REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób przejść z "małego ZUS-u" na "duży"?

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przejście z „małego ZUS-u” na „duży” to dla wielu firm poważny test. W tym momencie miesięczne koszty prowadzenia działalności gospodarczej wzrastają o ok. 600 zł. Przed koniecznością płacenia pełnych składek jednak nie można się obronić.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

Ponadto, proces przejścia wiąże się z koniecznością dopełnienia szeregu formalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą opłacać składki ZUS - społeczne i zdrowotne. Aby ułatwić podjęcie działalności gospodarczej nowym przedsiębiorcom, ustawodawca przewidział preferencje w opłacaniu składek. Jest to tzw. „mały ZUS”.


Czym jest „mały ZUS”?


„Mały ZUS” to preferencyjna forma opłacania składek ZUS dla nowych przedsiębiorców. Preferencja oznacza w tym przypadku:

- niższą minimalną podstawę do ubezpieczenia społecznego w wysokości 30% minimalnego wynagrodzenia,

- zwolnienie z opłacania składek na Fundusz Pracy.

Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane są w takiej samej wysokości, jak w przypadku „dużego ZUS-u”.

Preferencyjny sposób wyliczenia składek ZUS przysługuje przez pełne 24 miesiące od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Oznacza to, że osoby, które rozpoczęły działalność w trakcie miesiąca, okres 24 preferencyjnych składek liczą od początku kolejnego miesiąca prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z prawem do „małego ZUS-u” należy pamiętać, że:

- do okresu preferencyjnych składek ZUS zalicza się również okresy zawieszenia działalności gospodarczej, które przypadną na okres pierwszych 24 miesięcy prowadzenia działalności,

- 24-miesięczny okres preferencji upływa także w przypadku osób, które mają prawo do opłacania tylko składki zdrowotnej (np. otrzymują przynajmniej minimalne wynagrodzenie z tytułu pracy),

- przedsiębiorcy, którzy zlikwidowali działalność, a następnie ponownie rozpoczęli nową działalność przed upływem 5 lat, muszą płacić „duże” składki, nawet jeśli w pierwszym okresie nie wykorzystali w pełni 24-miesięcznego prawa do „małego ZUS-u”.


Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Abolicja składek ZUS, czyli niższa emerytura

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy


Komu przysługuje „mały ZUS”?


Preferencyjna forma opłacania składek ZUS przysługuje przedsiębiorcom oraz wspólnikom spółek cywilnych, gdy łącznie spełniają dwa warunki:

1. W okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia działalności, nie prowadzili działalności gospodarczej.

2. Nie świadczą usług na rzecz byłego pracodawcy, u którego byli zatrudnieni w bieżącym lub minionym roku podatkowym (w tym samym zakresie, którego dotyczyła umowa o pracę).

Innymi słowy, przedsiębiorcy mogą współpracować z byłym pracodawcą i zachować prawo do „małego ZUS-u”, ale ta współpraca musi mieć inny zakres niż wcześniejsza umowa o pracę.

Z preferencyjnej formy opłacania składek na ZUS nie mogą korzystać wspólnicy:

- spółki jawnej,

- spółki partnerskiej,

- spółki komandytowej,

- jednoosobowy wspólnik spółki z o.o.,

- oraz twórcy i artyści.

Ile składek zdrowotnych opłaca przedsiębiorca będący wspólnikiem spółki

Z nowego portalu ZUS korzysta coraz więcej osób


Przejście z „małego” na „duży ZUS”


Koniec okresu opłacania preferencyjnych składek ZUS wiąże się z koniecznością podjęcia odpowiednich czynności. Jeżeli przedsiębiorca korzysta z usług biura rachunkowego, a umowa obejmuje takie działania, księgowi mogą dokonać je w imieniu klienta. W przeciwnym razie trzeba dokonać ich samodzielnie.

 

W pierwszej kolejności należy odpowiednio obliczyć okres 24 miesięcy od początku działalności gospodarczej. Przedsiębiorca, który rozpoczął działalność od pierwszego dnia miesiąca, opłaca „mały ZUS” przez 24 miesiące, licząc od miesiąca rozpoczęcia działalności. Natomiast przedsiębiorca, rozpoczynający działalność w trakcie trwania miesiąca, termin ten liczy od pierwszego pełnego miesiąca prowadzenia działalności. Pierwszy niepełny miesiąc nie jest zaliczany do sumy 24 miesięcy. Jak łatwo się zorientować, wyjątkowo nieopłacalnym jest założyć firmę 1-szego dnia miesiąca.

Następnie przedsiębiorca musi się wykonać trzy istotne kroki w lokalnej siedzibie ZUS-u lub wysyłając odpowiednie dokumenty pocztą:


1. Wyrejestrowanie z ubezpieczeń

Wyrejestrowania z ubezpieczeń ZUS dokonuje się na druku ZUS ZWUA.


2. Zarejestrowanie do ubezpieczeń

Rejestracji dokonuje się na druku ZUS ZUA / ZZA z tą samą datą, w której nastąpiło wyrejestrowanie. Na formularzu trzeba umieścić odpowiedni kod ubezpieczeń, który jest połączony z „dużym ZUS-em” - 05 10 XX.

Czynności z pkt. 1 i 2 należy dokonać nie później, niż po upływie 7 dni od utraty prawa do preferencyjnych składek ZUS.


3. Złożenie deklaracji ZUS DRA

Trzeci i ostatni krok formalny, to złożenie formularza ZUS DRA, który służy określeniu wysokości opłacanych składek w rozbiciu na ich poszczególne cele. Niestety, ZUS nie pomaga wypełnić tego formularza, dlatego należy samodzielnie wyszukać lub obliczyć składki, które trzeba zapłacić zgodnie z przepisami.

Wniosek o umorzenie składek ZUS - abolicja 2012/2013


Konsekwencje opłacania „małego” ZUS-u, gdy nie przysługuje takie prawo


Może się zdarzyć, że przedsiębiorca z rozmaitych powodów korzysta z „małego ZUS-u”, mimo że nie ma do tego prawa. Dotyczy to zwłaszcza osób, które pracują dla byłego pracodawcy wykonując podobne usługi, jak w przypadku umowy o pracę. Może się także zdarzyć, że przedsiębiorca źle obliczy 5-letni okres od ostatniego prowadzenia działalności, który daje prawo do „małego ZUS-u”.

W takim przypadku, przedsiębiorca musi skorygować całą dotychczasową dokumentację w ZUS, w tym zwłaszcza ZUS ZUA / ZZA (kod ubezpieczeń) i ZUS DRA (wysokość składek). Znacznie poważniejszą konsekwencją jest jednak powstanie zaległości na koncie przedsiębiorcy w ZUS. Przedsiębiorca musi zapłacić odsetki od kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy małym, a dużym ZUS-em. Ponadto, na osoby, które opłacają składki w wysokości niższej niż należne, ZUS ma prawo nałożyć opłatę dodatkową w wysokości 100% zaległych składek. Od tej decyzji można się jednak odwołać w sądzie.

Oczywiście, opłacanie zbyt niskich składek na ubezpieczenie chorobowe (które jest dobrowolne) powoduje brak prawa do zasiłku chorobowego i macierzyńskiego. Taka sytuacja dla ZUS-u jest równoznaczna z nieopłacaniem składki.


Jak dokonać ewidencji odszkodowania od ubezpieczyciela

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA