REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta ksiąg rachunkowych w wyniku zwrotu i reklamacji

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwa dokonujące sprzedaży towarów lub usług niejednokrotnie mają do czynienia z problemem zwrotów, czy reklamacji. Każde zdarzenie tego rodzaju musi zostać odnotowane w księgach rachunkowych jednostki. Jak zrobić to prawidłowo?

 

REKLAMA

Autopromocja

 


Zwrot towaru


Możliwość zwrotu zakupionego towaru nie jest oczywistym prawem każdego klienta. Sklepy stacjonarne same mogą ustalać zasady zwrotów i mogą zastrzec sobie odmowę przyjęcia oddawanego towaru. W praktyce, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów zostawiają im jakąś furtkę.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku sklepów internetowych. Tam kupującemu przysługuje prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny, do 10 dni od daty zakupu.

W przypadku, gdy klient chce oddać towar i sprzedawca się na to zgadza, lub jest zobowiązany przyjąć zwrot, musi on wystawić fakturę korygującą. W księgach rachunkowych powinny pojawić się takie same pozycje jak na dokumencie sprzedaży (paragonie lub fakturze) tylko z pozycją minus. Podobnie należy postąpić z ewidencją towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak ująć w księgach rachunkowych towary przeterminowane

To jednak nie koniec. Aby zwrot naliczonego od sprzedaży podatku został uznany, sprzedawca musi mieć potwierdzenie przekazania nabywcy faktury korygującej. Potwierdzenie to obowiązuje w okresie rozliczeniowym, w którym zostało uzyskane od nabywcy.


Reklamacja


Reklamacja jest szerszym i bardziej zróżnicowanym pojęciem niż zwrot towaru. W ramach reklamacji mieszczą się naprawy uszkodzonego towaru czy wadliwej usługi wykonywane na koszt sprzedawcy, zwrot części zapłaconej kwoty, czy wymiana towaru na inny, niekoniecznie taki sam jak zakupiony pierwotnie. Każdy z tych przypadków wymaga innego potraktowania w księgach rachunkowych.

Faktury przychodowe i kosztowe w księgach rachunkowych

W przypadku wymiany towaru sprzedający musi skorygować swoją ewidencję towarów, a także koszty własne sprzedanych towarów. Obrót i należny podatek jest korygowany o różnicę wartości zwracanego towaru i nowego produktu wydawanego nabywcy.

Jeśli sprzedający podejmuje się naprawy wadliwego towaru, koszt tej operacji spada na niego, zwiększając koszty związane ze sprzedażą tego towaru. Naprawiany przedmiot powinien też być ujęty w stosownej rubryce ewidencji towarów.

 

 

Jeśli sprzedawca decyduje się na udzielenie rabatu, czy zwrot części zapłaconej kwoty dokonuje stosownych korekt w księgach rachunkowych, wystawiając oczywiście fakturę korygującą, której otrzymanie potwierdza nabywca.

Wszystkie powyższe przykłady zostały omówione na przykładzie sprzedaży towarów, ale takie same zasady obowiązują także w przypadku usług.

Zbycie lokalu kupionego na kredyt w księgach rachunkowych


Nabywca też ma obowiązki


Choć większość korekt dokumentacji leży po stronie sprzedawcy reklamowanego towaru czy usługi, nabywca też musi pamiętać o kilku rzeczach. W przypadku zwrotów i reklamacji, nabywca powinien potwierdzić otrzymanie faktury korygującej. Tego obowiązku nie nakłada na niego prawo, ale sprzedający na pewno postawią otrzymanie takiego potwierdzenia za warunek uznania reklamacji czy zwrotu.

- Jeśli nabywcą jest firma, obowiązek dokonania odpowiednich korekt leży także po ich stronie. Towar zwrócony do sprzedającego powinien więc zostać skorygowany w ewidencji, a zwrócone kwoty wyksięgowane z kosztów. Każda faktura korygująca musi zostać zaksięgowana, ponieważ ma to wpływ zarówno na wynik firmy jak i na jej rozrachunki z kontrahentami. -  dodaje Małgorzata Bazan z katowickiego biura rachunkowego KPDA.

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

Zapraszamy na forum o Rachunkowości

Warto dodać, że w świetle obowiązujących aktualnie przepisów podstawą do reklamacji lub zwrotu nie musi być paragon lub faktura. Może to być inny dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży - np. karta gwarancyjna produktu, dowód zapłaty (rachunek, potwierdzenie przelewu czy transakcji kartą płatniczą), specyfikacja do paragonu czy wydruk z pamięci kasy fiskalnej.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuro rachunkowe KPDA sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w Ordynacji podatkowej 2024. Likwidacja terminu na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty podatku po wyroku TSUE i TK, rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pisma

Likwidacja ograniczenia czasowego na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty powstałej w wyniku orzeczenia TSUE lub TK oraz rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pism do organów podatkowych – to najważniejsze nowości zawarte w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który został opublikowany 14 czerwca 2024 r. Nowe przepisy mają wejść w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, a więc najprawdopodobniej jeszcze w 2024 roku.

Zmiany w VAT. Uproszczenia dla drobnych przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia z VAT

Szykują się zmiany w VAT. Małe firmy będą miały możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT w innych krajach UE niż ten, w którym mają siedzibę. Tak wynika z planowanej nowelizacji ustawy o VAT. Dotyczy to zarówno firm z Polski, jak i z innych krajów członkowskich UE.

Dotacje dla śląskich przedsiębiorców na transformację działalności w 2024 roku. Od kiedy nabór wniosków?

W dniu 27 czerwca 2024 r. powinien zostać uruchomiony nabór wniosków o dofinansowanie dla projektów badawczo-rozwojowych, planowanych do realizacji przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w województwie śląskim. 

Komisja Europejska uruchamia wobec Polski procedurę nadmiernego deficytu. Otwarcie możliwe w lipcu 2024 r. Jakie skutki? Co dalej?

Komisja Europejska poinformowała 19 czerwca 2024 r., że jej zdaniem uzasadnione jest otwarcie procedury nadmiernego deficytu m.in. wobec siedmiu państw członkowskich UE (w tym Polski) i zamierza zaproponować Radzie UE jej otwarcie w lipcu br. Zdaniem ekspertów banku PKO BP to sygnał, że m.in. nie ma przestrzeni do zwiększania wydatków budżetowych.

REKLAMA

Unijna Odprawa Scentralizowana w Imporcie (CCI), Faza 1. Kurs e-learningowy Komisji Europejskiej

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że Komisja Europejska przygotowała moduł e-learningowy opisujący założenia "Unijnej Odprawy Scentralizowanej w Imporcie (CCI), Faza 1" w ramach Unijnego Kodeksu Celnego. 

Projekt zmian w składce zdrowotnej. Już wiemy kiedy trafi do Sejmu

Projekt zmian składki zdrowotnej i uproszczenia sposobu jej wyliczania powinien trafić do Sejmu po wakacjach. Natomiast jeszcze przed wakacjami sejmowymi minister finansów Andrzej Domański ma spotkać się z Lewicą w celu ostatecznego uzgodnienia propozycji zawartych w projekcie.

Wyrok TSUE dot. nadpłaty VAT. Prawo do zwrotu nadpłaconego podatku wskutek błędnej ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

TSUE w wyroku z 21 marca 2024 r. zapadłym w sprawie C‑606/22 orzekł, że wykazanie nadpłaty podatku VAT i dochodzenie jej zwrotu dopuszczalne jest również wtedy, gdy sprzedaż z zawyżoną stawką VATu odbywała się na rzecz konsumentów na podstawie paragonów z kas rejestrujących (fiskalnych), a więc nie wyłącznie wówczas, gdy wystawiano faktury. Naczelny Sąd Administracyjny - w oczekiwaniu na powyższe orzeczenie - zawiesił kilka prowadzonych postępowań. Po wyroku TSUE postępowania te zostały podjęte na nowo i oczekują na rozstrzygnięcia.

W bankomacie Euronetu wypłacisz maksymalnie jednorazowo 200 zł (tylko 18 czerwca). Dlaczego? To akcja protestacyjna

We wtorek 18 czerwca 2024 r. w bankomatach Euronetu można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł. Wprowadzone ograniczenie to akcja protestacyjna Euronetu, która - jak powiedział PAP prezes Euronet Polska Marek Szafirski - ma zwrócić uwagę na sytuację operatorów bankomatów.

REKLAMA

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników. MRPiPS przygotował zmianę rozporządzenia

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotował 13 czerwca 2024 r. projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, który ma wejść w życie przed 1 lipca 2024 r. Co się zmieni?

Karty przedpłacone - jak rozliczać w VAT. Czy tak samo jak bony?

Aktualnie w obrocie gospodarczym często można się spotkać z różnego rodzaju kartami przedpłaconymi. Jak takie karty przedpłacone należy rozliczać dla celów VAT? Czy może tak samo jak bony (towarowe i usługowe)? A także czy niewykorzystane środki na kartach przedpłaconych należy opodatkować VAT?

REKLAMA