REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastosowanie technologii mobilnych w obszarze księgowości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Otacza nas elektronika, nowe technologie mobilne a księgowość w dalszym ciągu kojarzy się przede wszystkim z tonami dokumentów. W obiegu wciąż są papierowe faktury i mają się bardzo dobrze. Jak zastosować nowe technologie w odniesieniu do księgowości?

Polacy generują coraz większy ruch w sieciach mobilnych. Już dziś za pomocą komórki i innych urządzeń multimedialnych korzystają ze sklepów, porównywarek cenowych, platform aukcyjnych i bankowości. Według najnowszego raportu Mobile Visual Networking Index firmy Cisco, w ciągu najbliższych pięciu lat, ruch w sieciach mobilnych wzrośnie aż jedenastokrotnie. Co na to usługodawcy? Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa Tax Care, który właśnie połączył dwa obszary: księgowość i „cloud computing”

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet


Polacy są coraz bardziej mobilni. O jakiej skali możemy mówić?


Żyjemy w czasach, w których oferowanie usług mobilnych jest tak naturalne, jak korzystanie ze skrzynki mailowej. Na początku 2014 roku 44 proc. Polaków deklarowało, że dysponuje smartfonem, 46 proc. spośród nich korzystało z aplikacji mobilnych, a 64 proc. wchodziło do Internetu, wykorzystując do tego swój telefon. To wyniki jednego z badań TNS Polska. Kiedyś nie wyobrażaliśmy sobie, by odpisywać na maile z komórki, dziś ułatwia nam życie na wielu frontach. Można powiedzieć, że jesteśmy podłączeni do Internetu przez całą dobę.


Trochę to przerażające.


Podobno we Francji już zapowiedziano, że pracownicy nie mogą odpowiadać na służbowe maile wysłane po godzinie 18:00. My jesteśmy na zupełnie innym etapie. Zachłysnęliśmy się nowymi technologiami, chcemy je wykorzystywać w pracy i w domu. Chcemy by oszczędzały nasz czas, pieniądze i energię. Liczba nowych aplikacji, które można uruchomić na tablecie lub smartfonie, rośnie z miesiąca na miesiąc.

Księgowość własna, czy w biurze rachunkowym lub kancelarii podatkowej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Co na to biznes?


Biznes ma swoje pięć minut. Dzięki urządzeniom mobilnym użytkownicy porównują ceny, robią zakupy w Internecie, organizują pobyt na Majorce, czytają prasę, oglądają filmy i czatują ze znajomymi, a wszystko to z pociągu, tramwaju, leżaka lub fotela w poczekalni dentystycznej. Polska jest na etapie wyścigu nowinek technologicznych. W telewizji widzimy reklamy bankowości mobilnej, która umożliwia nam opłacenie rachunków za prąd, o których zapomnieliśmy. Możemy dokonać płatności po zeskanowaniu kodu QR albo zorganizować transfer pieniędzy znajomym z Facebooka. Urządzenia mobilne zaczynają zastępować karty płatnicze. Już w samym 2013 roku wartość transakcji mobilnych sięgnęła 235 mld. dolarów.

Systemy finansowo-księgowe - jak poradzić sobie z wyborem?


Czyli karty płatnicze zaraz będą passe?


Niekoniecznie, ponieważ jedno rozwiązanie uzupełnia drugie. Sieć sklepów Biedronka rozwija swój system płatności mobilnych iKASA i od końca ubiegłego roku nie przyjmuje kart bankowych, ale to tylko jeden z nielicznych przypadków. Moim zdaniem różne modele płatnicze będą funkcjonować równolegle. Niezłym przykładem jest Starbucks, który wprowadził własną aplikację do płatności w kawiarniach, przy użyciu której realizuje już 11 proc. Całego obrotu w USA i Kanadzie.

Zapisz się na nasz newsletter

 


Mówimy o nowych technologiach w bankowości. A czy nowe technologie w odniesieniu do księgowości są możliwe?


Myślę, że tak i jesteśmy tego dobrym przykładem. Księgowość kojarzy się z tonami dokumentów. W obiegu wciąż są papierowe faktury i mają się bardzo dobrze. Chcemy to zmienić. Już dziś dajemy naszym Klientom możliwość magazynowania i przetwarzania danych w tzw. „chmurze”. Dzięki chmurze mają oni dostęp do swoich dokumentów z każdego miejsca na świecie, wystarczy dostęp do Internetu i urządzenie mobilne. Niedługo nasi Klienci będą mogli przekazywać nam faktury w formie elektronicznej, bez konieczności wizyty w oddziale, bez konieczności przesyłania ich mailem. Będą je „wrzucać” do chmury, to wszystko. Marzę o tym, by cały obieg faktur i innych dokumentów księgowych odbywał się w prosty sposób. Wyobraźmy sobie, że tankujemy benzynę i zamiast podawania danych do faktury, czekania na papierowy wydruk i przekazywania go księgowej, przykładamy telefon do czytnika, a cały proces jest zautomatyzowany - faktura od razu trafia do chmury i wszystkich odpowiednich adresatów, łącznie z urzędami i naszą księgowością.

Ustawa o rachunkowości a nowoczesna księgowość "w chmurze"


Brzmi dość futurystycznie.


Dlaczego? Jeszcze dziesięć lat temu nie wyobrażaliśmy sobie, że będziemy mogli wysyłać faktury mailem. Dziś to możliwe. Wprawdzie mówimy dalej o papierowej wersji i jej odzwierciedleniu, w formie załącznika, ale nie musimy już podpisywać takiego dokumentu, by był uznawany za ważny. Technologia już dziś pozwala na opisane przeze mnie rozwiązanie. To przyszłość.

Zapraszamy do dyskusji na forum


A co z bezpieczeństwem?


Niedawno przeprowadziliśmy badanie opinii razem z Idea Bankiem. Pytaliśmy w nim m.in. o „cloud computing”. Okazało się, że 36 proc. ankietowanych uważa, że przechowywanie danych w chmurze jest bezpieczniejsze od przechowywania ich na komputerze przedsiębiorcy, a ¾ sądzi, że takie rozwiązanie zmniejszyłoby koszty firmowe. Bardzo duże zainteresowanie wzbudziła perspektywa skorzystania z „chmury bankowej”. Przedsiębiorcy zaufaliby rozwiązaniom dostarczanym przez bank i jednocześnie spełniający wszystkie wymogi bezpieczeństwa stawiane bankowym systemom informatycznym. Zainteresowanie takim „wirtualnym sejfem” wyraziło 54 proc. badanych. Zważywszy, że w nasz projekt „chmury” do przechowywania i przetwarzania faktur oraz innych dokumentów księgowych, jest zaangażowana Krajowa Izba Rozliczeniowa, która na co dzień pełni kluczową rolę w obszarze rozliczeń międzybankowych, jestem przekonany, że stosowane przez nas technologie są bezpieczne i nie będą spędzać snu z powiek przedsiębiorcom.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA