REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji
Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji

REKLAMA

REKLAMA

Została założona spółka z o.o., która będzie prowadziła działalność w zakresie uprawy drzew stanowiących biomasę dla elektrowni. Będą to plantacje wierzby energetycznej i topoli. W jaki sposób zaksięgować ponoszone koszty na założenie plantacji? Jako spółka z o.o. jesteśmy zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości.

Plantacje wieloletnie, bez wartości zakupionych gruntów, wycenia się według kosztu założenia plantacji. W pierwszym roku założenia ich wartość oblicza się na podstawie kosztów inwestycji poniesionych na przygotowanie stanowiska, materiał nasadzeniowy oraz nakłady niezbędne na uprawę. W kolejnych latach, aż do rozpoczęcia wyrębu, ich wartość wzrasta o koszty prowadzenia uprawy i koszty majątkowe liczone w cenach bieżących. W latach produktywnego użytkowania wartość plantacji pomniejsza się corocznie o ratę amortyzacji. Po zakończeniu okresu produktywnego użytkowania z punktu widzenia poniesionych kosztów wartość plantacji równa się zero.

REKLAMA

Autopromocja

Wartość roślin nasadzanych w plantacji jest określana jako suma wartości bieżącej roślin, obliczonej na podstawie kosztów inwestycyjnych z uwzględnieniem odpisów amortyzacyjnych i wartości utraconych korzyści do końca plonowania.

Zasady ujmowania kosztów zakupu

Wartość bieżącą roślin w pierwszym roku oblicza się jako sumę kosztów inwestycyjnych, takich jak:

● przygotowanie stanowiska,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● zakup materiału do nasadzeń,

● inne niezbędne koszty.

W następnych latach funkcjonowania plantacji, ale nie owocowania, czyli do końca okresu inwestycyjnego, wartość plantacji powiększana jest o koszty prowadzenia uprawy, np. odchwaszczania, i inne koszty majątkowe.

W latach plonowania wartość plantacji pomniejszana jest o odpisy amortyzacyjne obliczone metodą liniową zgodnie z art. 32 ustawy o rachunkowości.

Drzewostan leśny (bez ziemi) przed osiągnięciem wieku rębności wycenia się według poniesionych kosztów, a starszy – według metody dochodowej (ceny sprzedaży) przy zastosowaniu odpowiednich przeliczników. ©?

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

PRZYKŁAD 1

Topole energetyczne

Spółka nabyła grunty w celu założenia plantacji topoli energetycznej. Następnie poniosła koszty przygotowania gruntu pod nasadzenie sadzonek wierzby. Kolejne wydatki dotyczyły zakupu sadzonek oraz pracy osób, które dokonywały nasadzeń.

Plantacja przez okres 10 lat nie będzie przynosić żadnych przychodów. Dodatkowo w czasie oczekiwania na wyrąb spółka będzie musiała ponosić dodatkowe koszty związane z odchwaszczaniem plantacji.

Operacje gospodarcze w roku 2016

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Zakup gruntu pod nasadzanie:

a) netto 800 000 zł,

b) VAT 184 000 zł,

c) brutto 984 000 zł.

2. Faktura za przeprowadzenie prac związanych z przygotowaniem terenu po nasadzenie (oranie):

a) netto 50 000 zł,

b) VAT 11 500 zł,

c) brutto 61 500 zł.


3. Faktura za zakup sadzonek:

a) netto 100 000 zł,

b) VAT 23 000 zł,

c) brutto 123 000 zł.

4. Koszty związane z zatrudnieniem pracowników do nasadzeń – wynagrodzenia brutto – 60 000 zł.

5. Koszty związane z zatrudnieniem pracowników do nasadzeń – ZUS pracodawcy – 12 000 zł.

6. Faktura za odchwaszczanie plantacji:

a) netto 40 000 zł,

b) VAT 9200 zł,

c) brutto 49 200 zł.

W bilansie zamknięcia spółka wykaże wartość środków trwałych w budowie w wysokości poniesionych nakładów i wydatków na bieżące utrzymanie plantacji.

Błędy w księgach nie muszą oznaczać umyślności

W następnych latach wartość nasadzeń, ujęta na koncie „Środki trwałe w budowie”, będzie powiększana o wydatki na utrzymanie plantacji. W roku, w którym plantacja zacznie przynosić pierwsze przychody, jej wartość zostanie ujęta jako środek trwały i amortyzowana przez postały okres użytkowania. Plantacja topoli energetycznej może być użytkowana na przykład przez okres 40 lat od pierwszego wyrębu, albowiem od podstawionego pnia będą wyrastały kolejne odrosty. Spółka musi określić, jaki będzie okres użytkowania plantacji, i ustalić okres amortyzacji.

Przedstawia to przykład 2, który jest kontynuacją poprzedniego, przy założeniu, że przez kolejne 9 lat od założenia wartość środków trwałych w budowie wzrastała o koszty prowadzenia plantacji. ©?

PRZYKŁAD 2

Koniec prac

W roku 2015 zakończono prace związane z zakładaniem plantacji. W roku 2016 będą przeprowadzane systematyczny wyrąb topoli i ich sprzedaż.

Spółka określiła okres użytkowania plantacji na 40 lat. Wartość środków trwałych w budowie na koniec września 2015 r. – miesiąc ostatnich prac przed zimą – wynosiła 732 000 zł (koszty nasadzeń z 2016 r. i koszty utrzymania przez okres 9 lat).

Operacje gospodarcze w roku 2015

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. OT – przyjęcie plantacji na środki trwałe w budowie – w wysokości poniesionych nakładów – 732 000 zł.

2. PK – naliczenie amortyzacji (732 000 : 40 lat) : 12 miesięcy = 1525 zł. ©?

Gabriela Borek

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA