REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro rachunkowe czy własna księgowość?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
A.J.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie zawarte w tytule zadaje sobie zapewne wielu przedsiębiorców - szczególnie na początku działalności lub gdy firma jest niewielka. Jeżeli jednak myśli się o rozwoju, to czy nie warto przekazać obsługę księgową podmiotowi zewnętrznemu, takiemu jak biuro rachunkowe czy kancelaria podatkowa. Zawsze dobrze jest rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Takie usługi biura rachunkowego lub doradcy podatkowego oczywiście kosztują. Jednak należy zauważyć, że „samoobsługa” także generuje koszty. Nawet jeżeli nie trzeba w tym celu zatrudniać dodatkowego pracownika, to i tak potrzebny jest jakiś sprzęt, oprogramowanie księgowe, specjalistyczne szkolenia, literatura fachowa itp. - To wszystko kosztuje, nie tylko konkretne sumy pieniężne, ale również czas i często nerwy.


Zlecanie prowadzenia księgowości na zewnątrz


Oczywiście dla pewnej grupy przedsiębiorców, np. gdy działalność nie jest skomplikowana i nie wiąże się z wypełnianiem czasochłonnych obowiązków, zlecanie prowadzenia księgowości na zewnątrz nie musi być opłacalne. Często mali przedsiębiorcy samodzielnie świetnie radzą sobie z rozliczeniami i wówczas nie ma potrzeby podejmowania współpracy z kancelarią podatkową czy biurem rachunkowym. Dla wielu firma jednak taka pomoc okazuje się niezbędna - nie tylko z uwagi na korzyści ekonomicznie, ale też - zwłaszcza przy zawieraniu skomplikowanych transakcji - z punktu widzenia chęci uniknięcia niepotrzebnego ryzyka, ponoszenia nieprzewidzianych kosztów czy innych negatywnych konsekwencji, wskutek braku weryfikacji pod kątem podatkowym przejawów planowanej aktywności biznesowej.

REKLAMA

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na nasz newsletter

Należy pamiętać, że powierzenie biuru rachunkowemu czy kancelarii doradztwa podatkowego prowadzenia księgowości (PKPiR), rozliczeń i innych spraw podatkowych nie zwalnia przedsiębiorców z konieczności udziału w nich. Dobra współpraca między firmą zlecającą obsługę a biurem podatkowym czy księgowym warunkuje prawidłowość wykonania usługi. Biuro takie potrzebuje bowiem, dla terminowego wykonania zleconych zadań, dostarczenia na czas niezbędnych dokumentów, informacji lub dodatkowych wyjaśnień. Dlatego, jeśli przewiduje się nieobecności bądź właściciel firmy nie chce osobiście się tym zajmować, powinien wyznaczyć kompetentną osobę w swoim przedsiębiorstwie, która będzie upoważniona do kontaktów z biurem podatkowym czy rachunkowym i będzie odpowiedzialna za dostarczanie mu wszelkich potrzebnych danych i dokumentów.


Korzyści z powierzenia obsługi księgowej podmiotowi zewnętrznemu


Niewątpliwą zaletą zlecenia obsługi księgowej uprawnionemu podmiotowi jest, że odpowiedzialność za czynności księgowe przedsiębiorca przenosi na doradcę podatkowego czy biuro rachunkowe (podlegających obowiązkowemu ubezpieczeniu OC), ogranicza koszty pracy i oszczędza swój czas (nawet przy kilkunastu dokumentach).

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

Współpraca z doradcą podatkowym czy biurem rachunkowym ma więc tę zaletę, że podatnik unika kontaktu z urzędnikami, gdyż prowadzenie bieżących spraw przed urzędem skarbowym (pisma, zawiadomienia, wyjaśnienia) przenosi na kancelarię czy biuro. To do kancelarii podatkowej lub biura rachunkowego najczęściej kierowana jest korespondencja, to tam najczęściej odbywają się kontrole księgowości. Oznacza to więc ograniczenie stresu związanego z obecnością kontrolerów w firmie.

Odpowiedzialność księgowego

Ponadto, zlecając prowadzenie księgowości wyspecjalizowanemu biuru, zyskuje się zazwyczaj kontakt z wieloma zatrudnionymi w nim specjalistami z różnych dziedzin, pomocnych także w zakresie zarządzania firmą. Oprócz samego zaksięgowania dokumentów, specjalista doradzi, co zrobić, żeby - całkowicie legalnie - obniżyć podatki, pomoże zoptymalizować przychody i koszty oraz zwróci uwagę na te zdarzenia gospodarcze, które mogą zostać podważone w trakcie kontroli. Wykwalifikowana kadra takiego biura zwiększa pewność co do prawidłowości wypełniania zobowiązań prawno-podatkowych, znacząco ograniczając ryzyko błędu i  minimalizując ryzyko związane z prowadzoną działalnością. Fachowiec na pewno lepiej zadba o rzetelność i niewadliwość księgi podatkowej, a jeśli nawet zdarzyłby mu się błąd - ma ubezpieczenie na takie wypadki.

Decydując się na współpracę z doradcą podatkowym czy biurem rachunkowym, zawsze warto sprawdzić kilka ofert. Nie należy jednak kierować się wyłącznie ceną, lecz dobrze jest uwzględnić pakiet korzyści, jaki w jej ramach można otrzymać. Mając porównanie, łatwiej jest też negocjować warunki współpracy.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT


Reprezentacjia przed sądami administracyjnymi


Wspomnieć przy tym należy, że w związku z rosnącym skomplikowaniem przepisów podatkowych i dowolnością ich interpretacji przez organy podatkowe, to doradcy podatkowi coraz częściej reprezentują klientów przed sądami administracyjnymi. Skarżący i uczestnicy postępowania na swoich pełnomocników w sprawach podatkowych wybierają więc doradców podatkowych raczej niż radców bądź adwokatów. Statystyki Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazują, że w ubiegłym roku przed NSA wystąpiło rekordowo wielu doradców podatkowych jako pełnomocników stron spierających się z administracją skarbową. Podczas gdy radcowie prawni prowadzili w 2012 r. 647 sprawach podatkowych, a adwokaci - 237, doradcy reprezentowali klientów w 1713 sprawach, a więc ponad 2 i 1/2 razy więcej niż rok wcześniej. W sądach administracyjnych prowadzili już prawie 4 tys. spraw (w 2012 r. - 3081).

Rosnące zainteresowanie pomocą doradców podatkowych jest o tyle istotne, że sprawy podatkowe stanowią ok. 30% wszystkich spraw rozstrzyganych przez sądy administracyjne.


Zawiadomienie urzędu skarbowego


Jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest zobowiązany w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy z biurem rachunkowym zawiadomić o tym urząd skarbowy, w którym zostało złożone zawiadomienie o prowadzeniu księgi, wskazując nazwę i adres biura, miejsce (adres) prowadzenia oraz przechowywania księgi i dowodów związanych z jej prowadzeniem. W powyższym przypadku podatnik zobowiązany jest również do prowadzenia w miejscu wykonywania działalności ewidencji sprzedaży oraz innych ewidencji, jeżeli wykonywany przez nich rodzaj działalności tego wymaga. Wyjątek stanowią tu podatnicy, którzy ewidencjonują obrót za pomocą kas rejestrujących, ich obowiązek prowadzenia ewidencji nie dotyczy.

W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów księgowych oraz sum miesięcznych przychodu wynikających z ewidencji sprzedaży prowadzonej przez podatnika lub danych wynikających z miesięcznych zestawień raportów dobowych, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenie z budżetem, lecz nie później niż do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Ta sama zasada dotyczy podatników prowadzących przedsiębiorstwa wielozakładowe.

Przedsiębiorca może także, na podobnych zasadach, powierzyć prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów doradcy podatkowemu lub spółce doradztwa podatkowego.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

A.J.

Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Spółka z o. o.
ul. Zagrody 20a, 30-318 Kraków
tel.: 12 260 98 10, e-mail: doradcy@doradcy.pl, www.doradcy.pl
Usługi księgowe i doradztwo podatkowe,
pomoc prawno-podatkowa oraz reprezentacja
Klienta przed aparatem skarbowym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zespół doradców podatkowych Jacek Czernecki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA