REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbycie lokalu kupionego na kredyt w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marian Szałucki
Maciej Jurczyga
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik będący osobą fizyczną sprzedał lokal usługowy będący środkiem trwałym w działalności gospodarczej. Zakup lokalu został sfinansowany z kredytu denominowanego we frankach szwajcarskich, który przy sprzedaży należy spłacić. Przy dzisiejszym kursie franka kwota do spłaty będzie wyższa o ok. 40% od ceny zakupu lokalu. Przy zakupie lokalu odliczono cały związany z tym VAT. Jak należy zaksięgować sprzedaż lokalu?

 

REKLAMA

Ze względu na te okoliczności nasuwają się pytania:

- Czy dzisiejszy kurs franka i konieczność spłaty kredytu mają wpływ na wymiar podatku dochodowego?

- W jakiej wysokości należy zapłacić podatek dochodowy?

- W jaki sposób zaksięgować sprzedaż lokalu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedany lokal usługowy podatnik nabył w 2009 r.

Jak ująć w księgach kredyt hipoteczny


Jak wykazać w księgach zbycie lokalu kupionego na kredyt denominowany w walucie obcej


RADA

Różnica wynikająca ze zmiany kursu franka szwajcarskiego, wpływająca na wysokość kapitału kredytu denominowanego w walucie obcej, może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

Waloryzacja kredytu kursem waluty obcej ma na celu zachowanie jego wartości względem tej waluty. Jest to wyjątek od zasady nominalizmu określonej w art. 3581 § 1 k.c. Spełnienie świadczenia z zobowiązania pieniężnego następuje przez zapłatę sumy nominalnej. W przypadku kredytów w praktyce spotyka się dwa rodzaje waloryzacji kursem waluty obcej:

• denominację,

• indeksację.

Sposoby te różnią się „techniką” wypłaty środków pieniężnych.

Niesprzedane mieszkania w księgach rachunkowych dewelopera

REKLAMA

W przypadku kredytu denominowanego jego wysokość w walucie obcej jest ustalana w dniu sporządzenia umowy kredytowej po kursie kupna z tego dnia, natomiast wypłata środków pieniężnych następuje po kursie z dnia uruchomienia, dlatego w przypadku spadku kursu kredytobiorca może otrzymać mniej środków pieniężnych, niż przewidywał.

W przypadku kredytu indeksowanego przeliczenie na walutę obcą następuje w momencie uruchomienia środków z kredytu, w związku z czym kredytobiorca wie dokładnie, ile środków otrzyma, natomiast jego zadłużenie wyrażone w walucie obcej będzie zależało od kursu tej waluty w dniach uruchomienia poszczególnych transz.


UWAGA!

Różnice dotyczące spłaty kapitału kredytu denominowanego nie są dla celów podatkowych różnicami kursowymi, o których mowa w art. 24c updof, gdyż te odnoszą się do kredytów stricte walutowych, a więc udzielanych i spłacanych w walucie. Nie występują wtedy różnice w wysokości kapitału do spłaty, gdyż ten jest wyrażony w walucie, aczkolwiek w wyniku zmian kursów waluty kredytobiorcy mogą potrzebować mniej lub więcej środków krajowych na zakup waluty potrzebnej do spłaty kapitału.

Pełną treść interpretacji znajdziesz na www.inforfk.pl w zakładce Interpretacje


Możliwość ujęcia w kosztach uzyskania przychodów różnicy w kwocie spłacanego kapitału w porównaniu z wartością otrzymanego kredytu istnieje od 2009 r., kiedy to do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono wyraźne regulacje w tym zakresie. Jednocześnie podatnicy mają obowiązek wykazać przychód podatkowy w przypadku, gdy zwracają środki pieniężne stanowiące spłatę kapitału w wysokości niższej od kwoty otrzymanego kredytu (art. 14 ust. 2 pkt 7g lit. b) updof).

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

Zapraszamy na forum o Rachunkowości

 

REKLAMA

W przypadku kredytów waloryzowanych z ekonomicznego punktu widzenia efekt jest identyczny, jednak formalnie dochodzi do zmiany wartości kapitału do spłaty. Na szczęście zależności te ustawodawca w końcu zauważył, gdyż do końca 2008 r. podatnicy nie mieli prawa rozpoznawać takich różnic jako kosztów uzyskania przychodów.

Zaprezentowany pogląd podzielają organy podatkowe, czego przykładem mogą być interpretacje indywidualne Ministra Finansów z 12 lutego 2010 r. (sygn. DD5/8213/135/ZDA/09/PK-1285), Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 29 grudnia 2010 r. (sygn. ILPB1/415-1113/10-2/AG) czy Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 września 2013 r. (sygn. ILPB4/423-201/13-2/ŁM).

Natomiast przychód ze sprzedaży lokalu wykorzystywanego w działalności będzie stanowił przychód z tejże działalności. Kosztem uzyskania przychodu ze sprzedaży lokalu będzie niezamortyzowana część jego wartości początkowej.


Tabela. Ewidencja księgowa

Operacja gospodarcza

Wn

Ma

Sprzedaż lokalu

Pozostałe należności

Przychody ze sprzedaży niefinansowych aktywów trwałych (netto)

VAT należny

Wyksięgowanie wartości lokalu oraz dotychczasowego umorzenia

Umorzenie środków trwałych (wartość dotychczasowego umorzenia)

Wartość sprzedaży niefinansowych aktywów trwałych (różnica między wartością początkową a dotychczasowym umorzeniem)

Budynki i lokale (wartość początkowa)

Spłata kredytu

Kredyty inwestycyjne

Rachunek bankowy

Zaksięgowanie różnicy między kwotą zwrotu kapitału a kwotą otrzymanego kredytu

Koszty finansowe

Kredyty inwestycyjne

 


Faktury przychodowe i kosztowe w księgach rachunkowych

Jak wykazać w księgach wniesienie wkładu niepieniężnego


Salda kont „Przychody ze sprzedaży niefinansowych aktywów trwałych” oraz „Wartość sprzedaży niefinansowych aktywów trwałych” w rachunku zysków i strat wykazywane są per saldo w pozycji „zysk (strata) ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych”.


Podstawa prawna:

• art. 14 ust. 2 pkt 1, art. 23 ust. 1 pkt 1, pkt 8 lit. a), art. 24c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 985

Marian Szałucki

doradca podatkowy, prowadzi kancelarię w Toruniu

Maciej Jurczyga

dr nauk ekonomicznych, biegły rewident, prezes zarządu Biura Rachunkowego JURCZYGA sp. z o.o. w Pilchowicach

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA