REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta przychodów w bieżących okresach rozliczeniowych - propozycje MG

MG za możliwością rozliczenia korekt w bieżących okresach rozliczeniowych
MG za możliwością rozliczenia korekt w bieżących okresach rozliczeniowych

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki proponuje wprowadzenie możliwości uwzględnienia korekt przychodów w bieżących okresach rozliczeniowych. Dotyczyłoby to sytuacji, gdy korekta związana byłaby np. z obniżeniem ceny, udzieleniem rabatu, czy zwrotem towaru.

REKLAMA

Autopromocja

Propozycje te zawarto w projekcie noweli ustawy o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów i przewidują wprowadzenie zmian w ustawach o podatkach dochodowych (PIT i CIT) oraz zryczałtowanym podatku dochodowym.

Dotyczą one możliwości korekty przychodów i kosztów uzyskania przychodów (co wpływa na podstawę opodatkowania) w bieżącym okresie rozliczeniowym, a nie okresie, którego dotyczyła korekta.

Moment korekty kosztów po otrzymaniu dotacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uzasadnia MG, zmiana ma na celu wprowadzenie zasady polegającej na tym, iż fakty mające wpływ na korektę podstawy opodatkowania, które nastąpiły w późniejszym okresie rozliczeniowym, nie powinny być rozpoznawane ze skutkiem „wstecz”, a rozliczane w bieżącym okresie rozliczeniowym.

"W przypadku wystąpienia okoliczności, skutkującej obniżeniem ceny sprzedaży, a tym samym uprawniającej do obniżenia przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, korekta po stronie przychodów, jak i kosztów podatkowych, powinna odbywać się w dacie jej wystawienia, tj. w bieżącym okresie rozliczeniowym" - argumentuje resort gospodarki.

W uzasadnieniu wyjaśniono, że obecnie ustawy podatkowe nie precyzują, w jakim momencie podatnik powinien dokonać korekty przychodów w związku z wystawieniem faktury korygującej bądź skorygować koszty uzyskania przychodów w związku z otrzymaniem faktury korygującej. Pozostawiają tym samym pole do interpretacji tego problemu.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Organy podatkowe stoją na stanowisku, iż wystawienie faktury korygującej z powodu okoliczności zaistniałych po dokonaniu sprzedaży czy też zakupu, nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości, dotyczy więc pierwotnej faktury. Oznacza to, że podatnik zobowiązany jest dokonać korekty przychodu i kosztu uzyskania przychodu z datą wsteczną, czyli w dacie jego powstania.


Według Ministerstwa Gospodarki moment ujęcia faktury korygującej, zarówno po stronie przychodów, jak i kosztów podatkowych, powinien być uzależniony od okoliczności, jakich dotyczy ta faktura. Jeżeli pierwotnie sporządzona faktura błędnie dokumentowała stan faktyczny, a więc korekta jest wynikiem błędu (zawierała pomyłki np. w ilości, cenie lub kwocie podatku VAT), wówczas korekta powinna być przyporządkowana wstecznie do okresu, którego dotyczy.

Natomiast w wypadku, gdy faktura pierwotna prawidłowo dokumentowała stan faktyczny, który miał miejsce w dacie jej wystawienia, a faktura korygująca została wystawiona przez sprzedawcę z powodu późniejszych zdarzeń (okoliczności mających wpływ na zmianę przychodów powstałych już po wystawieniu faktury pierwotnej), takich jak np. obniżenie ceny, udzielenie rabatu, czy zwrotu towaru, m.in. w wyniku zawarcia ugody w postępowaniu mediacyjnym - fakturę korygującą należy rozliczyć na bieżąco, z datą jej wystawienia.

Korekta kosztów po likwidacji działalności gospodarczej

Zdaniem autorów projektu wprowadzenie możliwości rozliczenia korekt w bieżących okresach będzie miało kilka plusów. Przede wszystkim uprości rozliczenia faktur korygujących wystawionych w związku ze zwrotem towarów, czy udzielonym rabatem. Nie trzeba też będzie dokonywać korekt wcześniejszych zeznań podatkowych, nieraz za kilka lat wstecz, czy zmieniać wcześniejszych sprawozdań finansowych.

MG wśród plusów wymienia także "zniwelowanie obawy utraty wiarygodności na rynku przez spółki giełdowe (przedsiębiorców będących spółkami akcyjnymi, notowanymi na giełdzie papierów wartościowych) wskutek konieczności korygowania przychodów lub kosztów +wstecz+". Zdaniem MG późniejsze, a nie wcześniejsze obniżenie kosztów uzyskania przychodów, nie wpływa negatywnie na dochody budżetowe, poza tym wzrośnie ekonomika prowadzonych działań kontrolnych przez organy - weryfikacja rozliczeń podatnika będzie bowiem łatwiejsza.

Przekazanie środka trwałego na cele osobiste - korekta kosztów

Pozytywnie pomysł ministerstwa ocenili przedsiębiorcy. Związek Rzemiosła Polskiego w opinii do projektu napisał, że zmiana jest "wyjątkowo korzystną regulacją". Jak ocenił, obecne przepisy są nieżyciowe; w przypadku korekt dla poprzedniego roku podatkowego powodują konieczność zmian zeznania podatkowego, sprawozdania finansowego, zaliczek, a nawet remanentu. Związek zaproponował, by iść dalej i uchylić przepis nakazujący korektę w przypadku nie uregulowania płatności w określonym terminie.

Z kolei Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw uznała, że zaproponowane zmiany są szczególnie korzystne dla przedsiębiorstw. Zdaniem Fundacji obecne, nieprecyzyjne przepisy powodują ogromne kłopoty dla firm związane z obowiązkiem zmian deklaracji, czy sprawozdań finansowych. "Skala tego problemu jest duża, więc rozwiązanie tego problemu jest szczególnie istotne dla MŚP" - napisano. (PAP)

mmu/ mww/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA