REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych

Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych / Fot. Fotolia
Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy firmą świadczącą usługi budowlane. Zatrudniliśmy w tym miesiącu dwóch nowych pracowników. Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych koszty obowiązkowego szkolenia BHP? Czy możemy je zakwalifikować jako koszty podatkowe?

RADA

Koszty obowiązkowych szkoleń dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy ewidencjonuje się na koncie 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” i/lub na koncie 550 „Koszty zarządu”. Koszty szkoleń BHP pracowników są kosztami uzyskania przychodów. Szczegóły – w uzasadnieniu.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Na pracodawcy ciążą obowiązki związane z zatrudnieniem nowego pracownika. Osoba przyjmowana do pracy nie tylko podlega wstępnym badaniom lekarskim (zgodnie z art. 229 Kodeksu pracy), ale również powinna odbyć wstępne szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z art. 2373 § 2 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie. Szkolenie pracownika przed dopuszczeniem do pracy nie jest wymagane w przypadku podjęcia przez niego pracy na tym samym stanowisku pracy, które zajmował u danego pracodawcy bezpośrednio przed nawiązaniem z tym pracodawcą kolejnej umowy o pracę.

Darowizny na cele charytatywne w księgach rachunkowych

Do szkoleń obowiązkowych, które odbywają się na koszt pracodawcy, należą:

• szkolenia wstępne organizowane przy zatrudnianiu nowego pracownika, zawierające podstawowe informacje na temat zasad BHP,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• szkolenia okresowe, mające na celu uaktualnienie i ugruntowanie wiedzy pracownika w zakresie BHP.

Szkolenia te mogą być organizowane i prowadzone przez pracodawców lub na ich zlecenie przez jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Szczegółowe zasady w dziedzinie bhp, zakres szkolenia oraz wymagania dotyczące treści tego szkolenia i sposób jego udokumentowania zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Szkolenie BHP pracowników a koszt uzyskania przychodu

Kodeks pracy (art. 207 § 2) nakłada na pracodawcę obowiązek chronienia zdrowia i życia pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Oznacza to, że koszty szkoleń BHP mają ścisły związek z funkcjonowaniem firmy (nie można mówić o dowolności ich organizacji). Mając na uwadze również fakt, że koszty działań podejmowanych przez pracodawcę w zakresie BHP nie mogą obciążać pracowników (art. 207 § 21 k.p.), należy ponad wszelką wątpliwość uznać je za koszty uzyskania przychodów.

Jak ująć w księgach koszty postępowania sądowego

Szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych

Wydatki na BHP pracodawca zalicza w ciężar kosztów działalności operacyjnej. W księgach rachunkowych ich ewidencja odbywa się na koncie kosztów rodzajowych 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” lub/i na koncie 550 „Koszty zarządu” w układzie kalkulacyjnym.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


PRZYKŁAD

Spółka Alfa zatrudniła w maju 2014 r. dwóch pracowników, których skierowano na wstępne szkolenie z zakresu BHP. Szkolenie zostało przeprowadzone przez zewnętrzną firmę, która wystawiła fakturę na kwotę 500 zł. Jednostka prowadzi ewidencje na kontach zespołu 4 i 5.

Ewidencja w księgach rachunkowych

1. Faktura – zakup usług – ewidencja zobowiązania (szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, odbywające się na zasadach określonych w przepisach Kodeksu pracy i powołanego wcześniej rozporządzenia, stanowią czynności zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT)

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 500,00 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 500,00 zł

2. Faktura – zakup usług – ewidencja kosztu

Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 500,00 zł

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 500,00 zł

oraz księgowanie równoległe:

Wn konto 550 „Koszty zarządu” 500,00 zł

Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 500,00 zł

3. WB – uregulowanie zobowiązań wobec dostawcy

Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 500,00 zł

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 500,00 zł


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 43 ust. 1 pkt. 29 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 312

• art. 207 § 2, art. 229, 237 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 208


Dorota Pietrasz

praktyk, specjalista ds. rachunkowości


Źródło: Monitor Księgowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA