REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastosowanie technologii mobilnych w obszarze księgowości

REKLAMA

Otacza nas elektronika, nowe technologie mobilne a księgowość w dalszym ciągu kojarzy się przede wszystkim z tonami dokumentów. W obiegu wciąż są papierowe faktury i mają się bardzo dobrze. Jak zastosować nowe technologie w odniesieniu do księgowości?

Polacy generują coraz większy ruch w sieciach mobilnych. Już dziś za pomocą komórki i innych urządzeń multimedialnych korzystają ze sklepów, porównywarek cenowych, platform aukcyjnych i bankowości. Według najnowszego raportu Mobile Visual Networking Index firmy Cisco, w ciągu najbliższych pięciu lat, ruch w sieciach mobilnych wzrośnie aż jedenastokrotnie. Co na to usługodawcy? Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa Tax Care, który właśnie połączył dwa obszary: księgowość i „cloud computing”

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet


Polacy są coraz bardziej mobilni. O jakiej skali możemy mówić?


Żyjemy w czasach, w których oferowanie usług mobilnych jest tak naturalne, jak korzystanie ze skrzynki mailowej. Na początku 2014 roku 44 proc. Polaków deklarowało, że dysponuje smartfonem, 46 proc. spośród nich korzystało z aplikacji mobilnych, a 64 proc. wchodziło do Internetu, wykorzystując do tego swój telefon. To wyniki jednego z badań TNS Polska. Kiedyś nie wyobrażaliśmy sobie, by odpisywać na maile z komórki, dziś ułatwia nam życie na wielu frontach. Można powiedzieć, że jesteśmy podłączeni do Internetu przez całą dobę.


Trochę to przerażające.


Podobno we Francji już zapowiedziano, że pracownicy nie mogą odpowiadać na służbowe maile wysłane po godzinie 18:00. My jesteśmy na zupełnie innym etapie. Zachłysnęliśmy się nowymi technologiami, chcemy je wykorzystywać w pracy i w domu. Chcemy by oszczędzały nasz czas, pieniądze i energię. Liczba nowych aplikacji, które można uruchomić na tablecie lub smartfonie, rośnie z miesiąca na miesiąc.

REKLAMA

Księgowość własna, czy w biurze rachunkowym lub kancelarii podatkowej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Co na to biznes?


Biznes ma swoje pięć minut. Dzięki urządzeniom mobilnym użytkownicy porównują ceny, robią zakupy w Internecie, organizują pobyt na Majorce, czytają prasę, oglądają filmy i czatują ze znajomymi, a wszystko to z pociągu, tramwaju, leżaka lub fotela w poczekalni dentystycznej. Polska jest na etapie wyścigu nowinek technologicznych. W telewizji widzimy reklamy bankowości mobilnej, która umożliwia nam opłacenie rachunków za prąd, o których zapomnieliśmy. Możemy dokonać płatności po zeskanowaniu kodu QR albo zorganizować transfer pieniędzy znajomym z Facebooka. Urządzenia mobilne zaczynają zastępować karty płatnicze. Już w samym 2013 roku wartość transakcji mobilnych sięgnęła 235 mld. dolarów.

Systemy finansowo-księgowe - jak poradzić sobie z wyborem?


Czyli karty płatnicze zaraz będą passe?


Niekoniecznie, ponieważ jedno rozwiązanie uzupełnia drugie. Sieć sklepów Biedronka rozwija swój system płatności mobilnych iKASA i od końca ubiegłego roku nie przyjmuje kart bankowych, ale to tylko jeden z nielicznych przypadków. Moim zdaniem różne modele płatnicze będą funkcjonować równolegle. Niezłym przykładem jest Starbucks, który wprowadził własną aplikację do płatności w kawiarniach, przy użyciu której realizuje już 11 proc. Całego obrotu w USA i Kanadzie.

Zapisz się na nasz newsletter

 


Mówimy o nowych technologiach w bankowości. A czy nowe technologie w odniesieniu do księgowości są możliwe?


Myślę, że tak i jesteśmy tego dobrym przykładem. Księgowość kojarzy się z tonami dokumentów. W obiegu wciąż są papierowe faktury i mają się bardzo dobrze. Chcemy to zmienić. Już dziś dajemy naszym Klientom możliwość magazynowania i przetwarzania danych w tzw. „chmurze”. Dzięki chmurze mają oni dostęp do swoich dokumentów z każdego miejsca na świecie, wystarczy dostęp do Internetu i urządzenie mobilne. Niedługo nasi Klienci będą mogli przekazywać nam faktury w formie elektronicznej, bez konieczności wizyty w oddziale, bez konieczności przesyłania ich mailem. Będą je „wrzucać” do chmury, to wszystko. Marzę o tym, by cały obieg faktur i innych dokumentów księgowych odbywał się w prosty sposób. Wyobraźmy sobie, że tankujemy benzynę i zamiast podawania danych do faktury, czekania na papierowy wydruk i przekazywania go księgowej, przykładamy telefon do czytnika, a cały proces jest zautomatyzowany - faktura od razu trafia do chmury i wszystkich odpowiednich adresatów, łącznie z urzędami i naszą księgowością.

Ustawa o rachunkowości a nowoczesna księgowość "w chmurze"


Brzmi dość futurystycznie.


Dlaczego? Jeszcze dziesięć lat temu nie wyobrażaliśmy sobie, że będziemy mogli wysyłać faktury mailem. Dziś to możliwe. Wprawdzie mówimy dalej o papierowej wersji i jej odzwierciedleniu, w formie załącznika, ale nie musimy już podpisywać takiego dokumentu, by był uznawany za ważny. Technologia już dziś pozwala na opisane przeze mnie rozwiązanie. To przyszłość.

Zapraszamy do dyskusji na forum


A co z bezpieczeństwem?


Niedawno przeprowadziliśmy badanie opinii razem z Idea Bankiem. Pytaliśmy w nim m.in. o „cloud computing”. Okazało się, że 36 proc. ankietowanych uważa, że przechowywanie danych w chmurze jest bezpieczniejsze od przechowywania ich na komputerze przedsiębiorcy, a ¾ sądzi, że takie rozwiązanie zmniejszyłoby koszty firmowe. Bardzo duże zainteresowanie wzbudziła perspektywa skorzystania z „chmury bankowej”. Przedsiębiorcy zaufaliby rozwiązaniom dostarczanym przez bank i jednocześnie spełniający wszystkie wymogi bezpieczeństwa stawiane bankowym systemom informatycznym. Zainteresowanie takim „wirtualnym sejfem” wyraziło 54 proc. badanych. Zważywszy, że w nasz projekt „chmury” do przechowywania i przetwarzania faktur oraz innych dokumentów księgowych, jest zaangażowana Krajowa Izba Rozliczeniowa, która na co dzień pełni kluczową rolę w obszarze rozliczeń międzybankowych, jestem przekonany, że stosowane przez nas technologie są bezpieczne i nie będą spędzać snu z powiek przedsiębiorcom.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

REKLAMA

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA