REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastosowanie technologii mobilnych w obszarze księgowości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Otacza nas elektronika, nowe technologie mobilne a księgowość w dalszym ciągu kojarzy się przede wszystkim z tonami dokumentów. W obiegu wciąż są papierowe faktury i mają się bardzo dobrze. Jak zastosować nowe technologie w odniesieniu do księgowości?

Polacy generują coraz większy ruch w sieciach mobilnych. Już dziś za pomocą komórki i innych urządzeń multimedialnych korzystają ze sklepów, porównywarek cenowych, platform aukcyjnych i bankowości. Według najnowszego raportu Mobile Visual Networking Index firmy Cisco, w ciągu najbliższych pięciu lat, ruch w sieciach mobilnych wzrośnie aż jedenastokrotnie. Co na to usługodawcy? Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa Tax Care, który właśnie połączył dwa obszary: księgowość i „cloud computing”

REKLAMA

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet


Polacy są coraz bardziej mobilni. O jakiej skali możemy mówić?


Żyjemy w czasach, w których oferowanie usług mobilnych jest tak naturalne, jak korzystanie ze skrzynki mailowej. Na początku 2014 roku 44 proc. Polaków deklarowało, że dysponuje smartfonem, 46 proc. spośród nich korzystało z aplikacji mobilnych, a 64 proc. wchodziło do Internetu, wykorzystując do tego swój telefon. To wyniki jednego z badań TNS Polska. Kiedyś nie wyobrażaliśmy sobie, by odpisywać na maile z komórki, dziś ułatwia nam życie na wielu frontach. Można powiedzieć, że jesteśmy podłączeni do Internetu przez całą dobę.


Trochę to przerażające.


Podobno we Francji już zapowiedziano, że pracownicy nie mogą odpowiadać na służbowe maile wysłane po godzinie 18:00. My jesteśmy na zupełnie innym etapie. Zachłysnęliśmy się nowymi technologiami, chcemy je wykorzystywać w pracy i w domu. Chcemy by oszczędzały nasz czas, pieniądze i energię. Liczba nowych aplikacji, które można uruchomić na tablecie lub smartfonie, rośnie z miesiąca na miesiąc.

Księgowość własna, czy w biurze rachunkowym lub kancelarii podatkowej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Co na to biznes?


Biznes ma swoje pięć minut. Dzięki urządzeniom mobilnym użytkownicy porównują ceny, robią zakupy w Internecie, organizują pobyt na Majorce, czytają prasę, oglądają filmy i czatują ze znajomymi, a wszystko to z pociągu, tramwaju, leżaka lub fotela w poczekalni dentystycznej. Polska jest na etapie wyścigu nowinek technologicznych. W telewizji widzimy reklamy bankowości mobilnej, która umożliwia nam opłacenie rachunków za prąd, o których zapomnieliśmy. Możemy dokonać płatności po zeskanowaniu kodu QR albo zorganizować transfer pieniędzy znajomym z Facebooka. Urządzenia mobilne zaczynają zastępować karty płatnicze. Już w samym 2013 roku wartość transakcji mobilnych sięgnęła 235 mld. dolarów.

Systemy finansowo-księgowe - jak poradzić sobie z wyborem?


Czyli karty płatnicze zaraz będą passe?


Niekoniecznie, ponieważ jedno rozwiązanie uzupełnia drugie. Sieć sklepów Biedronka rozwija swój system płatności mobilnych iKASA i od końca ubiegłego roku nie przyjmuje kart bankowych, ale to tylko jeden z nielicznych przypadków. Moim zdaniem różne modele płatnicze będą funkcjonować równolegle. Niezłym przykładem jest Starbucks, który wprowadził własną aplikację do płatności w kawiarniach, przy użyciu której realizuje już 11 proc. Całego obrotu w USA i Kanadzie.

Zapisz się na nasz newsletter

 


Mówimy o nowych technologiach w bankowości. A czy nowe technologie w odniesieniu do księgowości są możliwe?


Myślę, że tak i jesteśmy tego dobrym przykładem. Księgowość kojarzy się z tonami dokumentów. W obiegu wciąż są papierowe faktury i mają się bardzo dobrze. Chcemy to zmienić. Już dziś dajemy naszym Klientom możliwość magazynowania i przetwarzania danych w tzw. „chmurze”. Dzięki chmurze mają oni dostęp do swoich dokumentów z każdego miejsca na świecie, wystarczy dostęp do Internetu i urządzenie mobilne. Niedługo nasi Klienci będą mogli przekazywać nam faktury w formie elektronicznej, bez konieczności wizyty w oddziale, bez konieczności przesyłania ich mailem. Będą je „wrzucać” do chmury, to wszystko. Marzę o tym, by cały obieg faktur i innych dokumentów księgowych odbywał się w prosty sposób. Wyobraźmy sobie, że tankujemy benzynę i zamiast podawania danych do faktury, czekania na papierowy wydruk i przekazywania go księgowej, przykładamy telefon do czytnika, a cały proces jest zautomatyzowany - faktura od razu trafia do chmury i wszystkich odpowiednich adresatów, łącznie z urzędami i naszą księgowością.

Ustawa o rachunkowości a nowoczesna księgowość "w chmurze"


Brzmi dość futurystycznie.


Dlaczego? Jeszcze dziesięć lat temu nie wyobrażaliśmy sobie, że będziemy mogli wysyłać faktury mailem. Dziś to możliwe. Wprawdzie mówimy dalej o papierowej wersji i jej odzwierciedleniu, w formie załącznika, ale nie musimy już podpisywać takiego dokumentu, by był uznawany za ważny. Technologia już dziś pozwala na opisane przeze mnie rozwiązanie. To przyszłość.

Zapraszamy do dyskusji na forum


A co z bezpieczeństwem?


Niedawno przeprowadziliśmy badanie opinii razem z Idea Bankiem. Pytaliśmy w nim m.in. o „cloud computing”. Okazało się, że 36 proc. ankietowanych uważa, że przechowywanie danych w chmurze jest bezpieczniejsze od przechowywania ich na komputerze przedsiębiorcy, a ¾ sądzi, że takie rozwiązanie zmniejszyłoby koszty firmowe. Bardzo duże zainteresowanie wzbudziła perspektywa skorzystania z „chmury bankowej”. Przedsiębiorcy zaufaliby rozwiązaniom dostarczanym przez bank i jednocześnie spełniający wszystkie wymogi bezpieczeństwa stawiane bankowym systemom informatycznym. Zainteresowanie takim „wirtualnym sejfem” wyraziło 54 proc. badanych. Zważywszy, że w nasz projekt „chmury” do przechowywania i przetwarzania faktur oraz innych dokumentów księgowych, jest zaangażowana Krajowa Izba Rozliczeniowa, która na co dzień pełni kluczową rolę w obszarze rozliczeń międzybankowych, jestem przekonany, że stosowane przez nas technologie są bezpieczne i nie będą spędzać snu z powiek przedsiębiorcom.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA