REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt dla przedsiębiorstwa w 2013 roku - kto go dostanie?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy w roku 2013 przedsiębiorcy mogą liczyć na przełomowe zmiany w dostępie do kredytowania? Wszystko wskazuje na to, że jego uzyskanie będzie tak samo skomplikowane, jak przed rokiem. Najwięcej trudności w pozyskaniu finansowania będą miały firmy z branż uznawanych za ryzykowne, jak budowlanka czy turystyka, oraz najmniejsze podmioty, mające problem z odpowiednim zabezpieczeniem kredytowania.

Pytanie, jak na dostępności kredytów, a tym samym potencjalnym wzroście ich liczby i wartości, odbije się wprowadzona 1 stycznia 2013 r. możliwość zaciągnięcia finansowania pod zwrot VAT?

REKLAMA

Autopromocja


Nie gorzej niż w roku 2012


Na tle innych państw, polski sektor bankowy uznać należy za dość stabilny. Banki dysponują sporym kapitałem, więc nie powinny mieć one problemu z jednoczesnym spełnieniem ciążących na nich wymogów kapitałowych oraz rozwojem akcji kredytowej. Zgodnie z ostrożnymi szacunkami, poziom wzrostu obszaru kredytów utrzymać się ma w 2013 roku na analogicznym do roku poprzedniego poziomie, czyli w granicach pięciu procent w stosunku rokrocznym. Pytanie tylko, na ile banki będą chętne na udzielenie finansowania. Z jego otrzymaniem oczywiście nie powinny mieć problemu największe i najdynamiczniej rozwijające się przedsiębiorstwa, o ile nie pochodzą one z branży szczególnie naznaczonej podwyższonym poziomem ryzyka kredytowego, jak deweloperka, budownictwo czy biznes turystyczny.

Nieco inaczej sprawa wygląda jednak w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, które na zbytek łaski banków nie mogły jednak narzekać także w roku 2012. Najmniej przychylnie rozpatrywane będą wnioski kredytowe mikroprzedsiębiorstw, a to z racji ich najczęściej krótkiej obecności na rynku (również w systemach bankowych), a także braku możliwości zabezpieczenia długu chociażby majątkiem firmy. Niemniej jednak zdarzają się przypadki, w których bank nie pobiera prowizji za rozpatrzenie wniosku, co umożliwi bezkosztową kontrolę zdolności, oraz pozwala na zabezpieczenie finansowania wyłącznie ubezpieczeniem.

Planowane zmiany w podatkach dochodowych w opinii przedsiębiorców

W jaki sposób przejść z "małego ZUS-u" na "duży"?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa skorzystać mogą także z pozadotacyjnego wsparcia w ramach inicjatywy JEREMIE (ang. Joint European Resources for Micro-to-Medium Enterprises). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2007-2013 pozwoli im na skorzystanie z oferty niskooprocentowanych kredytów i pożyczek, czy choćby poręczeń, które wpłyną na wyliczany stopień ryzyka w przypadku finansowania ze źródeł tradycyjnych.


Kredyt pod zwrot VAT


Nieco inne podejście do kredytowania zapewnić może także wprowadzona od 1 stycznia tego roku ustawa z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz.U. z 2012 r., poz. 1342), która przewiduje: „W przypadku złożenia przez podatnika upoważnienia organu podatkowego na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług, zwrot podatku wraz z oprocentowaniem może być przekazany, w całości lub w części, na wskazany rachunek banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie kredytu udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę, jeżeli w dniu złożenia deklaracji wykazującej zwrot podatku, w stosunku do podatnika nie jest prowadzone postępowanie mające na celu ustalenie lub określenie wysokości zobowiązań podatkowych.”

VAT 2013 - przegląd najważniejszych zmian

 

W związku z tym, zwrot nadwyżki VAT posłużyć może jako zabezpieczenie zaciągniętego kredytu, a przez to kredyty tego typu mogą okazać się korzystniejsze od dotychczasowych rozwiązań finansujących. Nowe przepisy nie są jednak pozbawione niejasności, ponieważ nierozsądzoną dotychczas kwestią pozostaje to, czy zabezpieczeniem jest samo roszczenie zwrotu, czy konkretna przekazana na rachunek banku lub SKOK'u kwota pieniężna. Zastrzeżenia budzi także forma wykorzystania już przelanych na odpowiedni rachunek środków - tj. czy będą one zatrzymane w ramach zabezpieczenia i zwrócone przedsiębiorstwu po upływie okresu kredytowania w przypadku, gdy spłata kredytu dokonywana była z należytą starannością, czy też przekazane środki wykorzystane zostaną jako płatność częściowa/całkowita zaciągniętego zobowiązania.

Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2013 r.

Zapraszamy na forum Prawo gospodarcze

Niezależnie od tego finansowanie tego typu posłużyć może jako „pomostowy” zastrzyk dodatkowych środków, jednak najważniejsze jest to, jak na tego typu regulacje zareagują same banki. Czy będą one w stanie poradzić sobie z niejasnymi zapisami? Jak faktycznie wyglądał będzie nowy produkt kredytowy i czy będzie on korzystniejszy od innych form pozyskania finansowania?  Pytania te znajdą odpowiedź najpewniej w okresie pierwszego kwartału tego roku...

 

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA