REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Koperska Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z usług biura księgowego, stąd coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące współpracy biegłego rewidenta z zewnętrznym księgowym. Odpowiada na nie ekspert – Agnieszka Koperska, menedżer w Baker Tilly Poland.

Badanie sprawozdań finansowych w spółce, która korzysta z usług prowadzenia ksiąg rachunkowych przez firmę zewnętrzną nie różni się zasadniczo od badania w spółce z wewnętrznym działem księgowym. Różnice mogą dotyczyć z reguły kwestii organizacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA


Najważniejsza jest dobra organizacja


Kwestie związane z przygotowywaniem i udostępnianiem dokumentów podczas badania oraz dostarczania informacji biegłemu podczas badania sprawozdań finansowych powinny być ujęte w umowie w zakresie obowiązków biura księgowego; niezależnie od tego czy badanie jest obowiązkowe czy nie. O tym jak będzie przebiegać współpraca zależy w równej mierze od biegłego i od księgowego.

Zewnętrzny księgowy nie różni się absolutnie niczym od księgowego, który pracuje w strukturach  spółki. Jeśli zachowana jest właściwa komunikacja i odpowiednio wcześniej zostanie przygotowana lista dokumentów i informacji, o które biegły będzie występował podczas badania to zarówno przygotowanie jak i przeprowadzenie badania będzie przebiegać płynnie. W przypadku posiłkowania się księgowością zewnętrzną, pewne czynności mogą zająć więcej czasu -często wymagają one po prostu konsultacji z klientem - czyli spółką podlegającą badaniu. Zdarza się, że  biuro księgowe zlokalizowane jest blisko siedziby spółki podlegającej badaniu - bo tak jest dla niej wygodne. Nie jest to jednak regułą - dlatego też w takim przypadku bardzo istotne jest wcześniejsze zaplanowanie wizyt - gdyż pewne informacje podczas badania uzyskane mogą być wyłącznie od księgowego, a inne wyłącznie od pracowników operacyjnych czy zarządu, a ustalanie spotkań w dwóch różnych - i odległych - lokalizacjach jest po prostu bardziej problematyczne.


Odpowiedzialność


Należy pamiętać, że w przypadku biura księgowego, istnieje silny rozdział obowiązków pomiędzy funkcje związane z realizacją poszczególnych transakcji, uzyskiwania dokumentów księgowych, ich autoryzacji a księgowaniem transakcji i przygotowaniem sprawozdań. Pomimo tego rozdziału i mimo odpowiedzialności jaka na mocy umowy ciąży na księgowym, należy pamiętać, że za sprawozdania finansowe ostatecznie podlegające badaniu, ostatecznie odpowiedzialny jest Zarząd spółki.

REKLAMA

Ta odpowiedzialność ciąży na Zarządzie niezależenie od tego czy Spółka ma pracownika, którego obowiązkiem jest prowadzenie ksiąg rachunkowych czy też korzysta z biura rachunkowego. Niestety często się spotykamy, że oddanie prowadzenia ksiąg w ręce zewnętrznego księgowego jest traktowane jako równoznaczne ze zdjęciem tej odpowiedzialności z Zarządu, a podczas badania Zarząd w całości deleguje obowiązek dostarczania informacji na księgowych. Tymczasem, księgowi dysponują tylko ograniczonymi informacjami i o spółce wiedzą tylko tyle ile przekazali im jej pracownicy oraz co wynika z księgowanych dokumentów. W rzeczywistości jednak dla spółki poza dokumentami księgowymi i informacjami ujawnianymi w sprawozdaniach jest wiele istotnych obszarów, a informacji o nich może udzielić jedynie kierownictwo spółki lub wskazani przez kierownictwo pracownicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak się przygotować


Nie ma specjalnej listy zadań do wykonania w ramach przygotowania do badania sprawozdań finansowych, a już na pewno nie jest to lista opracowana do zastosowania przez biura rachunkowe.

O ile w przypadku spółek, których sprawozdania podlegają badaniu przez biegłego po raz pierwszy, może być ono związane z pewnym stresem czy niepewnością, to w przypadku spółek, które podlegają mu po raz kolejny, cały proces jest po prostu wpleciony w plan zajęć i kalendarz. Przy badaniu, które wykonywane jest po raz pierwszy, biegły zwykle (z własnej inicjatywy lub też na prośbę spółki) spotyka się z osobami, które w największym stopniu zaangażowane będą w badanie - w tym z księgowym, i wyjaśnia jak ono oraz związane z nim procedury będą przebiegać.

Agnieszka Koperska

menedżer w Baker Tilly Polans

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA