REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób przejść z "małego ZUS-u" na "duży"?

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przejście z „małego ZUS-u” na „duży” to dla wielu firm poważny test. W tym momencie miesięczne koszty prowadzenia działalności gospodarczej wzrastają o ok. 600 zł. Przed koniecznością płacenia pełnych składek jednak nie można się obronić.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA

Ponadto, proces przejścia wiąże się z koniecznością dopełnienia szeregu formalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą opłacać składki ZUS - społeczne i zdrowotne. Aby ułatwić podjęcie działalności gospodarczej nowym przedsiębiorcom, ustawodawca przewidział preferencje w opłacaniu składek. Jest to tzw. „mały ZUS”.


Czym jest „mały ZUS”?


„Mały ZUS” to preferencyjna forma opłacania składek ZUS dla nowych przedsiębiorców. Preferencja oznacza w tym przypadku:

- niższą minimalną podstawę do ubezpieczenia społecznego w wysokości 30% minimalnego wynagrodzenia,

- zwolnienie z opłacania składek na Fundusz Pracy.

Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane są w takiej samej wysokości, jak w przypadku „dużego ZUS-u”.

Preferencyjny sposób wyliczenia składek ZUS przysługuje przez pełne 24 miesiące od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Oznacza to, że osoby, które rozpoczęły działalność w trakcie miesiąca, okres 24 preferencyjnych składek liczą od początku kolejnego miesiąca prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z prawem do „małego ZUS-u” należy pamiętać, że:

- do okresu preferencyjnych składek ZUS zalicza się również okresy zawieszenia działalności gospodarczej, które przypadną na okres pierwszych 24 miesięcy prowadzenia działalności,

- 24-miesięczny okres preferencji upływa także w przypadku osób, które mają prawo do opłacania tylko składki zdrowotnej (np. otrzymują przynajmniej minimalne wynagrodzenie z tytułu pracy),

- przedsiębiorcy, którzy zlikwidowali działalność, a następnie ponownie rozpoczęli nową działalność przed upływem 5 lat, muszą płacić „duże” składki, nawet jeśli w pierwszym okresie nie wykorzystali w pełni 24-miesięcznego prawa do „małego ZUS-u”.


Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Abolicja składek ZUS, czyli niższa emerytura

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy


Komu przysługuje „mały ZUS”?


Preferencyjna forma opłacania składek ZUS przysługuje przedsiębiorcom oraz wspólnikom spółek cywilnych, gdy łącznie spełniają dwa warunki:

1. W okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia działalności, nie prowadzili działalności gospodarczej.

2. Nie świadczą usług na rzecz byłego pracodawcy, u którego byli zatrudnieni w bieżącym lub minionym roku podatkowym (w tym samym zakresie, którego dotyczyła umowa o pracę).

Innymi słowy, przedsiębiorcy mogą współpracować z byłym pracodawcą i zachować prawo do „małego ZUS-u”, ale ta współpraca musi mieć inny zakres niż wcześniejsza umowa o pracę.

Z preferencyjnej formy opłacania składek na ZUS nie mogą korzystać wspólnicy:

- spółki jawnej,

- spółki partnerskiej,

- spółki komandytowej,

- jednoosobowy wspólnik spółki z o.o.,

- oraz twórcy i artyści.

Ile składek zdrowotnych opłaca przedsiębiorca będący wspólnikiem spółki

Z nowego portalu ZUS korzysta coraz więcej osób


Przejście z „małego” na „duży ZUS”


Koniec okresu opłacania preferencyjnych składek ZUS wiąże się z koniecznością podjęcia odpowiednich czynności. Jeżeli przedsiębiorca korzysta z usług biura rachunkowego, a umowa obejmuje takie działania, księgowi mogą dokonać je w imieniu klienta. W przeciwnym razie trzeba dokonać ich samodzielnie.

 

W pierwszej kolejności należy odpowiednio obliczyć okres 24 miesięcy od początku działalności gospodarczej. Przedsiębiorca, który rozpoczął działalność od pierwszego dnia miesiąca, opłaca „mały ZUS” przez 24 miesiące, licząc od miesiąca rozpoczęcia działalności. Natomiast przedsiębiorca, rozpoczynający działalność w trakcie trwania miesiąca, termin ten liczy od pierwszego pełnego miesiąca prowadzenia działalności. Pierwszy niepełny miesiąc nie jest zaliczany do sumy 24 miesięcy. Jak łatwo się zorientować, wyjątkowo nieopłacalnym jest założyć firmę 1-szego dnia miesiąca.

Następnie przedsiębiorca musi się wykonać trzy istotne kroki w lokalnej siedzibie ZUS-u lub wysyłając odpowiednie dokumenty pocztą:


1. Wyrejestrowanie z ubezpieczeń

Wyrejestrowania z ubezpieczeń ZUS dokonuje się na druku ZUS ZWUA.


2. Zarejestrowanie do ubezpieczeń

Rejestracji dokonuje się na druku ZUS ZUA / ZZA z tą samą datą, w której nastąpiło wyrejestrowanie. Na formularzu trzeba umieścić odpowiedni kod ubezpieczeń, który jest połączony z „dużym ZUS-em” - 05 10 XX.

Czynności z pkt. 1 i 2 należy dokonać nie później, niż po upływie 7 dni od utraty prawa do preferencyjnych składek ZUS.


3. Złożenie deklaracji ZUS DRA

Trzeci i ostatni krok formalny, to złożenie formularza ZUS DRA, który służy określeniu wysokości opłacanych składek w rozbiciu na ich poszczególne cele. Niestety, ZUS nie pomaga wypełnić tego formularza, dlatego należy samodzielnie wyszukać lub obliczyć składki, które trzeba zapłacić zgodnie z przepisami.

Wniosek o umorzenie składek ZUS - abolicja 2012/2013


Konsekwencje opłacania „małego” ZUS-u, gdy nie przysługuje takie prawo


Może się zdarzyć, że przedsiębiorca z rozmaitych powodów korzysta z „małego ZUS-u”, mimo że nie ma do tego prawa. Dotyczy to zwłaszcza osób, które pracują dla byłego pracodawcy wykonując podobne usługi, jak w przypadku umowy o pracę. Może się także zdarzyć, że przedsiębiorca źle obliczy 5-letni okres od ostatniego prowadzenia działalności, który daje prawo do „małego ZUS-u”.

W takim przypadku, przedsiębiorca musi skorygować całą dotychczasową dokumentację w ZUS, w tym zwłaszcza ZUS ZUA / ZZA (kod ubezpieczeń) i ZUS DRA (wysokość składek). Znacznie poważniejszą konsekwencją jest jednak powstanie zaległości na koncie przedsiębiorcy w ZUS. Przedsiębiorca musi zapłacić odsetki od kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy małym, a dużym ZUS-em. Ponadto, na osoby, które opłacają składki w wysokości niższej niż należne, ZUS ma prawo nałożyć opłatę dodatkową w wysokości 100% zaległych składek. Od tej decyzji można się jednak odwołać w sądzie.

Oczywiście, opłacanie zbyt niskich składek na ubezpieczenie chorobowe (które jest dobrowolne) powoduje brak prawa do zasiłku chorobowego i macierzyńskiego. Taka sytuacja dla ZUS-u jest równoznaczna z nieopłacaniem składki.


Jak dokonać ewidencji odszkodowania od ubezpieczyciela

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA