REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Koperska Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z usług biura księgowego, stąd coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące współpracy biegłego rewidenta z zewnętrznym księgowym. Odpowiada na nie ekspert – Agnieszka Koperska, menedżer w Baker Tilly Poland.

Badanie sprawozdań finansowych w spółce, która korzysta z usług prowadzenia ksiąg rachunkowych przez firmę zewnętrzną nie różni się zasadniczo od badania w spółce z wewnętrznym działem księgowym. Różnice mogą dotyczyć z reguły kwestii organizacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Najważniejsza jest dobra organizacja


Kwestie związane z przygotowywaniem i udostępnianiem dokumentów podczas badania oraz dostarczania informacji biegłemu podczas badania sprawozdań finansowych powinny być ujęte w umowie w zakresie obowiązków biura księgowego; niezależnie od tego czy badanie jest obowiązkowe czy nie. O tym jak będzie przebiegać współpraca zależy w równej mierze od biegłego i od księgowego.

Zewnętrzny księgowy nie różni się absolutnie niczym od księgowego, który pracuje w strukturach  spółki. Jeśli zachowana jest właściwa komunikacja i odpowiednio wcześniej zostanie przygotowana lista dokumentów i informacji, o które biegły będzie występował podczas badania to zarówno przygotowanie jak i przeprowadzenie badania będzie przebiegać płynnie. W przypadku posiłkowania się księgowością zewnętrzną, pewne czynności mogą zająć więcej czasu -często wymagają one po prostu konsultacji z klientem - czyli spółką podlegającą badaniu. Zdarza się, że  biuro księgowe zlokalizowane jest blisko siedziby spółki podlegającej badaniu - bo tak jest dla niej wygodne. Nie jest to jednak regułą - dlatego też w takim przypadku bardzo istotne jest wcześniejsze zaplanowanie wizyt - gdyż pewne informacje podczas badania uzyskane mogą być wyłącznie od księgowego, a inne wyłącznie od pracowników operacyjnych czy zarządu, a ustalanie spotkań w dwóch różnych - i odległych - lokalizacjach jest po prostu bardziej problematyczne.


Odpowiedzialność


Należy pamiętać, że w przypadku biura księgowego, istnieje silny rozdział obowiązków pomiędzy funkcje związane z realizacją poszczególnych transakcji, uzyskiwania dokumentów księgowych, ich autoryzacji a księgowaniem transakcji i przygotowaniem sprawozdań. Pomimo tego rozdziału i mimo odpowiedzialności jaka na mocy umowy ciąży na księgowym, należy pamiętać, że za sprawozdania finansowe ostatecznie podlegające badaniu, ostatecznie odpowiedzialny jest Zarząd spółki.

REKLAMA

Ta odpowiedzialność ciąży na Zarządzie niezależenie od tego czy Spółka ma pracownika, którego obowiązkiem jest prowadzenie ksiąg rachunkowych czy też korzysta z biura rachunkowego. Niestety często się spotykamy, że oddanie prowadzenia ksiąg w ręce zewnętrznego księgowego jest traktowane jako równoznaczne ze zdjęciem tej odpowiedzialności z Zarządu, a podczas badania Zarząd w całości deleguje obowiązek dostarczania informacji na księgowych. Tymczasem, księgowi dysponują tylko ograniczonymi informacjami i o spółce wiedzą tylko tyle ile przekazali im jej pracownicy oraz co wynika z księgowanych dokumentów. W rzeczywistości jednak dla spółki poza dokumentami księgowymi i informacjami ujawnianymi w sprawozdaniach jest wiele istotnych obszarów, a informacji o nich może udzielić jedynie kierownictwo spółki lub wskazani przez kierownictwo pracownicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak się przygotować


Nie ma specjalnej listy zadań do wykonania w ramach przygotowania do badania sprawozdań finansowych, a już na pewno nie jest to lista opracowana do zastosowania przez biura rachunkowe.

O ile w przypadku spółek, których sprawozdania podlegają badaniu przez biegłego po raz pierwszy, może być ono związane z pewnym stresem czy niepewnością, to w przypadku spółek, które podlegają mu po raz kolejny, cały proces jest po prostu wpleciony w plan zajęć i kalendarz. Przy badaniu, które wykonywane jest po raz pierwszy, biegły zwykle (z własnej inicjatywy lub też na prośbę spółki) spotyka się z osobami, które w największym stopniu zaangażowane będą w badanie - w tym z księgowym, i wyjaśnia jak ono oraz związane z nim procedury będą przebiegać.

Agnieszka Koperska

menedżer w Baker Tilly Polans

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać prawa UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

Zmiany w PIT i CIT od 2026 roku: tylko jeden warunek przyspieszonej amortyzacja środków trwałych (budynków i budowli) w gminach o wysokim bezrobociu

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia.

Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

REKLAMA

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie będzie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA