REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na pracownicze ubezpieczenie grupowe w księgach rachunkowych

Wydatki na pracownicze ubezpieczenie grupowe w księgach rachunkowych.
Wydatki na pracownicze ubezpieczenie grupowe w księgach rachunkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zawarcie umowy pracowniczego ubezpieczenia grupowego opłaconego przez pracodawcę na rzecz pracowników może budzić wątpliwości dotyczące prawidłowego ewidencjonowania księgowego tego ubezpieczenia. Pojawia się bowiem pytanie, czy otrzymanie świadczenie z tego tytułu jest związane z powstaniem obowiązku w zakresie podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Ubezpieczenie grupowe a podatek dochodowy

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodu ze stosunku pracy zaliczamy nie tylko wynagrodzenie, ale także wszelkie inne przysporzenia majątkowe, takie jak nieodpłatne świadczenia czy też świadczenia częściowo odpłatne.

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie zapomogi na wyprawkę szkolną dla dziecka pracownika w księgach rachunkowych

Do tego rodzaju świadczeń zalicza się także składki na grupowe ubezpieczenie pokrywane pracownikom w całości przez pracodawcę. Co do zasady stanowią one przychód podlegający opodatkowaniu, nie ma bowiem przepisów zwalniających te świadczenia z opodatkowania. Powstanie przychodu zależy jednak od osoby uprawnionej do otrzymania świadczenia ubezpieczeniowego- pracownika bądź pracodawcy.

Składka opłacana przez pracodawcę

Ubezpieczenie grupowe stanowi zabezpieczenie zdrowia i życia pracowników, często także bywa rodzajem pozapłacowego systemu motywowania pracowników. Składka na ubezpieczenie grupowe pracowników opłacana przez pracodawcę może, ale nie musi skutkować obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS. Wszystko zależy bowiem od tego, kto będzie osobą uprawnioną do otrzymania świadczenia.

REKLAMA

Jeżeli osobą uprawnioną do otrzymania świadczenia będzie pracownik wówczas pracodawca ma obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS. Wartość składki opłaconej przez pracodawcę należy doliczyć do osiągniętego przez pracownika za dany miesiąc wynagrodzenia i na podstawie łącznej kwoty osiągniętego przychodu oblicza się zaliczkę na podatek dochodowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku, gdy  osobą uprawnioną do otrzymania świadczenia z tytułu pracowniczego ubezpieczenia grupowego jest pracodawca, wówczas nie powstaje obowiązek opodatkowania ani oskładkowania tego świadczenia.

Uprawniony pracownik

W sytuacji, gdy uprawnionym do odszkodowania jest pracownik, składka na ubezpieczenie grupowe finansowana przez zakład pracy stanowi przychód pracownika podlegający opodatkowaniu. Jest to wówczas traktowane jako nieodpłatne świadczenie.

Uprawniony pracodawca

Inaczej wygląda sytuacja, gdy uprawnionym do otrzymania odszkodowania z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia jest pracodawca. Wówczas opłacane przez pracodawcę składki na ubezpieczenie grupowe nie będą stanowiły dla pracownika przychodu ze stosunku pracy. To oznacza, że składki nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Obowiązek odprowadzenia składek ZUS i zapisy w księgach rachunkowych

Jak rozliczyć i zaksięgować zakupu tonera do drukarki

Jeżeli składki grupowego ubezpieczenia na życie opłacane przez pracodawcę są uznawane za przychody ze stosunku pracy, to automatycznie wiąże się to z koniecznością odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Przychód ten nie jest bowiem objęty wyłączeniem ze składek ZUS wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.).

Ponoszone na ubezpieczenie grupowe wydatki pracodawca zalicza do kosztów działalności operacyjnej. Ich ewidencja odbywa się na koncie kosztów rodzajowych „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” lub na koncie „Koszty zarządu” w przypadku prowadzenia ewidencji w układzie kalkulacyjnym albo na obu kontach (dla ewidencji prowadzonej w obu układach kosztów).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podstawa prawna

Art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 915

§ 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – Dz.U. Nr. 161 poz. 1106; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 31, poz. 167

Autor: Marta Przyborowska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA