REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy finansowo-księgowe - jak poradzić sobie z wyborem?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Stara prawda mówi, że programy, które funkcjonują dobrze, nie są zmieniane. Dobrze funkcjonujący program finansowo-księgowy powinien być jednak szczególnie istotny.

Ustawodawca dopuszcza co prawda zmianę systemu finansowo-księgowego w trakcie roku obrotowego, ale procedura jest obwarowana m.in. koniecznością przetestowania systemu pod kątem zapewnienia porównywalności danych z nowego systemu FK, z danymi, które pochodzą z dotychczasowego systemu. Warto zatem dobrze przemyśleć wybór, biorąc pod uwagę także czynnik ekonomiczny - koszt zakupu czy wdrożenia nie zawsze będzie bowiem kosztem ostatecznym.

REKLAMA

Do podstawowych atutów, które przemawiają za wykorzystaniem programów księgowych należą m.in.: oszczędność czasu, mniejsze ryzyko pomyłki w rozliczeniach z US, szybkie i mniej uciążliwe wypełnianie deklaracji podatkowych PIT i VAT, zgodność z aktualnymi przepisami czy właściwe zarządzenie firmą poprzez generowanie różnego rodzaju zestawień. Skupiając się jednak na specyfice różnego rodzaju działalności, oprogramowanie księgowe może posiadać wiele dodatkowych funkcji i udogodnień, które zaprojektowano stricte pod potrzeby i preferencje jednostki.


Duże zróżnicowanie wersji


Bogata oferta systemów finansowo-księgowych w obrębie jednego producenta może pozwolić na spore oszczędności. Jako docelowy użytkownik możemy zdecydować czy chcemy pracować na wersji podstawowej, czy też na wersji bardziej rozbudowanej. A jeżeli bardziej rozbudowanej, to o jakie moduły. A tych może być wiele. Począwszy od automatycznego wysyłania deklaracji podatkowych, przez wsparcie dla transakcji zagranicznych, po pełną obsługę środków trwałych oraz związane z tym automatyczne księgowanie odpisów amortyzacyjnych. Istotne jest jednak, by oszczędzać z głową, bowiem producenci nierzadko blokują możliwość zakupu bardziej zaawansowanych modułów w podstawowych wersjach oferowanego oprogramowania.

Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r.

Jak ustalić minimalną wysokość OC dla biura rachunkowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz najnowsze oferty pracy w finansach


Intuicyjność i prostota


Systemy finansowo-księgowe są zazwyczaj narzucane „z góry”. Warto zatem zwrócić uwagę na intuicyjność i prostotę obsługi, mając na względzie chociażby komfort pracy zatrudnionych osób. Na łatwiejszą obsługę przełoży się nowoczesny i przejrzysty interfejs. Przyniesie on także wymierną korzyść w postaci zwiększonej efektywności. Wybierając oprogramowanie, warto zastanowić się również nad tym czy dane do programu mogą być wprowadzane przez osoby bez znajomości zagadnień księgowych. Pozwoli to na optymalizację struktur zatrudnienia w firmie. Ponadto, najlepsze programy oferują  pomoc kontekstową do każdej funkcji czy modułu z osobna, w związku z czym nie jest konieczne ciągłe wertowanie podręcznika użytkownika na etapie poznawania oprogramowania.

 


Kompleksowa obsługa


Biura rachunkowe powinny zwrócić uwagę na pełną obsługę, która umożliwi rozliczanie w jednym programie różnych form działalności. Od najmu, przez ryczałt i księgę przychodów i rozchodów, aż do pełnej księgowości. Z całą pewnością ogromnie przydatna okaże się możliwość kompleksowego rozliczania właścicieli, ujmująca dochody z wielu firm, uwzględniająca remanenty i zmiany udziałów w trakcie miesiąca. Dopełnieniem kompleksowej obsługi powinny być formularze zgłoszeniowe NIP i VAT, deklaracje VAT i PIT oraz druki dodatkowych oświadczeń, zaświadczeń czy zawiadomień składanych do US. W dobie ogólnodostępnego dostępu do Internetu, można także sprawdzić czy wybrany system zapewni możliwość automatycznego przesyłania wszystkich wydruków pocztą elektroniczną.

Nie bez znaczenia pozostają także koszty utrzymania. W ekstremalnych przypadkach może okazać się, że kupiony okazyjnie system przerasta możliwości finansowe przedsiębiorstwa. Warto zatem dokładnie sprawdzić czy będziemy zmuszeni dopłacić za wszelkie modernizacje, czy nawet za aktualizacje. A jeżeli tak, to jakie konkretnie koszty się z tym wiążą. Czy są to abonamenty roczne, czy też może będziemy płacić za konkretną akcję lub czynność.

Pamiętajmy też, że praktycznie zawsze możemy, a nawet powinniśmy skorzystać z wersji demonstracyjnych. Dzięki nim w prosty sposób można ocenić przydatność oraz efektywność konkretnego rozwiązania. Warto także wiedzieć, że niektórzy producenci pozwalają korzystać z komercyjnego oprogramowania zupełnie za darmo, jeżeli tylko spełnimy określone warunki, tj. nie przekroczymy, przykładowo, kilku dokumentów księgowych w miesiącu.

Kredyt dla przedsiębiorstwa w 2013 roku - kto go dostanie?

Pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA