Wn „Rezerwy na odprawy emerytalne” 19 800

Ma odpowiednie konta zespołu „5” 19 800

3. Powstanie zobowiązań z tytułu odpraw emerytalnych:

Wn „Wynagrodzenia” 31 000

Ma „Rozrachunki z pracownikami” 31 000

4. Wyksięgowanie wykorzystanej części rezerw z tytułu odpraw emerytalnych:

Wn „Rezerwy na odprawy emerytalne” 31 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 31 000

Wartość rezerw wykazywanych w sprawozdaniach finansowych w 20XX + 1 r. wynosi 171 200 zł (178 000 zł + 44 000 zł -19 800 zł - 31 000 zł).


dr Elżbieta Izabela Szczepankiewicz

Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, audytor wewnętrzny

 
Podstawa prawna:

• KSR nr 6 „Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe”

• uchwała nr 7/08 Komitetu Standardów Rachunkowości z 14 października 2008 r.

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA