REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia ma wejść w życie nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. Pomimo że w większości powiela ono dotychczasowe regulacje, zawiera również przepisy nakładające na podatników nowe obowiązki lub normujące kwestie dotychczas nieregulowane, a spotykane w praktyce.

Jest to przykładowo: obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji reklamacji i zwrotów oraz odrębna ewidencja pomyłek, obowiązek załączania do ewidencji protokołów i dokumentów sprzedaży, obowiązek dokumentowania przeglądów technicznych i załączania tych dokumentów (np. kopii faktury) do książki kasy.

REKLAMA

Autopromocja

Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących ma z dniem 1 kwietnia 2013 r. zastąpić rozporządzenie MF z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Jest to już kolejny projekt rozporządzenia w tej sprawie. Minister Finansów postanowił wydać jedno rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących zamiast projektowanych uprzednio czterech. Zdaniem MF zabieg ten ma zwiększyć czytelność projektowanych przepisów dla ich adresatów i wyeliminować występowanie powtórzeń.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. nr 51, poz. 363)


Proceduralne obowiązki podatnika od rozpoczęcia do zakończenia pracy kasy


Rozporządzenie określa procedury, które podatnik jest obowiązany przeprowadzić w związku z nabyciem kasy i rozpoczęciem ewidencjonowania sprzedaży z jej użyciem, wymianą modułu fiskalnego, kradzieżą kasy czy zakończeniem pracy kasy. Co do zasady nowe rozporządzenie nie zmieniło dotychczas obowiązujących w tym zakresie procedur.


Rozpoczęcie działalności


W związku z rozpoczęciem ewidencjonowania podatnik powinien wykonać następujące czynności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) złożyć do urzędu skarbowego:

• zawiadomienie o rozpoczęciu ewidencjonowania wraz z informacją o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania (według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia) albo

• zgłoszenie danych dotyczących kasy (w przypadku gdy zgłasza tylko jedną kasę (według wzoru zgłoszenia zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia) (§ 13 ust. 2),

Kiedy rozpocząć ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej

Przechowywanie paragonów (rolek kasowych) w 2013 r.

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej

 

2) zawiadomić serwis kas o konieczności dokonania fiskalizacji kasy (fiskalizacji dokonuje serwisant; dokonuje on też wydruku raportu dobowego, który potwierdza fiskalizację kasy, i dołącza go do książki kasy),

3) przekazać właściwemu dla siebie naczelnikowi urzędu skarbowego „Zgłoszenie danych dotyczących kasy” na formularzu według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ciągu 7 dni od dnia fiskalizacji (po dokonaniu takiego zgłoszenia naczelnik urzędu skarbowego nadaje kasie numer ewidencyjny),

4) numer ewidencyjny nadany dla danej kasy przez naczelnika urzędu skarbowego nanieść w książce kasy oraz w sposób trwały na obudowę kasy (§ 14 ust. 1 pkt 5).

Raporty fiskalne dobowe i miesięczne - kiedy trzeba je drukować


Zmiana właściwości US i adresu używania kasy


Nowością jest nałożenie na podatnika obowiązku zgłoszenia:

REKLAMA

• zmiany właściwości naczelnika urzędu skarbowego (podatnik powinien złożyć zawiadomienie aktualizacyjne według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia okoliczności skutkujących zmianą właściwości naczelnika urzędu skarbowego) - § 14 ust. 4,

• zmiany miejsca używania kasy - podatnik powinien złożyć zawiadomienie aktualizacyjne według wzoru zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia w terminie 7 dni od dnia zmiany miejsca używania kasy (§ 14 ust. 5); podatnik powinien również wezwać serwis, aby zmienił adres punktu sprzedaży w pamięci kasy i dokonał zmiany tego adresu w książce kasy - § 14 ust. 6.

Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r. - jedno rozporządzenie zamiast czterech >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

REKLAMA

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

REKLAMA

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

REKLAMA