REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro rachunkowe czy własna księgowość?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
A.J.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie zawarte w tytule zadaje sobie zapewne wielu przedsiębiorców - szczególnie na początku działalności lub gdy firma jest niewielka. Jeżeli jednak myśli się o rozwoju, to czy nie warto przekazać obsługę księgową podmiotowi zewnętrznemu, takiemu jak biuro rachunkowe czy kancelaria podatkowa. Zawsze dobrze jest rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Takie usługi biura rachunkowego lub doradcy podatkowego oczywiście kosztują. Jednak należy zauważyć, że „samoobsługa” także generuje koszty. Nawet jeżeli nie trzeba w tym celu zatrudniać dodatkowego pracownika, to i tak potrzebny jest jakiś sprzęt, oprogramowanie księgowe, specjalistyczne szkolenia, literatura fachowa itp. - To wszystko kosztuje, nie tylko konkretne sumy pieniężne, ale również czas i często nerwy.


Zlecanie prowadzenia księgowości na zewnątrz


Oczywiście dla pewnej grupy przedsiębiorców, np. gdy działalność nie jest skomplikowana i nie wiąże się z wypełnianiem czasochłonnych obowiązków, zlecanie prowadzenia księgowości na zewnątrz nie musi być opłacalne. Często mali przedsiębiorcy samodzielnie świetnie radzą sobie z rozliczeniami i wówczas nie ma potrzeby podejmowania współpracy z kancelarią podatkową czy biurem rachunkowym. Dla wielu firma jednak taka pomoc okazuje się niezbędna - nie tylko z uwagi na korzyści ekonomicznie, ale też - zwłaszcza przy zawieraniu skomplikowanych transakcji - z punktu widzenia chęci uniknięcia niepotrzebnego ryzyka, ponoszenia nieprzewidzianych kosztów czy innych negatywnych konsekwencji, wskutek braku weryfikacji pod kątem podatkowym przejawów planowanej aktywności biznesowej.

REKLAMA

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na nasz newsletter

Należy pamiętać, że powierzenie biuru rachunkowemu czy kancelarii doradztwa podatkowego prowadzenia księgowości (PKPiR), rozliczeń i innych spraw podatkowych nie zwalnia przedsiębiorców z konieczności udziału w nich. Dobra współpraca między firmą zlecającą obsługę a biurem podatkowym czy księgowym warunkuje prawidłowość wykonania usługi. Biuro takie potrzebuje bowiem, dla terminowego wykonania zleconych zadań, dostarczenia na czas niezbędnych dokumentów, informacji lub dodatkowych wyjaśnień. Dlatego, jeśli przewiduje się nieobecności bądź właściciel firmy nie chce osobiście się tym zajmować, powinien wyznaczyć kompetentną osobę w swoim przedsiębiorstwie, która będzie upoważniona do kontaktów z biurem podatkowym czy rachunkowym i będzie odpowiedzialna za dostarczanie mu wszelkich potrzebnych danych i dokumentów.


Korzyści z powierzenia obsługi księgowej podmiotowi zewnętrznemu


Niewątpliwą zaletą zlecenia obsługi księgowej uprawnionemu podmiotowi jest, że odpowiedzialność za czynności księgowe przedsiębiorca przenosi na doradcę podatkowego czy biuro rachunkowe (podlegających obowiązkowemu ubezpieczeniu OC), ogranicza koszty pracy i oszczędza swój czas (nawet przy kilkunastu dokumentach).

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

Współpraca z doradcą podatkowym czy biurem rachunkowym ma więc tę zaletę, że podatnik unika kontaktu z urzędnikami, gdyż prowadzenie bieżących spraw przed urzędem skarbowym (pisma, zawiadomienia, wyjaśnienia) przenosi na kancelarię czy biuro. To do kancelarii podatkowej lub biura rachunkowego najczęściej kierowana jest korespondencja, to tam najczęściej odbywają się kontrole księgowości. Oznacza to więc ograniczenie stresu związanego z obecnością kontrolerów w firmie.

Odpowiedzialność księgowego

Ponadto, zlecając prowadzenie księgowości wyspecjalizowanemu biuru, zyskuje się zazwyczaj kontakt z wieloma zatrudnionymi w nim specjalistami z różnych dziedzin, pomocnych także w zakresie zarządzania firmą. Oprócz samego zaksięgowania dokumentów, specjalista doradzi, co zrobić, żeby - całkowicie legalnie - obniżyć podatki, pomoże zoptymalizować przychody i koszty oraz zwróci uwagę na te zdarzenia gospodarcze, które mogą zostać podważone w trakcie kontroli. Wykwalifikowana kadra takiego biura zwiększa pewność co do prawidłowości wypełniania zobowiązań prawno-podatkowych, znacząco ograniczając ryzyko błędu i  minimalizując ryzyko związane z prowadzoną działalnością. Fachowiec na pewno lepiej zadba o rzetelność i niewadliwość księgi podatkowej, a jeśli nawet zdarzyłby mu się błąd - ma ubezpieczenie na takie wypadki.

Decydując się na współpracę z doradcą podatkowym czy biurem rachunkowym, zawsze warto sprawdzić kilka ofert. Nie należy jednak kierować się wyłącznie ceną, lecz dobrze jest uwzględnić pakiet korzyści, jaki w jej ramach można otrzymać. Mając porównanie, łatwiej jest też negocjować warunki współpracy.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT


Reprezentacjia przed sądami administracyjnymi


Wspomnieć przy tym należy, że w związku z rosnącym skomplikowaniem przepisów podatkowych i dowolnością ich interpretacji przez organy podatkowe, to doradcy podatkowi coraz częściej reprezentują klientów przed sądami administracyjnymi. Skarżący i uczestnicy postępowania na swoich pełnomocników w sprawach podatkowych wybierają więc doradców podatkowych raczej niż radców bądź adwokatów. Statystyki Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazują, że w ubiegłym roku przed NSA wystąpiło rekordowo wielu doradców podatkowych jako pełnomocników stron spierających się z administracją skarbową. Podczas gdy radcowie prawni prowadzili w 2012 r. 647 sprawach podatkowych, a adwokaci - 237, doradcy reprezentowali klientów w 1713 sprawach, a więc ponad 2 i 1/2 razy więcej niż rok wcześniej. W sądach administracyjnych prowadzili już prawie 4 tys. spraw (w 2012 r. - 3081).

Rosnące zainteresowanie pomocą doradców podatkowych jest o tyle istotne, że sprawy podatkowe stanowią ok. 30% wszystkich spraw rozstrzyganych przez sądy administracyjne.


Zawiadomienie urzędu skarbowego


Jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest zobowiązany w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy z biurem rachunkowym zawiadomić o tym urząd skarbowy, w którym zostało złożone zawiadomienie o prowadzeniu księgi, wskazując nazwę i adres biura, miejsce (adres) prowadzenia oraz przechowywania księgi i dowodów związanych z jej prowadzeniem. W powyższym przypadku podatnik zobowiązany jest również do prowadzenia w miejscu wykonywania działalności ewidencji sprzedaży oraz innych ewidencji, jeżeli wykonywany przez nich rodzaj działalności tego wymaga. Wyjątek stanowią tu podatnicy, którzy ewidencjonują obrót za pomocą kas rejestrujących, ich obowiązek prowadzenia ewidencji nie dotyczy.

W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów księgowych oraz sum miesięcznych przychodu wynikających z ewidencji sprzedaży prowadzonej przez podatnika lub danych wynikających z miesięcznych zestawień raportów dobowych, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenie z budżetem, lecz nie później niż do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Ta sama zasada dotyczy podatników prowadzących przedsiębiorstwa wielozakładowe.

Przedsiębiorca może także, na podobnych zasadach, powierzyć prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów doradcy podatkowemu lub spółce doradztwa podatkowego.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

A.J.

Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Spółka z o. o.
ul. Zagrody 20a, 30-318 Kraków
tel.: 12 260 98 10, e-mail: doradcy@doradcy.pl, www.doradcy.pl
Usługi księgowe i doradztwo podatkowe,
pomoc prawno-podatkowa oraz reprezentacja
Klienta przed aparatem skarbowym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zespół doradców podatkowych Jacek Czernecki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA