REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastosowanie technologii mobilnych w obszarze księgowości

REKLAMA

Otacza nas elektronika, nowe technologie mobilne a księgowość w dalszym ciągu kojarzy się przede wszystkim z tonami dokumentów. W obiegu wciąż są papierowe faktury i mają się bardzo dobrze. Jak zastosować nowe technologie w odniesieniu do księgowości?

Polacy generują coraz większy ruch w sieciach mobilnych. Już dziś za pomocą komórki i innych urządzeń multimedialnych korzystają ze sklepów, porównywarek cenowych, platform aukcyjnych i bankowości. Według najnowszego raportu Mobile Visual Networking Index firmy Cisco, w ciągu najbliższych pięciu lat, ruch w sieciach mobilnych wzrośnie aż jedenastokrotnie. Co na to usługodawcy? Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa Tax Care, który właśnie połączył dwa obszary: księgowość i „cloud computing”

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet


Polacy są coraz bardziej mobilni. O jakiej skali możemy mówić?


Żyjemy w czasach, w których oferowanie usług mobilnych jest tak naturalne, jak korzystanie ze skrzynki mailowej. Na początku 2014 roku 44 proc. Polaków deklarowało, że dysponuje smartfonem, 46 proc. spośród nich korzystało z aplikacji mobilnych, a 64 proc. wchodziło do Internetu, wykorzystując do tego swój telefon. To wyniki jednego z badań TNS Polska. Kiedyś nie wyobrażaliśmy sobie, by odpisywać na maile z komórki, dziś ułatwia nam życie na wielu frontach. Można powiedzieć, że jesteśmy podłączeni do Internetu przez całą dobę.


Trochę to przerażające.


Podobno we Francji już zapowiedziano, że pracownicy nie mogą odpowiadać na służbowe maile wysłane po godzinie 18:00. My jesteśmy na zupełnie innym etapie. Zachłysnęliśmy się nowymi technologiami, chcemy je wykorzystywać w pracy i w domu. Chcemy by oszczędzały nasz czas, pieniądze i energię. Liczba nowych aplikacji, które można uruchomić na tablecie lub smartfonie, rośnie z miesiąca na miesiąc.

Księgowość własna, czy w biurze rachunkowym lub kancelarii podatkowej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Co na to biznes?


Biznes ma swoje pięć minut. Dzięki urządzeniom mobilnym użytkownicy porównują ceny, robią zakupy w Internecie, organizują pobyt na Majorce, czytają prasę, oglądają filmy i czatują ze znajomymi, a wszystko to z pociągu, tramwaju, leżaka lub fotela w poczekalni dentystycznej. Polska jest na etapie wyścigu nowinek technologicznych. W telewizji widzimy reklamy bankowości mobilnej, która umożliwia nam opłacenie rachunków za prąd, o których zapomnieliśmy. Możemy dokonać płatności po zeskanowaniu kodu QR albo zorganizować transfer pieniędzy znajomym z Facebooka. Urządzenia mobilne zaczynają zastępować karty płatnicze. Już w samym 2013 roku wartość transakcji mobilnych sięgnęła 235 mld. dolarów.

Systemy finansowo-księgowe - jak poradzić sobie z wyborem?


Czyli karty płatnicze zaraz będą passe?


Niekoniecznie, ponieważ jedno rozwiązanie uzupełnia drugie. Sieć sklepów Biedronka rozwija swój system płatności mobilnych iKASA i od końca ubiegłego roku nie przyjmuje kart bankowych, ale to tylko jeden z nielicznych przypadków. Moim zdaniem różne modele płatnicze będą funkcjonować równolegle. Niezłym przykładem jest Starbucks, który wprowadził własną aplikację do płatności w kawiarniach, przy użyciu której realizuje już 11 proc. Całego obrotu w USA i Kanadzie.

Zapisz się na nasz newsletter

 


Mówimy o nowych technologiach w bankowości. A czy nowe technologie w odniesieniu do księgowości są możliwe?


Myślę, że tak i jesteśmy tego dobrym przykładem. Księgowość kojarzy się z tonami dokumentów. W obiegu wciąż są papierowe faktury i mają się bardzo dobrze. Chcemy to zmienić. Już dziś dajemy naszym Klientom możliwość magazynowania i przetwarzania danych w tzw. „chmurze”. Dzięki chmurze mają oni dostęp do swoich dokumentów z każdego miejsca na świecie, wystarczy dostęp do Internetu i urządzenie mobilne. Niedługo nasi Klienci będą mogli przekazywać nam faktury w formie elektronicznej, bez konieczności wizyty w oddziale, bez konieczności przesyłania ich mailem. Będą je „wrzucać” do chmury, to wszystko. Marzę o tym, by cały obieg faktur i innych dokumentów księgowych odbywał się w prosty sposób. Wyobraźmy sobie, że tankujemy benzynę i zamiast podawania danych do faktury, czekania na papierowy wydruk i przekazywania go księgowej, przykładamy telefon do czytnika, a cały proces jest zautomatyzowany - faktura od razu trafia do chmury i wszystkich odpowiednich adresatów, łącznie z urzędami i naszą księgowością.

Ustawa o rachunkowości a nowoczesna księgowość "w chmurze"


Brzmi dość futurystycznie.


Dlaczego? Jeszcze dziesięć lat temu nie wyobrażaliśmy sobie, że będziemy mogli wysyłać faktury mailem. Dziś to możliwe. Wprawdzie mówimy dalej o papierowej wersji i jej odzwierciedleniu, w formie załącznika, ale nie musimy już podpisywać takiego dokumentu, by był uznawany za ważny. Technologia już dziś pozwala na opisane przeze mnie rozwiązanie. To przyszłość.

Zapraszamy do dyskusji na forum


A co z bezpieczeństwem?


Niedawno przeprowadziliśmy badanie opinii razem z Idea Bankiem. Pytaliśmy w nim m.in. o „cloud computing”. Okazało się, że 36 proc. ankietowanych uważa, że przechowywanie danych w chmurze jest bezpieczniejsze od przechowywania ich na komputerze przedsiębiorcy, a ¾ sądzi, że takie rozwiązanie zmniejszyłoby koszty firmowe. Bardzo duże zainteresowanie wzbudziła perspektywa skorzystania z „chmury bankowej”. Przedsiębiorcy zaufaliby rozwiązaniom dostarczanym przez bank i jednocześnie spełniający wszystkie wymogi bezpieczeństwa stawiane bankowym systemom informatycznym. Zainteresowanie takim „wirtualnym sejfem” wyraziło 54 proc. badanych. Zważywszy, że w nasz projekt „chmury” do przechowywania i przetwarzania faktur oraz innych dokumentów księgowych, jest zaangażowana Krajowa Izba Rozliczeniowa, która na co dzień pełni kluczową rolę w obszarze rozliczeń międzybankowych, jestem przekonany, że stosowane przez nas technologie są bezpieczne i nie będą spędzać snu z powiek przedsiębiorcom.

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA