Biegłych rewidentów i firmy audytorskie czekają duże zmiany w 2016 r.
REKLAMA
REKLAMA
Wciąż jest szansa na dobrą i bezpieczną nową ustawę o biegłych rewidentach
REKLAMA
Przygotowane przez Ministerstwo Finansów założenia zmian w ustawie o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz niektórych innych ustaw przewidują wzmocnienie niezależności i obiektywizmu biegłych rewidentów i firm audytorskich. Chodzi tu między innymi o ograniczenia w świadczeniu usług innych niż badanie na rzecz klienta badanego, limity wynagrodzenia za usługi dozwolone inne, niż badanie oraz limity całkowitego wynagrodzenia uzyskiwanego od jednego klienta).
Wprowadzenie definicji jednostki audytorskiej pochodzącej z państwa trzeciego oraz biegłego rewidenta pochodzącego z państwa trzeciego
Projekt założeń definiuje jednostkę audytorską pochodzącą z państwa trzeciego poprzez wskazanie, że jest to jednostka organizacyjna, która przeprowadza badania rocznych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych spółki zarejestrowanej w państwie trzecim, inna niż jednostka organizacyjna zarejestrowana, jako firma audytorska w dowolnym państwie członkowskim po uprzednim jej zatwierdzeniu w tym państwie.
Jakie dokumenty sprawdza biegły rewident podczas badania sprawozdania
Natomiast biegły rewident pochodzący z państwa trzeciego będzie oznaczał osobę fizyczną, która przeprowadza badania rocznych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych spółki zarejestrowanej w państwie trzecim, inną niż osoba zarejestrowana, jako biegły rewident w dowolnym państwie członkowskim po uprzednim jej zatwierdzeniu w tym państwie.
Doprecyzowanie pojęcia kluczowego biegłego rewidenta
Projekt doprecyzowuje pojęcie kluczowego biegłego rewidenta poprzez wskazanie, że jest to: biegły rewident (jeden lub więcej) wyznaczony przez firmę audytorską, jako w głównym stopniu odpowiedzialny za przeprowadzenie danego badania w imieniu danej firmy autorskiej lub też biegły rewident (jeden lub więcej), który podpisuje sprawozdanie z badania.
Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)
Wprowadzenie definicji małej i średniej jednostki
Projekt określa, jako małą jednostkę – jednostkę, która w poprzednim roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdanie finansowe podlegające badaniu, nie przekroczyła, co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
a) 4 000 000 EUR ( 17 000 000 zł) – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego;
b) 8 000 000 EUR (34 000 000 zł) – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy;
c) 50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.
Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
Natomiast odnośnie definicji średniej jednostki projekt przyjmuje następujące kryteria:
a) 20 000 000 EUR (85 000 000 zł) - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego;
b) 40 000 000 EUR (40 000 000 zł) - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy;
c) 250 - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.
Uznawanie firm audytorskich zatwierdzonych w innych państwach członkowskich
Wprowadzony będzie przepis umożliwiający firmie audytorskiej zatwierdzonej w innym państwie członkowskim wykonywanie badań ustawowych w Polsce, pod warunkiem, że kluczowy biegły rewident przeprowadzający takie badanie będzie zatwierdzony w Polsce, jako biegły rewident.
Dostęp do dokumentacji w razie zmiany firmy audytorskiej
Przy zmianie jednej firmy audytorskiej na inną, dostęp do wszelkich właściwych informacji na temat badanej jednostki i ostatniego badania tej jednostki przez nowego biegłego rewidenta lub nowy podmiot uprawniony do badania (który zastępuje poprzedniego biegłego rewidenta lub podmiot uprawniony do badania) zapewniony byłby nie tylko w sytuacji, gdy konieczność zamiany biegłego rewidenta/firmy audytorskiej wystąpiła w trakcie wykonywania badania, ale również po wykonaniu badania. Ww. udostępnienie wszelkich właściwych informacji na temat badanej jednostki i ostatniego badania ma być nieodpłatne.
Pełnokrwista postać księgowego, czyli wiedza, praktyka i etyka
Sankcja z tytułu nieopłacenia składek członkowskich oraz opłat z tytułu nadzoru
Wprowadzona będzie zasada, zgodnie, z którą za nieopłacenie składek członkowskich za okres 12 miesięcy oraz opłat z tytułu nadzoru biegli rewidenci oraz podmioty uprawnione podlegaliby skreśleniu odpowiednio z rejestru oraz listy, po wcześniejszym wezwaniu ww. osób i podmiotów do uiszczenia zaległości w terminie 14 dni.
Określenie katalogu osób, w stosunku, do których można nałożyć karę pieniężną
Administracyjną karę pieniężną będzie można nałożyć między innymi na:
- osoby uczestniczące w przeprowadzaniu badań ustawowych (członkowie zespołu wykonującego zlecenie badania),
- badane jednostki, podmioty powiązane z nimi i powiązane z nimi strony trzecie,
- strony trzecie, którym biegli rewidenci i firmy audytorskie przeprowadzający ustawowe badanie jednostek zleciły określone funkcje lub czynności na zasadzie outsourcingu,
- osoby powiązane z biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi przeprowadzającymi ustawowe badanie
- osoby będące członkami zarządu lub rady nadzorczej firmy audytorskiej,
- osoby będące członkami organu administracyjnego lub zarządzającego lub nadzorczego lub komitetu audytu w jednostce badanej.
Z omawianych założeń zmian w ustawie o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz niektórych innych ustaw powstanie teraz projekt ustawy, który trafi pod obrady rządu.
Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych
Zostań naszym ekspertem!
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat