REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych

Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych / Fot. Fotolia
Wydatki na szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy firmą świadczącą usługi budowlane. Zatrudniliśmy w tym miesiącu dwóch nowych pracowników. Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych koszty obowiązkowego szkolenia BHP? Czy możemy je zakwalifikować jako koszty podatkowe?

RADA

Koszty obowiązkowych szkoleń dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy ewidencjonuje się na koncie 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” i/lub na koncie 550 „Koszty zarządu”. Koszty szkoleń BHP pracowników są kosztami uzyskania przychodów. Szczegóły – w uzasadnieniu.

REKLAMA

REKLAMA

UZASADNIENIE

Na pracodawcy ciążą obowiązki związane z zatrudnieniem nowego pracownika. Osoba przyjmowana do pracy nie tylko podlega wstępnym badaniom lekarskim (zgodnie z art. 229 Kodeksu pracy), ale również powinna odbyć wstępne szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z art. 2373 § 2 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie. Szkolenie pracownika przed dopuszczeniem do pracy nie jest wymagane w przypadku podjęcia przez niego pracy na tym samym stanowisku pracy, które zajmował u danego pracodawcy bezpośrednio przed nawiązaniem z tym pracodawcą kolejnej umowy o pracę.

Darowizny na cele charytatywne w księgach rachunkowych

Do szkoleń obowiązkowych, które odbywają się na koszt pracodawcy, należą:

REKLAMA

szkolenia wstępne organizowane przy zatrudnianiu nowego pracownika, zawierające podstawowe informacje na temat zasad BHP,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

szkolenia okresowe, mające na celu uaktualnienie i ugruntowanie wiedzy pracownika w zakresie BHP.

Szkolenia te mogą być organizowane i prowadzone przez pracodawców lub na ich zlecenie przez jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Szczegółowe zasady w dziedzinie bhp, zakres szkolenia oraz wymagania dotyczące treści tego szkolenia i sposób jego udokumentowania zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Szkolenie BHP pracowników a koszt uzyskania przychodu

Kodeks pracy (art. 207 § 2) nakłada na pracodawcę obowiązek chronienia zdrowia i życia pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Oznacza to, że koszty szkoleń BHP mają ścisły związek z funkcjonowaniem firmy (nie można mówić o dowolności ich organizacji). Mając na uwadze również fakt, że koszty działań podejmowanych przez pracodawcę w zakresie BHP nie mogą obciążać pracowników (art. 207 § 21 k.p.), należy ponad wszelką wątpliwość uznać je za koszty uzyskania przychodów.

Jak ująć w księgach koszty postępowania sądowego

Szkolenie BHP pracowników w księgach rachunkowych

Wydatki na BHP pracodawca zalicza w ciężar kosztów działalności operacyjnej. W księgach rachunkowych ich ewidencja odbywa się na koncie kosztów rodzajowych 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” lub/i na koncie 550 „Koszty zarządu” w układzie kalkulacyjnym.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


PRZYKŁAD

Spółka Alfa zatrudniła w maju 2014 r. dwóch pracowników, których skierowano na wstępne szkolenie z zakresu BHP. Szkolenie zostało przeprowadzone przez zewnętrzną firmę, która wystawiła fakturę na kwotę 500 zł. Jednostka prowadzi ewidencje na kontach zespołu 4 i 5.

Ewidencja w księgach rachunkowych

1. Faktura – zakup usług – ewidencja zobowiązania (szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, odbywające się na zasadach określonych w przepisach Kodeksu pracy i powołanego wcześniej rozporządzenia, stanowią czynności zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT)

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 500,00 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 500,00 zł

2. Faktura – zakup usług – ewidencja kosztu

Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 500,00 zł

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 500,00 zł

oraz księgowanie równoległe:

Wn konto 550 „Koszty zarządu” 500,00 zł

Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 500,00 zł

3. WB – uregulowanie zobowiązań wobec dostawcy

Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 500,00 zł

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 500,00 zł


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 43 ust. 1 pkt. 29 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 312

• art. 207 § 2, art. 229, 237 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 208


Dorota Pietrasz

praktyk, specjalista ds. rachunkowości


Źródło: Monitor Księgowego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA