REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy finansowo-księgowe - jak poradzić sobie z wyborem?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Stara prawda mówi, że programy, które funkcjonują dobrze, nie są zmieniane. Dobrze funkcjonujący program finansowo-księgowy powinien być jednak szczególnie istotny.

Ustawodawca dopuszcza co prawda zmianę systemu finansowo-księgowego w trakcie roku obrotowego, ale procedura jest obwarowana m.in. koniecznością przetestowania systemu pod kątem zapewnienia porównywalności danych z nowego systemu FK, z danymi, które pochodzą z dotychczasowego systemu. Warto zatem dobrze przemyśleć wybór, biorąc pod uwagę także czynnik ekonomiczny - koszt zakupu czy wdrożenia nie zawsze będzie bowiem kosztem ostatecznym.

REKLAMA

Autopromocja

Do podstawowych atutów, które przemawiają za wykorzystaniem programów księgowych należą m.in.: oszczędność czasu, mniejsze ryzyko pomyłki w rozliczeniach z US, szybkie i mniej uciążliwe wypełnianie deklaracji podatkowych PIT i VAT, zgodność z aktualnymi przepisami czy właściwe zarządzenie firmą poprzez generowanie różnego rodzaju zestawień. Skupiając się jednak na specyfice różnego rodzaju działalności, oprogramowanie księgowe może posiadać wiele dodatkowych funkcji i udogodnień, które zaprojektowano stricte pod potrzeby i preferencje jednostki.


Duże zróżnicowanie wersji


Bogata oferta systemów finansowo-księgowych w obrębie jednego producenta może pozwolić na spore oszczędności. Jako docelowy użytkownik możemy zdecydować czy chcemy pracować na wersji podstawowej, czy też na wersji bardziej rozbudowanej. A jeżeli bardziej rozbudowanej, to o jakie moduły. A tych może być wiele. Począwszy od automatycznego wysyłania deklaracji podatkowych, przez wsparcie dla transakcji zagranicznych, po pełną obsługę środków trwałych oraz związane z tym automatyczne księgowanie odpisów amortyzacyjnych. Istotne jest jednak, by oszczędzać z głową, bowiem producenci nierzadko blokują możliwość zakupu bardziej zaawansowanych modułów w podstawowych wersjach oferowanego oprogramowania.

Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r.

Jak ustalić minimalną wysokość OC dla biura rachunkowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz najnowsze oferty pracy w finansach


Intuicyjność i prostota


Systemy finansowo-księgowe są zazwyczaj narzucane „z góry”. Warto zatem zwrócić uwagę na intuicyjność i prostotę obsługi, mając na względzie chociażby komfort pracy zatrudnionych osób. Na łatwiejszą obsługę przełoży się nowoczesny i przejrzysty interfejs. Przyniesie on także wymierną korzyść w postaci zwiększonej efektywności. Wybierając oprogramowanie, warto zastanowić się również nad tym czy dane do programu mogą być wprowadzane przez osoby bez znajomości zagadnień księgowych. Pozwoli to na optymalizację struktur zatrudnienia w firmie. Ponadto, najlepsze programy oferują  pomoc kontekstową do każdej funkcji czy modułu z osobna, w związku z czym nie jest konieczne ciągłe wertowanie podręcznika użytkownika na etapie poznawania oprogramowania.

 


Kompleksowa obsługa


Biura rachunkowe powinny zwrócić uwagę na pełną obsługę, która umożliwi rozliczanie w jednym programie różnych form działalności. Od najmu, przez ryczałt i księgę przychodów i rozchodów, aż do pełnej księgowości. Z całą pewnością ogromnie przydatna okaże się możliwość kompleksowego rozliczania właścicieli, ujmująca dochody z wielu firm, uwzględniająca remanenty i zmiany udziałów w trakcie miesiąca. Dopełnieniem kompleksowej obsługi powinny być formularze zgłoszeniowe NIP i VAT, deklaracje VAT i PIT oraz druki dodatkowych oświadczeń, zaświadczeń czy zawiadomień składanych do US. W dobie ogólnodostępnego dostępu do Internetu, można także sprawdzić czy wybrany system zapewni możliwość automatycznego przesyłania wszystkich wydruków pocztą elektroniczną.

Nie bez znaczenia pozostają także koszty utrzymania. W ekstremalnych przypadkach może okazać się, że kupiony okazyjnie system przerasta możliwości finansowe przedsiębiorstwa. Warto zatem dokładnie sprawdzić czy będziemy zmuszeni dopłacić za wszelkie modernizacje, czy nawet za aktualizacje. A jeżeli tak, to jakie konkretnie koszty się z tym wiążą. Czy są to abonamenty roczne, czy też może będziemy płacić za konkretną akcję lub czynność.

Pamiętajmy też, że praktycznie zawsze możemy, a nawet powinniśmy skorzystać z wersji demonstracyjnych. Dzięki nim w prosty sposób można ocenić przydatność oraz efektywność konkretnego rozwiązania. Warto także wiedzieć, że niektórzy producenci pozwalają korzystać z komercyjnego oprogramowania zupełnie za darmo, jeżeli tylko spełnimy określone warunki, tj. nie przekroczymy, przykładowo, kilku dokumentów księgowych w miesiącu.

Kredyt dla przedsiębiorstwa w 2013 roku - kto go dostanie?

Pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA