REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwierzęta pracujące - ujęcie księgowe i podatkowe

Nelli Artienwicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wykorzystanie zwierząt w działalności gospodarczej jest powszechne i dotyczy wielu gatunków. Obok kontrowersji ekologiczno-moralnych czasem też pojawiają się kontrowersje natury ewidencyjno-podatkowej. Dotyczy to szczególnie zwierząt typowo domowych – przede wszystkim psów, kotów, a także zwierząt ozdobnych i gatunków egzotycznych.


Zwierzęta pracujące - ewidencja księgowa i ujęcie podatkowe


Do zwierząt pracujących wykorzystywanych w działalności gospodarczej zaliczane są te gatunki, które mogą pomóc człowiekowi ze względu na siłę lub określone zdolności. Zwierzęta są przydatne np.:

REKLAMA

REKLAMA

• do transportu towarów i w jeździectwie - np. konie, wielbłądy,

• w terapeutyce (zooterapia) - np. konie, koty, psy i delfiny,

• do obrony zwierząt hodowlanych - np. psy pasterskie,

REKLAMA

• do ochrony osób i mienia - np. psy stróżujące,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• w rolnictwie - przygotowanie ziemi pod uprawy (kury, świnie, dżdżownice), biologiczne zwalczanie szkodników (owady drapieżne żywiące się gatunkami szkodliwymi dla upraw),

• w lotnictwie - ptaki drapieżne do płoszenia ptaków żerujących na terenie lotnisk,

• do walki ze szkodnikami - kaczki do walki ze ślimakami w ogrodach, koty zwalczające gryzonie w magazynach czy w obiektach wojskowych,

• dla celów reprezentacyjnych - gatunki egzotyczne, niektóre koty, psy czy pawie.


Niesprzedane mieszkania w księgach rachunkowych dewelopera

Ulga na złe długi w księgach rachunkowych wierzyciela


UWAGA!

Należy odróżnić zwierzęta hodowlane od zwierząt pracujących.


Przeznaczenie tych gatunków pokazuje, że nie są to zwierzęta typowo hodowlane (jak bydło mleczne czy trzoda chlewna), nie uzyskuje się z nich produktów rolnych, lecz korzysta jedynie z ich „usług”, będących wykorzystaniem naturalnych predyspozycji czy instynktownych zachowań tych zwierząt.

Nabycie i utrzymywanie takich zwierząt wiąże się oczywiście z ponoszeniem określonych kosztów i wydatków. Związane są one przede wszystkim z wyżywieniem, utrzymaniem czystości, opieką weterynaryjną, szkoleniem, szczepieniami, a także z utrzymaniem określonych warunków bytowych.


1. Jak ująć zwierzę pracujące w księgach rachunkowych


Zadaniem ksiąg rachunkowych jest objęcie ewidencją wszystkich zdarzeń gospodarczych jednostki, które można wycenić i które wpływają na wielkości wykazane w bilansie. Skoro zwierzęta pełnią określone funkcje w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa, ich wartość oraz ponoszone koszty należy odpowiednio wycenić i zaewidencjonować.

Nabycie zwierzęcia można zaliczyć bezpośrednio do kosztów. Należy go też wprowadzić do ewidencji środków trwałych jako inwentarz żywy. Wszystko zależy od ceny nabycia czy inaczej ustalonej wartości początkowej. Cena ta w zależności od gatunku waha się od kilkudziesięciu złotych do nawet kilkunastu tysięcy złotych. W przypadku zaliczenia kupionego egzemplarza do środków trwałych należy zadecydować o sposobie jego amortyzacji. Zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy o rachunkowości dla środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony, przez dokonywanie zbiorczych odpisów dla grup środków zbliżonych rodzajem i przeznaczeniem lub jednorazowo odpisując wartość tego rodzaju środków trwałych. Amortyzacja jednorazowa będzie wskazana zatem w szczególności dla różnych gatunków ryb, gadów i płazów, a także w przypadku ssaków i ptaków o niskiej wartości początkowej. Rozłożenie odpisów amortyzacyjnych na ustalony okres jest wskazane w przypadku droższych egzemplarzy. Okresem tym może być przewidywany czas korzystania z siły bądź innych właściwości zwierzęcia, jak również średni przewidywany okres jego życia.

Zapraszamy na forum o Rachunkowości

Koszty związane z utrzymywaniem zwierzęcia w dobrej kondycji psychofizycznej, które obejmują nakłady na jego wyżywienie, opiekę weterynaryjną, pielęgnację, szkolenia i tresurę, są zaliczane bezpośrednio do kosztów działalności operacyjnej. W zespole 4 kosztów według rodzajów, w zależności od przyjętej polityki rachunkowości, tego typu koszty będą stanowić „pozostałe koszty proste” lub będą rozksięgowywane zgodnie ze swoją istotą na koszty zużycia materiałów i energii oraz koszty usług obcych. W zespole 5 kosztów będą one księgowane w zależności od funkcji pełnionych przez określony gatunek. Przykładowo koszty utrzymania psów stróżujących będą ewidencjonowane jako koszty ogólnozakładowe, ale koszty związane z utrzymaniem zwierząt niszczących szkodniki na polach mogą być uznane również za koszty wydziałowe, w zależności od przyjętej polityki rachunkowości, a te związane ze zwierzętami wykorzystywanymi w zooterapii jako koszty działalności podstawowej - usługowej.


Zobacz wideo-szkolenie „Odpisy amortyzacyjne” dostępne w Bibliotece INFORFK na www.inforfk.pl

 


2. Ujęcie podatkowe zwierząt pracujących


W odróżnieniu od ujęcia księgowego podatkowo nie można wprowadzić zwierząt do środków trwałych, gdyż przepisy podatkowe nie wymieniają inwentarza żywego jako środka trwałego. W związku z tym zwierzęta nie mogą być amortyzowane. Należy rozważyć jedynie zaliczenie zakupu określonego zwierzęcia do kosztów podatkowych jednorazowo w dacie poniesienia wydatku. Oczywiście należy przy tym pamiętać, że wydatki takie muszą spełniać definicję kosztu uzyskania przychodów.

Aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów podatkowych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

• musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

• nie może być wymieniony wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,

• musi być należycie udokumentowany.

Kosztem uzyskania przychodu będą zatem udokumentowane i uzasadnione racjonalnie i gospodarczo nakłady związane z działalnością gospodarczą podatnika, który przez ich poniesienie zmierza do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Nie mogą być one jednocześnie wyszczególnione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dlatego z całej grupy wydatków związanych z utrzymaniem zwierząt należy na pewno wyłączyć z kosztów podatkowych wydatki związane ze zwierzętami utrzymywanymi dla celów reprezentacyjnych. Jeżeli zwierzęta w założeniu mają podnieść prestiż prowadzonego przedsiębiorstwa wśród klientów albo mają za zadanie kreować przyjazny wizerunek przedsiębiorstwa, wydatki na nabycie i utrzymanie takich zwierząt będą wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy jako koszty reprezentacji. Tak może być w przypadku ptaków ozdobnych, rybek, ale też np. wielbłądów i lam, z których przedsiębiorca nie korzysta, lecz jedynie „hoduje” jako atrakcję turystyczną (przykładowo w hotelach).

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r.

Inaczej będzie w przypadku kosztów utrzymania psów, które pilnują mienia przedsiębiorstwa. W większości koszty takie należy uznać za gospodarczo uzasadnione, gdyż udowodnienie, że zwierzęta służą do zabezpieczenia terenu i majątku firmowego przed kradzieżą czy włamaniem, wybrykami chuligańskimi i przed uszkodzeniem mienia, nie przysparza problemów. Zatem wydatki na zakup, wyszkolenie, wyżywienie, opiekę weterynaryjną i szczepienia psa stróżującego co do zasady będą stanowić koszt uzyskania przychodów. W przypadku podatników VAT dokonujących sprzedaży opodatkowanej można odliczyć VAT naliczony związany z takimi wydatkami. Kłopotu nie przysporzy również uzasadnienie wydatków na zwierzęta pociągowe czy wykorzystywane w terapii osób chorych; związek między przychodem i kosztem jest tu widoczny i racjonalnie uzasadniony.

Oczywiście każdy przypadek powinien być przedmiotem indywidualnej analizy. Zawsze należy rozpatrywać zasadność wydatku pod kątem związku z przychodem podatnika, a więc z rodzajem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i jego indywidualnej sytuacji. Przykładowo wydatki na zakup i utrzymanie dla celów ochronno-stróżujących małego terenu całej gromady psów określonej rasy stróżującej albo nawet kilku egzemplarzy rasy, która się w żaden sposób z obronnością nie kojarzy, mogą się spotkać z odmową uznania za koszt podatkowy. Dotyczy to także coraz bardziej popularnych usług fryzjerskich dla zwierząt czy zakupu różnych gadżetów niezwiązanych z ich pracą dla przedsiębiorstwa, ale raczej z hobbystycznym podejściem osób, które są odpowiedzialne za te zwierzęta (ubranka dla psów, meble, albumy ze zdjęciami, perfumy).

Faktury przychodowe i kosztowe w księgach rachunkowych

Jak wykazać w księgach wniesienie wkładu niepieniężnego


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

• art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

dr Nelli Artienwicz

Katedra Rachunkowości, Uniwersytet Gdański

CZYTAJ TAKŻE

„Ewidencja księgowa w jednostkach prowadzących działalność rolniczą” - „Serwis Finansowo-Księgowy” nr 3/2013 - dostępny także na www.bgk.infor.pl

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA