REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji
Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji

REKLAMA

REKLAMA

Została założona spółka z o.o., która będzie prowadziła działalność w zakresie uprawy drzew stanowiących biomasę dla elektrowni. Będą to plantacje wierzby energetycznej i topoli. W jaki sposób zaksięgować ponoszone koszty na założenie plantacji? Jako spółka z o.o. jesteśmy zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości.

Plantacje wieloletnie, bez wartości zakupionych gruntów, wycenia się według kosztu założenia plantacji. W pierwszym roku założenia ich wartość oblicza się na podstawie kosztów inwestycji poniesionych na przygotowanie stanowiska, materiał nasadzeniowy oraz nakłady niezbędne na uprawę. W kolejnych latach, aż do rozpoczęcia wyrębu, ich wartość wzrasta o koszty prowadzenia uprawy i koszty majątkowe liczone w cenach bieżących. W latach produktywnego użytkowania wartość plantacji pomniejsza się corocznie o ratę amortyzacji. Po zakończeniu okresu produktywnego użytkowania z punktu widzenia poniesionych kosztów wartość plantacji równa się zero.

REKLAMA

Wartość roślin nasadzanych w plantacji jest określana jako suma wartości bieżącej roślin, obliczonej na podstawie kosztów inwestycyjnych z uwzględnieniem odpisów amortyzacyjnych i wartości utraconych korzyści do końca plonowania.

Zasady ujmowania kosztów zakupu

Wartość bieżącą roślin w pierwszym roku oblicza się jako sumę kosztów inwestycyjnych, takich jak:

● przygotowanie stanowiska,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● zakup materiału do nasadzeń,

● inne niezbędne koszty.

W następnych latach funkcjonowania plantacji, ale nie owocowania, czyli do końca okresu inwestycyjnego, wartość plantacji powiększana jest o koszty prowadzenia uprawy, np. odchwaszczania, i inne koszty majątkowe.

W latach plonowania wartość plantacji pomniejszana jest o odpisy amortyzacyjne obliczone metodą liniową zgodnie z art. 32 ustawy o rachunkowości.

Drzewostan leśny (bez ziemi) przed osiągnięciem wieku rębności wycenia się według poniesionych kosztów, a starszy – według metody dochodowej (ceny sprzedaży) przy zastosowaniu odpowiednich przeliczników. ©?

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

PRZYKŁAD 1

Topole energetyczne

Spółka nabyła grunty w celu założenia plantacji topoli energetycznej. Następnie poniosła koszty przygotowania gruntu pod nasadzenie sadzonek wierzby. Kolejne wydatki dotyczyły zakupu sadzonek oraz pracy osób, które dokonywały nasadzeń.

Plantacja przez okres 10 lat nie będzie przynosić żadnych przychodów. Dodatkowo w czasie oczekiwania na wyrąb spółka będzie musiała ponosić dodatkowe koszty związane z odchwaszczaniem plantacji.

Operacje gospodarcze w roku 2016

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Zakup gruntu pod nasadzanie:

a) netto 800 000 zł,

b) VAT 184 000 zł,

c) brutto 984 000 zł.

2. Faktura za przeprowadzenie prac związanych z przygotowaniem terenu po nasadzenie (oranie):

a) netto 50 000 zł,

b) VAT 11 500 zł,

c) brutto 61 500 zł.


3. Faktura za zakup sadzonek:

a) netto 100 000 zł,

b) VAT 23 000 zł,

c) brutto 123 000 zł.

4. Koszty związane z zatrudnieniem pracowników do nasadzeń – wynagrodzenia brutto – 60 000 zł.

5. Koszty związane z zatrudnieniem pracowników do nasadzeń – ZUS pracodawcy – 12 000 zł.

6. Faktura za odchwaszczanie plantacji:

a) netto 40 000 zł,

b) VAT 9200 zł,

c) brutto 49 200 zł.

W bilansie zamknięcia spółka wykaże wartość środków trwałych w budowie w wysokości poniesionych nakładów i wydatków na bieżące utrzymanie plantacji.

Błędy w księgach nie muszą oznaczać umyślności

W następnych latach wartość nasadzeń, ujęta na koncie „Środki trwałe w budowie”, będzie powiększana o wydatki na utrzymanie plantacji. W roku, w którym plantacja zacznie przynosić pierwsze przychody, jej wartość zostanie ujęta jako środek trwały i amortyzowana przez postały okres użytkowania. Plantacja topoli energetycznej może być użytkowana na przykład przez okres 40 lat od pierwszego wyrębu, albowiem od podstawionego pnia będą wyrastały kolejne odrosty. Spółka musi określić, jaki będzie okres użytkowania plantacji, i ustalić okres amortyzacji.

Przedstawia to przykład 2, który jest kontynuacją poprzedniego, przy założeniu, że przez kolejne 9 lat od założenia wartość środków trwałych w budowie wzrastała o koszty prowadzenia plantacji. ©?

PRZYKŁAD 2

Koniec prac

W roku 2015 zakończono prace związane z zakładaniem plantacji. W roku 2016 będą przeprowadzane systematyczny wyrąb topoli i ich sprzedaż.

Spółka określiła okres użytkowania plantacji na 40 lat. Wartość środków trwałych w budowie na koniec września 2015 r. – miesiąc ostatnich prac przed zimą – wynosiła 732 000 zł (koszty nasadzeń z 2016 r. i koszty utrzymania przez okres 9 lat).

Operacje gospodarcze w roku 2015

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. OT – przyjęcie plantacji na środki trwałe w budowie – w wysokości poniesionych nakładów – 732 000 zł.

2. PK – naliczenie amortyzacji (732 000 : 40 lat) : 12 miesięcy = 1525 zł. ©?

Gabriela Borek

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA