REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r.

Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia ma wejść w życie nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. Pomimo że w większości powiela ono dotychczasowe regulacje, zawiera również przepisy nakładające na podatników nowe obowiązki lub normujące kwestie dotychczas nieregulowane, a spotykane w praktyce.

Jest to przykładowo: obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji reklamacji i zwrotów oraz odrębna ewidencja pomyłek, obowiązek załączania do ewidencji protokołów i dokumentów sprzedaży, obowiązek dokumentowania przeglądów technicznych i załączania tych dokumentów (np. kopii faktury) do książki kasy.

REKLAMA

Autopromocja

Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących ma z dniem 1 kwietnia 2013 r. zastąpić rozporządzenie MF z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Jest to już kolejny projekt rozporządzenia w tej sprawie. Minister Finansów postanowił wydać jedno rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących zamiast projektowanych uprzednio czterech. Zdaniem MF zabieg ten ma zwiększyć czytelność projektowanych przepisów dla ich adresatów i wyeliminować występowanie powtórzeń.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. nr 51, poz. 363)


Proceduralne obowiązki podatnika od rozpoczęcia do zakończenia pracy kasy


Rozporządzenie określa procedury, które podatnik jest obowiązany przeprowadzić w związku z nabyciem kasy i rozpoczęciem ewidencjonowania sprzedaży z jej użyciem, wymianą modułu fiskalnego, kradzieżą kasy czy zakończeniem pracy kasy. Co do zasady nowe rozporządzenie nie zmieniło dotychczas obowiązujących w tym zakresie procedur.


Rozpoczęcie działalności


W związku z rozpoczęciem ewidencjonowania podatnik powinien wykonać następujące czynności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) złożyć do urzędu skarbowego:

• zawiadomienie o rozpoczęciu ewidencjonowania wraz z informacją o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania (według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia) albo

• zgłoszenie danych dotyczących kasy (w przypadku gdy zgłasza tylko jedną kasę (według wzoru zgłoszenia zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia) (§ 13 ust. 2),

Kiedy rozpocząć ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej

Przechowywanie paragonów (rolek kasowych) w 2013 r.

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej

 

2) zawiadomić serwis kas o konieczności dokonania fiskalizacji kasy (fiskalizacji dokonuje serwisant; dokonuje on też wydruku raportu dobowego, który potwierdza fiskalizację kasy, i dołącza go do książki kasy),

3) przekazać właściwemu dla siebie naczelnikowi urzędu skarbowego „Zgłoszenie danych dotyczących kasy” na formularzu według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ciągu 7 dni od dnia fiskalizacji (po dokonaniu takiego zgłoszenia naczelnik urzędu skarbowego nadaje kasie numer ewidencyjny),

4) numer ewidencyjny nadany dla danej kasy przez naczelnika urzędu skarbowego nanieść w książce kasy oraz w sposób trwały na obudowę kasy (§ 14 ust. 1 pkt 5).

Raporty fiskalne dobowe i miesięczne - kiedy trzeba je drukować


Zmiana właściwości US i adresu używania kasy


Nowością jest nałożenie na podatnika obowiązku zgłoszenia:

• zmiany właściwości naczelnika urzędu skarbowego (podatnik powinien złożyć zawiadomienie aktualizacyjne według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia okoliczności skutkujących zmianą właściwości naczelnika urzędu skarbowego) - § 14 ust. 4,

• zmiany miejsca używania kasy - podatnik powinien złożyć zawiadomienie aktualizacyjne według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia w terminie 7 dni od dnia zmiany miejsca używania kasy (§ 14 ust. 5); podatnik powinien również wezwać serwis, aby zmienił adres punktu sprzedaży w pamięci kasy i dokonał zmiany tego adresu w książce kasy - § 14 ust. 6.

Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r. - jedno rozporządzenie zamiast czterech >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie PIT w 2024 roku. Rekordowo szybkie zwroty podatku - średnio 15 dni od złożenia deklaracji

Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon  PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.

Kolejna wygrana podatnika w NSA: Organy podatkowe nie wykazały nienależytej staranności podatnika przy weryfikacji rzetelności dostawców przy odliczeniu VAT

W dniu 29 maja 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA), po dwukrotnym odraczaniu publikacji orzeczenia (pierwotna data rozprawy: 8 maja 2024 r.), uchylił zaskarżony przez podatnika wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku o sygn. akt I SA/Gd 703/19 z 29 października 2019 r., przyjmując że wbrew wydanemu wyrokowi WSA organy podatkowe nie zgromadziły wystarczających dowodów na podważenie dobrej wiary podatnika. W wyroku o sygn. akt I FSK 423/20 NSA nie zgodził się z sądem pierwszej instancji odnośnie wykazania przez organy zasadności pozbawienia podatnika prawa do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług. 

Podwyżka minimalnego wynagrodzenia od 2025 roku. 53% średniej płacy. Hojność na cudzy koszt. Wyższe koszty pracy podniosą ceny i będą przerzucone na konsumentów

W czwartek 13 czerwca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję podwyżki minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2025 roku do kwoty 4626 zł brutto (3 483,51 zł netto). Jednocześnie w przyszłym roku minimalna stawka godzinowa na zleceniu i podobnych umowach cywilnoprawnych wynosić ma 30,20 zł brutto. Te propozycje rządu skomentował nieprzychylnie Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Publikujemy poniżej treść stanowiska Rzecznika MŚP w sprawie wzrostu płacy minimalnej od przyszłego roku.

Przedsiębiorcy MŚP: Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku

Zdaniem przedsiębiorców nowa pensja minimalna zabije sektor MŚP. "Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku. Na negatywny wpływ znaczących wzrostów wysokości pensji minimalnej na działanie sektora MŚP zwracaliśmy uwagę już w 10 postulatach handlu dla nowego rządu" - piszą w komunikacie.

REKLAMA

Znów zmiany w akcyzie na wino. Co to oznacza dla cen tego trunku? Czy smakosze win zapłacą więcej?

Minister Finansów planuje przedłużyć o 1 rok (czyli do końca 2025 roku) okres ważności znaków akcyzy (banderol) naniesionych na opakowania jednostkowe win i wyrobów winiarskich, które są obecnie na rynku. Chodzi o wina wprowadzone do obrotu przed 2022 rokiem, które są oznaczone tzw. „starymi” znakami akcyzy. Ważność banderol akcyzowych tych win była już wcześniej dwukrotnie przedłużana. Ta zmiana, dokonywana w interesie firm z branży winiarskiej – by dać im więcej czasu na sprzedaż zapasów tych win – nie powinna skutkować podwyżką cen win.

Najniższa krajowa 2025 - ile od stycznia? Jakie brutto w umowie, ile netto do wypłaty na rękę? Jakie koszty pracodawcy płacy minimalnej?

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę (zwane też najniższą krajową lub płacą minimalną) ma wynieść 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla umów zlecenia i podobnych umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2025 r. wynosić ma 30,20 zł brutto. Takie są propozycje Rady Ministrów przedstawione 13 czerwca 2024 r.

Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?

W praktyce zdarza się nie tak rzadko, że wystawiony paragon z NIP nabywcy zawiera błędną stawkę VAT. Czy i jak można skorygować taki paragon z błędną stawką VAT?

Fiskus dowie się, że prowadzisz działalność gospodarczą bez rejestracji. Zmiany od 1 lipca 2024 r. Co wynika z nowych przepisów?

W dniu 5 czerwca 2024 r. Senat przyjął bez poprawek rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, który implikuje unijną dyrektywę DAC7 uszczelniającą system podatkowy we wszystkich krajach UE. Jeśli Prezydent podpisze ustawę, zacznie ona obowiązywać już od 1 lipca br. Nowe przepisy związane są z wprowadzeniem obowiązku raportowania danych przez platformy sprzedażowe tj. Allegro, OLX czy Booking dotyczących ilości oraz wartości transakcji dokonywanych przez ich użytkowników

REKLAMA

Kiedy i w jakich okolicznościach pracodawca ma obowiązek zwiększyć wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy każdy pracownik może na to liczyć?

W jakich sytuacjach i terminach pracownik nabywa prawo do zwiększonego wymiaru urlopu wypoczynkowego? Kiedy pracodawca ma obowiązek udzielić dodatkowych dni urlopu? Co wynika z przepisów?

Zwolnienie z VAT dla małych firm. Minister Finansów szykuje istotne zmiany w ustawie o VAT

Nowelizacja ustawy o VAT ma pozwolić na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w VAT w Polsce przez małe firmy (do 200 tys. zł rocznej wartości sprzedaży) mające siedzibę w innym państwie członkowskim UE. A polskie małe firmy będą mogły również korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Tak wynika z założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, które zostały opublikowane 12 czerwca 2024 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

REKLAMA