Biegłych rewidentów i firmy audytorskie czekają duże zmiany w 2016 r.

REKLAMA
REKLAMA
Wciąż jest szansa na dobrą i bezpieczną nową ustawę o biegłych rewidentach
REKLAMA
REKLAMA
Przygotowane przez Ministerstwo Finansów założenia zmian w ustawie o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz niektórych innych ustaw przewidują wzmocnienie niezależności i obiektywizmu biegłych rewidentów i firm audytorskich. Chodzi tu między innymi o ograniczenia w świadczeniu usług innych niż badanie na rzecz klienta badanego, limity wynagrodzenia za usługi dozwolone inne, niż badanie oraz limity całkowitego wynagrodzenia uzyskiwanego od jednego klienta).
REKLAMA
Wprowadzenie definicji jednostki audytorskiej pochodzącej z państwa trzeciego oraz biegłego rewidenta pochodzącego z państwa trzeciego
Projekt założeń definiuje jednostkę audytorską pochodzącą z państwa trzeciego poprzez wskazanie, że jest to jednostka organizacyjna, która przeprowadza badania rocznych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych spółki zarejestrowanej w państwie trzecim, inna niż jednostka organizacyjna zarejestrowana, jako firma audytorska w dowolnym państwie członkowskim po uprzednim jej zatwierdzeniu w tym państwie.
Jakie dokumenty sprawdza biegły rewident podczas badania sprawozdania
Natomiast biegły rewident pochodzący z państwa trzeciego będzie oznaczał osobę fizyczną, która przeprowadza badania rocznych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych spółki zarejestrowanej w państwie trzecim, inną niż osoba zarejestrowana, jako biegły rewident w dowolnym państwie członkowskim po uprzednim jej zatwierdzeniu w tym państwie.
Doprecyzowanie pojęcia kluczowego biegłego rewidenta
Projekt doprecyzowuje pojęcie kluczowego biegłego rewidenta poprzez wskazanie, że jest to: biegły rewident (jeden lub więcej) wyznaczony przez firmę audytorską, jako w głównym stopniu odpowiedzialny za przeprowadzenie danego badania w imieniu danej firmy autorskiej lub też biegły rewident (jeden lub więcej), który podpisuje sprawozdanie z badania.
Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)
Wprowadzenie definicji małej i średniej jednostki
Projekt określa, jako małą jednostkę – jednostkę, która w poprzednim roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdanie finansowe podlegające badaniu, nie przekroczyła, co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
a) 4 000 000 EUR ( 17 000 000 zł) – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego;
b) 8 000 000 EUR (34 000 000 zł) – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy;
c) 50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.
Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
Natomiast odnośnie definicji średniej jednostki projekt przyjmuje następujące kryteria:
a) 20 000 000 EUR (85 000 000 zł) - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego;
b) 40 000 000 EUR (40 000 000 zł) - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy;
c) 250 - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.
Uznawanie firm audytorskich zatwierdzonych w innych państwach członkowskich
Wprowadzony będzie przepis umożliwiający firmie audytorskiej zatwierdzonej w innym państwie członkowskim wykonywanie badań ustawowych w Polsce, pod warunkiem, że kluczowy biegły rewident przeprowadzający takie badanie będzie zatwierdzony w Polsce, jako biegły rewident.
Dostęp do dokumentacji w razie zmiany firmy audytorskiej
Przy zmianie jednej firmy audytorskiej na inną, dostęp do wszelkich właściwych informacji na temat badanej jednostki i ostatniego badania tej jednostki przez nowego biegłego rewidenta lub nowy podmiot uprawniony do badania (który zastępuje poprzedniego biegłego rewidenta lub podmiot uprawniony do badania) zapewniony byłby nie tylko w sytuacji, gdy konieczność zamiany biegłego rewidenta/firmy audytorskiej wystąpiła w trakcie wykonywania badania, ale również po wykonaniu badania. Ww. udostępnienie wszelkich właściwych informacji na temat badanej jednostki i ostatniego badania ma być nieodpłatne.
Pełnokrwista postać księgowego, czyli wiedza, praktyka i etyka
Sankcja z tytułu nieopłacenia składek członkowskich oraz opłat z tytułu nadzoru
Wprowadzona będzie zasada, zgodnie, z którą za nieopłacenie składek członkowskich za okres 12 miesięcy oraz opłat z tytułu nadzoru biegli rewidenci oraz podmioty uprawnione podlegaliby skreśleniu odpowiednio z rejestru oraz listy, po wcześniejszym wezwaniu ww. osób i podmiotów do uiszczenia zaległości w terminie 14 dni.
Określenie katalogu osób, w stosunku, do których można nałożyć karę pieniężną
Administracyjną karę pieniężną będzie można nałożyć między innymi na:
- osoby uczestniczące w przeprowadzaniu badań ustawowych (członkowie zespołu wykonującego zlecenie badania),
- badane jednostki, podmioty powiązane z nimi i powiązane z nimi strony trzecie,
- strony trzecie, którym biegli rewidenci i firmy audytorskie przeprowadzający ustawowe badanie jednostek zleciły określone funkcje lub czynności na zasadzie outsourcingu,
- osoby powiązane z biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi przeprowadzającymi ustawowe badanie
- osoby będące członkami zarządu lub rady nadzorczej firmy audytorskiej,
- osoby będące członkami organu administracyjnego lub zarządzającego lub nadzorczego lub komitetu audytu w jednostce badanej.
Z omawianych założeń zmian w ustawie o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz niektórych innych ustaw powstanie teraz projekt ustawy, który trafi pod obrady rządu.
Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych
Zostań naszym ekspertem!
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA