REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia ma wejść w życie nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. Pomimo że w większości powiela ono dotychczasowe regulacje, zawiera również przepisy nakładające na podatników nowe obowiązki lub normujące kwestie dotychczas nieregulowane, a spotykane w praktyce.

Jest to przykładowo: obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji reklamacji i zwrotów oraz odrębna ewidencja pomyłek, obowiązek załączania do ewidencji protokołów i dokumentów sprzedaży, obowiązek dokumentowania przeglądów technicznych i załączania tych dokumentów (np. kopii faktury) do książki kasy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących ma z dniem 1 kwietnia 2013 r. zastąpić rozporządzenie MF z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Jest to już kolejny projekt rozporządzenia w tej sprawie. Minister Finansów postanowił wydać jedno rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących zamiast projektowanych uprzednio czterech. Zdaniem MF zabieg ten ma zwiększyć czytelność projektowanych przepisów dla ich adresatów i wyeliminować występowanie powtórzeń.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. nr 51, poz. 363)


Proceduralne obowiązki podatnika od rozpoczęcia do zakończenia pracy kasy


Rozporządzenie określa procedury, które podatnik jest obowiązany przeprowadzić w związku z nabyciem kasy i rozpoczęciem ewidencjonowania sprzedaży z jej użyciem, wymianą modułu fiskalnego, kradzieżą kasy czy zakończeniem pracy kasy. Co do zasady nowe rozporządzenie nie zmieniło dotychczas obowiązujących w tym zakresie procedur.

REKLAMA


Rozpoczęcie działalności


W związku z rozpoczęciem ewidencjonowania podatnik powinien wykonać następujące czynności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) złożyć do urzędu skarbowego:

• zawiadomienie o rozpoczęciu ewidencjonowania wraz z informacją o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania (według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia) albo

• zgłoszenie danych dotyczących kasy (w przypadku gdy zgłasza tylko jedną kasę (według wzoru zgłoszenia zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia) (§ 13 ust. 2),

Kiedy rozpocząć ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej

Przechowywanie paragonów (rolek kasowych) w 2013 r.

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej

 

2) zawiadomić serwis kas o konieczności dokonania fiskalizacji kasy (fiskalizacji dokonuje serwisant; dokonuje on też wydruku raportu dobowego, który potwierdza fiskalizację kasy, i dołącza go do książki kasy),

3) przekazać właściwemu dla siebie naczelnikowi urzędu skarbowego „Zgłoszenie danych dotyczących kasy” na formularzu według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ciągu 7 dni od dnia fiskalizacji (po dokonaniu takiego zgłoszenia naczelnik urzędu skarbowego nadaje kasie numer ewidencyjny),

4) numer ewidencyjny nadany dla danej kasy przez naczelnika urzędu skarbowego nanieść w książce kasy oraz w sposób trwały na obudowę kasy (§ 14 ust. 1 pkt 5).

Raporty fiskalne dobowe i miesięczne - kiedy trzeba je drukować


Zmiana właściwości US i adresu używania kasy


Nowością jest nałożenie na podatnika obowiązku zgłoszenia:

• zmiany właściwości naczelnika urzędu skarbowego (podatnik powinien złożyć zawiadomienie aktualizacyjne według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia okoliczności skutkujących zmianą właściwości naczelnika urzędu skarbowego) - § 14 ust. 4,

• zmiany miejsca używania kasy - podatnik powinien złożyć zawiadomienie aktualizacyjne według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia w terminie 7 dni od dnia zmiany miejsca używania kasy (§ 14 ust. 5); podatnik powinien również wezwać serwis, aby zmienił adres punktu sprzedaży w pamięci kasy i dokonał zmiany tego adresu w książce kasy - § 14 ust. 6.

Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r. - jedno rozporządzenie zamiast czterech >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA