REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Koperska Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z usług biura księgowego, stąd coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące współpracy biegłego rewidenta z zewnętrznym księgowym. Odpowiada na nie ekspert – Agnieszka Koperska, menedżer w Baker Tilly Poland.

Badanie sprawozdań finansowych w spółce, która korzysta z usług prowadzenia ksiąg rachunkowych przez firmę zewnętrzną nie różni się zasadniczo od badania w spółce z wewnętrznym działem księgowym. Różnice mogą dotyczyć z reguły kwestii organizacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA


Najważniejsza jest dobra organizacja


Kwestie związane z przygotowywaniem i udostępnianiem dokumentów podczas badania oraz dostarczania informacji biegłemu podczas badania sprawozdań finansowych powinny być ujęte w umowie w zakresie obowiązków biura księgowego; niezależnie od tego czy badanie jest obowiązkowe czy nie. O tym jak będzie przebiegać współpraca zależy w równej mierze od biegłego i od księgowego.

Zewnętrzny księgowy nie różni się absolutnie niczym od księgowego, który pracuje w strukturach  spółki. Jeśli zachowana jest właściwa komunikacja i odpowiednio wcześniej zostanie przygotowana lista dokumentów i informacji, o które biegły będzie występował podczas badania to zarówno przygotowanie jak i przeprowadzenie badania będzie przebiegać płynnie. W przypadku posiłkowania się księgowością zewnętrzną, pewne czynności mogą zająć więcej czasu -często wymagają one po prostu konsultacji z klientem - czyli spółką podlegającą badaniu. Zdarza się, że  biuro księgowe zlokalizowane jest blisko siedziby spółki podlegającej badaniu - bo tak jest dla niej wygodne. Nie jest to jednak regułą - dlatego też w takim przypadku bardzo istotne jest wcześniejsze zaplanowanie wizyt - gdyż pewne informacje podczas badania uzyskane mogą być wyłącznie od księgowego, a inne wyłącznie od pracowników operacyjnych czy zarządu, a ustalanie spotkań w dwóch różnych - i odległych - lokalizacjach jest po prostu bardziej problematyczne.


Odpowiedzialność


Należy pamiętać, że w przypadku biura księgowego, istnieje silny rozdział obowiązków pomiędzy funkcje związane z realizacją poszczególnych transakcji, uzyskiwania dokumentów księgowych, ich autoryzacji a księgowaniem transakcji i przygotowaniem sprawozdań. Pomimo tego rozdziału i mimo odpowiedzialności jaka na mocy umowy ciąży na księgowym, należy pamiętać, że za sprawozdania finansowe ostatecznie podlegające badaniu, ostatecznie odpowiedzialny jest Zarząd spółki.

REKLAMA

Ta odpowiedzialność ciąży na Zarządzie niezależenie od tego czy Spółka ma pracownika, którego obowiązkiem jest prowadzenie ksiąg rachunkowych czy też korzysta z biura rachunkowego. Niestety często się spotykamy, że oddanie prowadzenia ksiąg w ręce zewnętrznego księgowego jest traktowane jako równoznaczne ze zdjęciem tej odpowiedzialności z Zarządu, a podczas badania Zarząd w całości deleguje obowiązek dostarczania informacji na księgowych. Tymczasem, księgowi dysponują tylko ograniczonymi informacjami i o spółce wiedzą tylko tyle ile przekazali im jej pracownicy oraz co wynika z księgowanych dokumentów. W rzeczywistości jednak dla spółki poza dokumentami księgowymi i informacjami ujawnianymi w sprawozdaniach jest wiele istotnych obszarów, a informacji o nich może udzielić jedynie kierownictwo spółki lub wskazani przez kierownictwo pracownicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak się przygotować


Nie ma specjalnej listy zadań do wykonania w ramach przygotowania do badania sprawozdań finansowych, a już na pewno nie jest to lista opracowana do zastosowania przez biura rachunkowe.

O ile w przypadku spółek, których sprawozdania podlegają badaniu przez biegłego po raz pierwszy, może być ono związane z pewnym stresem czy niepewnością, to w przypadku spółek, które podlegają mu po raz kolejny, cały proces jest po prostu wpleciony w plan zajęć i kalendarz. Przy badaniu, które wykonywane jest po raz pierwszy, biegły zwykle (z własnej inicjatywy lub też na prośbę spółki) spotyka się z osobami, które w największym stopniu zaangażowane będą w badanie - w tym z księgowym, i wyjaśnia jak ono oraz związane z nim procedury będą przebiegać.

Agnieszka Koperska

menedżer w Baker Tilly Polans

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA