REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwierzęta pracujące - ujęcie księgowe i podatkowe

Nelli Artienwicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wykorzystanie zwierząt w działalności gospodarczej jest powszechne i dotyczy wielu gatunków. Obok kontrowersji ekologiczno-moralnych czasem też pojawiają się kontrowersje natury ewidencyjno-podatkowej. Dotyczy to szczególnie zwierząt typowo domowych – przede wszystkim psów, kotów, a także zwierząt ozdobnych i gatunków egzotycznych.


Zwierzęta pracujące - ewidencja księgowa i ujęcie podatkowe


Do zwierząt pracujących wykorzystywanych w działalności gospodarczej zaliczane są te gatunki, które mogą pomóc człowiekowi ze względu na siłę lub określone zdolności. Zwierzęta są przydatne np.:

REKLAMA

REKLAMA

• do transportu towarów i w jeździectwie - np. konie, wielbłądy,

• w terapeutyce (zooterapia) - np. konie, koty, psy i delfiny,

• do obrony zwierząt hodowlanych - np. psy pasterskie,

REKLAMA

• do ochrony osób i mienia - np. psy stróżujące,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• w rolnictwie - przygotowanie ziemi pod uprawy (kury, świnie, dżdżownice), biologiczne zwalczanie szkodników (owady drapieżne żywiące się gatunkami szkodliwymi dla upraw),

• w lotnictwie - ptaki drapieżne do płoszenia ptaków żerujących na terenie lotnisk,

• do walki ze szkodnikami - kaczki do walki ze ślimakami w ogrodach, koty zwalczające gryzonie w magazynach czy w obiektach wojskowych,

• dla celów reprezentacyjnych - gatunki egzotyczne, niektóre koty, psy czy pawie.


Niesprzedane mieszkania w księgach rachunkowych dewelopera

Ulga na złe długi w księgach rachunkowych wierzyciela


UWAGA!

Należy odróżnić zwierzęta hodowlane od zwierząt pracujących.


Przeznaczenie tych gatunków pokazuje, że nie są to zwierzęta typowo hodowlane (jak bydło mleczne czy trzoda chlewna), nie uzyskuje się z nich produktów rolnych, lecz korzysta jedynie z ich „usług”, będących wykorzystaniem naturalnych predyspozycji czy instynktownych zachowań tych zwierząt.

Nabycie i utrzymywanie takich zwierząt wiąże się oczywiście z ponoszeniem określonych kosztów i wydatków. Związane są one przede wszystkim z wyżywieniem, utrzymaniem czystości, opieką weterynaryjną, szkoleniem, szczepieniami, a także z utrzymaniem określonych warunków bytowych.


1. Jak ująć zwierzę pracujące w księgach rachunkowych


Zadaniem ksiąg rachunkowych jest objęcie ewidencją wszystkich zdarzeń gospodarczych jednostki, które można wycenić i które wpływają na wielkości wykazane w bilansie. Skoro zwierzęta pełnią określone funkcje w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa, ich wartość oraz ponoszone koszty należy odpowiednio wycenić i zaewidencjonować.

Nabycie zwierzęcia można zaliczyć bezpośrednio do kosztów. Należy go też wprowadzić do ewidencji środków trwałych jako inwentarz żywy. Wszystko zależy od ceny nabycia czy inaczej ustalonej wartości początkowej. Cena ta w zależności od gatunku waha się od kilkudziesięciu złotych do nawet kilkunastu tysięcy złotych. W przypadku zaliczenia kupionego egzemplarza do środków trwałych należy zadecydować o sposobie jego amortyzacji. Zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy o rachunkowości dla środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony, przez dokonywanie zbiorczych odpisów dla grup środków zbliżonych rodzajem i przeznaczeniem lub jednorazowo odpisując wartość tego rodzaju środków trwałych. Amortyzacja jednorazowa będzie wskazana zatem w szczególności dla różnych gatunków ryb, gadów i płazów, a także w przypadku ssaków i ptaków o niskiej wartości początkowej. Rozłożenie odpisów amortyzacyjnych na ustalony okres jest wskazane w przypadku droższych egzemplarzy. Okresem tym może być przewidywany czas korzystania z siły bądź innych właściwości zwierzęcia, jak również średni przewidywany okres jego życia.

Zapraszamy na forum o Rachunkowości

Koszty związane z utrzymywaniem zwierzęcia w dobrej kondycji psychofizycznej, które obejmują nakłady na jego wyżywienie, opiekę weterynaryjną, pielęgnację, szkolenia i tresurę, są zaliczane bezpośrednio do kosztów działalności operacyjnej. W zespole 4 kosztów według rodzajów, w zależności od przyjętej polityki rachunkowości, tego typu koszty będą stanowić „pozostałe koszty proste” lub będą rozksięgowywane zgodnie ze swoją istotą na koszty zużycia materiałów i energii oraz koszty usług obcych. W zespole 5 kosztów będą one księgowane w zależności od funkcji pełnionych przez określony gatunek. Przykładowo koszty utrzymania psów stróżujących będą ewidencjonowane jako koszty ogólnozakładowe, ale koszty związane z utrzymaniem zwierząt niszczących szkodniki na polach mogą być uznane również za koszty wydziałowe, w zależności od przyjętej polityki rachunkowości, a te związane ze zwierzętami wykorzystywanymi w zooterapii jako koszty działalności podstawowej - usługowej.


Zobacz wideo-szkolenie „Odpisy amortyzacyjne” dostępne w Bibliotece INFORFK na www.inforfk.pl

 


2. Ujęcie podatkowe zwierząt pracujących


W odróżnieniu od ujęcia księgowego podatkowo nie można wprowadzić zwierząt do środków trwałych, gdyż przepisy podatkowe nie wymieniają inwentarza żywego jako środka trwałego. W związku z tym zwierzęta nie mogą być amortyzowane. Należy rozważyć jedynie zaliczenie zakupu określonego zwierzęcia do kosztów podatkowych jednorazowo w dacie poniesienia wydatku. Oczywiście należy przy tym pamiętać, że wydatki takie muszą spełniać definicję kosztu uzyskania przychodów.

Aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów podatkowych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

• musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

• nie może być wymieniony wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,

• musi być należycie udokumentowany.

Kosztem uzyskania przychodu będą zatem udokumentowane i uzasadnione racjonalnie i gospodarczo nakłady związane z działalnością gospodarczą podatnika, który przez ich poniesienie zmierza do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Nie mogą być one jednocześnie wyszczególnione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dlatego z całej grupy wydatków związanych z utrzymaniem zwierząt należy na pewno wyłączyć z kosztów podatkowych wydatki związane ze zwierzętami utrzymywanymi dla celów reprezentacyjnych. Jeżeli zwierzęta w założeniu mają podnieść prestiż prowadzonego przedsiębiorstwa wśród klientów albo mają za zadanie kreować przyjazny wizerunek przedsiębiorstwa, wydatki na nabycie i utrzymanie takich zwierząt będą wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy jako koszty reprezentacji. Tak może być w przypadku ptaków ozdobnych, rybek, ale też np. wielbłądów i lam, z których przedsiębiorca nie korzysta, lecz jedynie „hoduje” jako atrakcję turystyczną (przykładowo w hotelach).

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r.

Inaczej będzie w przypadku kosztów utrzymania psów, które pilnują mienia przedsiębiorstwa. W większości koszty takie należy uznać za gospodarczo uzasadnione, gdyż udowodnienie, że zwierzęta służą do zabezpieczenia terenu i majątku firmowego przed kradzieżą czy włamaniem, wybrykami chuligańskimi i przed uszkodzeniem mienia, nie przysparza problemów. Zatem wydatki na zakup, wyszkolenie, wyżywienie, opiekę weterynaryjną i szczepienia psa stróżującego co do zasady będą stanowić koszt uzyskania przychodów. W przypadku podatników VAT dokonujących sprzedaży opodatkowanej można odliczyć VAT naliczony związany z takimi wydatkami. Kłopotu nie przysporzy również uzasadnienie wydatków na zwierzęta pociągowe czy wykorzystywane w terapii osób chorych; związek między przychodem i kosztem jest tu widoczny i racjonalnie uzasadniony.

Oczywiście każdy przypadek powinien być przedmiotem indywidualnej analizy. Zawsze należy rozpatrywać zasadność wydatku pod kątem związku z przychodem podatnika, a więc z rodzajem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i jego indywidualnej sytuacji. Przykładowo wydatki na zakup i utrzymanie dla celów ochronno-stróżujących małego terenu całej gromady psów określonej rasy stróżującej albo nawet kilku egzemplarzy rasy, która się w żaden sposób z obronnością nie kojarzy, mogą się spotkać z odmową uznania za koszt podatkowy. Dotyczy to także coraz bardziej popularnych usług fryzjerskich dla zwierząt czy zakupu różnych gadżetów niezwiązanych z ich pracą dla przedsiębiorstwa, ale raczej z hobbystycznym podejściem osób, które są odpowiedzialne za te zwierzęta (ubranka dla psów, meble, albumy ze zdjęciami, perfumy).

Faktury przychodowe i kosztowe w księgach rachunkowych

Jak wykazać w księgach wniesienie wkładu niepieniężnego


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

• art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

dr Nelli Artienwicz

Katedra Rachunkowości, Uniwersytet Gdański

CZYTAJ TAKŻE

„Ewidencja księgowa w jednostkach prowadzących działalność rolniczą” - „Serwis Finansowo-Księgowy” nr 3/2013 - dostępny także na www.bgk.infor.pl

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA