REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro rachunkowe czy własna księgowość?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
A.J.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie zawarte w tytule zadaje sobie zapewne wielu przedsiębiorców - szczególnie na początku działalności lub gdy firma jest niewielka. Jeżeli jednak myśli się o rozwoju, to czy nie warto przekazać obsługę księgową podmiotowi zewnętrznemu, takiemu jak biuro rachunkowe czy kancelaria podatkowa. Zawsze dobrze jest rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Takie usługi biura rachunkowego lub doradcy podatkowego oczywiście kosztują. Jednak należy zauważyć, że „samoobsługa” także generuje koszty. Nawet jeżeli nie trzeba w tym celu zatrudniać dodatkowego pracownika, to i tak potrzebny jest jakiś sprzęt, oprogramowanie księgowe, specjalistyczne szkolenia, literatura fachowa itp. - To wszystko kosztuje, nie tylko konkretne sumy pieniężne, ale również czas i często nerwy.


Zlecanie prowadzenia księgowości na zewnątrz


Oczywiście dla pewnej grupy przedsiębiorców, np. gdy działalność nie jest skomplikowana i nie wiąże się z wypełnianiem czasochłonnych obowiązków, zlecanie prowadzenia księgowości na zewnątrz nie musi być opłacalne. Często mali przedsiębiorcy samodzielnie świetnie radzą sobie z rozliczeniami i wówczas nie ma potrzeby podejmowania współpracy z kancelarią podatkową czy biurem rachunkowym. Dla wielu firma jednak taka pomoc okazuje się niezbędna - nie tylko z uwagi na korzyści ekonomicznie, ale też - zwłaszcza przy zawieraniu skomplikowanych transakcji - z punktu widzenia chęci uniknięcia niepotrzebnego ryzyka, ponoszenia nieprzewidzianych kosztów czy innych negatywnych konsekwencji, wskutek braku weryfikacji pod kątem podatkowym przejawów planowanej aktywności biznesowej.

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na nasz newsletter

Należy pamiętać, że powierzenie biuru rachunkowemu czy kancelarii doradztwa podatkowego prowadzenia księgowości (PKPiR), rozliczeń i innych spraw podatkowych nie zwalnia przedsiębiorców z konieczności udziału w nich. Dobra współpraca między firmą zlecającą obsługę a biurem podatkowym czy księgowym warunkuje prawidłowość wykonania usługi. Biuro takie potrzebuje bowiem, dla terminowego wykonania zleconych zadań, dostarczenia na czas niezbędnych dokumentów, informacji lub dodatkowych wyjaśnień. Dlatego, jeśli przewiduje się nieobecności bądź właściciel firmy nie chce osobiście się tym zajmować, powinien wyznaczyć kompetentną osobę w swoim przedsiębiorstwie, która będzie upoważniona do kontaktów z biurem podatkowym czy rachunkowym i będzie odpowiedzialna za dostarczanie mu wszelkich potrzebnych danych i dokumentów.


Korzyści z powierzenia obsługi księgowej podmiotowi zewnętrznemu


Niewątpliwą zaletą zlecenia obsługi księgowej uprawnionemu podmiotowi jest, że odpowiedzialność za czynności księgowe przedsiębiorca przenosi na doradcę podatkowego czy biuro rachunkowe (podlegających obowiązkowemu ubezpieczeniu OC), ogranicza koszty pracy i oszczędza swój czas (nawet przy kilkunastu dokumentach).

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

Współpraca z doradcą podatkowym czy biurem rachunkowym ma więc tę zaletę, że podatnik unika kontaktu z urzędnikami, gdyż prowadzenie bieżących spraw przed urzędem skarbowym (pisma, zawiadomienia, wyjaśnienia) przenosi na kancelarię czy biuro. To do kancelarii podatkowej lub biura rachunkowego najczęściej kierowana jest korespondencja, to tam najczęściej odbywają się kontrole księgowości. Oznacza to więc ograniczenie stresu związanego z obecnością kontrolerów w firmie.

Odpowiedzialność księgowego

REKLAMA

Ponadto, zlecając prowadzenie księgowości wyspecjalizowanemu biuru, zyskuje się zazwyczaj kontakt z wieloma zatrudnionymi w nim specjalistami z różnych dziedzin, pomocnych także w zakresie zarządzania firmą. Oprócz samego zaksięgowania dokumentów, specjalista doradzi, co zrobić, żeby - całkowicie legalnie - obniżyć podatki, pomoże zoptymalizować przychody i koszty oraz zwróci uwagę na te zdarzenia gospodarcze, które mogą zostać podważone w trakcie kontroli. Wykwalifikowana kadra takiego biura zwiększa pewność co do prawidłowości wypełniania zobowiązań prawno-podatkowych, znacząco ograniczając ryzyko błędu i  minimalizując ryzyko związane z prowadzoną działalnością. Fachowiec na pewno lepiej zadba o rzetelność i niewadliwość księgi podatkowej, a jeśli nawet zdarzyłby mu się błąd - ma ubezpieczenie na takie wypadki.

Decydując się na współpracę z doradcą podatkowym czy biurem rachunkowym, zawsze warto sprawdzić kilka ofert. Nie należy jednak kierować się wyłącznie ceną, lecz dobrze jest uwzględnić pakiet korzyści, jaki w jej ramach można otrzymać. Mając porównanie, łatwiej jest też negocjować warunki współpracy.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT


Reprezentacjia przed sądami administracyjnymi


Wspomnieć przy tym należy, że w związku z rosnącym skomplikowaniem przepisów podatkowych i dowolnością ich interpretacji przez organy podatkowe, to doradcy podatkowi coraz częściej reprezentują klientów przed sądami administracyjnymi. Skarżący i uczestnicy postępowania na swoich pełnomocników w sprawach podatkowych wybierają więc doradców podatkowych raczej niż radców bądź adwokatów. Statystyki Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazują, że w ubiegłym roku przed NSA wystąpiło rekordowo wielu doradców podatkowych jako pełnomocników stron spierających się z administracją skarbową. Podczas gdy radcowie prawni prowadzili w 2012 r. 647 sprawach podatkowych, a adwokaci - 237, doradcy reprezentowali klientów w 1713 sprawach, a więc ponad 2 i 1/2 razy więcej niż rok wcześniej. W sądach administracyjnych prowadzili już prawie 4 tys. spraw (w 2012 r. - 3081).

Rosnące zainteresowanie pomocą doradców podatkowych jest o tyle istotne, że sprawy podatkowe stanowią ok. 30% wszystkich spraw rozstrzyganych przez sądy administracyjne.


Zawiadomienie urzędu skarbowego

REKLAMA


Jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest zobowiązany w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy z biurem rachunkowym zawiadomić o tym urząd skarbowy, w którym zostało złożone zawiadomienie o prowadzeniu księgi, wskazując nazwę i adres biura, miejsce (adres) prowadzenia oraz przechowywania księgi i dowodów związanych z jej prowadzeniem. W powyższym przypadku podatnik zobowiązany jest również do prowadzenia w miejscu wykonywania działalności ewidencji sprzedaży oraz innych ewidencji, jeżeli wykonywany przez nich rodzaj działalności tego wymaga. Wyjątek stanowią tu podatnicy, którzy ewidencjonują obrót za pomocą kas rejestrujących, ich obowiązek prowadzenia ewidencji nie dotyczy.

W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów księgowych oraz sum miesięcznych przychodu wynikających z ewidencji sprzedaży prowadzonej przez podatnika lub danych wynikających z miesięcznych zestawień raportów dobowych, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenie z budżetem, lecz nie później niż do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Ta sama zasada dotyczy podatników prowadzących przedsiębiorstwa wielozakładowe.

Przedsiębiorca może także, na podobnych zasadach, powierzyć prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów doradcy podatkowemu lub spółce doradztwa podatkowego.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

A.J.

Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Spółka z o. o.
ul. Zagrody 20a, 30-318 Kraków
tel.: 12 260 98 10, e-mail: doradcy@doradcy.pl, www.doradcy.pl
Usługi księgowe i doradztwo podatkowe,
pomoc prawno-podatkowa oraz reprezentacja
Klienta przed aparatem skarbowym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zespół doradców podatkowych Jacek Czernecki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał zakładowy spółki z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA