REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia ma wejść w życie nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. Pomimo że w większości powiela ono dotychczasowe regulacje, zawiera również przepisy nakładające na podatników nowe obowiązki lub normujące kwestie dotychczas nieregulowane, a spotykane w praktyce.

Jest to przykładowo: obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji reklamacji i zwrotów oraz odrębna ewidencja pomyłek, obowiązek załączania do ewidencji protokołów i dokumentów sprzedaży, obowiązek dokumentowania przeglądów technicznych i załączania tych dokumentów (np. kopii faktury) do książki kasy.

REKLAMA

Autopromocja

Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących ma z dniem 1 kwietnia 2013 r. zastąpić rozporządzenie MF z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Jest to już kolejny projekt rozporządzenia w tej sprawie. Minister Finansów postanowił wydać jedno rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących zamiast projektowanych uprzednio czterech. Zdaniem MF zabieg ten ma zwiększyć czytelność projektowanych przepisów dla ich adresatów i wyeliminować występowanie powtórzeń.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. nr 51, poz. 363)


Proceduralne obowiązki podatnika od rozpoczęcia do zakończenia pracy kasy


Rozporządzenie określa procedury, które podatnik jest obowiązany przeprowadzić w związku z nabyciem kasy i rozpoczęciem ewidencjonowania sprzedaży z jej użyciem, wymianą modułu fiskalnego, kradzieżą kasy czy zakończeniem pracy kasy. Co do zasady nowe rozporządzenie nie zmieniło dotychczas obowiązujących w tym zakresie procedur.


Rozpoczęcie działalności


W związku z rozpoczęciem ewidencjonowania podatnik powinien wykonać następujące czynności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) złożyć do urzędu skarbowego:

• zawiadomienie o rozpoczęciu ewidencjonowania wraz z informacją o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania (według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia) albo

• zgłoszenie danych dotyczących kasy (w przypadku gdy zgłasza tylko jedną kasę (według wzoru zgłoszenia zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia) (§ 13 ust. 2),

Kiedy rozpocząć ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej

Przechowywanie paragonów (rolek kasowych) w 2013 r.

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej

 

2) zawiadomić serwis kas o konieczności dokonania fiskalizacji kasy (fiskalizacji dokonuje serwisant; dokonuje on też wydruku raportu dobowego, który potwierdza fiskalizację kasy, i dołącza go do książki kasy),

3) przekazać właściwemu dla siebie naczelnikowi urzędu skarbowego „Zgłoszenie danych dotyczących kasy” na formularzu według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ciągu 7 dni od dnia fiskalizacji (po dokonaniu takiego zgłoszenia naczelnik urzędu skarbowego nadaje kasie numer ewidencyjny),

4) numer ewidencyjny nadany dla danej kasy przez naczelnika urzędu skarbowego nanieść w książce kasy oraz w sposób trwały na obudowę kasy (§ 14 ust. 1 pkt 5).

Raporty fiskalne dobowe i miesięczne - kiedy trzeba je drukować


Zmiana właściwości US i adresu używania kasy


Nowością jest nałożenie na podatnika obowiązku zgłoszenia:

• zmiany właściwości naczelnika urzędu skarbowego (podatnik powinien złożyć zawiadomienie aktualizacyjne według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia okoliczności skutkujących zmianą właściwości naczelnika urzędu skarbowego) - § 14 ust. 4,

• zmiany miejsca używania kasy - podatnik powinien złożyć zawiadomienie aktualizacyjne według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia w terminie 7 dni od dnia zmiany miejsca używania kasy (§ 14 ust. 5); podatnik powinien również wezwać serwis, aby zmienił adres punktu sprzedaży w pamięci kasy i dokonał zmiany tego adresu w książce kasy - § 14 ust. 6.

Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r. - jedno rozporządzenie zamiast czterech >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA